پادکست: ایران قربانی ترور؛ از فرقان و تندر تا الاحوازیه و جندالله

به بهانه حادثه تروریستی جاده خاش-زاهدان، در این پادکست رادیومهر، کارنامه ۴گروهک تروریستی را فهرست کرده‌ایم تا یادمان باشد ایران چه‌طور یک تنه در برابر امواج سهمگین ترور، باصلابت ایستاده است.

پادکست: ایران قربانی ترور؛ از فرقان و تندر تا الاحوازیه و جندالله

هر چند وقت یک بار لابه‌لای خبرهای تلویزیون و خبرگزاری‌ها، آرم وزارت اطلاعات نمایش داده می‌شود. در خبر مربوطش هم اعلام می کنند سربازان گمنام امام زمان(عج) چند نفر از عناصر گروهک‌های تروریستی را قبل از ارتکاب عملیات جنایتکارانه دستگیر کرده‌اند؛ همین.

آب هم توی دل‌مان تکان نمی‌خورد و زندگی در جریان است؛ در کشوری که جزیره آرامی در اقیانوس متلاطم و جنگ‌زده خاورمیانه است. ایران ما اما کم دشمن ندارد. با همه این حرف‌ها گهگاه خبرهای تلخی از «ترور» می‌شنویم؛ دقیق و برنامه‌ریزی شده؛ آن هم گاهی درست وقتی با وجود همه فراز و فرودها و مشکلات داخلی، عزت و سربلندی کشور را جشن گرفته‌ایم.

تروریست‌ها ممکن است با حمایت‌های فکری و مالی قدرت‌های بزرگ، هرجایی از کشور را ناامن کنند. این میان اما سیستان و بلوچستان از استان‌های مظلومی است که بیشتر از همه، داغ شهادت پیر و جوان را به دل مردم کشورش گذاشته است. حالا هم خبر رسیده در یک انفجار انتحاری ۲۷ نفر از مرزبان‌های کشورمان در محور خاش-زاهدان شهید شده اند. این بار جیش الظلم(جیش العدل) مسئولیت این جنایت را به عهده گرفته است. ما به‌طور عمومی از گروهک های تروریستی اغلب نام منافقین (مجاهدین خلق)، پژاک و تکفیری‌های داعش را شنیده‌ایم. در اینجا نام چند گروه تروریستی دیگر را فهرست کرده‌ایم تا یادمان باشد که این سرزمین با این حجم از دشمنی، نفرت و جنایت از سمت چند جبهه استکبار، چطور تا این اندازه با صلابت و استوار ایستاده است.

فرقان؛ گروهکی بر پایه انحراف فکری

فرقان نام گروهی بود که اردیبهشت سال ۱۳۵۸ تاسیس شد و هدف اصلی از تشکیل آن انجام عملیات‌هایی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران بود. هدایت این گروه بر عهده اکبر گودرزی بود که دی ماه ۱۳۵۸ شمسی دستگیر شد و خرداد ماه ۱۳۵۹ تیرباران. این گروه از سوم اردیبهشت ۱۳۵۸ تا زمان دستگیری اکبر گودرزی و نابودی گروه، نزدیک به ۲۰ ترور سیاسی انجام داد. استاد مرتضی مطهری ، سپهبدقرنی، دکتر محمد مفتح، و مهدی عراقی و پسرش به دست این گروهک به شهادت رسیدند. بررسی مواضع گروهک فرقان و اظهاراتی که قبل و بعد از به شهادت رساندن دکتر مفتح مطرح کردند، حکایت از نوعی اغتشاشات ذهنی توسط ایدئولوگ‌های این گروهک دارد؛ مثلا لیدر فرقان یعنی اکبر گودرزی، یک‌بار مخالفت با دیدگاه‌های دکتر شریعتی را بعنوان دلیل اصلی ترور شهید مفتح مطرح می‌کند و یک بار دیگر مدعی می‌شود که ارتباط با رئیس ساواک علت اصلی به شهادت رساندن ایشان بوده است.

اکبر گودرزی رهبر گروهک تروریستی فرقان در دادگاه
گروهک تندر؛ بازوی سلطنت‌طلبان برای کشتار

گروهک تروریستی تندر یا انجمن پادشاهی ایران سال ۱۳۸۳ تشکیل شد و هدفش را براندازی نظام جمهوری اسلامی ظرف مدت یکسال اعلام کرد. اولین عملیات تروریستی این گروهک در ایران فروردین ۱۳۸۷ در شیراز بود که طی آن عوامل تروریست این گروهک با کار گذاشتن یک بمب ۸ پوندی در بین عزاداران حسینه شهدا متعلق به کانون رهپویان وصال شیراز باعث به شهادت رسیدن ۱۴ نفر و مجروح شدن ۲۰۰ نفر دیگر شدند.

دومین عملیات تروریستی این گروهک در روز ۳۰ خرداد ۱۳۸۸ در حرم حضرت امام خمینی (ره) صورت گرفت که البته فرد بمب‌گذار موفق به وارد کردن محموله انفجاری به حرم حضرت امام (ره) نشد و بمب را در مقابل کفش‌داری حرم منفجر کرد که بر اثر انفجار آن ۸ نفر از هموطنان مجروح شدند .

انفجار در مقابل منزل امام جمعه نهاوند در ۲۴ دی ۱۳۸۸ از دیگر اقدامات تروریستی انجمن پادشاهی است. این گروهک در ترور شهید مسعود علیمحمدی از دانشمندان صنعت هسته‌ای کشور هم نقش داشت.

فرود فولادوند اولین رهبر گروهک تروریستی تندر در شبکه تلویزیونی «Your TV»
که مسئول تبلیغات و انتشار مواضع این گروهک بود.
الاحوازیه؛ در خیال خام تجزیه ایران

از جمله معروف‌ترین و خشن‌ترین گروه‌های تروریستی خشونت‌طلب خلق عرب، گروه تندروی الاحوازیه یا «حرکة النضال العربی لتحریر الأحواز» به معنی جنبش عربی آزادی‌بخش اهواز است. تشکیلات نظامی و تروریستی حرکه النضال‌العربی لتحریرالاحواز و شاخه نظامی آن به رهبری محی‌الدین آل‌ناصر، از اواسط سال ۱۳۷۶ با هدف مقابله با جمهوری اسلامی و تجزیه خوزستان فعالیت خود را آغاز کرد. این گروه که بازوی نظامی جبهه التحریر، جنبشی نظامی مستقر در عراق است بی پرده شیوه مسلحانه و تروریستی را انتخاب کرد. افراد این گروهِ نژادپرست اعتقاد دارند که باید مبارزه مسلحانه تا نابودی فارس‌ها (غیرعرب‌ها) و آزادی منطقه خودخوانده عربستان (استان‌های خوزستان، بوشهر و هرمزگان و جزایر خلیج‌فارس!) بی‌رحمانه ادامه داشته باشد.

شهریور سال۹۷، حمله تروریستی الاحوازیه به رژه نظامی نیروهای مسلح دراهواز و به شهادت رساندن ۲۵ نظامی و غیر نظامی و مجروح کردن ۶۰ نفر دیگر از هم زبان های خود، تنها یک نمونه از جنایات این گروهک تروریستی است.

جندالشیطان؛ به اسم بلوچ، علیه بلوچ

موسس این گروه عبدالمالک ریگی شفا فرزند آزاد متولد ۱۳۶۱ در زاهدان است. او در دی ۱۳۸۱ به همراه چند نفر از دوستان طلبه خود که در افغانستان با هم بودند، تصمیم گرفتند برای آنچه که «احقاق حقوق اهل‌سنت» و مبارزه با جمهوری اسلامی ایران می‌نامیدند، هم‌پیمان شوند؛ پس گروهی به‌نامِ جندالله را تشکیل داده و عبدالمالک را به‌عنوان امیر خود انتخاب کردند. او از عنوان «جنبش مقاومت مردمی ایران» برای معرفی خود استفاده ‌کرد تا اهداف و برنامه‌های تروریستی خود را در پشت این نام عوام‌فریب پنهان کند . این گروهک تروریستی در پوشش فعالیت‌های حقوق‌بشری و با عنوان دهان‌پرکن حمایت از حقوق اهل‌سنت و قوم بلوچ، اهداف و برنامه‌های خود را دنبال کرد. از جمله اهداف اصلی این گروهک می‌توان به ایجاد تفرقه بین اقشار جامعه اسلامی با برجسته‌کردن اختلافات بین شیعه و سنی، تشدید اختلافات قومی و تأکید بر مهاجرت اجباری شهروندان غیربلوچ از منطقه بلوچستان، تجزیه و جداسازی بلوچستان ایران و تشکیل بلوچستان آزاد و... اشاره کرد. ریگی در اواخر سال ۱۳۸۸ در یک عملیات پیچیده اطلاعاتی دستگیر و در سال ۱۳۸۹ اعدام شد. حادثه تاسوکی، بمب‌گذاری در مراسم تاسوعا در چابهار و حمله انتحاری به نمایشگاه صنایع دستی تعدادی از ده‌ها جنایت گروهک جندالله است.

سال ۱۳۸۸، دستگیری عبدالمالک ریگی سرکرده گروهک تروریستی جندالشیطان در یک عملیات پیچیده اطلاعاتی

منبع: مهر

1696

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها