تحلیل رویترز از نگرانی‌ها درباره سازوکار مالی ایران و اروپا

پیچ و خم‌های طرح حمایتی اروپا برای حفظ برجام/اروپا «فروش نفت» ایران را تضمین خواهد کرد؟/افزایش فشارهای داخلی برای خروج ایران از برجام

اروپا برای حفظ برجام، باید فروش نفت ایران را تضمین کند. اما این دقیقا چیزی است که آمریکا را نسبت به اروپا بدبین می‌کند.

پیچ و خم‌های طرح حمایتی اروپا برای حفظ برجام/اروپا «فروش نفت» ایران را تضمین خواهد کرد؟/افزایش فشارهای داخلی برای خروج ایران از برجام

به گزارش خبر فوری ، خبرگزاری رویترز در گزارشی به ابعاد مختلف تجارت ایران و اروپا در چارچوب توافق هسته‌ای پرداخت.

در این مطلب آمده است، با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و تهدید کردی اروپا برای عدم خرید نفت ایران و قطع روابط شرکتهای اروپایی با ایران، اروپا که بر حفظ برجام تاکید دارد موظف شده است منافع تجاری ایران را حفظ کند.

اروپا و به خصوص ائتلاف فرانسه و آلمان اکنون در یک دوراهی سخت قرار گرفته اند. آنها از یک طرف باید منافع تجاری ایران را تامین کنند و از طرف دیگر باید کمترین تنش را با آمریکا داشته باشند.

اما آنچه ایران به آن احتیاج دارد و شاهرگ اقتصادی اوست، «فروش نفت» است. اروپا برای حفظ برجام، باید فروش نفت ایران را تضمین کند. اما این دقیقا چیزی است که آمریکا را نسبت به اروپا بدبین می‌کند و منجر به کاهش روابطشان می‌شود.

نباید فراموش کرد که همین ترس اروپا باعث شده است که طرح حمایتی اقتصادی اروپا SPV از ایران شامل اقلام انسانی و غذایی باشد و نه نفت. بنابراین، این طرح به هیچ وجه نمی‌تواند ایران را راضی کند که در برجام بماند.

رویترز در ادامه آورده است؛ به نظر می‌رسد که خود اروپایی‌ها به این مساله پی برده اند. یک مقام ارشد فرانسوی در همین رابطه به رویترز گفته است که هر چند طرح حمایتی اروپا مهم است اما آنچه برای ایرانیان مهم تر است تضمین صادرات نفت در بلند مدت است. ما در این رابطه نمی‌توانیم معجزه کنیم اما تمام هدف ما این است که ایران در برجام بماند.

فرانسه، آلمان و انگلیس سه کشور اروپایی هستند که در شکل‌گیری برجام نقش مهمی را ایفا نموده اند. بعد از خروج ترامپ از برجام این سه کشور موظف شده اند که این توافق را حفظ کنند. در همین رابطه البته اتحادیه اروپا سعی کرده است با اضافه کردن نام ایران در لیست خود به کشورهای عضو اتحادیه اجازه دهد که با ایران تجارت کنند. اتحادیه اروپا همچنین قانونی تصویب کرده است که از شرکتهای اروپایی شریک ایران در مقابل تحریم امریکا دفاع کند.

اروپایی ها همچنین اتاق بازرگانی مشترک با ایران تشکیل داده و سعی دارند واحد دلار را از معاملات مشترک حذف کنند.

اما مساله اصلی این است که کدام کشور اروپایی میزبان این طرح معاملاتی با ایران می‌شود؟ یک دیپلمات اروپایی معتقد است با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، تنها برلین و پاریس می‌توانند این طرح را پیش ببرند چون قدرتشان از سایر کشورها بیشتر است و آمریکا از قدرت این دو کشور می‌ترسد و بعید است با دو متحد اصلی اروپاییش مقابله کند.

با این وجود، همانطور که گفته شد حتی اگر این طرح هم اجرایی شود باز بعید است بتواند فروش نفت ایران به اروپا را تضمین کند و تنها شامل سطوح پایین تحریم می‌شود که ترامپ و آمریکا دورزدن آنها را تحمل می‌کنند و بنابراین ممکن نیست که این طرح بتواند معجزه کند. هم اکنون بسیاری از بانکهای اروپا توسط آمریکایی‌ها تهدید به تحریم می‌شوند و بسیاری از شرکتها و بانکهای اروپایی ترسیده اند و نسبت به طرح حمایتی اروپا محتاط اند.

رویترز در ادامه گزارش از قول یک دیپلمات فرانسوی بیان می‌کند که در حال حاضر، ایران از طریق فروش نفت به هند و چین به حیات خود ادامه می‌دهد و لازم نیست که طرح حمایتی اروپا فی الفور به اجرا درآید و به همین دلیل، این طرح می‌تواند در فرصت کافی و به آرامی قراردادهای نفتی را هم شامل شود.

اما یک دیپلمات دیگر در اتحادیه اروپا نسبت به این سخن بدبین و در مورد طرح حمایتی اروپا هم نگران است.این دیپلمات معتقد است که تمام این تلاش های اروپایی‌ها نمادین است و در نهایت هر گونه تصمیم ایران برای ادامه توافق هسته‌ای یا خروج از آن سیاسی خواهد بود و نه بر اساس اقدامات حمایتی اروپایی‌ها.

این مقام اروپایی به طعنه می‌گوید: شما نمی‌توانید با یک پسته یک تجارت بزرگ کنید. اشاره مقام اروپایی به تجارت اقلام گرانی مانند خشکبار و محصولات کشاورزی ایران است که در عین گرانی سود کمی دارند و مانند نفت نمی‌توانند چرخ اقتصاد ایران را بچرخانند.

رویترز سپس سعی می‌کند اروپایی‌ها را نسبت به خروج ایران از برجام بترساند و تاکید دارد که اگر اروپایی‌ها طرح مناسبی برای فروش نفت ایران در نظر نگیرند در چند هفته آینده فشارهای داخلی ایران غالب شده و این کشور از برجام خارج می‌شود.

اولویت و خواست ایران از آمریکا مشخص است.همانطور که علی اکبر صالحی(رئیس سازمان انرژی اتمی ایران)بیان کرده است تضمین فروش نفت ایران و ورود این کشور به سیستم بانکی برای مبادلات مالی دو خواست اصلی ایران است و طرح حمایتی اروپا اگر این دو را بتواند تضمین کند می‌تواند موجب بقای برجام شود. با شرایط فعلی اما بعید است که این طرح بتواند خواستهای ایران را تامین نماید.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها