فعالیت‌های تروریستی گروه الشباب در آفریقا زیاد شده/ آیا کابوس آفریقا در حال بازگشت است؟

حوادث تروریستی اخیر نشان می‌دهد که گروه تکفیری الشباب در حال قدرت گیری مجدد در سومالی است.

فعالیت‌های تروریستی گروه الشباب در آفریقا زیاد شده/ آیا کابوس آفریقا در حال بازگشت است؟

به گزارش خبر فوری ، در حادثه‌ی تروریستی اخیری که در کشور کنیا رخ داد دست کم 12نفر طی یک حمله تروریستی به یک هتل کشته شدند. گروه تروریستی الشباب مسئولیت این حمله تروریستی را بر عهده گرفته است.
این گروه تروریستی در سالهای اخیر به همراه گروه تروریستی تکفیری بوکوحرام اقدامات تروریستی بسیاری را در مرکز آفریقا انجام داده است و اعضای این گروه به علت جنبشهای اخیر در بین آفریقایی‌ها بسیار مشهورند.
اما این گروه تروریستی چه زمانی و چگونه به وجود آمد؟

سایه‌ی مرگ در سومالی

الشباب واژه ای عربی به معنای "جوانان" است. این گروه تروریستی یک شبه گروه تروریستی و نظامی سومالیایی است که از ابتدای دهه گذشته میلادی فعالیت اصلی خود را از طریق همکاری با القاعده شروع کرد.
این گروه در گذشته بخش‌هایی از مرکز و جنوب سومالی را در کنترل خود داشت اما در سال ۲۰۱۵ شهرهای بزرگ را از دست داده و اکنون تنها چند منطقه روستایی را در تصرف خود دارد.
تعداد سربازان الشباب در سال ۲۰۱۴ بین ۷ تا ۹ هزار نفر برآورد شده‌است اما مقامات سومالیایی مدعی اند اکنون از تعداد آنها بسیار کاسته شده است.
الشباب هدف خود را «جهاد علیه دشمنان اسلام» می‌داند و بارها به نیروهای دولتی و اتحادیه آفریقا در موگادیشو(پایتخت سومالی) حمله کرده‌ و عملیات‌های خونباری را هم در سایر نقاط آفریقا انجام داده‌است.
الشباب از سوی بسیاری از کشورهای دنیا به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شده است با این حال اقدامی جدی در مبارزه با این گروه صورت نگرفته و آمارها نشان می‌دهد که در چند سال اخیر حدود ۸۰۰۰ جنگجو از بسیاری از کشورهای آفریقایی و حتی از ایالات متحده و اروپا به سومالی آمده و به این گروه پیوسته اند.


الشباب و رویای وهابیت

گروه تروریستی الشباب یک گروه سلفی است که از اندیشه‌های وهابیت حمایت می‌کند. در طول قدرت نمایی این گروه در سومالی و تصرف مناطق مختلف این کشور قوانین بسیار سفت و سختی علیه مردم حاکم شد.
الشباب به بهانه های مختلف(از جمله به اتهام زنا) بسیاری از زنان و دختران را حبس کرده یا می‌فروختند. انواع سرگرمی در سومالی ممنوع بود. مردها مجبور بودند ریش بگذارند و در صورت تراشیدن صورت خود با حبس و جریمه مواجه می‌شدند.
هدف اصلی این گروه ایجاد به اصطلاح یک حکومت اسلامی در سومالی است، اما بدشان نمی‌آید در سایر مناطق آفریقا هم‌نفوذ کنند.
آنها در حال حاضر و با کسب قدرت بیشتر به کشورهای اطراف آفریقا از جمله اتیوپی، اوگاندا و کنیا نفوذ کرده و سعی دارند از بین جوانان آن مناطق یارگیری کنند.

منبع درآمد الشباب چیست؟

بسیاری معتقدند این گروه تروریستی توسط کشورهای مختلف عربی یا آفریقایی از جمله عربستان سعودی، اریتره و قطر و... حمایت می‌شوند با این حال دولتهای این کشورها قویا چنین حمایتی را تکذیب کرده اند.
با این وجود، پرسش این است که چه گروهی الشباب را حمایت کرده و پول خرید سلاح و تجهیزات را چگونه در می‌آورند؟
پاسخ در تجارت عاج فیل است. این تجارت پر سود در شرق و مرکز آفریقا تحت کنترل مافیای الشباب است و سود بسیاری را به جیب الشباب می‌ریزد.
علاوه براین، قاچاق انسان یکی از منابع درآمدی الشباب است که پول زیادی برای آنها دارد.


الشباب و کشورهای همسایه‌ی سومالی

الشباب علاوه بر سومالی در سایر کشورهای آفریقایی نیز عملیات تروریستی انجام داده است.
الشباب اولین حمله تروریستی در خارج از سومالی را در سال ۲۰۱۰ انجام داد که طی آن حدود ۷۴ نفر در کامپالا، پایتخت اوگاندا کشته شدند.
همچنین در سال ۲۰۱۳، الشباب حدود ۶۷ نفر را در حمله به یک مرکز خرید در نایروبی کنیا کشتند. دو سال بعد، آنها در حمله به یک دانشگاه در شهر دیگر کنیا یعنی گریسا، ۱۴۸ نفر را ترور کردند.
اگرچه کنیا و اوگاندا کشورهایی بودند که بارها توسط الشباب مورد هدف قرار گرفتند اما بدترین تلفات الشباب در خاک سومالی به وجود آمده است.
این گروه تروریستی طی بمب گذاری دو کامیون در اکتبر ۲۰۱۷، بیش از ۵۰۰ نفر را به خاک و خون کشید و بیش از ۳۰۰ نفر را هم زخمی کرد.

آیا کابوس آفریقا در حال بازگشت است؟

الشباب مدتی کابوس آفریقا شده بود. این گروه تروریستی یک بار موگادیشو(پایتخت سومالی) و بسیاری از شهرهای حومه سومالی را تصرف کرد. اما در سالهای اخیر به علت اتحاد اتحادیه آفریقا و مبارزه همراه با نظم ارتش سومالی این گروه تروریستی آسیب بسیار دیده و تحت فشار قرار گرفته است.
با این حال، بعضی از کارشناسان معتقدند بعد از سال ۲۰۱۰ که الشباب تقریبا تمام‌مناطق تحت تسلط خود را از دست داد این گروه تروریستی مجددا در حال قدرت گیری بوده و مناطق روستایی زیادی را در دست خود دارند هر چند مقامات آفریقایی و به خصوص دولت سومالی این دیدگاه را به شدت رد کرده و معتقدند این گروه کاملا تحت کنترل است.
مع الوصف، حوادث تروریستی اخیر نشان می‌دهد که این گروه تکفیری در حال قدرت گیری مجدد است و می‌تواند بار دیگر به سومالی بازگردد.

مبارزه با الشباب چقدر جدی است؟

در اوایل سال ۲۰۰۷، شورای امنیت سازمان ملل متحد یک نیروی حفظ صلح در سومالی به رهبری اتحادیه آفریقا ایجاد کرد.
کشورهای آفریقایی مختلف از جمله اوگاندا به این ارتش نیرو و تسلیحات دادند. در نهایت ارتش مشترکی از کشورهای آفریقایی شکل گرفت که متشکل از نیرویی حدود ۲۰ هزار سرباز بود که اکثرا از کشورهایی مانند بروندی، اتیوپی، کنیا و جیبوتی به این ارتش ملحق شده بودند.
این ارتش توانست از حضور الشباب در قلب آفریقا کم کند با این حال، در سالهای اخیر با رشد گروههای تروریستی هم جهت الشباب مانند بوکوحرام و داعش، این گروه مجددا قدرت گرفته است.
کارشناسان نظامی معتقدند الشباب توان نظامی کافی برای حمله مجدد به سومالی و اوگاندا و اتیوپی را ندارد اما این ترس وجود دارد که در صورتی که اتحادیه آفریقا ارتش مشترک خود را مجددا تجهیز نکند دولت سومالی در مقابل این گروه تروریستی و به خصوص حملات ارعاب آورش آسیب پذیر باشد، به خصوص اینکه خطر نفوذ داعش و یا اتحاد الشباب و بوکوحرام هم وجود دارد.

منبع: اسکای نیوز - خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها