دادگاه فدرال: فرمان مهاجرتی ترامپ قانونی نیست

دادگاه استیناف در آمریکا اعلام کرد که ممنوعیت پناهجویی برای خارجی‌هایی که غیرقانونی وارد ایالات متحده شده‌اند، توجیه قانونی ندارد.

دادگاه فدرال: فرمان مهاجرتی ترامپ قانونی نیست

تلاش دوباره دولت ترامپ برای محروم کردن مهاجران آمریکای مرکزی از حق پناهندگی در آمریکا ناکام ماند. دادگاه تجدیدنظر در آمریکا، ممنوعیت پناهندگی برای آن دسته از خارجی‌هایی را که غیرقانونی به ایالات متحده سفر کرده‌اند، مغایر قانون اساسی و قوانین بین‌المللی دانست. پیش از این نیز، سه دادگاه فدرال دیگر فرمان ترامپ مبنی بر توقف پذیرش پناهجویان را رد کرده بودند. بر همین اساس دولت ترامپ در دادگاه عالی فرجام‌خواهی کرده بود. با رأی دادگاه تجدیدنظر، فرجام‌خواهی دولت ترامپ بی‌نتیجه ماند.

رئیس‌جمهور آمریکا اوایل ماه نوامبر فرمانی صادر کرد؛ مبنی بر این‌ که هیچ مهاجر غیرقانونی حق پناهندگی را نداشته باشد. این فرمان به طور ویژه متوجه مهاجران آمریکای مرکزی می‌شد که از مرز مکزیک روانه ایالات متحده می‌شوند. گواتمالا، هندوراس، نیکاراٰگوئه، پاناما، کستاریکا و السالوادور در زمره این کشورها هستند.

فرمان ترامپ با اعتراض وسیع سازمان‌های حقوق بشری روبرو شد. آنها این دستور را نقض حق پناهندگی و مقررات بین‌المللی پناهجویی خوانده و حکم ترامپ را به دادگاه بردند. دادگاه فدرال در سان فرانسیسکو پیش‌تر این حکم را معلق کرده و ناموجه دانسته بود.

از بین ۹ قاضی دادگاه تجدیدنظر، ۵ تن حکم دادگاه سانفرانسیکو را تایید کرده‌اند. چهار نفر دیگر، از قضات محافظه‌کاری هستند که با مواضع ترامپ در قبال خارجی‌ها و مهاجران غیرقانونی هم‌سویی دارند.

جان رابرتز، رئیس دیوان‌عالی آمریکا از جمله قضاتی است که با طرح محدود کردن امکان پناهندگی مهاجران غیرقانونی مخالفت کرده است. دونالد ترامپ در ماه نوامبر، در واکنشی بی‌سابقه، او را "قاضی اوبامایی" و "قاضی جانبدار" خواند.

با رأی دادگاه تجدیدنظر، دولت ترامپ حق ندارد جلوی پناهندگی مهاجران غیرقانونی را بگیرد اما این حکم تاثیر چندانی در وضعیت این افراد ندارد.روز پنجشنبه ۲۰ دسامبر اعلام شد که مهاجران یادشده در مدت زمان بررسی تقاضای پناهجویی‌ خود، به مکزیک بازگردانده می‌شوند.

زمان بررسی این تقاضاها طولانی است. هزاران نفر از این مهاجران در مرز مکزیک و آمریکا جمع شده‌اند و مرزبانی و ارتش آمریکا مراقب ورود آنها به خاک ایالات متحده هستند. در آخرین نمونه، پلیس آمریکا به جمعیتی که مقابل دیوارهای حلبی مرز مکزیک صف کشیده بودند، گاز اشک‌آور شلیک کرد.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها