۷۰ کودک مبتلا به اتیسم در طرح غربالگری در استان همدان شناسایی شدند

۷۰ کودک مبتلا به اتیسم در طرح غربالگری در استان همدان شناسایی شدند

حمیدرضا الوند در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به اجرای برنامه غربالگری اختلالات طیف اتیسم در سطح استان همدان اظهار داشت: با توجه به شیوع این نوع اختلالات در کشور پوشش حداکثری کودکان جامعه هدف دو تا پنج سال در طرح غربالگری در اولویت قرار دارد بر این اساس خواستار مشارکت خانواده‌ها برای انجام غربالگری هستیم.

وی افزود: برای مشارکت در طرح غربالگری تمام خانواده‌های دارای کودک دو تا پنج ساله می‌توانند برای کسب آگاهی از این بیماری و علائم آن به مهدهای کودک، مراکز خدمات توانبخشی و مراکز بهزیستی استان همدان مراجعه کنند در این راستا کودکانی که از طریق غربالگری، مشکوک به اتیسم شناخته می‌شوند، برای تشخیص نهایی تا مداخله بهنگام به متخصصان ارجاع داده می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی استان همدان تصریح کرد: اجرای طرح غربالگری اتیسم در همدان از آذرماه امسال آغاز شده است و تاکنون بیش از 70 کودک مبتلا به این بیماری در استان شناسایی شدند.

وی با اشاره به برنامه‌های حمایتی بهزیستی از خانواده‌های دارای کودکان با اختلال طیف اتیسم گفت: نخستین مرکز تخصصی اوتیسم در همدان به منظور توجه به کودکان اتیسمی ‌و تشخیص سریع اختلال در مهارت‌آموزی راه‌اندازی شده است.

الوند بیان کرد: بی‌توجهی به این کودکان، مشکلات و هزینه‌های بیشتری را در آینده متوجه جامعه و خانواده‌ها خواهد کرد، بنابراین باید شرایطی فراهم شود که این کودکان آموزش ببینند و اجتماع‌پذیری بیشتری داشته باشند.

وی اظهار داشت: بیماری اتیسم اختلالی است که در سه سال نخست دوران رشد کودک ظاهر می‌شود و با اختلالات گفتاری، عدم رشد عادی مغز و کاهش توان تعاملات اجتماعی بروز می‌کند.

مدیرکل بهزیستی استان همدان با بیان اینکه میزان بروز بیماری اتیسم در پسران چهار برابر دختران است، افزود: این بیماری قابل درمان و کنترل است اما باید براساس نیازهای ویژه کودک و تشخیص زودهنگام بیماری زمینه فعالیت مؤثر کودک در جامعه را فراهم کرد.

وی تصریح کرد: انجام حرکات تکراری، اصرار بر یکنواختی، بیش فعالی، تأخیر در گفتار، عدم تماس چشمی، خنده و گریه بی‌دلیل، مشکلات شنوایی، گوشه‌گیری و عدم آموزش‌پذیری از علائم شایع در اختلال اتیسم در کودکان است.

الوند گفت: تست پزشکی مشخصی برای تشخیص اتیسم وجود ندارد اما کارشناسان با انجام یک ارزیابی دقیق از رفتارها و عادات کودک و بررسی علائم موجود با همکاری والدین می‌توانند به تشخیص بیماری و تدوین برنامه درمانی مناسب با شرایط کودک برسند.

وی افزود: کودکانی که در سنین پایین شروع به درمان می‌کنند در هنگام سنین مهد کودک و مدرسه ناتوانی‌های کمتری دارند و به برنامه‌های درمانی و درمان‌های وسیع و پیچیده نیاز ندارند.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها