اختصاصی خبر فوری؛

درآمدها و هزینه‌های دولت در سال ۹۸ چقدر است؟/ هشتاد و یک هزار میلیارد تومان کمک رفاهی دولت به صندوق بازنشستگان / سهم نفت از بودجه عمومی کشور چقدر است؟

ما باید تعامل جهانی را در دستور کار خود قرار دهیم به سمت خود تحریمی اقتصادی نرویم.

درآمدها و هزینه‌های دولت در سال ۹۸ چقدر است؟/ هشتاد و یک هزار میلیارد تومان کمک رفاهی دولت به صندوق بازنشستگان / سهم نفت از بودجه عمومی کشور چقدر است؟

مهدی پازوکی مشاور اقتصادی معاونت زیر بنایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در گفتگو با خبرنگار خبر فوری در مورد بودجه نهایی سال ۹۸ و میزان درآمدها و مخارج دولت گفت: بودجه دولت وپیشنهاد دولت در لایحه برای افزایش حقوق ۲۰درصد بوده است که این به نسبت درآمدهای کشور پیش بینی شده بود، در حال حاضر درآمدهای دولت در بودجه چهارصد و هفت هزار میلیارد تومان است که از این مقدار دویست وهشت هزار میلیارد تومان آن درآمدهای غیر نفتی است، صد و چهل وهشت هزار میلیارد تومان آن واگذاری دارایی‌های مالی است که از این صد و چهل و هشت هزار میلیارد، صد و چهل و دو هزار میلیارد آن فروش نفت و فرآورده های نفتی است.

وی ادامه داد: در واقع 35 درصد بودجه عمومی دولت را نفت تشکیل می دهد و پنجاه و یک هزار میلیارد تومان هم فروش اوراق مشارکت و اقساط خزانه اسلامی است که اینها منابع درآمدی دولت است.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی تهران در ادامه در مورد هزینه های دولت گفت: بودجه جاری ومخارج دولت در سال 98، سیصد و بیست هزار میلیارد تومان است و این رقم شامل حقوق کل کارمندان دولت، یارانه ها، کمک‌های رفاهی دولت وکمک به صندوق‌های بازنشستگی است.

وی خاطرنشان کرد: حدود 81 هزار میلیارد تومان، دولت در سال 98 قرار است به صندوق بازنشستگان کشوری و لشگری کمک رفاهی کند، همچنین در بخش بودجه عمرانی دولت همانند سال 97 و با رشدی صفر درصد همان شصت و دو هزار میلیارد تومان خواهد بود.

وی در مورد امکان کمبود بودجه در سال آینده با وجود تحریمها و افزایش فشارها در بخش اقتصادی گفت: لایحه درآمدهای نفتی در سال 97، صد و یک هزار میلیارد تومان بود که این رقم در سال آینده به صد و چهل و دو هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است که تحقق آن البته کمی مشکل است، اگر تحریم ها برداشته شود این رقم تحقق پیدا خواهد کرد و شاید هم بیشتر ولی اگر به همین منوال بماند ممکن است در تحقق درآمدهای نفتی دچار مشکل شویم.

پازوکی ادامه داد: یکی دیگر از منابع دولت چیزی حدود صد و پنجاه و چهارهزار میلیارد تومان شامل مالیات است ، با در نظرگرفتن فشارهای اقتصادی یکی از راهکارها می تواند جلوگیری دولت از فرارهای مالیاتی باشد و معافیت های مالیاتی را هم به صفر کاهش دهد.

وی افزود: مخارج دولت را به هیچ عنوان نمی توان کم کرد، مانند حقوق معلمان و کارمندان، بناباین باید سعی کنیم با استفاده از تجارب بشری، دستاورهای کشورهای توسعه یافته و با استفاده از تکنولوژی اطلاعات، گستره مالیاتی را افزایش دهیم.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: من با افزایش نرخ مالیات مخالف هستم؛ افزایش مالیات، رکود را بر اقتصاد ایران تشدید می کند و این نرخ مالیات نباید افزایش پیدا کند ولی باید از طرف دیگر فرارهای مالیاتی را از بین برد .

وی در پایان در مورد راهکارهای جلوگیری از کمبود بودجه در سال آینده گفت: ما باید تعامل جهانی را در دستور کار خود قرار دهیم به سمت خود تحریمی نرویم؛ تولید کنندگان و کالاهای ایرانی به بازارهای صادراتی نیاز دارند و ما باید با استانداردهای بالاتر، تولید ملی را افزایش دهیم که هم مقرون به صرفه باشد هم بتوانیم بازارهای منطقه ای را به دست آوریم.

43

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها