چهره برتر فرهنگی در سال 97 از نگاه مخاطبان خبر فوری؛

محسن چاووشی ؛ دوست داشتنی، دست نیافتنی

نتایج نظر سنجی خبر فوری در مورد چهره های مطرح سال 97 اعلام شد و محسن چاووشی به عنوان چهره فرهنگی سال 97 از سوی مخاطبان خبر فوری انتخاب شد .

محسن چاووشی ؛ دوست داشتنی، دست نیافتنی

نتایج نظر سنجی خبر فوری در مورد چهره های مطرح سال 97 اعلام شد و محسن چاووشی به عنوان چهره فرهنگی سال 97 از سوی مخاطبان خبر فوری انتخاب شد . بر اساس این نظر سنجی رقبای چاووشی مهران‌مدیری و امیر تتلو بودند که به ترتیب به مقام دوم و سوم دست یافتند.

نوشتن درباره خواننده ای که صدایش و مرامش را دوست داری کار ساده ای نیست. هم باید جانب احتیاط را رعایت کنی که تصبت بر متن غلبه نکند و بتوانی واقعیت را آنچنان که هست، بنویسی.

محسن چاووشی همانقدر که بی سر و صداست، همانقدر هم سر و صدا دارد.همان اندازه که بی حاشیه است، پرحاشیه است.طرفداران سرسختی دارد و تعداد کسانی که معتقدند صدایش به اصطلاح روی مخ است و آزار دهنده هم کم نیستند. برخی در هر شرایطی با صدای او حالشان خوب می شود و هستند آنهایی که می گویند صدایش شبیه مرثیه ای است که تمام نمی شود.این همه دوگانگی و این همه صحبت درباره مردی که کم حرف است و ساکت و خجالتی در بین خواننده های ایرانی تقریبا کم یاب است.

خجالتی یا کم حرف

محسن چاووشی خجالتی است.این را دوستانش می گویند و آنهایی که از نزدیک با او حشر و نشر دارند و چند خبرنگار و روزنامه نگاری که توانسته اند با او ارتباط بگیرند و گاهی با او مصاحبه ای ترتیب دهند و منتشر کنند.کم حرف است و اهل گفتگو نیست.یعنی ترجیح می‌دهد درباره کارهایش و صدایش و سبک خواندش توضیحی ندهد حتی زمانی که مثلا آلبوم بی گزندش پرفورش ترین آلبوم سال می‌شود.یا زمانی که صدایش در تیتراژ سریال شهرزاد شنیده می شود و همه را غافلگیر می کند. او هیچی نمی گوید و شاید غرق می شود در این همه استقبال و توانش را چند برابر می کند و می رود سراغ ترانه بعد و آلبوم بعد.تنها چیزی که صدایش را در می آورد زمانی است که تیغ سانسور تحملش را به مرز هشدار می رساند. آن زمان هم مصاحبه نمی کند در صفحه اینستاگرامش که میلیون ها دنبال کننده دارد،چند خطی می نویسد و گلایه ای می کند و بقیه کار را می سپارد به طرفدارانش که مثل کوه پشتش هستند و صدای اعتراض او را چنان بلند جار می زنند که به گوش همه برسد. این طرفداران مجازی،توییتر و اینستاگرام را پر می کنند از حمایتشان و این که آی حواستان هست که نمی گذارند «محسن» مان کارش را بکند، البومش گیر است یا به فلان ترانه اش مجوز نداده اند!

از خوزستان تا ابراهیم

راه دوری نمی رویم، همین سال 97 بود که آلبوم « ابراهیم» ش با مشکل روبه رو شد و وزارت ارشاد مجوز نمی داد بهش.شنیده شد که محمد علی بهمنی که خودش ترانه سرای قهاری است به ترانه های این آلبوم که سروده حسین صفا بود ایراد گرفته بود و مجوز نمی داد.یکی، دو تا پست اینستاگرامی چاووشی و یکی، دو تا توییت او صدای طرفداران را درآورد آنقدر که وزارت ارشاد را مجبور به عقب نشینی کرد و ابراهیم با حذف یکی ، دو تا از ترانه ها منتشر شد و خیلی زود شد نجوای زیر لب خیلی ها:« بِبُر به نام خداوندت...»، «غمت غلیظ ترین کام است و ...»

بهمنی هم استعفا داد و از وزارت فرهنگ آمد بیرون هر چند گفت که استعفایش ربطی به چاووشی و آلبوم ابراهیم ندارد.البته حاشیه های آلبوم ابراهیم زمانی پررنگ شد که خبر رسید که این آلبوم مجوز نمی گیرد چون قبلش چاووشی ترانه «خوزستان» را روی اینترنت منتشر کرد و سر و صدایی به راه انداخت.آنهم درست در شب و روزهایی که مردم خوزستان از بی آبی، هلاک می شدند و فریادرسی نبود تا این که مردم با صدای مردم این استان همصدا شدند و آب به خوزستان رسید. در آن روزها و شبها بیشتر مردم ترانه خوزستان را زمزمه می کردند که تند و گزنده بود و خیلی ها ترسیده بودند که نکند این ترانه کار دست خواننده محبوبشان بدهد.اما خب به خیر گذشت.هم چاووشی و هم خوزستان و هم آلبوم ابراهیم.آلبومی که یک هفته سر و صدا راه انداخت و طرفداران چاووشی را پر از شور کرد اما بعد آرام گرفت و موفقیت آلبوم امیر بی گزند را تکرار نکرد.نقطه قوت آلبوم ابراهیم بیشتر به ترانه هایش بود.حسین صفا خوب کار کرده بود.اما بجز ترانه ابراهیم و یکی ، دو تا ترانه دیگر صدای چاووشی روی این ترانه ها ننشست.خیلی از منتقدانش گفتند همان مرثیه مداوم در این آلبوم پررنگ تر شده است

وقتی من و تو صدای محسن را در آورد

نوشتم که برخی اتفاقات گاهی صدای چاووشی را درمی آورد.یکی اش وقتی است که می گویند چاووشی کنسرت برگزار نمی کند چون صدایش آنقدر قوت ندارد که کنسرت بدهد ! می گویند ترانه ها و آلبوم هایش صداسازی است اگر چاووشی صدا داشت، کنسرت می داد مگر می شود یک خواننده با این حجم از طرفدار تا حالا حتی یک کنسرت هم برگزار نکرده باشد.در سری دوم برنامه استیج شبکه ماهواره‌ای «من و تو» بود که شهرام آذر گفت که چاووشی صداسازی می کند ! بخش زیادی از ایران ترکید از این اظهار نظر.به ساحت خواننده محبوبمان اهانت شده بود آن هم از طرف کسی که در خواننده بودن خودش هزار شک است.طرفداران شبکه‌های اجتماعی را پر کردند از دفاعهای جانانه و چاووشی خودش هم دست به کار شد و بخشی از یکی از ترانه هایش را در اینستاگرام منتشر کرد بدون هیچ آهنگ و افکتی که ثابت کند صدا، صدای خودش است بدون هیچ دخل و تصرفی.هر چند جواب خوبی بود اما به دل خیلی ها ننشست و برخی گفتند کاش اینکار را نمی کرد.

سنتوری علیه سنتوری

چاووشی بی سر و صداست اما زمانی که صدایش درمی آید تا ته ماجرا می رود.این خواننده که با فیلم سنتوری ساخته داریوش مهرجویی به شهرت زیادی دست پیدا کرد و بیشتر مردم به واسطه اجراهای ترانه های همین فیلم بود که چاووشی را شناختند و بعدها مشتری دائم ترانه ها و آلبوم های او شدند زمانی که مهرجویی اعلام کرد تصمیم دارد « سنتوری مرد پاییزی» را بسازد و چاووشی با او همکاری خواهد کرد بعد از چند روز این خواننده اعلام کرد که با مهرجویی همکاری نخواهد کرد.شنیده ها حاکی از این بود که چاووشی رقمی برای دستمزد اعلام کرده که هم تهیه کننده و هم مهرجویی هنگ کرده اند و چند روزی شگفت زده بوده اند که این رقم از کجا آمده و از کجا باید تامین شود.چند روز بعد مهرجویی کمی تا قسمتی عصبانی گفت سنتوری را بدون حضور چاووشی می سازد و خیلی هم بهتر خواهد ساخت.گفت که سنتوری باعث شهرت چاووشی شده و او باز هم می تواند خواننده گمنامی را پیدا کند که برای فیلمش بخواند، معروف شود.کل کل های چاووشی و مهرجویی مدتی ادامه داشت اما باز هم مثل همیشه چاووشی پیروز شد و مهرجویی تا اینجای کار که کلا از ساخت سنتوری 2 منصرف شده است.

معروف،دوست داشتنی

چاووشی با اجرای چند ترانه در سریال شهرزاد چنان محبوبیتی بین مردم پیدا کرد که بیراه نیست اگر بگویم که در سال های بعد از پیروزی انقلاب بینظیر است.ترانه «کجایی» او در سریال شهرزاد به نوستالژی تبدیل شد، فراموش نشدنی.ترانه های آلبوم بی گزند او بعد از سه چهار سال هنوز هم ورد زبان خیلی هاست.طرفداران چاووشی به گفته خیلی ها چنان تعصبی روی این خواننده دارند که اجازه هیچ نقد و بررسی برای کارهای او نمی دهند. این حجم از تعصب روی یک خواننده پاپ باز هم در بعد از پیروزی انقلاب کم نظیر است.چاووشی دست بخیرش هم خوب است.گاهی در اینستاگرامش پستی می گذارد برای حمایت از یک بیمار یا یک زندانی که باید آزاد شود، گاهی یک ساعت بعد می نویسد تامین شد ممنون از همکاری و همدلی تان.یعنی به همین سرعت او می تواند طیف زیادی از مردم را با خود همراه کند.طرفدارانش با کسی شوخی یا با خودشان تعارف ندارند؛ « هر چی آقامون چاووشی بگه...»

چاووشی مرد جوانی است که در یک خانواده معمولی متولد و بزرگ شده، به گفته خودش سختی زیادی کشیده تا محسن به محسن چاووشی تبدیل شده.همانقدر که طرفدارانش روی او تعصب دارند او روی ایران و آداب و سنن و داشته های ایران تعصب دارد.عاشق صدای موذن زاده است و شجریان.عاشق خوزستان است و خانواده اش.پدرش و مادرش را در حد پرستش دوست دارد.هنوز دلش داغدار از دست دادن پدر است که چند روز پیش سالگرد درگذشتش بود.نه اهل گفتگو هست و نه جمع و مهمانی و نه تا حالا گفته که تصمیمی برای برگزاری کنسرت دارد.این مرد معروف دوست داشتنی عجیب دست نیافتنی است.

22

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 8
  • هادی
    0

    صدای محسن عشقه عشق

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      عليرضا راستگو اين روش نظر سنجى اصلان عادلانه نيست تعداد ٥٠٠٠ نفر پايتخت نشبنه نيمه فرهنكى نميتوانند جايكاه تمام مردم ايران را داشته باشند :

  • حسین
    0

    جان من است او

  • متین
    0

    محسن عشقه

  • رضا
    0

    استاد محسن چاووشی، بزرگ ، محترم ، دوست داشتنی ، خاص

  • عاشق محسن
    0

    فقط بگم هیشی مث محسن از ته دل نمی خونه

  • چاوشیست
    0

    +این کیست؟ کیست؟.. - جان من!

  • عليرضا راستگو
    0

    اين روش نظر سنجعى اصلان نه عادلانست نه صحيح ٥٠٠٠ نفر از قشر معمولان نيمه باسواد پايتخت نشين جايكاه تمام مردم ايران را ندارن با تشكر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها