۹۹ درصد جرایم سایبری در استان کردستان کشف شد

۹۹ درصد جرایم سایبری در استان کردستان کشف شد

فرامرز شاکری ظهر امروز در نشست خبری با رسانه‌های گروهی استان کردستان در سنندج اظهار داشت: امروز امنیت فضای مجازی بر کسی پوشیده نیست و توجه مقام معظم رهبری به فضای مجازی نشان از اهیمت این موضوع را دارد.

وی گفت: یکی از اولویت‌های ما توجه به فضای مجازی بوده و از علت‌های مهم توجه به فضای مجازی تشکیل شورای‌عالی فضای مجازی بوده است.

رئیس پلیس فتای استان کردستان تصریح کرد: ما به عنوان پلیس منکر استفاده از فضای مجازی نیستیم و همراه و همگام با مردم در کنار آنها در فضای مجازی حضور داریم اما هدفمان این است که در کنار کاربران حضور داشته باشیم و تامین‌کننده امنیت مردم باشیم.

وی با اشاره به اقدامات پیشگیرانه اجتماعی به عنوان یکی از اولویت‌های پلیس فتا، گفت: : در 11 ماهه امسال اقدامات خوبی در همه حوزه‌ها انجام شده و اقدامات پیشگیرانه هم رشد قابل توجهی داشته است.

شاکری با اشاره به برگزاری کلاس‌های آگاه‌سازی برای دانشجویان، دانش‌آموزان و تعامل خوب پلیس فتای استان با مراکز آموزش عالی دولتی و غیردولتی در استان، افزود در همین مدت لوح‌های فشرده حاوی انیمیشن‌هایی در زمینه اقدامات پیشگیرانه اجتماعی توزیع شده است.

افزایش 50 درصدی دستگیر شدگان فضای سایبری در کردستان

وی از افزایش 50 درصدی میزان دستگیری جرایم فضای سایبری استان کردستان در 11 ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و اظهار کرد: 82 درصد افراد دستگیر شده در مدت یاد شده مرد بودند.

رئیس پلیس فتای استان کردستان با اشاره به اینکه 99 درصد جرایم سایبری در فضای مجازی در 11 ماه گذشته در سطح استان کشف شده است، گفت: علی‌رغم اقدامات پیشگیرانه در همین مدت انجام شده، میزان جرایم فضای سایبری نسبت به مدت مشابه سال قبل 90 درصد افزایش داشته است.

«عدم آگاهی کاربران» یکی از دلایل مهم افزایش میزان جرایم سایبری است

وی گفت: یکی از دلایل مهم افزایش میزان جرایم سایبری در فضای مجازی استان ناشی از عدم آگاهی کاربران نسبت به فضای سایبری و اطمینان زیاد به افراد متخلف در فضای مجازی است.

رئیس پلیس فتای استان کردستان با تاکید بر اینکه نیاز است در فضای مجازی نیازسنجی انجام شود، تصریح کرد: باید با توجه به نیازها و آموزش کاربران نیازسنجی انجام شود.

وی گفت: متأسفانه برخی افراد که عکس خانوادگی و شخصی را در پروفایل خود قرار می‌دهند برخی افراد سودجو در فضای مجازی از این عکس‌ها سوء استفاده می‌کنند.

27 درصد انگیزه جرایم سایبری با هدف مالی است

شاکری افزود: بیشترین فراوانی انگیزه جرایم حوزه سایبری با 27 درصد مربوط به موضوعات مالی و اقتصادی، 36 درصد با هدف انتقام‌جویی، 14 درصد با هدف سرگرمی و کنجکاوی و 23 درصد با هدف موضوعات ضداخلاقی که متأسفانه روبه افزایش است.

سهم کردستان در جرایم فضای سایبری 1.34 درصد است

وی با بیان اینکه سهم کردستان در جرایم فضای سایبری از کل جرایم سایبری اتفاق افتاده کشور، 1.34 درصد است، اظهار کرد: حدود 7 درصد از متهمان دستگیر شده فضای سایبری استان کردستان زیر 17 سال سن دارند که این آمار برای استان نگران‌کننده است.

رئیس پلیس فتای استان کردستان با اشاره به اجرای 7 طرح در راستای فضای مجازی در سطح استان کردستان گفت: این طرح‌ها شامل طرح مبارزه با فروشندگان داروی غیرمجاز، مبارزه با شرط‌بندی و قماربازان و طرح مبارزه با مشترکین تلفن همراه بوده است.

وی با اشاره به متهمان دستگیرشده در فضای مجازی گفت: 14 درصد متهمان دستگیرشده فضای مجازی 18 تا 25 سال و 56 درصد هم از 26 سال به بالا سن دارند.

رئیس پلیس فتای استان کردستان با اشاره به اینکه به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم، خاطر نشان کرد: این روزها در فضای مجازی بازار تبلیغات اجناس و کالا و طرح‌های نوروزی داغ است اما مردم باید توجه داشته باشند خریدهای خود را در فروشگاه‌های اینترنتی مجاز که دارای نماد اعتماد و درگاه بانکی به آدرس https هستند خریداری کنند در غیر اینصورت غیرمجاز و جعلی هستند.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها