گزارش لوبلاگ از تحریم‌های جاه‌طلبانه ترامپ علیه ایران

رویای برباد رفته ترامپ برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران /فرضیات ساده‌انگارانه اسرائیل درباره نابودی تاسیسات هسته‌ای و موشکی ایران/تنگ شدن حلقه تحریم نظام ایران را نابود نمی‌کند

ایران در طی سال‌های گذشته سیستمی از اقتصاد را ایجاد کرده که می‌تواند در برابر تحریم مقاومت کند. اما مقامات اسرائیلی این امید را در سر دارند تا تحریم‌های ترامپ ایران را به پای میز مذاکره بکشاند.

رویای برباد رفته ترامپ برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران /فرضیات ساده‌انگارانه اسرائیل درباره نابودی تاسیسات هسته‌ای و موشکی ایران/تنگ شدن حلقه تحریم نظام ایران را نابود نمی‌کند

به گزارش خبر فوری ، معافیت‌های صادر شده از سوی آمریکا برای هشت کشور خریدار نفت ایران را می‌توان به مثابه عقب‌نشینی ترامپ از سیاست خود در قبال ایران تلقی کرد به‌طوری که اکنون با توجه به ادامه خرید نفت از ایران، تلاش اروپا برای حفظ برجام و عدم قطع کامل دسترسی ایران به سوئیفت، موانع بسیاری در مسیر عملی شدن رویای ترامپ وجود دارد.

در همین راستا، پایگاه تحلیلی لوبلاگ در مطلبی با تاکید بر عقب نشینی ترامپ از برنامه جاه طلبانه تحریمی خود علیه ایران نوشت: آیا تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران می‌تواند موجب فروپاشی رژیم ایران و یا تغییر رفتار این کشور در منطقه شود؟ این پرسش ذهن بسیاری از تحلیلگران سیاسی را در یک ماه گذشته به خود معطوف ساخته است. اما می‌توان با اطمینان گفت که این تحریم‌ها «کمپین فشار حداکثری» علیه ایران را عملی خواهد کرد؟ شواهد نشان می‌دهد که ترامپ از همین ابتدا در مورد اعمال فشار حداکثری علیه ایران عقب نشینی کرده است.

به صفر رساندن صادرات نفت ایران محقق نخواهد شد

کاخ‌سفید با اعطای معافیت تحریمی برای هشت کشوری که نفت خود را از ایران خریداری می‌کنند در عمل مهر تاییدی بر این گزاره نهاد که به صفر رساندن تولید نفت ایران میسر نخواهد بود. با این که این معافیت تحت عنوان «موقت» به هشت کشور چین، هند، کره‌جنوبی، تایوان، ترکیه، ژاپن، ایتالیا و یونان اعطا شده است اما در خاورمیانه نمی‌توان موقتی و دائمی را از یکدیگر جدا کرد و این کشورها ممکن است برای مدتی بسیار طولانی تر از 6 ماه قادر به تامین نفت خود از ایران باشند. از سوی دیگر این معافیت‌ها می‌تواند فضای لازم برای گشایش و مانور دیپلماتیک میان تهران و واشنگتن را در آینده فراهم سازد.

لوبلاگ در ادامه نوشته است؛ محمد‌جواد ظریف ، وزیر امور خارجه ایران نیز ماه گذشته در واکنش به بازگشتن تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران گفت که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده، مجبور خواهد شد سیاست خود را در این باره تغییر دهد.

معافیت ویژه ای که از دید همگان پنهان مانده است

سی‌ان‌ان در همین راستا در مطلبی نوشت: « معافیت ویژه‌ای که به‌نظر می‌رسد از دید همگان پنهان مانده است را نباید فراموش کرد. آمریکا ادامه فعالیت توسعه ساخت ساز در بندر چابهار ایران را برای هند مجاز دانسته است که یک پروژه استراتژیک برای تهران بشمار می‌آید. در حالی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل خود را قهرمان اعمال تحریم‌های سوئیفت علیه ایران معرفی می‌کند اما هنوز مشخص نیست که این تحریم‌ها تا چه اندازه‌ای برای ایران اجرایی خواهد شد. در گذشته و در جریان تحریم‌های اوباما دسترسی ایران به طور کامل از سوئیفت مسدود شد. در این دوره اما شاهد آن هستیم که روابط بانکی میان سوئیفت و بانک مرکزی ایران به همراه چند بانک دیگر در مقیاس کمتری در حال ادامه است. از سوی دیگر به دلیل آنکه سوئیفت یک سیستم بلژیکی است که در راستای قوانین اتحادیه‌اروپا عمل می‌کند، حتی میتوان انتظار یک نبرد قانونی میان دو سوی آتلانیتک را در این باره داشت.»

نگارنده گزارش لوبلاگ در ادامه این گزارش با پرداختن به تلاش اروپا برای ایستادگی در برابر تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا نوشته است: بعلاوه اروپا به‌عنوان بخشی از تلاش خود برای نجات توافق هسته‌ای با ایران در حال راه‌اندازی یک مکانیزم مالی ویژه است تا در برابر تحریم‌های آمریکا کمترین آسیب‌پذیری را داشته باشد و ایران بتواند از طریق ادامه تجارت خود به منافع اقتصادی دست یابد. نباید این نکته را از قلم انداخت که برجام نخستین توافق عدم اشاعه است که دارای ماهیت سیاسی-راهبردی است. موضوع حیاتی، تعهد سیاسی ایران و بریتانیا، فرانسه و آلمان برای ادامه اجرای این توافق است. از این رو جنبه‌های تجاری و مالی و همچنین خروج تعداد بیشماری از شرکت‌های خارجی که از ایران در اولویت دوم قرار دارد.

هفته گذشته بود که چند دیپلمات اروپایی به در رابطه با روند پذیرش میزبانی مکانیزم مالی ویژه از سوی اتحادیه‌اروپا برای تجارت با ایران به روزنامه وال استریت ژورنال خبر داد‌ند که فرانسه و آلمان به‌طور مشترک تلاش خود را بکار بسته‌اند تا تلاش‌های اتحادیه‌اروپا را برای نجات کانال پرداخت مالی و مقابله با تحریم‌های آمریکا را به سرانجام برسانند.

ایران در طی سال‌های گذشته سیستمی از اقتصاد را ایجاد کرده است که می‌تواند در برابر تحریم و محاصره مقاومت کند. اما مقامات اسرائیلی این امید را در سر دارند تا تحریم‌های سرسختانه ترامپ بتواند ایران را به پای میز مذاکره بکشاند و ایران با نابودی کامل تاسیسات هسته‌ای و موشکی خود موافقت کند.

چنین فرضیات ساده‌انگارانه‌ای را نمی‌توان دارای ارزش بالایی دانست چرا که تاریخ به اثبات رسانده است که تحریم‌های ابزاری گیج‌کننده است که همواره نتایج دلخواه را درپی نخواهد داشت؛ حتی در برهه‌هایی تحریم‌ها دارای نتایج عکس بوده‌اند. تحریم‌های اعمال شده علیه ایتالیا زمانی که موسولینی وارد اتیوپی شد هیچگونه اثربخشی نداشت. حتی تحریم‌های بین‌المللی علیه رژیم آپارتاید آفریقای‌جنوبی نیز موجب سرنگونی آن نشد.

ایران در دوره اوباما پای میز مذاکره آمد چون...

باید در نظر داشت این انزوای سیاسی بود که ایران را در دوران اوباما پای میز مذاکره آورد که البته با وضعیت کنونی بسیار متفاوت است. تحریم‌های ترامپ یکجانبه است و از سوی سه اعضای باقی‌مانده در برجام، اعضای اتحادیه‌اروپا، و اغلب کشورهای جهان مورد مخالفت واقع شده است. به‌عبارت دیگر امروز تنها آمریکا، اسرائیل، عربستان‌سعودی و امارات از این تحریم‌ها حمایت می‌کنند و ما با انزوای ایران در عرصه بین المللی روبرو نیستیم.

به‌تازگی پایگاه تحلیلی پروجکت سیندیکیت نیز ضمن تاکید بر ناکارآمدی تحریم‌ها در محقق ساختن اهداف ترامپ در برابر ایران خاطرنشان کرد:« به‌رغم پیامدهای منفی تحریم‌های آمریکا در کاهش شاخص کیفیت زندگی شهروندان ایرانی، بعید به‌نظر می‌رسد که تلاش دولت ترامپ برای سرنگون کردن حکومت ایران موثر واقع شود. اکنون اتحادیه‌اروپا متعهد به توافق هسته‌ای 2015 است و کشورهای روسیه، چین، هند و ترکیه نیز همچنان مشتاق تجارت با ایران هستند. از این رو تهران شرکای کافی را برای سالم ماندن در طوفان تحریم ها داراست.»

ظریف پیش‌تر نیز در جملاتی عنوان کرده بود:« امروز همه دنیا در برابر آمریکا ایستاده است. هیچ کس به جز چند کشور کوچک و رژیم صهیونیستی در منطقه ما آمادگی آن را نداشته که از اقدامات ایالات متحده پیروی کند. ما در لحن و سخنان وزرای امور خارجه و خزانه‌داری آمریکا این عصبانیت را از اجماع بین‌المللی علیه یکجانبه‌گرایی آمریکا مشاهده کردیم.»

هماهنگی بین تحریم های آمریکا و تغییر رفتار ایران وجود ندارد

بر اساس گزارش لوبلاگ، تحقیقاتی که از سوی «گروه بحران» در مورد تاثیر تحریم‌های آمریکا بر ایران طی 4 دهه گذشته انجام شد، این موضوع را نشان می‌دهد که هماهنگی میان تحریم‌های آمریکا و تغییر رفتار و سیاست‌های ایران وجود ندارد. از دیگر معافیت‌هایی که به اندازه کافی مورد توجه رسانه ها قرار نگرفت آن است که شرکت های چینی،روسی و اروپایی مجاز هستند تا به ادامه فعالیت‌های خود در سایت‌های هسته‌ای ایران ادامه دهند.


بر اساس گزارش‌های قابل استناد، جامعه اطلاعاتی اسرائیل هنوز نتوانسته است تا در مورد ارزیابی خود از اهداف ترامپ از اعمال تحریم های ایران به جمع‌بندی نهایی برسد. اکنون تصور غالب در جامعه اطلاعاتی اسرائیل آن است که آمریکا درصدد است تا با تنگ‌تر کردن حلقه تحریم‌های ایران توافق هسته‌ای کنونی را بهبود ببخشد نه اینکه سرنگونی ایران را برنامه‌ریزی کند. بر اساس ارزیابی‌هایی که تاکنون از سوی سازمان اطلاعاتی اسرائیل انجام شده است ایران قصد ندارد تا از برجام خارج شود و نباید احتمال برگزاری یک نشست میان مقامات ایران و آمریکا را نادیده گرفت. این موضوع نشان از اختلاف دیدگاه میان جامعه اطلاعاتی اسرائیل و نتانیاهو در مورد این موضوع دارد.

42

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • خدايا بداد ما برس
    0

    سلام ؛ مگر امريكا با ونزويلا يا كوبا مشكل داشت از بين برد . ما 40 سال دشمن امريكا هستيم كره شمالي از سال 1947 يعني قريب يك قرن ، مگر كره نابود شد نه . زماني كه كانال مالي بين يكي دو كشور اروپايي باز شه يعني ما به ايران حمله نمي كنيم همان كاري كه با جنگ مي برند حالا با پنبه سر مي برند .شريال مالي ما دست اونهاست مي تونند كم و زياد كنند هر وقت خواستند شريال قطع يا مختل كنند . اين فرضيه قبل از ايران قبلاً پياده شده ما مي شيم مانند سرطان كه خوش خيمه ولي دائم يك جا بدون مي گيره يه بار دت يك بار نزديك قلب خلاصه اين شد دواي درد ؟ يعني قرار ما چند بار به دنيا بيائيم . هر كس فقط يكبار به اون لطف ميشه تا از دنيا استفاده كنه ما ايرانيان گويي چند نسل بايد قعطي رده باشيم . هرگز امريكا فروش نفت يا درآمد ارزي ما را صفر نمي كنه اونها همين بلا را نزديك هشتاد سال هست سر كوبا و چند كشور آوردند البته جاها عوض شده بجاي چين و روسيه كه كانال كوبا شد حال دو كشور اروپايي اين كار براي ما مي كنند . كه اين كانال مانند موتور آبي هست كه باهاش نمي شه كشاورزي كرد انقدر آب نمي ده تا رفاه و پيشرفت ايرانيان تامين كنه البته از گشنگي نمي مي ريم ولي حداقل نيم قرن يعني تا سال 2070ميلادي بايد زجر بكشيم الكي خوش باشيم . البته كوبا آن زمان 4ميليون جمعيت داشت كه يك ميليون از كشور خارج و مهاجرت كردند و پناهنده شدند و فيدل اجازه داد. حالا 11ميليون جمعيت يعني اندازه تهران اونها مسلمان نبودند حتي خر تلاش ( نوعي مارمورك ) مي خورن ما چي يه مرغ داريم 70درصد و يه گوشت گاو داريم 25درصد گوشت گوسفند 3درصد و گوشت ماهي 2درصد ايرانيان فعلاً توان خريد دارند . راستي به سلامت از تحريم بگذريم يعني ملت پشم ولي مسئولين و دولت سايه سرور و سالار و عشق دنيا چون براي شش ميليون مسئولين و اطرافيان بودجه هست اين ما هستيم كه قرار طعم كوبايي بكشيم . البته در كوبا يه سري كارهايي كردند چون مديريت قوي بود و جلوي راند مافياي ثروت و قدرت گرفتند مثلا بجاي رشته هاي الكي كه حداقل 700هزار دانشجو سرگرم هستند اونها تمام رشته هاي پزشكي و تخصص و فوق تخصص با يك حركت جهادي حتي حالا هم ادامه داره يعني بيشترين پزشك نسبت به جمعيتش داره . حال ما با اين فقر غذايي مطمئن در نيم قرن آينده بيشترين بيماري و ضعف و قواي بدني در خاورميانه حتي آسيا خواهيم داشت . چرا حال كه ما تن به كانال كوبايي داديم چرا از همين امسال شروع نمي كنيم سالانه حداقل نسبت جمعيت حدود 84 ميليوني سالانه صد هزار نفر رشته پزشكي تحصيل كنند . حداقل سالي 50هزار نفر بفرستيم كوبا برن هاوانا پزشكي بخونند يا استاد از كوبا بياريم . چرا جهادي تجهيزات پزشكي توليد نمي كنيم چرا جهادي ... كار نمي كنيم . حداقل كوبا را سرمشق قرار بديم . نشه چوب دو سر سوخته . ما تنها كاري مي تونيم بكنيم پيشگيري از بيماري ها ا توليد متخصص گروهاي پزشكي است و گرنه كلاهمون پس معركه است . يعني با قبول كانال اروپايي و فروش يك ميليون بشكه نفت ما تنها كشور نفت و گاز خيز جهان خواهيم بود كه رشد و توسعه منفي مي شه . البته سخنان لاريجاني علي آقا رئيس مجلس گفت سعي ( تلاش مي كنند ) وظيفه نمي دونند . ولي تلاش مي كنند اجناس و كالاهاي اساسي را با دلار نسبتاً ارزان يعني دلار ( بين 5 الي 7 ) هزار تومان وارد كنند . البته كالاهاي اساسي از اول انقلاب اين بوده ( شكر ؛ قند ؛ برنج ؛ كبريت ) كالاهاي نيمه اساسي : ( گوشت منجمد با دلار بالاي 7هزار تومان ؛ خوراك گاو و مرغ ) مابقي كالاها براي مردم اساسي نيست زحمت نشه علي آقا رئيس مجلس يه خداقوت به شما و مابقي برادران لاريجاني كه انقلاب براي ما... نداشت براي اين خاندان همه چيز داشت : يعني عروس و داماد با يك بوقچه شكر قند برنج زندگي را آغاز و پايان دهند انشالله با لباس سفيد ميان با كفن مي رند . عروس و داماد ( مردم ) {{فرزندان مسئولين دولت ونظام ... استثناء هستند }} عروس داماد مردم عوام يخچال ، گاز، بخار ، تلويزيون ، فرش ، تخت ، مبل ، ماشين لباس و ظرفشويي ... كالاي اساسي نيست نياز نيست برن سر چشمه و قنات لباس بشوئند و حمام كنند . ... خوش باشيد دنيا ارزش نداره ديديد كالاي اساسي قند و شكر با نيم كيلو برنج تايلندي ديديد دنيا بي ارزشه . ببينيد مسئولين همين سه قلم جنس هم نمي تونند بخرند ( غذاي فقط نهار يك نمايند قريب دويست هزار تومان تمام ميشه اگه بيرون بخورند )

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها