اگر ایران FATF را نپذیرد چه اتفاقی می‌افتد؟/ تبعات قرار گرفتن در لیست سیاه FATF را بشناسید

وقتی که نام کشوری در فهرست دولت‌های غیرهمکار و مناطق پرخطر گروه اقدام مالی قرار داشته باشد، بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری مهم دنیا، در برخورد با بانک‌ها و شرکت‌های آن کشور، نهایت احتیاط را به خرج می‌دهند.

اگر ایران FATF را نپذیرد چه اتفاقی می‌افتد؟/ تبعات قرار گرفتن در لیست سیاه FATF را بشناسید

حسین نیازبخش: به گزارش خبر فوری ، چند روز قبل، گروه ویژه اقدام مالی FATF تا ماه ژوئن به ایران برای تصویب قوانین مربوط به FATF مهلت داد. این سازمان از جمهوری اسلامی ایران خواسته است تا چهار ماه دیگر اصلاحات مورد نیاز برای همسویی با استانداردهای جهانی در زمینه مبارزه با پول شویی و حمایت مالی از تروریسم را انجام دهد.

در بیانیه FATF آمده است که اگر ایران تا ماه ژوئن سال ۲۰۱۹ قوانین باقی مانده در راستای رعایت معیارهای FATF را به اجرا نگذارد آنگاه گروه ویژه اقدام مالی خواستار افزایش بررسی و نظارت شاخه‌ها و زیر مجموعه های نهادهای مالی مستقر در ایران خواهد شد.

همچنین سازمان FATF گفته است: "ایران تا تکمیل برنامه اقدام، در بیانیه عمومی FATF باقی خواهد ماند. تا زمانی که ایران اقدامات لازم برای رسیدگی به نواقص مشخص شده در ارتباط با تامین مالی مبارزه با تروریسم در برنامه اقدام را اجرا نکند، همچنان نگرانی FATF نسبت به ریسک تامین مالی تروریستی ناشی از ایران و تهدیدی که این کار برای سیستم مالی بین الملل ایجاد خواهد کرد، ادامه خواهد داشت."

FATF از مدتی قبل، ایران را در فهرست سیاه خود و کشورهایی که باید هر چه سریعتر قانونی را در رابطه با مسائل مالی خود به تصویب رسانند، قرار داده است. با این حال، سازمان مربوطه به صورت موقت ایران را از حضور در لیست سیاه خود خارج کرده است و چند ماه مهلت داده است تا تغییرات مورد نظرش اعمال گردد.

لیست سیاه FATF چیست؟

اما اکنون سوال این است که حضور در لیست سیاه FATF چیست و چه عواقبی را برای کشورهای قرار گرفته در این لیست، به وجود می‌آورد؟ اصولا گروه کاری اقدام مالی(FATF) کشورها را به سه دسته تقسیم کرده‌است:

یک دسته کشورهایی هستند که از نظر این گروه کاملاً عملکردشان منطبق توصیه های این گروه بوده و آنها را اجرا می‌کنند. این گروه بیشتر کشورهای آمریکایی و اروپایی هستند. گروه دوم کشورهایی هستند که در حال تطبیق با استانداردهای مشخص شده سازمان هستند. دسته سوم کشورهایی هستند که هیچ همکاری با این گروه نداشته و لذا از نظر FATF در وضعیت خطرناکی قرار گرفته اند و هر چه سریع تر باید اقداماتی را در جهت خواسته های این گروه انجام دهند.

این دسته اخیر خود به دو دسته تقسیم می‌شوند. یک دسته کشورهایی که علیه آنها «اقدام متقابل» انجام نمی‌شود و فقط در لیست سیاه یا خاکستری قرار می‌گیرند. پاکستان و برخی کشورهای آفریقایی نمونه هایی از این کشورها هستند. دسته دیگر آنهایی هستند که علاوه بر بودن در لیست سیاه علیه‌شان اقدام متقابل نیز صورت می‌گیرد. طبق گزارشهای اخیر گروه، ایران و کره شمالی کشورهایی هستند که اکنون در این فهرست قرار گرفته اند و لذا هرچه سریع تر باید وضعیت ساختاری اقتصاد خود را مشخص کنند.

مشکلات اقتصادی حاصل از قرار گرفتن در لیست سیاه و خاکستری

طبق گزارشها، وقتی نام کشوری در فهرست دوم یعنی لیست سیاه پرخطر گروه اقدام مالی قرار داشته باشد، بانک‌ها و موسسات پولی و اعتباری دنیا این دولتها را تحریم کرده و در تعامل با بانک‌ها و شرکت‌ها و نهادهای مالی آن کشور، نهایت سخت گیری را به خرج می‌دهند و گاه به همین دلیل از برقراری روابط با آنها خودداری می‌کنند.

اصولا مشکلات حاصل از قرار گرفتن در لیست سیاه یا لیست خاکستری(کشورهایی با یک درجه حساسیت کمتر نسبت به لیست سیاه) با اخطار بیشتر FATF در سه دسته کلی قرار می‌گیرد:

الف. گرفتن وام از نهادهای مالی بین المللی و اتحادیه های مختلف غیر ممکن می‌شود. مثلا اگر کشوری مثل یونان در فهرست خاکستری یا سیاه قرار بگیرد این کشور دیگرقادر به دریافت وام از اتحادیه اروپا نیست.

ب. در صورتی که اخطار سازمان بین المللی چند بار تکرار شود و کشور قرار گرفته در لیست، طی یک مدت در نظر گرفته شده به هشدارهای FATFعمل نکند، تحریمهای بین المللی جامعی توسط سازمان ملل برای کشور خاطی درنظرگرفته می‌شود. بدیهی است در صورت وتو نشدن این طرح، تمام کشورهای عضو سازمان ملل مجبور به اطاعت از آن بوده و به تحریم کشور قرار گرفته در لیست سیاه دست می‌زنند.

ج. همچنین طبق قانون، در صورت تداوم حضور در لیست خاکستری یا سیاه، کشور مورد نظر از قانون تجارت بین المللی حذف می‌شود و دیگر قادر نیست با سایر کشورها به صورت قانونی رابطه بانکی و پولی برقرار کند.

نباید فراموش کرد که اگر کشوری در قسمت دوم لیست یعنی به اصطلاح کشور پرخطر قرار بگیرد، سه عمل فوق به سرعت و شدت بیشتری علیه آن صورت خواهد گرفت.

کارشناسان داخلی چه می‌گویند؟

در مورد پیوستن یا نپیوستن ایران به FATF بحثها و نظرات مختلفی مطرح شده است. برخی آن را نافی استقلال کشور دانسته و برخی دیگر هم معتقدند تا اروپا تعهدات اقتصادی حاصل از برجام را انجام ندهد، ایران نباید زیر بار FATF برود.

با این حال، برخی کارشناسان دیگر، معتقدند در صورت نپیوستن ایران به FATF بحران اقتصادی کشوربیشتر و بیشتر می‌شود. دکتر تقوی، کارشناس مسائل بین الملل معتقد است نپیوستن به FATF حتی فروش نفت ما را درگیر بحران کند. نباید فراموش کرد که طبق سه اتفاق فوق(تبعات نپیوستن به برجام)، هر گونه رابطه تجاری با کشور قرار گرفته در لیست سیاه ممنوع است. بدیهی است که نفت در صدر اقلام تحریم شده قرار دارد و درصورت جدی بودن سازمان ملل و FATF برای اقدام علیه ایران، صادرات نفت ما می‌تواند آسیب جدی ببیند.

داریوش قنبری نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، هم در خصوص پیوستن ایران به FATF معتقد است که عدم پیوستن به این گروه و سازو کار می‌تواند عواقب بدی برای کشورمان داشته باشد. این کارشناس در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا بیان کرد: "با یک نگاه کارشناسانه متوجه خواهیم شد که قطعا بدون پیوستن به این چارچوب هایی که FATF در نظر گرفته است، مراودات بانکی ما در خارج از ایران امکان پذیر نخواهد بود. به طور کلی مجموع لوایحی که مربوط به برخی از کنوانسیون‌هاست حتما باید در کشور ما به تصویب برسد تا بتوانیم در چارچوب این ضوابط ویژه مالی که به FATF موسوم است، مراودات با جهان خارج داشته باشیم."

نباید فراموش کرد که دولتهای اروپایی، کانال مالی جدید یعنی اینستکس را مشروط به پیوستن ایران به FATF دانسته اند و بعید نیست در صورت رد این قانون، برجام اروپایی هم از بین برود.

با این حال، بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که قبول FATF بدون پیش شرط و بدون گرفتن تضمین عملی از اروپا برای اجرای تعهدات اقتصادیشان اشتباهی سیاسی است و در حقیقت، FATF باید وسیله ای برای سیاستمداران ما باشد که از طریق آن، امتیازهایی را از کشورهای دیگر بگیرند.

نظر شما در این باره چیست و با کدام یک از این دو دیدگاه موافق‌ترید؟

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 194
  • ف ب
    0

    باید اتمام حجت شود که قانون عطف به ماسبق نمی شود .وکانالهای که برای حفظ موجودیت خودمان زده بودیم نشود بحث جدید محافلشان وطور دیگری ما رو در منگنه قرار بدهند .به عبارتی یا رومی روم یا زنگی زنگ .به هر حال تا مثل ژاپن نشیم اش همین اش وکاسه همین کاسه .ایا انرژی وهمتی هست این فرهنگ سازی کار وتولید وفکر رو اشاعه بده وجلوی رانت وکلاهبرداری وفساد های عجیب وغریب رو بگیره یا نه الله اعلم.

    نظرات شما -
    • سردار
      0

      جانم فدای رهبر،بخداازتنهایی رهبردل به تنگ آمده است

  • م ح
    0

    بد است که بپذیریم

  • مجتبی
    0

    دولت به زور گرفتمون که به التماس راضی بشیم

  • علی
    0

    Fatf فقط بهانه دست دشمن نمی دهد و تضمینی در بهبودی وضعیت ما ندارد و حتی شاید بدتر هم بشود و دشمن میخواهد با این اقدام از سیستم های اطلاعاتی ما استفاده کنند و ما را به زمین بزنند

  • سیداکبر محمدی
    0

    اگه خروجیش مثل برجامه همون بهتر که تصویب نشه

  • محسن ترابی
    0

    بپونددخیلی,وضع مملکت خوب میشه

  • خداشکر
    0

    مخالف دولت این بهانه کرده ؟؟؟ مثل برجام

  • پیمان
    0

    صد در صد باید پذیرفت. اندازه کافی محدودیت و تحریم داریم. نباید خودمون دست به خود تحریمی بزنیم

  • elyas
    0

    با توجه به تجربه برجام و بی عرضه (خائن) بودن مسولین گرامی ایران اگر نپذیره بهتره، با توجه به نظر مخالفان و موافقان عضو نشدن بهتره از شدنش هست

  • نادر داداش نژاد
    0

    باسلام من نظرم اینه که اگر این FATF در کل جهان داره اجرا میشه چرا که نه ماهم ملحق شویم تا ظفری به مملکتمان نخورد

  • هادی اله یاری رزنی
    0

    با FATF , بی FATF... مسئله اینه که وقتی نمایندگانی مثل نمایندگان مجلس،شهردار و شورایان شهری مثل تهران، رییس جمهوری مثل ریبس جمهور ایران، نشریاتی مثل کیهان ، روسای جمهور و کابینه ای مثل ایران....و فرد فرد اشخاص مسئولی که در اون بالادرد مردمو نمیفهمن، هیچ فرقی به حال ملت ستمدیده ایران نخواهد داشت....

  • ع.ب
    0

    به نظر من باید عضو بشه . تا بتوانند با کشورهای دیگه بتوانند معامله انجام بدند . چون قیمت اجناس بی حد ومرز داره بالا میره . و همه از این وضعیت خسته شدیم

    نظرات شما -
    • ضد بنفش
      0

      خخخخخ بشین تا اجازه بدن با کشورهای دیگه معامله کنیم... با شماها ایران به اوج میرسه

  • ع.ب
    0

    به نظر من باید عضو بشه . تا بتوانند با کشورهای دیگه بتوانند معامله انجام بدند . چون قیمت اجناس بی حد ومرز داره بالا میره . و همه از این وضعیت خسته شدیم

    نظرات شما -
    • ....
      0

      دلیل افزایش قیمت نپویستن به fatf نیست ناکارمدی و عدم نظارت دولت هستش تا باو فشار به مردم حکومت رو مجبور به پیوستن به این عهدنامه های ننگین کنه

  • م.صطفی
    0

    باید به پیوندیم به اف ای تی اف مگه چه مشکلی داریم که نباید بپیوندیم زیر فشار تحریم و گرونی له شدیم بابا این مسخره بازی چیه عده ای دزد مفت خور پدرمون رو دراوردن هرروز گرونی و بدبختی یاس و ناامیدی دیگه هیچ اینده ای نمونده برامون بیچاره شدیم

    نظرات شما -
    • ضد بنفش
      0

      پسر خوب مشکل داخلی ما بخاطر وجود مسئولین بی کفایته نه بخاطر عدم پیوستن به این ننگ نامه ها...

  • Barish beik
    0

    فقط ایران و کره شمالی. و بعضی کشورا مثل سیرالئون. هم سطح چه کشورایی شدیم!

    نظرات شما -
    • ضد بنفش
      0

      اینم از دولتی که هی داد زدید برای انتخاب کردنش.... بفرما نوش جان کن.. باز کره شمالی مثل ایران گرفتار برجام نشد

    • سجاد
      0

      کره شمالی عضو سی اف تی و پالرمو بود وولی به بهانه موشکی از لیست سیاه خارجش نکردن اونم خارج شد ببینید اگه مسلمونید یک ایه کافیه اونم اینه که خدا میگه اگه همه چیزتون را هم بدید یهود و نصارا از شما راضی نمیشن مگه این که به ایین اونها در بیاید وقتی قصد دولتمردها و مجلسی ها از تصویب رفع مانع تراشی غرب باشه مانع اون ها تمومی نداره

  • احمدی
    0

    تو این شرایط اقتصادی تنها راه دولت همینه که خودشو از باتلاق بکشه بیرون

  • محسن زارع
    0

    خیلی خوبه ..هرکی از شفاف سازی سیستم بانکی بترسد کاسه ای زیر نیم کاسه دارن...در این اوضاع که همه ی کشور ها عضو هستن چرا فققط ایران بعضی ها مخالفت مننن..با این همه رانت خوری وپول شویی حرفی باقی نمیماند....

    نظرات شما -
    • ضد بنفش
      0

      اینکه سیستم مالی کشورت بره تحت نظر یه مشت وحشی خوبه ؟؟؟ بابا شماها دیگه کی هستید ؟ به شماها بود واقعا الان از ایران حتی اسمی هم باقی نمی موند..

    • mohammad
      0

      دکتر اون این اطلاعات بانکی به دست غربیا میرسه اونا که دنبال این نیستن رشوه و رانت خوری رو تو ایران قطع کنن قرارم نیس این اطلاعات به دست ننو تو برسه که شما میگی خوبه، اگه قبول کنن fatf رو کل معاملات و اطلاعات سری بانکی نظام میره دستشون که اصلاااا خوب نیس

  • عبدالمجید ساير خطوط
    0

    در صورت تاييد نشدن لايحه پول شويي ، خوشبخت نميشويم ولي بدبخت تر ميشويم .

    نظرات شما -
    • ضد بنفش
      0

      خوشبختی ایران فقط با تکیه به داخل صورت میگیره.. شما تفکرت رو عوض کن. بدبخت نمیشی

  • س د
    0

    هم رفتنم خطاست هم ماندم خطا چون اره در گلوی سپیدار مانده ام

  • yazdan
    0

    اگه اینستکس مشروط شده ما هم باید مشروط اف ای تی اف رو قبول کنیم . چرا شروط و سازوکار مالی مشخصی برای اف ای تی اف و اینستکس مشخص نمیکنیم که اجراشون رو لازم برای تداوم توافق بدونیم؟ توافق و همکاری میخان باید توافق و همکاری کنن.

  • امیر @ت
    0

    من کاملا مخالفم چون به قول رهبر به وعدهای غرب وامریکا اعتباری نیست ماپیرو ولایت فقیه زمانه ایم

  • ایرانی
    0

    با سلام به دوستان عزیز، لطفاً بدون داشتن سواد سیاسی و اقتصادی در مورد FATF نظری ندهید و مردم سرزمینم ایران رو بیش از این دچار سختی و مشکلات نکنید. از مسئولان تقاضا دارم برای یک بار هم که شده دست از بازی های سیاسی این جناح و اون جناح بردارند و برای مردم عزیز ایران تصمیمی عقلانی بگیرند.

  • Behrouz
    0

    باید قبولش کنیم همچی مشخصه امروز بهتر از فردا هست.

    نظرات شما -
    • ضد بنفش
      0

      گوگولی باشه بخاطر تو قبولش میکنیم..

  • م ع
    0

    کسانی که برجام را تحمیل کردند ...بدون رعایت شروط رهبری، و حالا طلبکار هم هستند دارند اف ای تی اف را هم تحمیل می کنند.. واقعا حماقت تا کی؟

  • نجات
    0

    این نوعی استعمار قانونی است. Fatf قابل پذیرش نیست. ریشه ی تفکر ما از غرب جداست چه برسد به این شاخه ها. فقط یک شرط می تواند این موضوع را تمام کند. اسرائیل و عربستان و چند شرکت و شخصیت آمریکایی در "لیست سیاه" قرار بگیرند. وگرنه قابل اجرا نیست.

  • S m s
    0

    ما میدونیم اگر این قانون راامضاء کنیم همان بلایی سر ما میایدکه ازطریق برجام انجام شده،برجام امضا کردیم چی شد،چه سودی داشت ،چه کسی به برجام پایبند بود،FATFهم مثل برجام هست بهش عمل نمیکنن،درضمن قبل ازامضای FATF،به آنها بگویید که به تعهدات برجام عمل کنند بعد واردFATFشوید،درضمن ازمشورت حضرت آقا(رهبری) دست برندارید حتما ازایشان مشورت بگیرید

  • مهدی قنبری نیا
    0

    بی شک ایران اگه میخواد حاکمیت خودشم به خطر نیفته باید در تمام سیاستهای خارجی و حتی داخلی خودش تجدیدنظر کنه و بنظرم قبولFATFگام اول برای اثبات این موضوع مهمه و با رَد اون نارضایتی های بین المللی و بعداز اون داخلی و مردمی شکل میگیره که هر روز وضعیت اقتصادیشون داره بدتر میشه،ایران باید بطور جدی به این مسئله نگاه کنه و مردمشم در نظر بگیره،احساساتِ تند بعضیها که دربه هم زدن برجام و ایجاد تنش و تورم در جامعه نقش زیادی داشتن ممکنه عواقب بدتری رقم بزنه!

  • رضا
    0

    من فکر میکنم بهتر هست ما دست از شعارهای تو خالی برداریم به یک مدیریت واحد در کشور برسیم . اینطور نباشد هرکی در هر موردی نظر بده، و مسئولیت آن را نپذیره بهتر است مسائل کشور بصورت عقلانی حل شود نه احساسی بعد این همه سال احساسی عمل کردن و وارد کردن فشار بیخود به کشور بهتره با خومون روراست باشیم یکبار برای همیشه از شعارهای پوچ و احساسی فاصله بگیریم و در عمل همچی رو ثابت کنیم نه ایران و نه هیچ کشور دیگه نمیتونه ادعای استقلال تام کنه. در دنیای امروز که به یک دهکده تبدیل شده کشورها به هم وابسته شدند و کشوری موفق میشه که رابطه سیاسی درستی با کشور های دیگه داشته باشه. اقتصاد بر مبنای رابطه های سیاسی شکل گرفته و ما چون ساست خارجی واحد و درستی نداریم این مشکلات سر ما آوار شده و هرچی جلو بریم بدتر میشه تا زمانی که رابطه ما با کشورهای تاثیرگذار درست نشه. ملت ما دوست داره یک کشور تاثیر گذار اقتصادی و سیاسی در نظام جدید بشری باشه ولی از زمانی که نظام جدید بشری در حال شکل گرفتن بود حکومتی در ایران بود که پی عیش و نوش بود شاهان قاجار در بدترین زمان ممکن بر ایران حکمرانی کردن و باعث عقب افتادگی ایران شدند در حال حاضر ایران چاره ای جز پذیرفتن fatf نداره و باید سال ۸۹ به این کنوانسیون میپیوست نتیجه الان اقتصاد ما سیاست غلط در دهه اخیر بوده و با توجه به تحریم گسترده امریکا و از طرفی داستان سفارت عربستان فشار اقتصادی گسترده ای بر ما وارد کرده. امیدوارم خرد جمعی و سیاست واحدی در کشور شکل بگیره و هرکی ساز خودش را نزنه

  • ترانه
    0

    خیر نباید زیر بار رفت و نباید FATF را پذیرفت

  • علی افشار
    0

    باید اروپا وامریکا اول برجام را بپزیرند بعد ما بپزیریم

  • احمد
    0

    باید طبق فرمابشات مقام معطم رهبری ا ل تصمین بگیرن بعد انجام بدن مثل برجام رودست نخورن به اندازه کافی گند زدن بخ کشور ایرا ن و مردم ایران خسته شویم لطفا باسوادها و متعهدها به ایران وسربلندی ایران را تصمین کنن تصمیم بگیرن خدا به خیر کنه سرنوشت ملت افتاده دست یه عده از خدا بی خبر

  • محمد۳۰
    0

    پیوستن به FATF قطعا به نفع اقتصاد ملی است و البته می تواند برخلاف مصالح و منافع سیاسی و حکومتی باشد . با قطع کمکهای بی حساب و کتاب به فلسطین ، لبنان ، یمن ، ... و هزینه کردن مبالغ این کمکها در اقتصاد داخلی و البته جلوگیری برخی مسولان از مال مردم خوری یقینا اقتصاد مملکت با روی کار آمدن دولتی با تدبیر و مردمی رشد چشمگیری خواهد داشت

  • حسین فخاری
    0

    پذیرش fatf اشتباه محض است چرا که حتی رئیس خود fatf گفت حتی اگر ایران fatf رو قبول کند هیچ تضمینی برای خروج ایران از لیست سیاه نیست متاسفانه دشمنان ایران باگ این دولت رو فهمیدند که اون امتیاز دادن بی حد و حصره و تاسف بار تر اینکه هر بار همچین مسائلی پیش میاد (امتیاز دادن) زمینه سازان و همسویان فکری دولت به همراه خود دولت راه رو با حرف هاشون و تبلیغات شدید هموار میکنند به حدی تبلیغات که رهبر مملکت رو مجبور به اظهار نظر میکنند من به همه پیشنهاد میدم فیلم های مربوط به زمان انتخاب روحانی رو ببینند قرار بود با برجام چه اتفاقی بیفتد؟؟؟؟؟؟

  • Jj jahi
    0

    نظری ندارم

  • م ط
    0

    ببا این اوضاع اقتصادی ایا اصلا برای خانواده ها و گرسنگان مهم است است که FATF چیست!!!!! ایا کسانی که کلیه می فروشند تا شکم زن و بچه را سیر کنند می فهمد CFT چیست!! ما حق اولیه کشور های همسایه را هم نداریم ...

  • حمزه امیرعشایری
    0

    سلام. مشکلات فعلی کشور نه از تحریم است نه از ای آف تی آف.فقط نا کارآمدی دولت عامل اصلی و گروه پشت پرده داخلی که میخواهند دولت کلید بدست را بی لیاقت جلوه دهند که در واقع به تمام معنی موفق به این کارشده اند. دراین راستا عده ای فرصت طلب با نفوذ از آب گل آلود های تا دلشان بخواهد ماهی میگیرند که این عامل سبب شده افراد نزدیک فقر و کم درآمد از سطح درآمد بالاها به مراتب بیشتر فاصله بگیرند و.....

    نظرات شما -
    • ....
      0

      دولت از رانت هایی ک داره میده کم کنه تا از عوامل پشت پرده (ک باز از خود دولتی ها هستن و شما آدرس اشتباه میدی) گزندی نبینه دولتی ک پاک باشه و کار مفید کرده باشه چیزی برای عرضه کردن به مردم داره دولت دقیقا چه به مردم داد؟ توی این چند سال جز اینکه مردم رو درگیر برجام کردن و هی میگفتن زندگی تون بهشت میشه با برجام دقیقا چه کار مفیدی انجام داد؟ نیروگاه ساختن؟ یا پالایشگاه؟ یا کارخانه؟ یا جاده؟ یا شبکه های ارتباطی؟ یا توان دفاعی رو گسترش داد ؟ یا در زمینه هسته ای بهتر شدیم؟ یااااا در اقتصاد بهتر شدیم ؟؟؟ شما بفرما تا پشت پرده کسی نتونه دولت رو ناکارآمد جلوه بده ...

  • غلام حسین کلهری
    0

    بهتر است اف ای تی اف را قبول نکنیم

  • محمدمحمدی
    0

    سلام قطعا پذیرفتنش اشتباه فاحش بزرگ وتاریخی خواهدبود که عواقب بد وخطرناکی داره ونپذیرفتنش فرقی در اقتصادمانداره راه حل اقتصاد ما فقط اقتصادمقاومتی هستش

  • مردم
    0

    اين اقايون كه اعتقادي به FATF ندارن چرا جرات نمي كنن ردش كنن چرا ميترسن

  • ضد استکبار
    0

    خیلی بده که سیستم مالی ایران رو تحت نظر بگیرن و خلاصه راه فرار از تحریم ها رو که ایران تو این 40 ساله انجام داده یهو از دست بدیم.... کاش سیاسیون غرب زده متوجه میشدن که نجات ایران با تکیه به داخل صورت میگیره نه رفتن زیر این جور ننگ نامه ها تحت عنوان توافق نامه و .... . انصافا روی قاجار رو دارن سفید میکنند .. اعتماد به غرب = بدبختی ابدی.. غرب ، ایران نوکر میخواد نه ایران با عزت و مستقل.. هنوز جای زخم برجام خوب نشده دارن زخم دیگه میزنند به پیکر ایران. تاسف

  • عظیم هوتی
    0

    عدم پذیرش

  • omz
    0

    دولتمردا بچه هاشون اونور آب هستن.تمام این داستا نها ازگور اوناس.به جای این داستانها باید پیمانهای پولی دوجانبه و چندجانبه مطالبه بشه.اگه با چین پیمان پولی داشته باشیم به تنهایی یک سوم نیاز به دلار و یورو برطرف میشه ....چراباید زیر بار ذلت اینجور قراردادها برویم.

  • فاطمه نصرآبادی
    0

    سلام.قرار بود با برجام مشکل معاملات با بانکهای جهان حل شود.اونموقع حتی حل مشکل آب خوردن ما هم به برجام گره خورده بود.پس چی شد؟؟؟؟؟؟اعتماد به آمریکا سودی که نداشت هیچ ،کلی هم دچار خسران وعقب افتادگی شدیم.حالا یه بهانه ی جدید,یه خسران دوباره,آدم عاقل از یک سوراخ چندبار نیش میخوره؟؟؟؟؟؟چه زمان قراره بفهمیم اعتماد به مستکبرین اشتباه محض هست؟؟؟؟

  • خانم حسینی
    0

    سلام، تجربه را تجربه کردن خطا ست، یکبار این دولت برای برجام بعضی درهای هسته ای را بستن، و گول اروپایی ها را خوردند هنوز عبرت نگرفتن عجب!!! به جای اینکه داعم تجربه دیگران بشیم از عبرت دیگران پند بگیریم لطفا

  • امیر زحمتکش
    0

    سلام باید اف ای تی اف رو حتما قبول کنیم برای پیشرفت اقتصادی ورفع مشکلات

  • سلیم زاده
    0

    با سلام. اف ای تی اف یعنی بر باد رفتن مملکت .برجام بس است. مؤمن دوبار از یک سوراخ گزیده نمیشود. باعرض معذرت وقتی حمار از یک باتلاق بگذار بار دوم میمیرد اما دیگه از همان باتلاق نمیگذرد. نمیدونم چرا غربگرایان اصرار می ورزند

  • پ.ص
    0

    با سلام، شما فقط از مضرات عدم تصويب fatfگفتين،خواهشاً مضرات پيوستن به اون رو هم بيان نماييد،بعد نظر خواهي كنيد.اينكه بعد از پيوستن به fatfوضعيت سپاه چه خواهد شد،مبادلات مالي ما برا دشمنامون كاملاً روشن خواهد شد،تكليف دور زدن تحريم ها چه خواهدشد،فرمايشات رهبر كجاي اين پيوستن ها و برجام ها عملي شده است؟ضمانت اجراي برجام و پيوستن fatf كجاست ؟ با كيه ؟وقتي به قول خود اوناي كه تاج برجام رو روسرمون گذاشتن ،fatfهيچ رهاوردي بر ما نداره اصرار پيوستن به يه نهاد استعماري كه يكي از تصميم گيرهاي اصليش اسرائيل هست،چه فايده ايي برا ما داره؟زمان قبل از برجام چي ميكرديم؟ برجام برا ما چي آورد؟الان ما فقط مدير انقلابي و جهادي ميخوايم،مغز متفكر ميخوايم،عمل به رهنمودهاي رهبري ميخوايم،كوتاه كردن دست دزدها از بيت المال ميخوايم

  • ب.م
    0

    اولا ما با هیچ کشوری مراودات بانکی به اونصورت که نظام بین المللی میگه نداریم سویفت بستس با کدوم بانکها تو کدوم کشورا مراودات داریم ؟ دوما یه روزنه هایی مونده برای دور زدن تحریما با تصویب fatf اون روزنه هارم از دست میدیم سوما به اتحادیه اروپا هیچ امیدی نمیشه بست چون در مقابل آمریکا هیچ کاری برای ما انجام نمیدن فقط ما با تصویب fatf گرا به دشمن میدم تو شرایط تحریم راحتر مارو بزنه

  • ناشناس
    0

    همانند کشورهای پیشرفته وکل دنیاعمل کردواوصاع اقتصاد ربطی به سیاست بازی ندارد واز منجلاب فساد مالی دستگاههای مختلف جلوگیری کرد و بهانه تراشی وقفه انداختن را کنار گذاشت و اجازه دهند عضو شفاف سازی مالیصورت بگیرد

    نظرات شما -
    • محمد سالمی
      0

      شفافیت چیز خوبیه ولی برا داخل خودت نه برای دشمن خارجی که ریز با ریز تراکنشهای مالی بتونه تحریمها رو نقطه زن بکنه

  • فاطمه رشیدی
    0

    با سلام با توجه به اینکه کشورمان در اجلاس سالانه سازمان ملل شرکت می نماییم و لایحه مذکور مصوبه یازما فوق می باشد عدم تمکین پیوستن به منزله قانون شکنی از قوانین بین المللی می باشد و پیش شرطی نباید برای پیوستن اعلام نمود.

  • هادی اله یاری رزنی
    0

    خبر فوری هم گزینشی پیامهارو منتشر میکنه... علی برکت الله...

  • جلال
    0

    به نظرمن پذیرفتن cftیعنی دودستی کشورروتحویل دشمن بدیم چون ازنظرکنوانسیونfatfسپاه پاسداران یک سازمان تروریستی است یعنی اگه ایران توبودجه خودش به سپاه بودجه تخصیص بده ازنظراوناایران به یه سازمان تروریستی بودجه داده واگه الان باهزاربدبختی ازراه دورزدن تحریم هاپولی میادتوکشوردیگه اونم نمیتونیم اونم انجام بدیم توروخدادستی دستی خودمونو بدبخت نکنیم.توکل برخداخودمون میتونیم همه چیو درست کنیم فقط بایدنگاه به داخل باشه.وسلام

  • شاهرخ
    0

    در شرایط فعلی واوضاعی که تا این شدت نابسامان میباشد بهتر است FATFپذیرفته شود،تا از به وجود آمدن مشکلات امنیتی وسیاسی بزرگ جلوگیری گردد...

  • علی باباعلی
    0

    من به عنوان یه حقوق دان که حقوق بین الملل خونده نظر میدم: تا وقتی دولت های دیگه شمارو تحریم کردن پیوستن به این کنوانسیون ها اشتباه محض هستش ما نباید راه های دور زدن تحریم تا تراکنش های داخلی وقتی تحریم هستیم در اختیار دیگران بزاریم اجرای این قانون و تصویب اون اشتباه بزرگیه و راه فشار بیشتر در شرایط تحریمی الان بازتر میکنه موید باشید

  • رضا
    0

    من نمیدونم چرا در کشور همه اقدامات بین المللی را در این دولت با تردید و یا منفی گرایی گره میزنند ؟اگر این موضوع fatf واقعا حلقه واسط بین سیستم بانکی با دنیاست و حتی اگر سودی برای ما نداشته باشد ولی لااقل ما را در لیست سیاه مالی در دنیا نمیبرن چرا همصدا با لابی صهیونیست و امریکا و عربستان افایان همصدا شدن و نمیزارن این لایحه بتصویب برسانند ؟ایا مخالفبن تصویب این لایحه اینقدر مرد هستن بیان در صدا و سیما اعلام کنند که عواقب نپذیرفتن این لابحه را میپذیرن و فردا دوباره مثل خباثتی که ترامپ کرد و از برجام خارج شد به دولت حمله نکنند و مقصر عواقب عدم پذیرش لایحه fatf را گردن دولت ندازن؟ ولی بنده مطمئنم اگر این بحث در زمان دولت برادران اصولگرا قرار مبگرفت احادیث ائمه اطهار ع را هم برای این منظور جعل میکردن و صدا و سیمای انها نیز با اب و تاب بعنوان یک پیروزی برای دولت مورد نظر خودشون تبلیغات گسترده راه میانداختن و اجازه ابراز مخالفت با ان را به هیچ احدی هم نمیدادن به بهانه ضدیت با امنیت ملی کشور . تا کجا این جناهها میخواهند با زندگی و روح روان مردم بازی کنند خدا میداند و بس. موضوع دیگر اینکه علی رغم اینکه نقدهای جدی به عملکرد دولت فعلی وارد میدانم ولی مخالفین دولت بدانند این همه تضعیف دولت برامده رای مردم و جو سازی و سیاه نمایی غیر واقعی و به دین و امنیت و غیره اعتبار جایگاه ریاست جمهوری را لگد مال کردن بدانند اولا احاد مردم قطعا به شما رای نخواهند داد در دور بعد و دوم اینکه تضعیف این جایگاه یعنی دور بعد که ریاست جمهور را بدست بگرید نیز شما هم اعتباری در جامعه نخواهید داشت. بقول قدیمی ها که میگفتن چاه مکن بحر کسی .......

    نظرات شما -
    • مریم
      0

      شما فردا برو با دشمنت ی قرارداد ببند ولی تضمینی نگیر براش.اونی ک میزنه زیرش مقصر نیس.شما مقصری ک کورکورانه قرارداد بستی.ذات آمریکا دشمنی با ایرانه.از زمان مصدق و قبلش تا الان.چطور قهرمانای دیپلماسی!!!نتونستن تشخیص بدن ک احتمال داره آمریکا بزنه زیر برجام!اگه احتمال میدادن چرا ریسکشو قبول کردن؟اگه ام احتمال نمیدادن پس شایستگی این کارو نداشتن.قرار بوده طبق چهارچوبای کشور و نظام مذاکره کنن.مگه آمریکا از ایدئولوژیش ب خاطر ما کوتاه اومده ک ما رفتیم همه چیو دادیم و اومدیم؟!!چطور میتونی بگی دولت مقصر نیس!!کدوم سیاه نمایی؟ی نقطه ی قوت نام ببر عزیز من.تو کدوم زمینه پیشرفت کردیم؟!افتخارشون دیپلماسیشون بود دیگه!!چی شد؟!شرکای تجاری سنتیمونم داریم از دست میدیم ب لطف دیپلماسی قوی!!!آقایون.عزت ایرانو از بین بردن.با پاکستان نتونستن مذاکره کنن.درمورد شهدای منا چیکار کردن؟اینا همه مثالایی از دیپلماسیه ک آقایون میگن خ خوبیم توش!!!فقط بلدن موج رسانه ای راه بندازن و دیگرانو تخریب کنن و تقصیر خودشونو بندازن گردن ی نفر دیگه.

  • بهزاد
    0

    اومدیمو فردا کل مردم ایران رو یا مثلا فلان قسمت از شاکله ی ساختاری کشور رو به بهانه های واهی گفتن تروریسم هستن و اونوقت خود بانکای داخلی نباید خدمات به داخل بدهند که خودمون خودمونو تحریم میکنیم انداختن خودمون به بجون خودمون

  • داودی
    0

    من نمیدونم مساله به این سادگی هم مگه نظر میخواد.. کاری کردن که مجبوریم قبول کنیم ..مثل این میمونه شمارو تو بیابون خفت کنن اونوقت صحبت منطق میشه زد ؟؟؟ باید پول ماشینتو بدی که جانت درامان بمونه چون دراون لحظه قدرت نداری ..اره FATF منم مخالفم ولی شرایط کشور چیه میگه الان ؟؟ مردمی که نون شب ندارن ..اینقدر رگتون برا ناموس زده بیرون خودتونم میدونین زن شوهردار میره با کسایی دیگه که خرج خونشو دربیاره حالا بگین نننننههههه ما نمیپذیریم

  • محمدی
    0

    والا مجمع تشخیص با اینکه چندین بار اعلام کرده که این کار خیانته جرات نمیکنه ردش کنه به نظرم مسئولای ما سواد سیاسی و اقتصادی ندارن و از کارای خودشون میترسن که با این وضعیت من موندم این همه نهاد و مجمع و غیره چرا تشکیل دادن، این جور کار کردن رو هر موجودی میتونه انجام بده .موفق باشید

  • فدایی
    0

    نباید بپذیرم

    نظرات شما -
    • صادق ملکی
      0

      باید بپذیریم... میدونی چرا؟ چون نمیپذیرنمون

  • محمدرضا قشقایی
    0

    خیلی جالب مگه الان بانکهای جهانی با ما مراوده بانکی دارن؟بابا یعنی این حضرات سیاستمدار از قصه برجام عبرت نگرفتن ؟در مقابل برجام چی بدست آوردیم ؟فقط خوشحالیم هر از چند وقت یکبار آژانس انرژی هسته ای اعلام میکنه ایران به تعهداتش پایبند بوده در مقابل اونها چه حرکت مثبتی انجام دادن؟این دولت به اصطلاح اصلاح طلب جز وعده و وعید وایجاد گرانی و نا رضایتی در جامعه هیچ ارمغانی برای ملت نداشتن...آقای روحانی شعار دیگه بسه هرچند که فرصتی باقی نمانده

  • امین ویسی
    0

    قبول نکنند خیلی بهتره کشور ما هیچ نیازی به قبول کردن این قوانین نداره فقط پیرو حرف رهبری باشیم وبه حرفها و وعدهای توخالی مسیولین غرب زده توجه نکنیم وفقط باید به سخنان گوهر بار رهبر گوش کنیم وروبه جلو حرکت کنیم .اینجا ایرانه نه برگ چغندر .

  • امین چراغزاده راد
    0

    باسلام اگر درمورد همه مسائل به نظرات مقام معظم رهبری عمل میکردن الان وضع مملکت اینجوری نبود درموردپذیرش FATF هم امریکا هم اروپا یک هدف رو دنبال میکنن واون هم منزوی کردن ایران عزیزمان است همان طور که اقای روحانی رئیس جمهور دارن اهداف اروپایی ها وامریکا رو اجرا میکنن به نظر بنده حقیر پذیرفتنش به نفع ما نیست

  • بنده خدا
    0

    اولا مارگزیده از یه سوراخ دوبار گزیده نمیشه(برجام) دوما گرانی ها و فقر و عدم ثبات قیمت طلا و دلار از قبل از اعمال تحریمهای جدید شروع شد و ناشی از ناکارآمدی و بی لیاقتی مسئولین داخلی است. سوما دلیل اینکه مسیولین و وزرای عزیزمون تشنه رابطه با غرب و آمریکا هستن منافع ملی و مردم نیستن بلکه منافع شخصی و... هست چراکه دشمنی و بدخواهی آمریکا با کشور ایران اثبات شده.. چرا تا بحث FATF مطرح میشود موج گرانی سر به فلک میکشه.. آیا خود آقای رئیس جمهور در صحن مجلس نگفتن پایین آوردن نرخ دلار برای دولت کار راحتیه.. پس موج گرانی ها از کجا داره کنترل میشه.. آیا فشار دولت و وزرا برای تصویب بندهای FATF با تحت فشار گذاشتن مردم و گرانی های اخیر ارتباطی ندارد. بیدار باشیم..

  • ایرانی
    0

    برکام امریکا و اسرائیل 2 است.جانم فدای رهبر.

  • امین
    0

    سازکار ظاهری FATF بدین شکل است: کشور ها با دسترسی داشتن به تبادلات و ریز تراکنش های مالی یکدیگر از پولشویی و تامین مالی تروریسم جلوگیری میکنند،حال با در نظر داشتن موارد زیر که هر آدم عادی بدون داشتن سواد خاصی میتونه بفهمه، به عضویت در این معاهده فکر کنید ۱. عضویت در fatf به شرط دسترسی متقابل ایران به وضعیت مالی آمریکا و انگلیس و فرانسه، چه در موارد داخلی چه در خارجی (چون در قوانین آن است)(آیا اجازه خواهند داد؟ معلومه که نه) ۲. سوئیس مهد پولشویی جهان هست، با بانک های معروف ناشناس که اطلاعات مشتری هارو نمیدن و هر خلافکاری اونجا پول هاشو ذخیره میکنه ۳. شکی هست که آمریکا اسراییل انگلیس عربستان، داعش و ال قاعده و ال نصرة رو درست و حمایت مالی میکنن؟ این که خود رئیس جمهورو و ظریف گفتن، پس این چه شفافیت مالی؟ ۴. نماینده های مجلس شفافیت رای خودشون رو قبول نمیکنن اونوقت شفافیت مالی برای دشمن رو میخوان؟ ۵. با در دست داشتن تبادلات و تراکنش های مالی، دشمن میتونه تمام سوراخ سمبه های دور زدن تحریم هارو ببنده، و از اون بدتر با شناسایی نقاط قوت و ضعف اقتصاد ما، تحریم های بسیار هدفمند تر و فلج کننده تر وضع کنه ۶. زنگنه وزیر نفت چند بار از جمله چند شب پیش در گفتگوی خبری گفته جزئیات قراداد ها و پیشرفت های پروژه های نفتی رو نمیتونم برای مردم بگم چون آمریکا گوش بزنگه سو استفاده و تحریم کنه آیا در مورد FATF به طریق اولی این کار ممکن نخواهد بود؟ ۷. آیا ما نمیتونیم قوانین شفافیت مالی برای جلوگیری از پولشویی، خودمون در داخل تصویب کنیم یا نخواستیم؟ مسایلی مثل شفافیت آرای نمایندگان که هنو حالا پیگری میشه نشون میده تاحالا به این مساله فکر نکردیم اصلا به این شکل وگرنه مجلس هر قانونی بخواد تصویب میکنه، پس سر نماینده ها داد بکشید ۸. پولشویی در مهد fatf : بزرگترین پولشویی تاریخ ۲۰۰ میلیارد دلار در danske bank دانمارک عضو اصلی FATF اتفاق افتاده، منبع روزنامه گاردین: The Guardian : Is money-laundering scandal at Danske Bank the largest in history?

  • ...
    0

    باید ببینیم نظر برادران فلسطینی و لبنانی ما چیست اگر منافع آنها به خطر نمیفتد پس اشکالی ندارد خخخخخخ

    نظرات شما -
    • نجات
      0

      فراموش نکن که منافع ما و حشد شعبی حزب الله و انصار الله و حوثی ها یکی است. لیستت رو کامل کردم. جلیقه زرد ها هم اگر منحرف نشوند از ما هستند. مشمول حمایت رسانه ای و .. می شوند

  • حسن
    0

    اگرمردیدFATFردش کنید.چرا چرت پرت می گید .می توانستید صدزمانه ردش کرده بودید.

  • شهروند
    0

    عدم پذیرش

  • احمددددددددددددددددددددددددددددددددد
    0

    نگاه کنید مسول fatf همون مسئول خزانه داری امریکاست حالا که مسولان درس نگرفته میخوان تصویب کنندلطفا تضمین بگیرن لطفا دقت کنن به حرف مخالفان گوش بدن شاید به دردشون خورد باز نشه قضیه برجام که تضمینمون حرف کری بود تضمین عملی و واقعی نه که کل اطلاعات در اختیارشون بزاریم بعد راه دور زدن تحریم ببندن بدون همکاری مالی به ریشمون بخندن

  • امین
    0

    کلا اشتباه بزرگی است قبولش

  • پویان محمدپور
    0

    ایران باید توپ را بندازه تو زمین اروپا باید پیشنهاد بدن اروپایی ها ۴ ماه متوالی به تعهدات برجامی خودشون کامل عمل کنن بعد بپذیرن

  • Masoud
    0

    پنجاه درصد مشگل مملکت ما سیاست خارجی مون است ما باید فلسطین ولبنان ویمن وووورا رها کرده وآمریکا ستیزی ودشمن تراشی را کنار گذاشته و با تمام کشورهای دنیا بر اساس احترام و منفعت دو طرف رابطه بر قرار کنیم اونموقع دیگه امضاء تعهداتی از جمله FATFبرای ما اینهمه مشگل ساز نمیشه و دنیا نیز برای ما دندون تیز نمیکنه

    نظرات شما -
    • الیاس
      0

      دقیقا مثل برجام??

    • الیاس
      0

      دقیقا مثل برجام??

    • حسین قزل
      0

      یعنی مصرکه باهیچکس دعوا نداره خیلی خوبه؟خوابی یا بیدار؟اصلا توایرانی شما یا خارج که نسخه میپیچی

    • طلا
      0

      اگه شما ناموستم رادر اختیار دشمن بزاری باز یک بهانه دیگه میآره و یک مشکل دیگه برات بدتر از قبل برات درست میکنه

    • تنها
      0

      احسنت

    • سعادبعااببفل
      0

      یعنی چی دقیقا مثل برجام؟ مگر در برجام کاری که این اقا گفت رو انجام دادیم؟ رها کردیم فلستین رو؟؟؟؟ یک برجام شنیدی شما فقط

    • همون یکی
      0

      اون زمانی که انگلیسیا قحطی برامون سوقات اوردن با جایی دشمنی نداشتیم فلسطین و لبنانم پولامونو بالا نمیکشیدن دشمنی هم نداشتیم با جایی! خوشم میاد هنوزم بعضیا تو خواب و خیالن !! حداقل چیزی که دنبالشن اینه هرچی داریم ببرن حتی دو قطره خون تو رگ کسی نمونه! حافظه تاریخی نمی خواد! یه کم چشم باز می خواد

  • جواددوکوهکی
    0

    بااجرای طرح fatfمخالف هستیم

    نظرات شما -
    • هادی اله یاری رزنی
      0

      بااجرای طرح fatfموافق هستییم

  • رضا
    0

    زمان پیوستن به برجام همه این حرفا بود اخرش چیشد فقط اینا بازیه همین

  • رضا ابوچناری
    0

    باقبول fatfکلاهی بزرگتر از برجام سر ملت ایران میرود وبیشترین ضربه را قشر محروم وعادی جامعه می خورند

  • حسین قزل
    0

    باسلام وعرض خسته نباشید،موافق پیوستن به FATFنیستم

    نظرات شما -
    • هادی اله یاری رزنی
      0

      باسلام وعرض خسته نباشید،موافق پیوستن به FATFهستییتم

  • حسین قزل
    0

    باسلام وعرض خسته نباشید،موافق پیوستن به FATFنیستم

  • طلا
    0

    نتیجه این برایمان بدتر تر از برجام است وخلع سلاح کردن خود است خود تحریمی است

  • جعفر
    0

    بنظرم باید قبول کنیم.تا مردم یکم از فشار اقتصادی بیرون بیان. چرا ما میخواهیم با جهان جنگ کنیم. بهتره قبول کنیم تا صلح طلب بودن خودمونو نشون بدیم. اگرم آمریکا یاهر کشوری زد زیرش.اینبار با ملت ایران طرفه.

    نظرات شما -
    • هادی
      0

      تو زمان تصویب برجام هم همین حرف ها رو می زدید نتیجه این شد، پس نتیجه تصویب fatf هم از الان کاملا روشنه

    • هادی
      0

      تو زمان تصویب برجام هم همین حرف ها رو می زدید نتیجه این شد، پس نتیجه تصویب fatf هم از الان کاملا روشنه

  • هاشمی
    0

    باسلام بازهم باقبول کردن FATFمردم ودولت مشکلات ۱۰۰۰برابر میشوددنیای غرب دلش باحال خودش میسوزد

  • سیلااننولبییل
    0

    نظر من اینه که اگه نظری مخالف شما باشه حق راحت زیستن نداره، به هر نادانی ادم بگه ما با ۱۸۰ تا کشور مشکل داریم میفهمه خودما اصل مشکلیم نه تمام دنیا

    نظرات شما -
    • سیاوش
      0

      دوست گرامی با شما هم نظرم

    • احمددددددددددددددددددددددددددددددددد
      0

      حرف های بی حساب کتاب که کنتور نمیندازه ما به جز امریکا و اسراییل با کدوم کشور مشکل داریم ؟؟؟ مگه برجام امضا نکردیم مگه باهاشون دوست نشدیم پس دیگه چه مرگشونه ؟؟؟ ها اونها خیلی چیزها دیگه را میخوان یکیش زیر سلطه رفتنه وگرنهfatf و برجام و اینهاوهمش بهونه است شما موشک و خاورمیانه را هم بدی راضی نمیشن ازت و همیشه کثرت معنای حق نیست پس طبق تاریخ وقتی شبه ابیطالب را محاصزه کردن مشکل از پیامبر بود وگرنه ابوسفیان و ابولهب که ادمهای خوبی بودن!!!نگاه دارم جوابت را اینطور میدم وگرنه اگه fatf خونده بودي منطقت اين نبود چون کل دنیا عضو چیزیرهستن ما هم باید باشیم ما الان تحریمیم وقتی به کل تراکنش های مالیت طبق fatf دسترسي پیدا کردن اونوقت دور زدن تحریم پر ,,راه حل دیگه هم اینه هر چی میخوان بدی بهشون وقتی محرک های قدرت و بازدارندگی مثل نفوذ در منطقه و موشک و انرژی هسته ای و... را دادی ببین اونوقت به عاقبت لیبی و عراق و سوریه و افغانستان دچار میشی لازم نیست تاریخ چند قرن پیش را بخونی تاریخ همین 50 سال را بخونن و ببین چی به چیه

  • رضا جلیل
    0

    غلط کرده کسی اگه بخواد قبول کنه ثمرات برجامشون را دیدیم همینو کم داشتیم

  • حمید
    0

    مخالف پذیرش هستم تجربه نشان داده ملاک طرح های استعماری که اتاق فکر آنها در جای دیگریست منافع ملت ایران نیست گر چه متن شما نظرات را به سمت موافقت سوق میدهد و دو کارشناسی که نام بردید موافق پذیرش هستند

  • یکی
    0

    حالا اگه امضا شد و تو لیست سیاه هم رفتیم چی؟ اساتیدی که می گفتن برجام خوبه و یه توافقیه که کسی زیرش نمی زنه نظرات ارزشمندشونو در اختیارمون قرار بدن لطفا!!

  • علی
    0

    موافق نیستم

  • محسن
    0

    برجام که آفتاب تابان بود چه غلطی کرد کهfatfبکنه فقط مردم باید تاوان این دولت کثیفا بده

  • ایران عزیز
    0

    تا زمانی که چشممان به نگاه تحقیر آمیز خارجی هاست و مردم و توان و نعمتهای خدادادی کشورمان در نظر مان بی چیز fatf هم فاجعه ای بدتر از برجامه. همون حرفایی که در مورد برجام زدن و همش دروغ بود در مورد اینم می زنن تا زمانیکه مسئولین ما ترسو و بی سواد و خیانت کارن مملکت با هیچ چیز درست نمیشه

  • سجده
    0

    مشکل اف ای تی اف نیست..مشکل مملکت ما اینه مسئولین کاردان نداره ن ادم اقتصادی داریم ن سیاسی..تادلت بخواد اختلاس و فساد داریم هرجا ک فکر کنید رخنه کرده..اخرش این میشه ک یه عده بخاطر منافع خودشون میگن نه..یه عده دیگه میگن اره..توی این سیستم هرننه قمری هم اظهارنظر میکنه درهر موضوعی..بعنوان یه ایرانی در مسائلی ک درحیطه تخصصم نیست حرفی ندارم بزنم. این ۷۶نفر ک پیام دادن یقیننا چیزی حالیشون نیست.یا جاهل هستن یا منفعت دارن..والسلام

    نظرات شما -
    • سیاوش
      0

      با نظرت موافقم

  • شهروند ایران
    0

    با fatf شدیدا مخالفم

    نظرات شما -
    • محسن
      0

      توی برجامشون یه دست سبزی نبود جان مادرتون دیگه بی خیالfatfبشید

  • ارچنگی
    0

    مخالف صد در صد fatf می باشم.

  • هستی امینی
    0

    به نظرم ما در مرحله ای هستیم که هرکاری انجام بدیم اشتباهِ اگه قبول کنیم اشتباهِ اگه قبول نکنیم بازم اشتباهِ,ما مردم ایران به کمک دولتمردان وسیاستمداران یه بازیِ دوسر باخت رو شروع کردیم نه راه پس داریم نه راهِ پیش ,اطرافمون گرگ های گرسنه به تماشا نشستن تا پیکر نحیف ایران عزیزمون رو پاره کنن,حالا تاکی بشه تحمل کرد تاکی باید شهید داد دیگه اونو خدا میدونه ,مگه میشه با اینهمه دشمن که بعضی هاشون علنی دشمنی میکنن وبعضی ها شون پشت پرده ادامه داد فقط خدا بدادمون برسه فقط خدا

    نظرات شما -
    • رضا
      0

      اگر درایت داشته باشیم ،به خدا توکل کنیم وافرادمزدور ومنافق را از مراجع تصمیم گیری خارج کنیم همان حرف امام که فرمودند امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند عملی خواهد شد.ولی اگر به فکر توافق با(کدخدا)بودیم بجای توکل به خدا وضعیتمان از این بدتر هم خواهدشد.لعنت برمنافق

    • صباح
      0

      آقا رضا انگار توهم زری توکل چرا خدا عقل چشم گوش داده که راه درست انتخاب کنیم که البته دیگر راهی نمانده چهل سال ملت را درمقابل گزینه بد وبدتر قرار دادند حالا مسولین نظام قرارگرفتن باید دید عقل ودرایتشان چقدر است به پذیرند مخفی کاری نمی توانند بکنند نه پذیرند شدیدترین تحریم ازطرف دنیا درانتظارشان است نه راه پس دارند نه راه پیش همان دردی که ملت طی این چهل سال کشیدن

  • محمد سالمی
    0

    پذیرش fatf اشتباهی بزرگتر از پذیرش برجام بود. این ظریف و دار و دسته ش تا کی میخوان بله قربان گوی امریکا باشند. اصلا وقتی رییس این نهاد وزیر خزانه داری امریکا که مسئول اجرای تحریمهاست چرا باید قبول کرد. این اقایون تا کی میخوان سرشون زیر برف کنند و بگند کو ما که نمی بینیم

  • هادی اله یاری رزنی
    0

    چرا در همچین مواردی همه پرسی نمیزارن و مواردی که از این دست زیاد داریم!!!!!!!!

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      داداش تو انتخاب رئیس جمهور چه گلی به سرمون زدیم که بیایم تو FATF بزنیم؟ همه پرسی بشه که باز ده تا سلبریتی دوره بیوفتن بگن خیلی خوبه و نباشه بدبخت میشیم بعد تصویب کنن ببینیم کلاه رفته سرمون؟!

  • عباس عاشوری فیشمی
    0

    سلام باید ایران FATF را بپذیرد دلیلی وجود ندارد که ایران نپذیرد مردم ایران ۵۰ سال پیش به تمام دنیا وام میدادند الان جوری شده که همین مردم ۱کیلو گوشت نمیتوانند بخرند بخاطر همین مسائل پیشپا افتاده و ......

    نظرات شما -
    • عل
      0

      وام میدادیم خطر با ما رابطه داشتند نمیدادیم بدبخت بودیم مردم خودمون هم گشنه بودند اونوقت وام میدادیم.

  • محمد
    0

    همون برجام بسه مونه جناب ظریف و روحانی میشه شما بیشتر از این گند نزنید خواهش میکنم

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      افرین جانا سخن اززبان ما می گوئی درست زدی وسط هدف گل گفتی

  • محمد
    0

    کاملا روشنه مطمئن باشین اگه ایران قبول کنه و اطلاعات مالی به دست اروپا و امریکا بیافته بالاخره یه ایرادی میگیرن از ایران و ایران و دوباره تحریم میکنن .کاملا مشخصه

    نظرات شما -
    • بي نام
      0

      انكه حساب پاك است از محاسبه چه باك است

  • محسن
    0

    شخصا خیلی به این موضوع فکر کردم به دوطرف قضیه ظریف:میشود جلیلی:نمیشود وحال مجلس شورای اسلامی:میشود مجمع تشخیص مصلحت:؟؟؟؟ اولی که شک دارم شده باشه? ولی اگه دومی نشد چه میشود؟؟خدا می‌دونه که چی میشه. به نظر شما چه کار میکنن اونایی که میخواستن بشه ونشد. دوستان دولتی زندگی مردم وخیلی چیزهای دیگه رو مثل برجام به این قضیه گره زدن و یا شاید گروگان گرفتن. با قبول کردن تعهدات این سؤالها پیش میاد. ۱-آیا امضاء fatf از قبول کردن برجام برای مابیشتر تعهد یا محدودیت ایجاد میکنه؟ ۲-یا تضمین واقعی برای انجام تعهدات طرف مقابل وجود داره؟ ۳-آیا تعهدات در سطح بالا وبه اندازه ای هست که مشکلات اقتصادی ما حل بشه ۴-آیا منافع نظام به اندازه تعهدات هست؟ ۵-آیابا انجام نشدن تعهدات طرف مقابل ما میتوانیم از معاهده خارج شویم؟ وخیلی چیزهای دیگه.. و اما اگر مجمع تشخیص مصلحت متعاقد نشد آیا اگه امضاء نشد نظام رومقصر نمیدونن؟ آیا به این رأی اشکالی وارد نمیکنن؟ آیا مسؤلین به بی تدبیری خودشون سرپوش نمیذارن؟ اگه امضاء نشه دودستگی بین مردم ایجاد نمیکنن مشکلات امنیتی برای نظام درست نمیکنند؟ نمیگن ما می‌خواستیم ونذاشتن؟ من خیلی نگرانم

  • احد رحیمی
    0

    سلام حسن روحانی چند سال در انگلیس درس خونده از کجا معلوم دست نشانده نیست دوما تمام این گرانی ها و کشور رو به حال خود رها کردن سیاستشونه تا بتونن مردم رو قانع کنن که اروپا و رئیسشان امریکا میتونن ما رو فلج کنن شما تاریخ نگاه کنید حتی ضعیف ترین حکومتها عامل فروپاشی شون نفوذی های داخل بود.به طور مثال فروپاشی هخامنشیان توسط خواهر داریوش سوم شکست یونان توسط خشیارشاه توسط یک چوپان شکست مختار سقفی توسط یارانش پذرفتن پیمان صلح با معاویه توسط یاران خائن امام حسن مجتبی(س) همیشه تاریخ ثابت کرده رمز موفقیت اتحاد و مقاومت در برابر ظلم است ونابودی یک کشور ولو ضعیف فقط میتواند توسط خائنیین ان کشور صورت گیرد

    نظرات شما -
    • مسعود
      0

      مگه کشور صاحب و بزرگتر نداره که روحانی بخواد چنین کاری بکنه؟ شما متاسفانه توهم توطئه داری

    • محمد
      0

      @مسعود مگر زمانی که جاسوس بودن بنی صدر اثبات شد امام خمینی عزلش کرد؟ ایشان فرمودند این وظیفه مجلس هست و الان هم وظیفه این مجلس بود که روحانی در باب تعریفش میگه من از مجلسی ها خیالم آسوده است. نه عزیز اگر ایشان امروز مداخله کنند و روحانی رو عزل کنند پس فردا همین جنابعالی میای میگی دیکتاتوره و رای اکثریت ملت ایران رو زیر پا گذاشت.

    • ا
      0

      سلام آقای رحیمی اتفاقآ زدی تو خال اینا پس ماندهای رجوی وبنی صدرن وقتی اونا با لباس زنانه فرار را بقرار ترجیح دادن ایناعواملی بودن که در سایه ماندن ویواش یواش بانقاب اسلام به میدان آمدن عوام گول خوردن ولی کسانی بودن که خیانتشون رو رصد میکردن و به دلیل اینکه جمع کثیری بودن نشد کاریشون کنن مثل همین چند وقت پیش یه بنده خدایی نتونست مطلبشو درست بیان کند وبعد اومد معذرت خواهی هم کردولی هی گاه وبی گاه اربده میکشن ما ریشه داریم بابا تو اگه ریشه داری چرااون ور زایمان میکنی چرا میگی راضی بمرگ ۸۰ملیونه ایران هستم ولی به توله ام آسیبی نرسه چرامیرین باپرچم اجنبی مسابقه میدین باباجمع کنین شما نظرتون اینه که ایران ۴۰سال به عقب برگرده تابتونی مست کنین بخونین ویه عده هرزه هم براتون برقصن وهرغلطی خواستین انجام بدین میخوان ایران بشه آنتالیا بگور خواهید برد این آرزو رو شما با اینکه خائنید کسی بیرونتون نمیکنه ولی خودتون چون غرب زده وشیفته فرهنگ فاسدشون هستین یکی یکی میروید والی آنکس که ریشه در این خاک پاک دارد بابرجاست ناجوانه بزند وشکوفا شود

  • مجید
    0

    سیاست مداران ما باید هوشیار باشند تا برجام دیگری به کشور تحمیل نکنند چرا آنهایی که به شفافیت برای خارجی ها حساسند به شفافیت در داخل کشور رأی نمیدن مردم ما نامهرمند

  • جعفر
    0

    شمایی که میگید که انگلیس برامون قحطی آورد.مگه الان تو قحطی نیستیم؟ مگه امروز چین و روسیه برامون قحطی نیاوردن؟ ما پنجمین کشور ثروتمند جهانیم.اینم وضع زندگیمونه. چند سال دیگه ماهم مثل مردم فسلطین باسنگ چین و روسیه رو باید از ممکتمون بیرون کنیم چون همه مملکتو دادن به اونا. بعضی چیزا چشم باز هم نمیخواد فقط یکم طول عمر میخواد

    نظرات شما -
    • علی
      0

      حرف رسانه های معلوم الحال را برا ما نزن برو خودت تاریخ بخون روسیه و چین ما داریم تجارت میکنیم اقتصادشون اداطه نه دولتی یعنی اخرش شما مجبوری با شرکتی مثل هواوی قطع رابطه کنی نه مثل اون زمان که انگلیس و امریکا رضا خان را بر میداشتن محمدرضا را میزاشتن جاش قحطی اون زمان هم نصف ایران را کشت میفهمی نصف ایران را

    • علی
      0

      میزان مشارکت مردم در انتخابات امروز خیلی چیزها رو روشن میکنه منتها با چشم بصیرت

    • محسن
      0

      شما بهتر اول دانسته های تاریختو درست کنی بعد اظهار نظر کنی اگر حوصله کتاب نداری بهتر با فیلم یتیم خانه ایران شروع کنی تا معنی قطحی بدونی

  • سجاد غریب
    0

    هیچ سودی برای ایران نداره

  • محسن نصیر خوش سعادت
    0

    بنظر من رهبری هر چه گفتن همان باید مد نظر باشد و مثل بر جام کلاه سرمان نرود

    نظرات شما -
    • رضا
      0

      سلام ، تمام مقامات بر این نظر هستند که برجام زیر نظر مقام رهبری قرار داست و همواره فرمایشات ایشان را کاملا رعایت کردند ، در تحلیل واقعیت ها را قبول بفرمایید .

    • محمد
      0

      @رضا نظر رهبری درمورد برجام این بود که من خوشبین نیستم و اعتماد ندارم همانگونه که fatf و معاهده پاریس و سند 2030 رو این آقایون خودسر رفتن امضا کردن برجام رو هم تو دولت و برخلاف نظر دلسوزان مملکت ازجمله رهبری مطابق با باب میل خود اجرا کردند نظر رهبری این نبود که همه چیز را بدهیم برود بعد منتظر باشیم طرف مقابل به خواسته هایمان عمل کند بلکه مرحله ای بود. در تحلیل واقعیت ها از خود حرف درنیاوریم.

    • طاها
      0

      خوب اگه اینجوری که هرچی رهبری گفتن واقعا برای چی بریم تو صف رای دادن به مجلس.

  • محمد رضا هاشمی
    0

    مااگر لوایح قانون را بپزیرم قوعد را برای ما اجرا نخواهند کرد

  • فرزاد طلایی
    0

    روشن تر از اینکه اعلام کردید اگر پزشکان دستگاه پوز خود را به دارایی اعلام نکنند آی میگیریم آی میبندیم دقیقا FATF هم همینطور منتها واسه خودمون خوبه واسه دیگران بد

    نظرات شما -
    • حسین
      0

      دکتر جوووون پوزتون وصل شد

  • میم
    0

    خخ فقط میتونم بخندم. تمام سعیشونو کردن که مردمو از رای دادن منصرف کنن. حالا که نتونستن تلاش میکنن نظر مردم رو به سمت غربزده ها جلب کنن. یاد اون موقعی افتادم که ترامپ میخاست برجامو پاره کنه گذاشت بعد انتخابات ما تا رای روحانی نریزه. کدوم ادم عاقلی میتونه باور کنه دقیقا تو این روز بر اساس قوانین بشردوستانه و بدون انگیزه دیگه ایران تو لیست سیاه قرار بگیره؟!

    نظرات شما -
    • جیم
      0

      شما ها فکر میکنی همه دنیا چشم دوختن به شما.تو رای بدی یا ندی هیچ فرقی برا اون نداره.برا اونها این مهم که مردمش تو رفاه و اسایش باشن.نه مثل مملکت ما ک فقط فکر پر کردن جیبشون

    • طاها
      0

      خسته نشدید از بس الکی دشمن تراشی کردید. مردم ایران بالاخره باید کی مثل آدم زندگی کنن.جمع کنید مسخره بازی رو. چقدر شعار

    • سعید ناظمی
      0

      واقعا دلم میسوزه و متاسفم واسه خودم که با وجود افرادی امثال شما با این طرز فکر چی میخاد بشه و کجا میخایم بریم! بدتر از اون اینکه همین طرز فکر رو توی مغز امثال شما فرو کردن و خودشون و خانوادشون عملا دارن توی همون غرب و همونجایی ک دشمن بهش میگن زندگی میکنن!

    • ا
      0

      آقا سعید همونایی که دارن توغرب زندگی میکنند عده ای غربگرا هستن که اتفاقآ تمام بدبخت که ملت میکشن دراثرخیانت آقایونی هست که سالها ست درتلاشندکشور رو هم دودستی به آمریکا تقدیم کنند وتالآن موفق نشد ند وبخواست خدا نفسهای آخرشون تا انتخابات ریاست جمهوربعدیست ۱۴۰۰واز جایی که دو بازوی آنهادر قوه قضاء وانشاالله درمجلس از کار افتاده دیگر غرب هم ازاین گروه خائن قطع امید خواهد کرد آره برادر

  • محمد
    0

    دوستان FATF و لیست سیاه و همه ماجراهای مربوط بهش مثل اینه که 10 لیوان آب پاشیدن روتون بعد میخوان یه لیوان دیگه هم بپاشن عملا کار خاصی نمیکنه ولی اگه تصویب میشد ایران دیگه نمیتونست تحریم دور بزنه و کاملا فلج میشد

    نظرات شما -
    • فیروزی
      0

      تصویب شد ساعت خواب

    • ایمان
      0

      از بابت فلج شدن ایران (البته جمهوری اسلامی) خیلی خوشحالم

  • علی سلطانی
    0

    با نطریه نپیوستن و گرفتن پیش شرط های عملی از اروپا

  • رستمی خزر
    0

    نپیو ستن خوب نبود

  • عارف
    0

    مطمئنن اگه Fatf هم پذیرفته بشه باز یه شاخ دیگه میتراشن...برجام چی شد؟؟؟ خر ما از کره گی دم نداشت...بیخیال فعلا برین واکسن کرونارو پیدا کنین سودش از فروش نفت 10 سال عربستان هم بیشتره

  • احمدی
    0

    شما فکر میکنی اگه قبول کنن مثل قضیه برجام که تا قرار داد بستن تحریما شروع شد بهانه کردن موشکا بالستیک . دیگه بهانه نمیارن . اینا دوز و کلک کارشونه . دعاکنیم امام عصر ظهور کنن و همه ظالمین گندشون برچیده بشه .

  • ایرانی
    0

    سلام ما با پذیرش این موضوع همه راه های دور زدن تحریممون رو هم ب اونا خواهیم گفت اونوقته ک وضعیت از اینم بد تر خواهد شد با قبول این موضوع دیگ نمیشه تحریم رو دور زد و همن کانال های مالی کشور رو باید در اختیار اونا بزاریم

  • Zm
    0

    آقایون به ظاهر کارشناس که در این مقاله حمایتتون رو از پیوستن به اف ای تی اف اعلام کردین.فقط یک سوال ازتون دارم.مگر تا امروز که در لیست سیاه نبودیم و تا امروز که عضو برجام هم بودیم و همه جور امتیاز به غربیها دادیم حتی رنگ زیر شلواریمون رو هم بهشون اعلام کردیم،آیا با وجود اینهمه امتیاز دادن، با بانکهای جهانی براحتی در حال انجام مراودات مالی هستیم که اگر وارد لیست سیاه بشیم مراوداتمون کنسل بشه؟مثل اینکه قضیه های بسیار روشنی مثل جایزه دومیلیون دلاری پرسپولیس که هنوزم بدستشون نرسبده یا قضیه استراماچونی یا کیروش و ... رو فراموش کردین.تو این چند سالی که از برجام گذشته محدودیتهای بانکی علیه ایران بیش از پیش گسترش پیدا کرده.کدوم احمقی اسم شما رو گذاشته کارشناس در حالیکه از خودتون نپرسیدین جز ضرر چه سودی به حال ما داره؟اگه فکر کردین با پیوستن درهای تمامی بانکهای جهان به روی شما باز میشه سخت در اشتباهین و واقعا هیچی هیچی از قانون جنگلی که هم اکنون بر جهان حاکمه نمیدونید.شما نادونا نمیفهمید که با این کار دیگه حتی نمیتونید تحریمها رو در حد محدود هم دور بزنید و عملا دستهاتون رو به نشونه تسلیم بالا میبرید چون تمام مراودات مالی ایران به نهادی ارسال میشه که زیرنظر مستقیم موساد و سیا هس.بهتره بجای بیان نظرات صدمن یک غاز،روزه سکوت بگیرید و بیش از این دل مردمو خون نکنید.

  • بهروز
    0

    جالبه تو هر مسئله‌ای دوستان همیشه در صحنه و کارشناسان بین‌المللی اقتصاد جهانی در ایران به ابراز وجود و راه حل میپردازند غافل از اینکه همین نظریه پردازان به اجاره‌ی خونه و دخل و خرج زندگی‌شون موندن و به زور تا صد میتونن بشمارن..ای کاش به جای دخالت‌های غیرکارشناسی از کارشناسان خُبره استفاده میکردیم خلاصش که الان قبول نکردیم قول میدم بعد از عید با چند ماده و تبصره و به التماس و دادن چند تعهد بیشتر اف ای تی اف رو قبول خواهیم کرد..همیشه بر خلاف آب شنا کردن هزینه داره..ای کاش بجای اعتقادات تندروها در این مملکت عقلِ سلیم حُکم میکرد...

    نظرات شما -
    • ه
      0

      سلام آقا بهروز ناراحت نشی صحبت دوستانس. ولی به نطر میرسه مدتیه تند روها نیستن اونا دارن تند میرن چون کسی که زور میگه جز با زبان زور نمیفهمد الان یه عده در راَس کارن میخوان با گفت وگو مشگل رو حل کنن کار عاقلانه ای هم هست بشرطی طرف مقابل هم عاقل باشه وچون عاقل نبود نتیجه برجام آن شدکه نه تنها ما همه دنیا دیدن!ولی تجربه شدکه به آمریکا واروپایی که بدون اجازه امریکا آب نمیخوردهیچ چیزی روقبول نکنیم چون به تعهدشان خصوصآدر قبال ایران پایبند نیستندلذا پذیرفتن یا نپذیرفتن ایران نه درد مارو درمون میکنه نه درداونا رو که دست از این گونه بهانه جوییها بردارند مشکل اونا نظام اسلامی ایرانه که داره روز بروز قویتر میشه وبیش ازچهل ساله که مستقیم وغیره مستقیم همشون دریک جبهه با ایران درجنگندکه بقول خودشان رژیم ایران را سرنگون کنند نتونستن ونمیتونن حالا ایران این رو هم بپذیره مدتی بگذره یه چیزه دیگه میگن سردمداران آمریکا دشمن ذاتیه ایرانند وجز با نابود شدن ایران وحتی ملت ایران(چون مسلمانیم )راضی نمیشود واین آرزو رو به گور میبرندانشاءالله تعالی

  • سامان
    0

    نظرات رو خوندم، که میگن برجام رو نابود کرده،پس دیگه fatf نباید ب شه، هیچکدوم نگفتن مگه قبل برجام چی بودیم اونایید برجام نبودیم، برجامدمون قبل fatfبرجامبرجامبرجامدمونبود که بعدش نیست. همه دنیا نفهمن که عضو fatf شدن، فقط یه اقلیت دارای قدرت داخل ایرانن که میفهمن. مطمئن باشید تهش بدبختیه اینم واسه ما مردمه که فردا باید پراید بخریم صد میلیون، وگرنه مسئولین عزیز که همشون گرین کارت همین دشمنامون رو دارن.

  • ج
    0

    درحال حاضرپیوستن به این کنوانسیون درشرایطی که ما تحت شدیدترین تحریمهاهستیم به مصلحت نیست چون هم اکنون کشورماعملا مراوده بانکی بادیگرکشورها نداردوباتوجه به بدعهدی اروپاییها ممکن است این توافق بعدهاچندان ‌کارایی نداشته باشد وبه اهرم فشاری توسط انهاتبدیل شود

  • مجتبی
    0

    من فقط میدونم از اون ها به ما چیزی نمیماسه جز شر. در هیچ صورتی هیچ اعتمادی به غرب و غربگرایان نیست از اینی که هست، بدتر کاری نمیتونن بکنن. وقتی پامپئو میگه ایران باید به این لوایح بپیونده بدونید شر بزرگی پشتش خوابیده

  • امیر همتی
    0

    پوستن و یا نپیوستن ایران به fatf هیچ سودی برای ایران نداره دیگه چیزی نمونده که تحریمش نکنن

  • بي نام
    0

    فداي سر اعضاي تشخيص مصلحت اونا كه به مشكل نميخورن اين مردم هستن كه بايد تاوان اونو بدن

  • بي نام
    0

    رویترز:

  • شهرام
    0

    به کره شمالی اسلامی خوش آمدید. ببینم جوانان انقلابی چه غلطی میخان بکنن برای معیشت ملت گشنه

  • گلی
    0

    این مزخرفاتو قبول ندارم، هر سری ی بهونه، این حسن کلید تا سرمونو به باد نده درست بردار نیس

  • Aroshni
    0

    همه کارمادرست است این هم روش بی خیال !!!!

  • ایرانی
    0

    این نتیجه داشتن مجلسی بی اختیار و دادن اختیار به دست مشتی پیرمرد به نام مجمع و شورای نگهبان که افرادی مرفع بی درد هستند . و از مردم بی خبرند . حال باید التماس کنند . تا دنیا انها را بپذیرند . خدا عاقبت ما را ختم به خیر کند. وما را از دست این پیرمردان بی درد نجات دهد . امین

  • امد
    0

    همینجوری هم مبادلاتی نداریم بنظرم اینم مردم حراسیه و الا فرقی نمیکنه در حال حاظر برا ما پس بهتره زیره این بار نریم

  • ا
    0

    سیاست فشار حد اکثری؛ این بازیها ازسوی آمریکا اسرائیل عربستان آب میخورد انشاالله که دراین بازی هم شکست میخورند این همه ضربه که به ملت ایران وارد میشود غرامت ایستادگی در برابر ظلم است

  • علی
    0

    قبول نکردنش بهتره دیگه چیزی نیست تحریم کنند مگه الان نفت میفروشیم همش داریم تحریم دور میزنیم قبول کنیم در جا خفه مون میکنند.

  • ما حالمون خوبه ولی تو باور نکن
    0

    بنظرم اگر Fatfهم قبول کنیم یه بهونه دیگه میتراشن فقط مسولان کشور بایدقوانین داخلی برای fatfتصویب کنن تا بدونن ما در داخل کشور قوانینی در راستای fatfداریم ...

  • گلی
    0

    شدیدا مخالفم، با برجامشون چ گلی به سرمون زدن که با این یکی بزنن، حسن جون تورو خدا دست از سرمون بردار

  • ا نادری
    0

    سلام ما توی دهاتمون یه ضرب المثل داریم که میگه: کار رو باید به کاردان داد. شما رو نمیدونم.

    نظرات شما -
    • ه
      0

      ماهم همینو میگیم به اضافه این نکرده کاری کی کندکاری( واینم ) کارهر بز نیست خرمن کوفتن گاوه نر میخواهدو مرد کهن

  • روح اله حیدری
    0

    با سلام عزیزان هموطن رهبر انقلاب هیچوقت برجام رو تایید نکردند و نه لوایح چند گانه . ایشان پذیرش Fatf را به چاه فاضلاب تشبیه کردند. پذیرش این لوایح هیچ تغییری در اقتصاد ندارد. (طبق گزارش چندین باره مسئولین دولتی و رئیس بانک مرکزی) فقط روزنه های دور زدن تحریم را میگیرد و در اقدام اولیه دولت برای پذیرش این لایحه 400 صرافی در کشورهای همجوار که تحریم ها رو دور میزدن شناسایی شد و تحریم شد. پذیرش fatf یعنی ریزترین مبادلات بانک مرکزی در دست دشمنان کشور ما قرار میگیره که این نوعی خودکشی برای دادن اطلاعات است. یکی از طرف ها و گردانندگان این سازمان اسرائیل و عربستان و آمریکا هستند که دشمن اصلی کشور هستن. حاج قاسم رو همین ها ترور کردن. Fatf یک سازمان بین الدولی هست (یعنی ساخته شده بین چند کشور) و برای هیچ کشوری الزام آور نیست که عضوش بشن و وقتی عضو شدن الزام دارن که تمام اطلاعات مالی کشور رو قرار بدن. از نظر این سازمان، سازمان اطلاعات، هوا فضا، سپاه، وزارت دفاع، حزب الله و فرماندهان سپاه از جمله حاج قاسم تروریست هستند و باید ردگیری و تحویل داده بشن... اینجاست که رهبر عزیز ما به چاه فاضلاب تشبیه کردند. اینها عملیات روانیه هیچ طوری نمیشه...

  • حمید
    0

    وقتی همه کشورهای دنیا پیوستن چرا ایران مخالفت می‌کنه؟یعنی الان تمام کشورهایی که پیوستن استقلال ندارن ما استقلال داریم؟وضع اونا بده ما خوبیم؟ما و کره شمالی در یه ردیف .خنده داره ، نه ببخشید گریه داره...

  • خ شمس
    0

    شدیدا مخالفم، برجامشون چ گلی به سرمون زد که این یکی بخواد بزنه

  • حمید
    0

    حتا دیگه نمیشه از خارج کشور یک صد دلاری وارد کشور بشه یعنی کل دنیا نمی فهمن ما و کره شمالی مغز متفکر هستیم از فردا باید دو باره منتظر گرونی باشیم چون تو‌کشور مون سود جویان منتظر هستن از آب گل الود ماهی بگیرن

  • امیر
    0

    به طور دایم میگویند اگر ایران این تعهد وان تعهد را انجام بده پس از انجام از طرف ایران اونها به تعهد و امتیازی برای کشور ما قایل نبوده و وضعیت ما هم از حالت قبلی هم بدتر می شده و کشورهای متخاصم روشی جدیدتر برای غارت و فریب کشور ما اجرا می کنند و بعضی از فریب خوردگان دوباره مردم را تحریک می کنند

  • سعید حزباوی
    0

    فعلا هر شرایطی که تو این چند سال بوجود آمده تنها فقط مردم منوسط روز به روز فقیر تر و بدبختتر میشن و هر درآمدی داشته باشن بزور فقط شکم خود را سیر میکننو درآمدشان بی ارزش میشه ولی آقازاده‌ها ثروتمندتر و از بهترین امکانات دنیا استفاده میکنن ومردم عادی فعلا در شرایط بدزندگی سپری میکنن و هیچ کس به فکر اوضاع این مردم نیست آقا هی شعار میدن که تحریم هیچ کاری نکرده چرا تحرم مردم بخاک سیاه نشوند وبدتر از اون این مسولین دزد و بی لیاقت ایران دارن نابود میکنن حتی بیشتر از تحریم آمریکا خدا ازشون نگذره الهی امین

  • رضا-ع
    0

    دریک فضای بسته ویکطرفه که متاسفانه بیش از90%ملت فقط اسم FATFرا شایدشنیده باشندودیگرهیچ ! اظهارنظر بنده وامثال بنده چه سود

  • بهنام
    0

    گفتن برجام بیاد . بهشت برین میشه . ک نشد چقدر کارشناسان ما افتضاح هستن و ترسووووووو کارشناسان محترم و نماینده مجلس محترم بجای ترسیدن . یه خلاقیتی بکار ببندن ک مملکت و مردم نجات پیدا کنن . اینهمه منابع ملی . این همه جوان کاری . مشکل ما از بیرون نیست از مدیران نالایق و ناشایست ترسوووو هستش . بجهنم که نفت قطع شد . راه کسب و کار اسوووون کنید بجای ایه یاس خوندن . کاغذ بازی و خیانت بزارن کنار مسولین بیان پای کار .اگه عرضه کار کردن ندارین برین کنار تا جوان تحصیلکرده و نترس بیان بالا . همین کارشناسی های ناقص شما پدرمون در اورد

  • احمدرضا قربانی
    0

    FATFبایدوسیله ای برای سیاستمداران ما باشد ودر برخورد با آنها نگذارند به هدفشان برسند بلکه همانطور که در بالا گفته شده امتیازاتی راهم باید از آنها گرفت .به قول رهبر بز رگ وعزیز دیگه زمان بزن در رو گذشته .بزنی میخوری .ودر پایان به سیاستمداران ایران بگویم کاری کنید که نامتان تا ابد در تاریخ ایران به نیکی یاد شود که ان شاالله همینطور هم است.خدا به همه شما قدرت بیان وتن سالم بدهد وسایتون بالای سر ایران مستدام .

  • ali
    0

    ایران این سند را امضا نخواهد کرد و هیچ کشوری جرات ایجاد محدودیت برای ما را نخواهد داشت. درخواست انها از روی خواهش و استیصال است.

  • عقیده
    0

    تضمین هم بدهند به تضمین آنها اعتمادی نیست اگه برخلاف تضمینشان عمل کردند به کجا مراجعه کنیم به هرکجا مراجعه کنیم زیر دست آمریکاییها وتحت نفوذ آنهاست وهرگز به نفع ما رای نخواهند داد ولذا باید از وابستگه به نفت بیرون بیاییم و صادرات خودرا همانطوری که الان انجام می دهیم عمل کنیم ماکه 40 سال هست که با عناوین مختلف تحریم بوده ایم مگر دربرجام به تضمینشان عمل کردند ؟ ما باید خود را قوی تر از تصمیم گروه اقدام مالی بدانیم باید به تعهدات خود به برجام عمل کنند ماهم قول می دهیم به fatf بپیوندیم 09191200381

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها