بررسی خسارت های سیل گلستان؛

امدادرسانی ناهماهنگ به سیل زدگان گلستان/اطلاع رسانی ضعیف بود

در حالی که حدود یک هفته از سیل گلستان گذشته و مردم این استان از آخرین روزهای سال 97 درگیر این حادثه هستند، امداد رسانی به حادثه دیدگان با کندی و ناهماهنگ پیش می رود و هنوز بخشی از استان درگیر آبگرفتگی است.

امدادرسانی ناهماهنگ به سیل زدگان گلستان/اطلاع رسانی ضعیف بود

به گزارش خبر فوری ، یک هفته مانده به پایان سال 97 هشدارهای هواشناسی مبنی بر بارندگی شدید در شبکه های اجتماعی دست به دست. این هشدارها اعلام کردند که بارندگی مشابه آنچه سال های 80 و 81 رخ داد در حال اتفاق افتادن است و میزان بارش هم بیش از 90 میلی متر اعلام شده بود.

با گذشت چند روز متاسفانه توجهی به این هشدارها نشد و علی رغم این که مشخص بود قرار است بارندگی سیل آسایی داشته باشیم ستاد بحران جلسه ای تشکیل نداد. البته هشدارها هم در حد اخطاریه های هواشناسی و به گفته برخی مدیران نامه نگاری های محرمانه باقی ماند.

در آخرین روزهای سال 97 بارندگی شدید در گلستان آغاز شد به گونه ای که مرکز استان گلستان و شهرهای جنوبی و حاشیه کوه خسارت شدید دیدند اما سهم شهرهای شمالی و حاشیه گرگانرود آبگرفتگی شد.

اما این کل ماجرا نبود چرا که بارندگی ها به شرق گلستان رسید و باعث سرریز شدن سدهای گلستان و بوستان و زیر آب رفتن گنبد و روستاهای اطراف شد.

بارندگی شدید و در کنار آن سرریز شدن سدهای بر حجم آب ها افزود و نیمی از گنبدکاووس را دربرگرفت. سیل رفته رفته به سمت غرب گلستان حرکت کرد. با تاخیر دستور تخلیه روستاهای مسیر سیل صادر شد اما متاسفانه به دلیل اطلاع رسانی ضعیف و عدم همکاری مردم، بسیاری خانه خود را تخلیه نکردند.

امدادرسانی ناهماهنگ به سیل زدگان گلستان/اطلاع رسانی ضعیف بود

حجم زیاد آب، دشت های مسیر گرگانرود و شهرهای آق قلا و گمیشان را دربر گرفت و خسارت های زیادی به مردم زد. گرچه تلفات جانی این سیل 2 نفر اعلام شد اما همه خانه هایی که زیر آب رفته بود خسارت جدی دید.

سیل گلستان یک قربانی مدیریتی هم داشت و او کسی نبود جز استاندار گلستان؛ سید مناف هاشمی که روز اول سیل به سفر خارج از کشور رفته بود در حالی که 3 روز در استان حضور نداشت در لحظات ابتدایی بازگشت به کشور توسط معاون اول رئیس جهمور برکنار و معاون عمرانی او یعنی میرمحمد غراوی به عنوان سرپرست استانداری معرفی شد.

به گفته غراوی بر اثر سیلاب دو هزار واحد مسکونی روستایی و شهری آسیب دید که ۵۰۰ واحد صد در صد آسیب دیده اند. از حدود ۴۰۰ روستای فاقد آب، تنها ۳۵ روستای استان آب آشامیدنی ندارند که آن هم از طریق تانکر سیار و توزیع آب بسته بندی، تأمین می‌شود. وضعیت در شرق گلستان کمی آرام شده و مردم مشغول تخلیه گل و لای از منازل و یا بازسازی خانه های خراب شده خود هستند.

آسیب دیدگان هم در پناهگاه ها و محل های اسکان اضطراری ساکن شده اند و ماموران هلال احمر، بسیج و نیروهای مردمی در حال کمک به آن ها هستند.

امدادرسانی ناهماهنگ به سیل زدگان گلستان/اطلاع رسانی ضعیف بود

اما شرایط در غرب گلستان اصلا مناسب نیست. آب در آق قلا و گمیشان تقریبا نیمی از شهر و تمام روستاها را فلج کرده است. به علت مسدود شدن جاده ها توسط سیل و برای انحراف مسیر آب مجبور شده اند برخی مسیرهای دسترسی را قطع کنند و عملا کار امداد رسانی با قایق انجام می شود.

متاسفانه به علت تخلیه نشدن روستاها و شهرها و اطلاع رسانی نامناسب این موضوع بسیاری در خانه های خود حبس شده اند. آب و برق قطع شده و عملا راه های ارتباطی ندارند. کمک های مردمی توسط تراکتور یا ماشین های شاسی بلند به مناطق سیل زده و سپس توسط قایق بین ساکنان و سیل زدگان توزیع می شود.

در این بین گلایه های بسیاری از مردم ناهماهنگی ها بین امداد رسانی و ارائه خدمات است. یکی از شهروندان آق قلا با بیان این که در سیلاب گیر افتاده اند گفت: برق قطع شده و گوشی تلفن ما خاموش است، به علت باران راه های ارتباطی دیگر هم قطع شده و هیچ غذا و خوراکی نداریم.

وی با بیان این که اطلاع رسانی درباره سطح آب گرفتگی ضعیف بود، افزود: ما وقتی از مسئولان شهرستان می پرسیدیم می گفتند که خیلی جدی نیست و نگران نباشید ولی در گوشی های می دیدیم گنبد خسارت دیده است.

این شهروند آق قلا که بخشی از منزل او زیر آب رفته است، ادامه داد: مردم وقتی با هجم زیاد آب رو به رو شدند تازه فرماندار یادش آمد باید برای نجات شهر کاری کند که کار از کار گذشته بود.

وی اظهار کرد: متاسفانه بخش زیادی از منازل ما زیر آب رفته و امکان امداد رسانی هم به درستی وجود ندارد.

امدادرسانی ناهماهنگ به سیل زدگان گلستان/اطلاع رسانی ضعیف بود

یکی دیگر از شهروندان آق قلا هم عملکرد فرمانداری را شهرستان ضعیف دانست و گفت: مردم به فرمانداری هجوم برده بودند ولی فرماندار به آن ها پاسخ نمی داد.

وی با بیان این که فرمانداری حتی یک بیل نداشت که برای کمک مردم استفاده کند، افزود: نه دستگاهی بود که با حفاری مسیر آب را منحرف کند و نه بیلی بود که بتوانیم با کندن با زمین خودمان دست به کار شویم.

این شهروند امداد رسانی و توزیع غذا توسط هلال احمر را نامنظم دانست و گفت: متاسفانه به بعضی از سیل زدگان چندین مرحله غذا رسیده ولی به بعضی از آن ها هیچ چیزی نرسیده و این نشان می دهد ضعف عملکرد وجود دارد.

منبع: خبرفوری

73

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها