نیازمند انسجام سیاستی در اقتصاد هستیم

نیازمند انسجام سیاستی در اقتصاد هستیم

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه کارآفرینی نشان می‌دهد که کسب و کار تنها در بخش صنعت نیست، گفت: آینده کار و آموزش در حال تغییر است و مفاهیم حقوق کار، کارگر، کارفرما و ... دستخوش تحولات جدی شده است و تحولات جدی در اکوسیستم کارفرمایی و نوآوری در حال شکل‌گیری است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، محمدرضا سپهری امروز (یکشنبه) در مراسم یازدهمین جشنواره کارآفرینان برتر استان اصفهان در اتاق بازرگانی اظهار کرد: تحولات بازار کار کشور نشان می‌دهد در این زمینه وضعیت مناسبی نداریم، هم‌چنین شاخص‌ها نشان می‌دهند رتبه کشور در فضای کسب و کار چندان رضایت بخش نیست.

وی با بیان اینکه در محیط کسب و کار ایران کاستی‌های بسیاری را داریم، افزود: امروز نرخ بیکاری استان اصفهان و فارغ التحصیلان در کشور بالا است، که این موضوع نشان می‌دهد کشور ایران با مساله نرخ بیکاری جوانان روبرو است.

آینده کار و آموزش در حال تغییر است

معاون وزیر تعاون با بیان اینکه کارآفرینی نشان می‌دهد که کسب و کار تنها در بخش صنعت نیست، ادامه داد: آینده کار و آموزش در حال تغییر است و مفاهیم حقوق کار، کارگر، کارفرما و ... دستخوش تحولات جدی شده است و تحولات جدی در اکوسیستم کارفرمایی و نوآوری در حال شکل‌گیری است.

سپهری با بیان اینکه مسایل بازار کار را باید اسکن و بازیگران آن را شناسایی کنیم، تصریح کرد: این تحولات باید در بازار کار شناخته شود و سپس شبکه‌ای تشکیل و مهارت آموزی شود، هم‌چنین در ادامه این مسیر باید سرمایه گذاری کنیم و استارتاپ‌ها را ایجاد کنیم.

اشتغال‌های جدیدی ایجاد خواهد شد

وی با بیان اینکه زنجیره اکوسیستم و شبکه‌های نوآوری در دنیا در حال شکل‌گیری است، اضافه کرد: تکمیل این زنجیره‌ها از طریق نت ورک‌ها و شبکه‌ها در دنیا مطرح است و این زنجیره‌ها برای ایجاد اشتغال مد نظر هستند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه جوانه بازار کار نشان می‌دهد تعدادی از کسب و کارها در حال رونق و خوش آتیه هستند، گفت: طی ٢٠ سال آینده اشتغال در بخش‌های نانو، ژنو، اینترنت اشیا، پرینترهای سه بعدی، آی تی، گردشگری، خودروهای هیبریدی و ... خواهد بود و این بخش‌ها اشتغال‌های جدیدی را ایجاد می‌کنند.

سپهری با بیان اینکه جامعه نیازمند تفکر سیستمی و نظام‌گر است، تصریح کرد: مشکل ما عدم انسجام سیاستی در بازار کار است، به عنوان نمونه سیاست‌های بانکی، آموزشی، صادرات، واردات و ... با یکدیگر همخوانی ندارند و باید در این سیاست‌ها بازنگری شود.

متناسب با هر منطقه شغل ایجاد کنیم

وی با بیان اینکه امروز بیش از پیش نیازمند انسجام سیاستی هستیم، اظهار کرد: امروز کارآفرینی فردی مساله را حل نمی‌کند و نیاز به کارآفرینی اجتماعی و دولت کارآفرین داریم. هم‌چنین نیازمند نگاه آمایشی و منطقه‌ای در بازار کار هستیم به عنوان نمونه بازار کار و یا حتی نوع بیکاری در اصفهان با هرمزگان و خوزستان متفاوت است.

معاون وزیر تعاون ادامه داد: باید استعدادها، اقلیم، ارزش‌ها و فرهنگ کار هر منطقه را مد نظر قرار دهیم و برای هر منطقه متناسب با آن شرایط و استعدادها تلاش کنیم.

سپهری با بیان اینکه کارآفرینی چیزی جز شکوفایی استعداد و بهره برداری از فرصت‌ها و ایجاد ارزش نیست، گفت: امروز اکوسیستم کارآفرینی و نوآوری حرف اول را در جوامع پیشرفته می‌زند و باید این زنجیره‌ها را در بخش خدمات توسعه ‌دهیم.

دولت از نقش مداخله‌گری خارج شود

وی تصریح کرد: امروز بیش از ٦٠ درصد اشتغال کشورهای پیشرفته در حوزه خدمات است که برای این کار نیاز به تغییر نگرش از اقتصاد رانتی و دولتی به اقتصاد مردمی هستیم که این امر با یادگیری جمعی، فراگیری تیمی و خرد جمعی حاصل می شود.

معاون وزیر با بیان اینکه امروز اینترنت و شبکه‌های مجازی فرصت‌های خوبی را برای اشتغال ایجاد کرده است، اضافه کرد: در این فضا دولت باید از نقش مداخله‌گری خود خارج شود و تغییر نگرش از اقتصاد دولتی و نفتی به اقتصاد مردمی، درون زا و برون گرا و اقتصاد مقاومتی داشته باشیم.

در قوانین تورم داریم

سپهری با بیان اینکه تصویب ١١ هزار نوع قانون در کشور مانعی برای کسب و کار است، گفت: متاسفانه ما سه برابر قبل از انقلاب در کشور قانون تصویب کردیم و تورم در قوانین داریم که در این فضا باید نقش دولت و تفکر مداخله گری آن به نقش رگولاتوری و تنظیم گری تغییر کند.

وی با بیان اینکه کارآفرینان برای اخذ تسهیلات نیاز به وثیقه دارند، ادامه داد: برای رونق کسب و کار VCها باید در اقتصاد توسعه پیدا کنند و حاکمیت باید ثروت آفرینی را تضمین کند تا به این سمت و سو حرکت کنیم.

معاون وزیر تعاون بر اهمیت مشارکت و جذب سرمایه گذاران خارجی در اقتصاد کشور تاکید کرد و افزود: جذب سرمایه گذاری خارجی اقتصاد کشور را بزرگ می‌کند و اقتصاد محدود نمی‌تواند سالانه یک میلیون شغل ایجاد کند.

حرکت به سوی اقتصاد مقاومتی با تغییر ذهن مدیران

سپهری اظهار کرد: برای حرکت به سوی اقتصاد مقاومتی نیاز به تغییر ذهن مدیران و همچنین انسجام سیاستی داریم و امیدواریم با تلاش دولت تدبیر و امید و کمک شورای عالی اشتغال و شورای اقتصاد کشور کاستی‌ها و چالش‌های بازار کار ایران را برطرف کنیم و به توسعه کارآفرینی کمک کنیم.

وی با بیان اینکه اصفهان یکی از بزرگترین استان‌های صنعتی کشور است، اگفت: علاوه بر این اصفهان جایگاه خوبی در بخش گردشگری، خدمات، جوانان خلاق و کارآفرین و نیروی انسانی، پارک‌های فناوری دارد.

معاون وزیر تعاون با بیان اینکه در حال حاضر شرایط سختی برای کارآفرینان وجود دارد، ادامه داد: باید ظرفیت اشتغال را بهبود ببخشیم و حضور نیروهای متخصص در پارک‌های علمی و شهرک‌های تحقیقاتی می‌تواند جایگاه این استان را در کارآفرینی بهبود ببخشد.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها