نکات شگفت انگیزی در مورد قدرت لمس کردن هنگام ارتباط با دیگران

نکات شگفت انگیزی در مورد قدرت لمس کردن هنگام ارتباط با دیگران

آیا معنی و مفهوم لمس کردن را می‌دانید؟ آیا درباره قدرت لمس کردن چیزی می دانید؟ هنری نووِن می‌گوید اگر صادقانه از خودمان بپرسیم چه کسی در زندگی‌مان بیش‌ترین ارزش را برای ما دارد، اغلب متوجه می‌شویم کسانی که به جای نصیحت کردن و راه‌حل یا علاج معرفی کردن، با ما هم‌دردی کرده‌اند و زخم‌های‌مان را با دست گرم و مهربان‌شان لمس کرده‌اند، بهترین‌های زندگی‌مان بوده‌اند.

آیا ما تا به حال به مفهوم و قدرت لمس کردن فکر کرده‌ایم؟ خوب، پاسخ این سوال احتمالا منفی است. اما وقتی به آن فکر کنیم، متوجه می‌شویم که حس لامسه حقیقتا یک نعمت است. آن‌هایی که خانواده و دوستان نزدیک دارند، می‌دانند که در آغوش گرفتن، بوسیدن و بغل‌کردن کسانی که دوست داریم چه‌قدر خوشایند است- هدیه‌ای که توانایی لمس کردن برای ما دارد.

همچنین چند حقیقت جالب درباره‌ی این حس وجود دارد که موجب تقدیر بیش‌ از پیش این ویژگی بشری که چیزهای کمی درباره‌ی آن می‌دانیم، می‌شود. یک اشتراک اصولی که این موارد با هم دارند، این است که لمس کردن بخشی پیچیده و جدایی ناپذیر از ما به عنوان یک انسان است.

در ادامه ۵ حقیقت تقریبا ناآشنا را درباره‌ی قدرت لمس کردن می‌بینید: ۱. لمس کردن به معنای واقعی کلمه تحت تاثیر احساسات قرار می‌گیرد.

کاملا روشن است که درک ما از لامسه می‌تواند تحت تاثیر بافتار اجتماعیِ تعامل باشد. ما تعاملاتی را مثبت تفسیر می‌کنیم که با بهانه‌های مثبت شروع شود. مثلا اگر بازوی مادرمان با عشق دور شانه‌های ما حلقه شود، احساسات متفاوتی به ما می‌دهد در مقایسه با زمانی که رییس‌مان که چندان محبتی نسبت به او نداریم، همین کار را بکند. این موضوع کاملا روشن است.

آن‌چه چندان مشخص نیست این است که در لمس کردن، جنبه‌ی فیزیکی اصلا مهم نیست. دکتر دیوید لیندن، نویسنده‌ی کتابِ "لمس کردن: دانش دست، قلب و ذهن" به این شکل مطلب را توضیح می‌دهد:

"موضوع این نیست که بافتار متفاوت است- واقعا حس متفاوتی ایجاد می‌شود، به این دلیل که نواحی لمس احساسی در مغز، اطلاعات را درباره‌‌ی بافتار اجتماعی از سایر قسمت‌های مغز می‌گیرند."

۲. لمس کردن شامل پردازش دو مسیر مغزی متفاوت می‌شود

مغز انسان دو مسیرمتفاوت را برای پردازش حس لامسه به کار می‌برد، یکی حسی است و دیگری احساسی. مسیر حسی درک فیزیکی لامسه را شکل می‌دهد- بافت، محل، فشار، ارتعاش، و غیره. مسیر احساسی مولفه‌های روان‌شناختی لامسه را برای درک ما پردازش می‌کند.

قطع نظر از برخوردهای فردی، بیش‌تر احساساتی که از طریق لامسه ایجاد می‌شوند، به لحاظ احساسی خنثی هستند. بنابراین ما از مسیر حسی - قشر حسی تنی- به طور نامتناسبی در رابطه با مسیر احساسی استفاده می‌کنیم.

۳. لامسه نخستین حسی است که در ما ایجاد می‌شود

ایجاد حس لامسه به طرزی شگفت‌انگیز تنها سه هفته پس از لقاح شروع می‌شود. از هفته‌ی هشتم، جنین کم‌کم لامسه را درک می‌کند و به تحریک از طریق لامسه واکنش نشان می‌دهد.

حساسیت پوست سریعا به سایر نواحی بدن نیز گسترش می‌یابد. نواحی تناسلی تا هفته‌ی ۱۰، کف دست تا هفته‌ی ۱۱، کف پا تا هفته‌ی ۱۲، شکم و باسن تا هفته‌ی ۱۷ و کل بدن به جز سر، تا هفته‌ی ۳۲ حساس می‌شوند.

در مطالعه‌ای که در دانشگاه دورهام صورت گرفت، تصاویر ۴ بعدی نشان می‌دهند که توانایی استفاده از لامسه در رحم مادر شروع می‌شود. برای نخستین بار، دانشمندان درک می‌کنند که جنین می‌تواند حرکات دست خود را در مراحل بعدی بارداری پیش‌بینی کند. این پیشرفت غیرمنتظره در تصاویری کشف شد که نشان می‌دادند جنین قبل از بالا آوردن دست، دهان‌اش را باز می‌کند.

۴. لامسه به طرز غیرمنتظره‌ای بر زندگی تاثیر می‌گذارد

تاثیری که لامسه روی زندگی شخصی ما و جهان اطراف‌مان دارد، متفاوت و مطمئنا غیرمنتظره است. برخی از این حقایق را درباره‌ی تاثیر لامسه می‌بینید:

خارش به دلیل غرایز ما برای مبارزه با بیماری "مسری" است. مشت زدن بین ورزش‌کاران مستقیما روی نتیجه‌ی رقابت تاثیر می‌گذارد. مغز ما درد ناچیز هنگام خاراندن را بر احساس خارش ترجیح می‌دهد. ماهیت تعامل فیزیکی در طول مصاحبه می‌تواند احتمال استخدام شدن را افزایش بدهد. ۵. لامسه برای رشد و سلامتی ما ضروری است

لامسه بخش مهمی از سلامتی احساسی و ذهنی ما است. این موضوع به خصوص از لحظه‌ی به دنیا آمدن تا مراحل اولیه‌ی کودکی (۰ تا ۸ سال) صدق می‌کند، زیرا مغز سریع‌ترین رشد رادر این دوران سپری می‌کند. دکتر لیندن توضیح می‌دهد:

"اگربلافاصله بعد از به دنیا آمدن لامسه نداشته باشید، اتفاقات وحشتناکی از همه نوع رخ می‌دهند، نه فقط اتفاقات شناختی و حسی! سیستم ایمنی‌تان به درستی توسعه نمی‌یابد، سیستم گوارشی دچار مشکل خواهد شد- در واقع اگر همان ابتدای تولد حس لامسه نداشته باشید، طیف وسیعی از مشکلات سلامتی رخ خواهد داد."

بعد از دوران کودکی، لامسه به عنوان بخشی حیاتی از تندرستی ما باقی می‌ماند. این موضوع تا حدی به این دلیل است که لامسه نقشی کلیدی در ارتباطات بشری ایفا می‌کند: بشر یک مخلوق اجتماعی است. لامسه همچنین چندین و چند تاثیر فیزیکی و روان‌شناختی دارد- از کاهش اضطراب و فشار خون گرفته تا افزایش صمیمیت فیزیکی و ایجاد روابط جدید.

منبع: روزگاران

16

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها