خبر فوری از روند استیضاح 4 وزیر گزارش می‌دهد؛

«تبِ استیضاح» در پارلمان بالا رفت/روزهای سخت کابینه روحانی با مجلسی‌ها/شوی تبلیغاتی نمایندگان برای کسب رأی مجدد در انتخابات 98؟

استیضاح چهار وزیر کابینه روحانی در دستور کار نمایندگان مجلس قرار دارد آنهم در شرایطی که کشور در بعد بین المللی با تنش های زیادی روبروست و انتظار همراهی بیشتری از مجلسی ها دارد.

«تبِ استیضاح» در پارلمان بالا رفت/روزهای سخت کابینه روحانی با مجلسی‌ها/شوی تبلیغاتی نمایندگان برای کسب رأی مجدد در انتخابات 98؟

فاطمه علی اصغری- سونامی استیضاح در پارلمان باز هم به راه افتاده است، یک روز طرح استیضاح ظریف جنجال به پا می کند و روزی دیگر وزیر کشور زیر تیغ می رود. وزیر کشاورزی هم گویی دائما بین به راه افتادن طرح استیضاح و منتفی شدنش در رفت و آمد است، نمایندگان حتی وزیر علوم را هم بی نصیب نگذاشته اند و یک طرح استیضاح هم برای او تهیه کرده اند.

گرچه استیضاح یک ابزار نظارتی مجلس است و نمایندگان بنا به وظیفه ذاتی نمایندگی شان حق بهره بردن از آن را دارند اما آنچه این روزها ابهاماتی را درباره تب استیضاح به راه افتاده در بین نمایندگان ایجاد کرده است تلاش برخی طیف ها و چهره‌های سیاسی درون پارلمان برای به سرانجام رساندن استیضاح ها بدون تلاش برای حل و فصل مشکلات از راه رایزنی و مذاکره با دولتمردان است. مانند آنچه در طرح استیضاح ظریف این روزها شاهد هستیم و با وجود توضیحات چندین باره وزیرخارجه اما منتقدان دولت که پشت پرده این استیضاح هستند حاضر به کوتاه آمدن نیستند و اصرار بر کشاندن ظریف به پای میز استیضاح دارند.

گویی برخی بهارستان نشینان دهم در فاصله یک ساله تا پایان این دوره نمایندگی شان و نزدیک شدن به انتخابات مجلس یازدهم کورس نماینده تر بودن و نماینده فعال بودن را گذاشته اند و چه ابزاری بهتر از استیضاح تا آنها را بیش از همیشه در بین مردم حوزه انتخابیه شان فعال نشان دهد؛ یک پیش نمایش برای کسب رای در انتخابات مجلس آینده.

ظریف ، حجتی، رحمانی فضلی و غلامی، وزرای خارجه، کشاورزی، کشور و علوم چهار وزیر دولت روحانی هستند که مدتیست طرح استیضاح آنها در مجلس کلید خورده است و باید طی روزهای آینده منتظر بررسی کارنامه کاری مجدد آنها از سوی نمایندگان مجلس باشیم.

نمایندگان پایداری پای ثابت استیضاح وزرا

نگاهی اجمالی به طرح های استیضاحی که روزی میز نمایندگان قرار گرفته حکایت از آن دارد که نمایندگان جبهه پایداری یا جز کسانی بودند که استیضاح وزرا را کلید زدند یا در زمره امضا کنندگان طرخ استیضاح قرار دارند. در واقع یک حساب سرانگشتی و بالا پایین کردن اسامی و امضاهای درج شده پای طرح های استیضاح نشان می دهد اهداف سیاسی در استیضاح چند تن از وزرای کابینه دنبال می شود.

بلاتکلیفی مجلس در ماجرای استیضاح ظریف؛ از انکار حاج بابایی تا تاکید حاجی دلیگانی

استیضاح ظریف وزیرامورخارجه کشور درحالی با ۱۳ امضا و بخاطر اظهارات وی درباره پولشویی به هیئت رئیسه تقدیم شده است که کل امضاکنندگان این طرح به جز یکی و دونفر از اعضای جبهه پایداری هستند.

حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس که با جبهه پایداری نیز قرابت فکری و سیاسی نزدیکی دارد درباب استیضاح ظریف از عدم ارائه اسناد از سوی وزیرخارجه درباره موضوع پولشویی سخن گفته درحالی که نادرقاضی از دیگر طراحان استیضاح ظریف، موضوع عدم معرفی سفرای چین و‌ هند را دلیل استیضاح ظریف دانسته است.

البته این نکته نیز قابل اهمیت است که در ماجرای طرح استیضاح ظریف روسای برخی از فراکسیون های مجلس از جمله حاج بابایی رئیس فراکسیون ولایی با اعلام اینکه طرح استیضاح ظریف شخصی است نه تصمیم جمعی فراکسیون ها مخالفت خود را با این اقدام برخی از نمایندگان اعلام کرده است.

نمایندگان اهل سنت به دنبال استیضاح وزیر کشور

دیگر وزیری که این روزها نامش در بین وزرای استیضاح کننده قرار دارد عبدالرضا رحمانی فضلی است که نمایندگان اهل سنت به دلیل عدم اتخاذ سیاست های مشارکتی برای حضور اقلیت اهل تسنن در کشور طرح استیضاح را کلید زدند اما هنوز امضاهای لازم برای این طرح استیضاح به حدنصاب نرسیده است.

نزدیک وزیر کشور کابینه روحانی با علی لاریجانی رییس مجلس، چندین بار وی را از استیضاح نمایندگان نجات داده است از این رو بعید به نظر نمی رسد که شاید بازهم رحمانی فضلی از این استیضاح نیز به راحتی عبور کند.

اعضای کمیسیون کشاورزی منتقدان جدی حجتی

محمود حجتی از وزرایی که طرح استیضاح وی چندین بار از سوی نمایندگان به دلایلی چون وضعیت نابسامان بازار گندم و محصولات کشاورزی مطرح شده است ولی شانس با او یار بوده و تاکنون استیضاح دردسر جدی برای او نشده است.

کمیسیون کشاورزی مجلس که هیچگاه سابقه خوبی با حجتی نداشته است با کمک و‌ همراهی سایر نمایندگان و‌ با جمع آوری بیش از ۱۰۰ امضا در جهت استیضاح حجتی اقدام کرده است از همین رو احتمال به سرانجام رسیدن استیضاح حجتی به نسبت سایر طرح استیضاح وزرا بیشتر است.

نیروهای بازنشسته کار دست وزیر علوم دادند

منصورغلامی وزیر علوم کابینه روحانی دیگر فردی است که مجلس در کنار حجتی برای استیضاح وی عزم بیشتری دارد و در میان نمایندگان اصولگرای مجلس بسیاری از چهره های اصلاح طلب از جمله محمود صادقی با حضور وی در مسند وزارت علوم مخالف هستند.

استفاده از نیروهای بازنشسته، افت شدید علمی دانشگاه های کشور و عدم توجه به تشکل های دانشجویی از جمله دلایل استیضاح غلامی از سوی نمایندگان است.

روزهای سخت دولت روحانی در جدال با نمایندگان

باتوجه به شرایط فعلی کشور به خصوص در حوزه های اقتصادی و سیاسی و از همه مهمتر نزدیک شدن به انتخابات مجلس قطعا وزرای روحانی روزهای سختی را در جدال با نمایندگان مجلس در پیش دارند، آنقدر که حتی بعید به نظر نمی رسد که سونامی استیضاح به دیگر وزرا هم برسد.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • محمود
    0

    کاری به شرایط کشور نداشته باشید شرایط بد امروز کشور وتورم بیسابقه وتحریم بیسابقه امروز کشور ماحصل دم کدخدا دیدن همین آقایانست که به حرف رهبری گوش نکردند کیست که امروز نداند برجام به اندازهای یک شلخم ارزش ندارد کیست که امروز نداند قیمت کالاها حداقل 2برابر وحتی 5یا 6برابر نشده است

  • سید جلیل موسوی
    0

    بنظرمن روحانی استعفا بده بهتره چون نمایندگان مجلس حزبی شده وزحمتهای چندین ساله آقای ظریف رانادیده گرفتن به خاطر یک حرف که زده بود پولشوئی

  • ابوالقاسم
    0

    سلام درحین مطالعه خبر ومتن فوق سوال واستیضاح وزرا را از اختیارات وحق قانونی نمایندگان محترم دانسته و انصاف ندیدم انجام وظیفه انان حزبی وسیاسی قلمداد گردد وبه قصد نکوهش ونهی از قضاوت مغرضانه به ارسال نظر امدم لکن هرچه بیشتر کنکاش وتحلیل نموده جنبه های تبلیغاتی ودسته بندیهای سیاسی رادر تصمیم ونظر نمایندگان را ملموس ومحسوس دیدم،خداوندا قبل از ارائه افتخارومسئولیت امور به جویندگان پستها به انان انصاف ،لیاقت ،ظرفیت وتعهد عطا کن که جامعه ما بعد از ۴۰سال رقابتهای صرفا جناحی ودسته بندیها وسیاسی کاریها از رمق افتاده ودیگر تاب وتوان ازمون وخطاو ملاحظه کاریها وشعارهای فریبنده راندارد وبه واقع چندی است از آبرو وشخصیت هایشان برای امرار معاش هزینه میکنند ایا براستی مردم این سرزمین(ایران) سزاوار اینچنین زیستن میباشند،؟!؟ الله اعلم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها