پندار قدیمی رسانه‌ها در کسب‌وکار اشتباه است

پندار قدیمی رسانه‌ها در کسب‌وکار اشتباه است

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: الگوی مصرف رسانه‌ای عوض شده و سبک زندگی انسان‌ها نیز تغییر کرده است. رسانه‌ای که همچنان با پندار قدیمی خود پیش می‌رود تا در کسب و کار موفق شود، اشتباه می‌کند.

به گزارش ایسنا، حسین انتظامی در نشست خبری و آیین رونمایی از نرم‌افزار تخصصی گروه رسانه‌ای نبات که هشتم اسفندماه در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، اظهار کرد: رسانه‌ها با درک درست از شرایط روز باید خود را تنظیم کنند و امکانات و تصویر دیگری از خود ارائه دهند.

او گفت: علت اصلی حضور من، اقدامات روبه پیشرفت این گروه است. مطبوعات زمانی نقش بیشتری پیدا می‌کنند که فعالیت‌ مکملی را در کنار خود داشته باشند، برای مثال روزنامه‌ها یا مجلات در کنار فعالیت‌ خود، سایتی را نیز ایجاد کنند.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: من به‌عنوان خادم مطبوعات، به کسی که اقدامی روبه جلو انجام می‌دهد، افتخار می‌کنم. برای مثال، مجله معماری که منتشر می‌شود، در طول سال، یک همایش برگزار می‌کند تا برترین‌های آثار معماری را معرفی کند و این امر، افتخارش برای ماست. مجموعه نبات نیز با این‌که از ابتدا مجله بوده است، اما با درک درست و نگاه بومی توانست مجموعه رسانه‌ای اثربخشی را ایجاد کند.

پندار قدیمی رسانه‌ها در کسب‌وکار اشتباه است

در ادامه این مراسم، مجتبی سادات - موسس و مدیرعامل موسسه «فردای روشن کودک» - با اشاره به چگونگی شروع کار رسانه‌ای خود، گفت: من از سال ۱۳۷۰ تدریس را شروع کردم و در طی این سال‌ها دغدغه و درگیری زیادی نسبت به حوزه کودک داشتم. در این سال‌ها با بچه‌هایی برخورد کردم که قدرت تحلیل و تفکر نداشتند. در واقع آن‌ها مهارت حل مسئله را بلد نبودند و زمانی که با سوالی روبه‌رو می‌شدند، توانایی تجزیه و تحلیل نداشتند. این مشکل در رسانه و جامعه نیز وجود دارد. ما مشاهده کردیم که در رسانه‌ها، کودکان و نوجوانان هیچ جایگاهی ندارند، در نتیجه تصمیم گرفتیم برای کودکان که سرمایه این کشور هستند، فکری کنیم و با تحلیل محتوا توانستیم نرم‌افزاری سرگرم‌کننده برای آن‌ها تولید کنیم.

او ادامه داد: بازی می‌تواند به یادگیری کودکان کمک بسیاری کند. ما در چند سالی که کار خود را شروع کردیم، با گروه‌های تخصصی که منحصربه‌فرد هستند، همکاری کردیم.

او با اشاره به شروع کار گروه رسانه‌ای نبات، اظهار کرد: ما از سال ۸۹ کار خود را شروع کردیم و ابتدا مجله «نبات کوچولو» را که برای رده سنی ۳ تا ۶ سال است و مجله نبات برای رده سنی ۷ تا ۱۲ سال را تولید کردیم. مجله «حیوانات شگفت‌انگیز» نیز که مجله‌ای خواندنی و دیدنی و شنیدنی است نیز تولید شد. مجله دیگری را برای بچه‌های زیر سه سال تولید کردیم که این اولین مجله برای کودکان زیر سه سال است. مجله دیگری نیز در دستور کار خود قرار دادیم که در حوزه آی‌تی، سواد رسانه‌ای و رفتار درست در شبکه‌های اجتماعی است. در واقع مخاطبان مجله ما از صفر تا ۱۵ سال هستند.

موسس و مدیرعامل موسسه «فردای روشن کودک» بیان کرد: مجله ما پرتیراژترین مجله کودک و نوجوان است و به‌دلیل این‌که بخش خصوصی هستیم، قیمت مجله‌های ما بالاست و اگر رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها از ما حمایت نکنند، به‌دلیل این‌که جامعه کوچکی را در اختیار داریم، رشد نخواهیم کرد. مجله ما در نمایشگاه مطبوعات، در حوزه کودکان برتر شد.

سادات همچنین گفت: کودکان از خردسالی باید خودباوری خود را رشد دهند و تعداد بسیاری از نوجوانان و کودکان ما دچار انفعال هستند و قدرت تحلیل ندارند. ما برای این خودباوری از ابزار تخصصی استفاده کردیم. هدف ما این است که کنجاوی، پرسیدن و مطالعه را به‌عنوان سرگرمی برای بچه‌ها جا بیندازیم. در کشورهای موفق دنیا نیز از سن کمتر از ۳ سال، کودکان را با این مجلات آشنا می‌کنند.

او با بیان این‌که باید با بچه‌ها با زبان خودشان صحبت کرد، یادآوری کرد: فضای مجازی، کودکان را به سمتی می‌برد که آن‌ها دوست دارند.

وی با اشاره به نرم‌افزار نبات، گفت: ما از سال ۹۱ طراحی نرم‌افزار نبات را شروع کردیم، از سال ۹۲ اولین مجله اپلیکیشن را ایجاد کردیم و نسخه اول ما، جایزه رسانه را دریافت کرد و این مسئله نشان از قوت ما نبود، بلکه به ما فهماند که در حوزه کودک، بسیار منفعل هستیم و این یک خطر محسوب می‌شود. ما از سال ۹۳ نرم‌افزار واقعیت افزوده را به‌وجود آوردیم که در حوزه کودک مورد استقبال قرار گرفت و در نرم‌افزار واقعیت افزوده بود که کودکان به حیوان علاقه‌ی زیادی نشان دادند و این‌گونه بود که مجله شگفت‌انگیز حیوانات را چاپ کردیم.

او با اشاره با ظرفیت این نرم افزار، ادامه داد: این نرم‌افزار خیال خانواده‌ها را آسوده خواهد کرد، زیرا کنترل شده است. به این معنی که کودک بدون اجازه والدین خود نمی‌تواند از نرم‌افزار خارج شود و به قسمت‌های دیگر گوشی دسترسی پیدا کند. والدین می‌توانند با نصب این نرم‌افزار در گوشی‌های خود، فعالیت‌های کودکان را در این نرم‌افزار کنترل کنند. کودک نیز می‌تواند در این نرم‌افزار نقاشی کند، به تولید محتوا بپردازد و کارهای خود را در معرض نمایش بگذارد.

سادات افزود: ما در دوره‌ای با شبکه ارزش همکاری کردیم که این امکان را به ما داد که لانچر داشته باشیم.

او با یادآوری این‌که زمان برگزاری نمایشگاه کتاب نزدیک است، گفت: ما برای مطالعه کودکان نیز نرم‌افزاری را طراحی کردیم که در نمایشگاه کتاب به عرضه خواهد رسید. صبحت‌های روز گذشته وزیر ارشاد نیز این نکته را به ما یادآورد شد که ضریب نفوذ رسانه مکتوب، سه درصد است و فضای مجازی بسیار جلوتر است. در واقع ما در حال گذار هستیم.

سادات با اشاره به ضعیف بودن توزیع مجلات در کشور، اظهار کرد: مجله نبات در نسخه دیجیتال با قیمت پایین‌تری عرضه خواهد شد. تمایز میان مجله نبات با دیگر مجلات در این است که ۱۶ صفحه بازی فکر در قالب نوشتن و حل کردن در آن تدارک دیده‌ایم.

او در ادامه گفت: گام اول لانچر این است که محتوا و فضای سالم و جذابی را ایجاد کند. گام دوم ما نیز این است که فرهنگ‌سازی انجام دهیم، اما امری بسیار زمان‌بر است که بدون حمایت رسانه ملی دشوار است. ما در نرم‌افزار خود، محتوای آموزشی را برای خانواده‌ها تعیین کردیم. لانچر، مخصوص اندروید است و IOS نمی‌تواند لانچر داشته باشد.

پندار قدیمی رسانه‌ها در کسب‌وکار اشتباه است

امیر خوراکیان - معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی - نیز در ادامه نشست بیان کرد: مسائل مهمی را در مرکز فضای مجازی دنبال می‌کنیم. برای مثال موتور جست‌وجوی بومی، پیام‌رسان داخلی و ایمیل ملی از کارهایی است که ما در مرکز خود پیگیری می‌کنیم. باید ظرفیت‌های داخلی و ملی را با محتوای بومی پیوند دهیم. اگر این اقدام صورت نگیرد، اقدامات ما بی‌نتیجه خواهد ماند. در حوزه فضای مجازی آنچه اهمیت دارد، تولید زیرساخت و بستر مناسب است. بستری که محتوای بومی و اسلامی داشته باشد.

او با اشاره به عملکرد بخش خصوصی در این مسیر، اظهار کرد: در این راه، بخش خصوصی موثر خواهد بود و امید اصلی ما نیز این بخش است، زیرا ما به تنهایی نمی‌توانیم پاسخگوی این حجم از نیاز باشیم. گروه رسانه‌ای نبات در عین این‌که محتوای بومی را در دستور کار خود قرار داده، با صورتی جذاب و انتخاب مخاطب مورد نظر خود، اقدامات خود را هدفمند کرده و نگاه خودکفایی داشته است.

خوراکیان با بیان پنج نکته درباره محتوای بومی، گفت: ما زمانی می‌توانیم محتوای بومی تولید کنیم که ابتدا نگاه فرصت‌محور به فضای مجازی داشته باشیم و این نیاز اول ما است. دوم نکته این است که شناخت درست از فضای مجازی پیدا کنیم، زیرا اگر این شناخت را نداشته باشیم، نمی‌توانیم فضای مناسبی را طراحی کنیم. سومین نکته، فراوری محتواست. ما در زمینه محتوا غنی هستیم و در حوزه تولید محتوا در چند دهه اخیر، فعالیت‌های خوبی داشته‌ایم. امروز نیز نیازمند فناوری ایرانی و اسلامی متناسب با فضای مجازی هستیم. نکته چهارم نیز این است که انتشار هدفمند را سرلوحه کار خود قرار دهیم. اگر گروه رسانه‌ای نبات هدفمند نبود و مخاطب خود را انتخاب نمی‌کرد، مورد استقبال قرار نمی‌گرفت. نکته آخر نیز بازخوردگیری واقع‌بینانه است، به این معنی که باید ارتباط دوسویه وجود داشته باشد تا بازخورد مخاطبان را مشاهده کنیم. ما برای طی کردن این مسیر نیز نیازمند الگو و تجربه هستیم. نبات نیز الگوی مناسبی در این مسیر است.

در پایان این مراسم نیز آیین رونمایی از نرم‌افزار تخصصی گروه رسانه‌ای نبات با حضور معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش ایسنا، موسسه فردای روشن کودک (گروه نشریات نبات) در ادامه فعالیت‌های مطبوعاتی خود و با توجه به گسترش ابزارهای نوین و دوران گذار از رسانه‌های مکتوب به دیجیتال، سیستم عامل تخصصی خود را طراحی کرده است. این محصول با محتوای ایرانی و اسلامی نیاز کودک و خانواده را درباره وجود یک فضای امن، کارشناسی‌شده، تخصصی و بومی مجازی تامین می‌کند. همچنین این ابزار راهی برای حفظ و افزایش مخاطب رسانه مکتوب باز می‌کند.

منبع: ایسنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها