عروسک‌های سنتی ایرانی نمایش اجرا می‌کنند/کاروان‌های شادی عروسکی در سطح شهر تهران

جشن های نوروزگاه از سوم فروردین ماه در چهل نقطه تهران آغاز شده و تا دهم نیز ادامه دارد. کاروان های نمایشی به طور گردشی در بلوارها و میادین مختلف تهران نمایش های سنتی ایرانی اجرا میکنند.

عروسک‌های سنتی ایرانی نمایش اجرا می‌کنند/کاروان‌های شادی عروسکی در سطح شهر تهران

جشن‌های نوروزگاه تهران ویژه برنامه‌های کارگاه هنر ایران به همت شهرداری تهران از سوم فروردین ماه سال ۹۸ در چهل نقطه مختلف تهران آغاز شده و تا دهم نیز هر شب ساعت ۱۵ تا ۲۰ ادامه دارد.

یکی از مناطقی که برای این جشن‌ها در نظر گرفته شده بلوار کشاورز تهران است و آنجا کاروان‌های شادی مختلفی از ابتدای میدان فلسطین تا انتهای بلوار کشاورز را شاهد هستیم.

این کاروان‌های شادی به طور گردشی در بلوار حضور دارند و نمایش‌های سنتی ایرانی را برای مردم اجرا می‌کنند و شامل کاروان حاجی فیروزفرها سوار سه چرخه‌های فیروزی، نوروزنامه، سین‌های نوروزی و دوچرخه‌های رنگی هستند و در طول مسیر خود برای مردم قطعات نمایشی کوتاه اجرا می‌کنند.

هفتم فروردین ماه نیز در تقویم ملی مصادف با روز ملی هنرهای نمایشی است و در سطح کشور ، استان ها و شهرهای مختلف برنامه های ویژه ای در این زمینه تدارک دیده اند و طبق دستور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز نهادها و ارگان های ذی ربط به منظور کاهش آلام مردم به فعالیت های نمایشی و شادسازی فضا می بایست مبادرت کنند.

طبق گفته رئیس ستاد نوروزی پایتخت برنامه‌های شاد و مفرح نوروزگاه‌های تهران پنجم فروردین و ششم فروردین به دلیل همدردی با مردم شیراز لغو و برنامه‌های موسیقی و نمایش‌های شاد و مفرح نیز ششم فروردین اجرا نشد.

*عروسک‌های سنتی ایرانی نمایش اجرا می‌کنند

امیرحسین شفیعی،‌ رییس انجمن هنرهای نمایشی استان تهران که کارگردانی بخش نمایشی این جشن‌ها را برعهده دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس عنوان می‌کند: یکی از بخش‌های اصلی این کارناوال بخش عروسکی است که شامل عروسک‌های بومی ایرانی از استان‌های کردستان، گیلان، لرستان، آذربایجان و خراسان است و این عروسک‌ها در فواصل مختلف روی استیج یا در بلوار قطعات نمایشی از آیین‌های مختلف قوم‌های ایرانی را اجرا می‌کنند.

وی در ادامه میگوید: همچنین در این مراسم هر روز یکی از قصه‌های شاهنامه خوانده می‌شود و دو نقال و پرده خان نیز قصه‌ها را روایت می‌کنند و نمایش‌ها هم روی استیج و هم در مسیر کارناوال بلوار کشاورز اجرا می‌شوند.

شفیعی با بیان اینکه عروسک‌های غول پیکر با شخصیت‌های مختلف نیز در طول مسیر بلوار هستند، گفت: ما هر شب نیز موسیقی یکی از نواحی ایران را مورد توجه قرار می‌دهیم به طول مثال موسیقی بوشهر، آذربایجان،‌گیلان و تعدادی دیگر از شهرها را تا به حال مورد توجه قرار داده‌ایم.

امیرحسین شفیعی درباره ویژه برنامه‌هایشان برای روز ملی هنرهای نمایشی (هفتم فروردین ماه) نیز عنوان می‌کند قطعا برنامه‌های خاصی برای این روز در حین همین اجراها خواهیم داشت.

در کنار این بخش‌های موسیقیایی و نمایشی ، بخش‌هایی در بلوار کشاورز نیز به هنرهای تجسمی و ورزش توجه کرده‌اند.

منبع: فارس

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها