انبساط بودجه ۹۶

انبساط بودجه ۹۶

سقف بودجه در مجلس باز هم در روندی شاید معمول نسبت به آنچه که دولت پیشنهاد کرده بود، افزایش یافت؛ بودجه و منابع عمومی۱۳۹۶ منبسط شد.

به گزارش ایسنا، تغییرات بودجه در جریان بررسی و تصویب تاحدودی روالی معمول است و بسته به شرایط مجلس و البته پیشنهادات دولت در لایحه می‌تواند میزان متفاوتی باشد. در جریان بررسی لایحه بودجه سال آینده در مجلس امروز-یک‌شنبه- سقف بودجه عمومی دولت تا بیش از ۳۸۳ هزار میلیارد تومان به تصویب رسید. در عین حال که منابع عمومی و درآمدهای اختصاصی به عنوان دو جز بودجه عمومی دولت با افزایش همراه بوده و در مجموع به انبساط آن منجر شده است.

بر اساس مصوبات مجلس، بودجه عمومی به ۳۸۳ هزار و ۸۳۳ میلیارد تومان رسیده که این رقم در مقایسه با ۳۷۰ هزار میلیارد پیشنهادی دولت در لایحه حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان رشد کرده است. بودجه عمومی سال ۱۳۹۶ نسبت به حجم ۳۳۵ هزار میلیاردی سال جاری نیز نزدیک به ۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش دارد.

منابع عمومی دولت برای سال آینده نیز ۳۴۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در مجلس مصوب شد. این رقم در مقایسه با ۳۲۰ هزار میلیاردی که دولت در لایحه پیشنهاد کرده بود، ۲۶ هزار میلیارد رشد داشته و در مقایسه‌ای دیگر با ۲۹۴ هزار میلیارد تومان سال جاری انبساطی نزدیک به ۵۰ هزار میلیارد تومان دارد.

منابع عمومی دولت در واقع بودجه اصلی آن را تشکیل داده و مجموعه‌ای از درآمدهای ناشی از فروش نفت و فرآورده‌های آن، واگذاری دارایی‌های مالی و همچنین درآمدهایی است که عمده آن را مالیات تشکیل می‌دهد.

بخشی دیگر بودجه عمومی به درآمدهای اختصاصی مرتبط است که در جریان بررسی در مجلس رشد چندانی نداشته و تقریبا در حد همان میزان پیشنهادی در لایحه مصوب شده است. درآمدهای اختصاصی دولت برای سال آینده حدود ۵۱ هزار و ۶۳۰ میلیارد تومان خواهد بود.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها