خبرفوری بررسی می‎کند؛

ماراتن سنگین دولت در زمین اقتصاد/ از کاهش محبوبیت رئیس‎جمهور 23 میلیونی تا پیروزی تندروها بر دولت در سال 97

دولت در سال 97 روزهای سختی را در حوزه اقتصادی و در مقابله با منتقدان سپری کرد.

ماراتن سنگین دولت در زمین اقتصاد/ از کاهش محبوبیت رئیس‎جمهور 23 میلیونی تا پیروزی تندروها بر دولت در سال 97

به گزارش خبرنگار سیاسی سایت خبر فوری ، دولت دوازدهم در سال 97 روزهای سخت و پر از اتفاقات رنگارنگی را طی کرد که شاید بتوان گفت کمتر دولتی در طول تاریخ چهل ساله جمهوری اسلامی ایران با این هجم مشکلات در یک بازده زمانی یکساله روبه‎رو بوده است از این رو به واقع می‎توان گفت روحانی و وزرایش روزهای سختی را در سالی که گذشت طی کردند. در این سال رئیس جمهوری که با 23 میلیون رای محبوب محسوب می شد، با کاهش شدید محبوبیت مواجه شد و تندروها از این اتفاق خوشحال به نظر می رسیدند. در رویکردی اجمالی عملکرد دولت دوازدهم در سال 97 را در دو حوزه سیاست داخلی و سیاست خارجی مورد بررسی قرار دادیم تا گوشه‎ای کوچک از فعالیت‎هایی که در سال 97 از سوی دولت صورت گرفت مود ارزیابی قرار دهیم.

*سیاست داخلی

‌دولت دوازدهم را اگر بخواهیم از نگاه داخلی در سال 97 مورد بررسی قرار دهیم، اولین نکته‎‌‌ای که به ذهن می‎رسد عملکرد ضعیف و شاید پرخطای دولت در حوزه اقتصادی باشد که سر و صدای بسیاری را در فضای عمومی کشور ایجاد کرد و تا آخرین روزهای سال نیز ادامه‎دار بود.

نوسانات بازار ارز، طلا، دلار و سکه، افزایش تورم و بالارفتن قیمت مسکن، مواد اولیه و کالاهای اساسی شاید گوشه کوچکی از مشکلات اقتصادی مردم در سال 97 بود که دغدغه‎های جدی را برای آنها درعرصه تامین نیازهای اساسی ایجاد کرد و دامنه اعتراضات مردم را نسبت به افزایش قیمت‎ها گسترش داد.

اگر یک بررسی سطحی را از اتفاقات و تغییرات رخ داده در سال 97 برای قوه‎مجریه انجام دهیم به خوبی روشن است که روحانی در سالی که گذشت یکی از بدترین روزهای خود را سپری کرد روندی که به خوبی در افزایش اختلافات نزیکان رئیس‎جمهور با برخی از وزرای دولت قابل لمس و سبب شد برخی از وزرا زودتر از موعد مقرر ساک خود را ببندد و کابینه دوازدهم را ترک کنند.

استعفای وزرایی همچون عباس آخوندی، حسن قاضی‎زاده هاشمی، محمد شریعتمداری و محمد جواد ظریف از کابینه دوازدهم علی‎رغم اینکه روحانی با استعفای ظریف مخالفت کرد تبعات بسیاری را برای دولت دوازدهم ایجاد کرد و باعث شد تا توپ در زمین مخالفان روحانی به بهترین شکل ممکن به حرکت دربیاید.

دولت روحانی در سال 97 علی‎رغم اظهارنظر برخی از چهره‎های تندرو که مجلس را در خدمت دولت می‎دانستند روزهای سختی را در مقابله با قوه‎مقننه سپری کرد به گونه‎ای استیضاح دو وزیر روحانی و طرح سوال از رئیس‎جمهور در این سال رخ داد تا مشخص شود که اصولگرایان تندور هرچند اقلیت مجلس را در اختیار دارند اما در نقد دولت دست برتر هستند.

در حوزه سیاست داخلی اما اگر بخواهیم ارزیابی مثبتی را از عملکرد دولت ارائه دهیم بدون شک افزایش سفرهای استانی رئیس‎جمهور و ایجاد فضای باز سیاسی برای احزاب و تشکل‎های سیاسی در جناح‎های مختلف حتی منتقدین نقطه قوت دولت روحانی در یکسال گذشته است که علی‎رغم فشارهای اقتصادی که بر قوه‎مجریه وجود داشت نقصی در این حوزه از سوی دولتمردان صورت نگرفت.

*سیاست خارجی

هرچند در حوزه داخلی دولت روحانی روزهای سختی را در سال 97 پشت سر گذراند اما می‎توان گفت به جز ماجرای برجام که با خروج یکباره ترامپ از این توافق همراه شد، رویکرد قوه‎مجریه در افزایش قدرت ایران در عرصه بین‎المللی با جدیت و شدت بیشتری پیگری شد.

افزایش مراودات ایران با کشورهای منطقه و جهان در سال 97 با شدت و جدیت بیشتری پیگیری شد به گونه‎ای که شاهد بودیم ایران به عنوان یکی از بازیگران برتر منطقه در حل مشکل سوریه با همراهی روسیه و تریکه نقش پررنگی را ایفا کرد.

گسترش مراودات ایران و کشورهای اروپایی در قالب توافقنامه‎های سیاسی و اقتصادی از دیگر رویکردهای مهمی بود که در سال 97 دولت روحانی در گسترش و اجرای آن موفقیت بسیاری داشت که این روند در فضایی که توافق برجام به صورت یکطرفه از سوی دونالد ترامپ کان لم یکن تلقی شد امری مثبت و دستاوردی موفقیت‎آمیز برای کشورمان محسوب می‎شد که انتظار است این رویه باتوجه به وضعیت فعلی کشور در سال آینده نیز استمرار داشته باشد و دولت بتواند با بهبود وضعیت داخلی و به خصوص اقتصادی کشور در جهت جلب رضایت مردم اقدامات مثمرثمر لازم را انجام دهد.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    کاهش شدید چرا نگفتی!!!

  • یک بزدل
    0

    در بحث سیاست خارجی خدا رحمت کند شهدای مدافع حرم را اگه انها با رهبری نب.دن تا حالا حسن کمشی با دیپلمات سکه خارش مملکت را مانند انرجی هسته ای میفرختن مرگ بر دیاث

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها