خبر فوری بررسی کرده است؛

بازگشت دوباره «کارت سوخت» /مردم همچنان نگران سهمیه بندی و دونرخی شدن بنزین /دولت مراقب «خریدوفروش» کارت سوخت باشد

بازگشت دوباره کارت سوخت از امروز رسما کلید خورد، قدامی که هرچند به عقیده برخی کارشناسان می تواند تاثیرات مثبتی در بازار سوخت کشور داشته باشد اما برخی نگرانی ها در بین مردم را هم ایجاد کرده است.

بازگشت دوباره «کارت سوخت» /مردم همچنان نگران سهمیه بندی و دونرخی شدن بنزین /دولت مراقب «خریدوفروش» کارت سوخت باشد

متین‌دخت والی نژاد- بازگشت دوباره کارت سوخت درحالی امروز وارد فاز اجرایی شد که ترس و نگرانی هایی را از اواسط تابستان سال جاری میان مردم ایجاد کرده بود. برخی با آغاز دوباره کارت سوخت، نگران سهمیه بندی و دونرخی شدن قیمت بنزین بودند و احتمال می دادند در دوران تحریم کشور با کمبود بنزین روبرو شود. خصوصا که در اواخر تابستان سال جاری هم شایعه کمبود بنزین آنچنان شدت گرفت که در استان های شمالی کشور برخی مرد دست به احتکار سوخت زدند.

در همان بحبوبحه بود که موضوع بازگشت کارت سوخت به طور جدی مطرح شد و به ابهامات سوختی مردم و متعاقب با آن نگرانی های شهروندان دامن زد. اواسط مهر، محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به جلسه غیرعلنی مجلس برای بررسی وضعیت اقتصادی گفت: نزدیک به نیمی از مصرف بنزین نامتعارف است. این بدان معناست که یا بنزین بیش از حد مصرف می‌شود یا این که قاچاق صورت می‌گیرد.

او افزود: سناریو آن است که سرانه مصرف برای هر خودرو و هر فرد در نظر گرفته شود که هر مدل از آن یک سری ویژگی و نکات مثبت و منفی دارد.

اظهارات این نماینده مجلس در سطحی دیگر از سوی برخی دولتمردان هم مورد تایید قرار گرفت تا سناریوی بازگشت کارت سوخت در مسیر اجرایی شدن قرار گیرد.

سود کلان با قاچاق بنزین

اما سرنخ تصمیمات برای بازگشت کارت سوخت را باید کجا دنبال کرد؟ ارزان بود نفت و فرآورده های نفتی در کشور و تفاوت قیمت بالا با کشورهای همسابه موجب قاچاق آن می شود. آنچنان که بیژن زنگنه، وزیر نفت در یکی از نشست های خبری خود اعلام کرده بود «هر تن گاز مایع در ایران ۱۰ دلار و در بازار ۵۰۰ دلار است.» تا قبل از سال 1385 قیمت بنزین به قدری پایین بود که هر مصرف کننده ای را به مصرف بیشتر و هر قاچاقچی سوختی را به قاچاق بیشتر بنزین به کشورهای همسایه ترغیب می کرد. دولت نهم برای مقابله با افزایش قاچاق سوخت،کارت سوخت و سهمیه بندی بنزین را از سال ۱۳۸۵ کلید زد. اما در آن زمان با توجه به دو نرخی بودن بنزین، قاچاق بنزین همچنان روندی افزایشی داشت. دولت دهم در خرداد سال 1394، بنزین تک نرخی و لیتری 1000 تومان اعلام کرد. به عبارتی سهمیه بندی بنزین را حذف کرد. این اتفاق مصرف بنزین را به میزان متعادلی رساند اما در سال ۱۳۹۷ با توجه به افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی جایگاه بنزین تغییر کرد و بازار قاچاق بازهم پررونق شد.

با افزایش نرخ دلار، قاچاق بنزین به کشورهای همسایه توجیه اقتصادی یافت و همین عامل باعث افزایش قاچاق بنزین شد. اگر در گذشته آمارها از قاچاق روزانه 9 میلیون لیتر سوخت روایت می کردند، در سال 1397 این میزان به 15 میلیون لیتر در روز افزایش یافت. با این حجم از قاچاق سوخت آمار مصرف روزانه سوخت در کشور به حدود 91.7 میلیون لیتر رسیده است. خسارت روزانه قاچاق سوخت، حداقل 100 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

بازگشت به روزگار کارت سوخت

دولت دوازدهم در نهایت برای جلوگیری از مصرف بنزین بی‌رویه و قاچاق سوخت، استفاده مجدد از کارت سوخت را روی میز گذاشته است. عبدالرضا رحمانی فضلی ، وزیر کشور در همین رابطه اعلام کرد: قرار است مالک هر خودرو فقط از کارت سوخت خود استفاده کند؛ وزارت نفت مامور به بررسی این موضوع است.

احتمال داده می شود که 5 میلیون کارت از 21 میلیون کارت سوخت به دلیل مفقودی یا دلایل دیگر از رده خارج شده باشد که قرار است طی دو هفته صادر شود. همچنین گفته می شود سهمیه ماهانه هر کارت سوخت ۶۰ لیتر بنزین در ماه است.

با آغاز مجدد استفاده از کارت سوخت، پیش بینی می شود مصرف بنزین در ماه های آینده کاهش پیدا کند که این اتفاق می تواند هزینه دولت را کاهش دهد. اما به نظر می رسد دولت باید تبعات روانی آغاز کارت سوخت را کنترل کند و از سوی دیگر از پدیده ای به نام خرید و فروش کارت های سوخت جلوگیری کند.

42

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • ناشناس
    0

    شک نکنید که تورم چندین برابر میشود ومردم ضعیف وضعیف تر میشوند. چاره کار این نیست .

  • نان
    0

    سلام جالب بود ، باشه كارت سوخت بياد ولي نه براي تهران اصفهان و شيراز ووو .براي سيستان و مرزنشينان مانند مثال كه اورديم الكي مابقي نندازيد به زحمت . بنزين قاچاق ميشه در خاش ... نه در قزوين و ملاير ... لطفاً اجازه خروج سوخت از استانهاي داخلي به مرز نديد . در ضمن بنزين داخل جيب جا ميشه مگه ؟ كه ما بايد تاوان بديم . سوزن نيست كه ؟ لطفا

  • entezar
    0

    تانباشدچیزکی مردم نگویندچیزها...بفکرمردم باشید

  • عباس خمرثمره
    0

    سلام ماه چه گناهی کردیم که تواین استان به دنیاه آمدیم اگرمسافرت میری تاشماره ماشین راماموران عزیزمیبینند میگه بروبزن بغل تمام ماشین رامیربزن بعدش درباره کارت سوخت آقای که درمشهداصفهان شیرارووو مگرماشین ماه سوختش ازماشین های شماه کمتره خداپشت وپنهایتان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها