رشد اعتیاد در سه دهه اخیر بیشتر از رشد جمعیت بوده است

رشد اعتیاد در سه دهه اخیر بیشتر از رشد جمعیت بوده است

علی هاشمی درباره مبنای مجازات اعدام در جرایم مواد مخدر اظهار کرد: مواد مخدر موضوعی است که تقریبا به اکثر علوم ربط دارد و به همین خاطر در ستاد مبارزه با مواد مخدر، بالغ بر 30 دستگاه سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و بین الملل عضو هستند.

رئیس کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام، عرضه و تقاضا را دو بعد مواد مخدر خواند و افزود: دنیا چهار بحران دارد که یکی از آنها مواد مخدر است و مواد مخدر یکی از چهار صنعت و اقتصاد پولساز دنیا به شمار می‌رود. البته بالغ بر 80 الی 90 درصد گردش مالی مواد مخدر غیرقانونی است.

هاشمی ادامه داد: 40 الی 50 درصد هزینه مقابله با ترانزیت مواد مخدر به غرب را ایران می‌پردازد و ضرورت دارد یک جبهه جهانی برای همکاری با جمهوری اسلامی ایران تشکیل شود. مبارزه با مواد مخدر از موضوعاتی است که عمده آن نیاز به همکاری بین‌بخشی و فرابخشی دارد.

هاشمی درباره طرح تعدیل مجازات اعدام گفت: متاسفانه کارهای پژوهشی بنیادین و جامع درباره موضوع مواد مخدر نداریم و آخرین بار که در سال 83 اقتصاد مواد مخدر در ایران توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر استخراج شد، کار پژوهشی و علمی جامعی در این حوزه نداریم.

رشد اعتیاد در سه دهه اخیر بیشتر از رشد جمعیت بوده است

رئیس کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام اقتصاد مواد مخدر در سال 83 را 12 میلیارد دلار خواند و درباره استدلال برخی مسئولان مبنی بر بازدارنده بودن مجازات اعدام در جرایم مواد مخدر اظهار کرد: پژوهشی که ستاد انجام داده، به دو نتیجه مهم دست یافته؛ نخست اینکه قطعا در سه دهه اخیر رشد اعتیاد بیشتر از رشد جمعیت بوده و این روند ادامه خواهد داشت و دوم اینکه تا زمانی که تقاضا جدی است، مقابله با عرضه، فقط کار را سخت‌تر و هزینه‌ها را بیشتر می‌کند.

وی افزود: کشفیات مواد مخدر ما در سال 58، 11 تن و در سال 93، 786 تن تریاک بوده است. سال 58 حدود 10 هزار نفر دستگیری و سال 93، 352 هزار نفر داشته‌ایم.

هاشمی با بیان اینکه همین الان هم 67 درصد زندان‌های مستقیم و غیرمستقیم مربوط به جرایم مواد مخدر است اظهار کرد: سال 68، 180 درگیری مسلحانه داشتیم اما این رقم در سال 93 به حدود دو هزار و 300 مورد رسیده است. سال 64 حدود دو الی 5 هزار معتاد کارتن‌خواب داشتیم که این رقم در سال 84 به 12 الی 15 هزار و در سال 94 به 120 تا 130 هزار نفر رسیده است.

دبیرکل پیشین ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: در سال 84، تعداد معتادان به مواد مخدر صنعتی 7 تا 10 هزار نفر با قیمت کیلویی 169 تا 171 میلیون تومان بوده اما آماری که دولت دهم به یازدهم تحویل داده، 335 هزار معتاد شیشه با قیمت کیلیویی 9 میلیون تومان بوده است.

راهکار کاهش 95 درصدی جایگاه ایران در اعدام محکومان

وی همچنین با بیان اینکه در سال 84، حدود 4.5 درصد زنان به مواد مخدر اعتیاد داشتند گفت: این رقم در سال 94 به 10 درصد رسیده است.مجازات اعدام در جرایم مواد مخدر، علاوه بر اینکه هزینه بین‌المللی دارد، اصلا نتیجه ندارد و رشد مواد مخدر همچنان ادامه خواهد داشت. معتقدم اگر اعدام را به چند شاخص محدود کنیم، رتبه ما از دومین کشور از نظر اعدام حدود 95 الی 96 درصد کاهش می یابد.

هاشمی در پایان تاکید کرد: تا زمانی که تقاضا جدی است، مقابله با عرضه را پر هزینه می‌کند. تنها راه برای مبارزه با مواد مخدر، پیشگیری است. در دولت نهم کشت شقایق را در مجمع تشخیص مصلحت تصویب کردیم و به دولت نهم دادیم اما توجهی نشد. کشتی که زمان شاه برای مدیریت مصرف داشتند، تا شهریور 59 به صورت کوپنی توزیع می‌شد اما از آن به بعد به عنوان یک کار انقلابی نابود کردیم و بازار خود را به افغانستان دادیم و الان هم دیگر سازمان ملل به ما مجوز کشت نمی‌دهد. اگر آن را نگه می‌داشتیم و اصلاح می کردیم، الان وضعیت بهتری داشتیم. ما نمی‌خواهیم مواد مخدر را آزادسازی کنیم بلکه می‌خواهیم مصرف را در چارچوب اهداف درمانی مدیریت کنیم.

منبع: تسنیم

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها