هراس صهیونیستها از جنگ جدید در خاورمیانه/ غرب از بسته شدن تنگه هرمز می‌ترسد، اسرائیل نگران باب‌ المندب است

مقامات جمهوری اسلامی ایران چند بار آمریکا را تهدید کردند که تنگه‌ هرمز را می‌بندند. به نظر می‌رسد که نگرانی اسرائیل بیشتر مربوط به تنگه باب المندب باشد و نه تنگه هرمز.

هراس صهیونیستها از جنگ جدید در خاورمیانه/ غرب از بسته شدن تنگه هرمز می‌ترسد، اسرائیل نگران باب‌ المندب است

به گزارش خبر فوری ، پس از لغو معافیت‌های خرید نفت ایران توسط آمریکا، اتفاقات بسیاری در داخل و خارج ایران رخ داد. در داخل ایران، مقامات ارشد سپاه پاسداران آمریکا را تهدید کردند که تنگه‌ هرمز را می‌بندند.

علاوه بر این، محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه‌ کشورمان اعلام کرده است که بستن تنگه‌ هرمز و یا عدم آن مساله‌ای نظامی و استراتژیک است و این امر مربوط به وزارت امور خارجه نیست.

پس از این اتفاق، آمریکایی‌ها به سرعت واکنش نشان دادند. یک مقام ارشد آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود در حضور جمعی از خبرنگاران گفت: هر اقدامی از سوی ایران برای بستن تنگه هرمز در پاسخ به عدم تمدید معافیت‌های نفتی این کشور، غیرقابل قبول و غیرموجه است.

در این میان، فراتر از بسیاری از رسانه‌های آمریکایی، وبگاهها و سایتهای خبری اسرائیلی و صهیونیستی هستند که نسبت به این اتفاق واکنش نشان دادند.

واکنش رسانه‌های صهیونیست نسبت به بستن تنگه هرمز

اسرائیل نشنال نیوز طی مقاله‌ای با عنوان "آیا روند ایران و آمریکا منجر به جنگ در خاورمیانه می‌شود؟" به مساله‌ تنگه هرمز پرداخت.

از نظر این وبگاه خبری، تصمیم آمریکا مبنی بر قطع صادرات نفت ایران منجر به خوشحالی نتانیاهو شده است. اسرائیل نشنال نیوز همچنین تاکید دارد که اگر ایران همانطور که تهدید کرده است، تنگه هرمز را ببندد آنگاه بعید نیست اوضاع منطقه به حدی متشنج شود که جنگی در این منطقه رخ دهد.

از نظر اسرائیل نشنال نیوز، علت این امر این است که هم اکنون قیمت نفت تا حد زیادی بالارفته است. اگر این شرایط(تحریم نفتی ایران و بستن تنگه هرمز) وخیم‌تر شود بعید نیست قیمت نفت به حدی بالا رود که صنعت نفت جهانی را دچار اختلال نماید.

برایان هوک، مسئول گروه اقدام ضد ایران آمریکا گفته است که ایالات متحده باید به هر قیمتی که شده است، تنگه هرمز را باز نگه دارد. همچنین، بنا به گزارش واشنگتن اگزمینر، آمریکا دو ناو بزرگ خود را از دریای مدیترانه به خلیج فارس منتقل کرده است. همچنین ارتش ایالات متحده تعدادی از جتهای جنگی F35 خود را به پایگاه خود در امارات متحده عربی منتقل کرده است. همچنین، این وبگاه صهیونیستی معتقد است که تغیرات ساختاری اخیر سپاه احتمال برخورد دو کشور را بیشتر می‌کند.

تایمز آو اسرائیل، رسانه‌ صهیونیستی دیگری بود که به مساله‌ بستن تنگه هرمز واکنش نشان داد. طبق گزارش این وبگاه، بستن تنگه هرمز به شدت به ضرر آمریکا و اسرائیل تمام خواهد شد. این در حالی است که کشورهای منطقه‌ مانند ترکیه تحریم نفتی ایران را به شدت محکوم کرده اند و با بستن تنگه هرمز اوضاع منطقه را بحرانی تر می‌کند.

این وبگاه صهیونیستی سپس با تشریح موقعیت استراتژیک تنگه هرمز بیان کرد که می‌توان این منطقه را شاهراه انرژی جهان دانست چرا که بیش از یک سوم نفت و انرژی جهان از این تنگه عبور کرده و به فروش می‌رسد.

اسرائیل هایوم هم نسبت به تهدیدات اخیر مبنی بر بستن تنگه هرمز واکنش نشان داد. این وبگاه با اشاره به گزارش تسنیم درباره تهدیدات فرماندهان سپاه در رابطه با بستن تنگه هرمز تاکید کرد که در حالیکه عربستان سعودی کمبود نفت منطقه را تضمین‌نموده است، بسته بودن تنگه هرمز می‌تواند منجر به آسیب جدی این کشور گردد و انتقالات نفتی اخیر سعودی‌ها را دچار اخلال نماید.

بستن باب المندب برای اسرائیل خطرناک‌تر از تنگه هرمز است

اما چرا بستن تنگه هرمز آنقدر موجب وحشت صهیونیستها شده است؟ به نظر می‌رسد که نگرانی اسرائیل بیشتر مربوط به تنگه باب المندب باشد و نه تنگه هرمز. رئیس جمهور روحانی مدتی پیش در یکی از نطقهای خود در رابطه با این موضوع چنین گفت: "مثلاً می‌گویند نمی‌گذاریم نفت ایران صادر شود و خیال می‌کنند ما به دنبال بستن تنگه هرمز هستیم در صورتی که راه‌های فراوانی وجود دارد و بستن تنگه هرمز روش سادۀ آن است، اما بسیاری تنگه‌های دیگر برای این کار در اختیار داریم."

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس هم مدتی پیش نسبت به بسته شدن تنگه هرمز واکنش تندی نشان داد و گفت: "اگر ایران تلاش کند تا تنگه باب‌المندب را مسدود کند، احتمالا با یک ائتلاف بین‌المللی روبرو خواهد شد و اسرائیل نیز به این ائتلاف می‌پیوندد."

تنگه باب‌المَندَب یک تنگه آبی در قسمت جنوبی دریای سرخ است که این دریا را به خلیج عدن و سپس به دریای عرب و سرخ و اقیانوس هند وصل می‌کند. کشتی‌هایی که از طرف اقیانوس هند می‌آیند پس از گذر از باب‌المندب و عبور از طول دریای سرخ می‌توانند راه خود را از کانال سوئز به سوی دریای مدیترانه ادامه دهند.

اهمیت این منطقه استراتژیک از این جهت است که کشتی‌هایی که از بنادر آسیایی عازم اسرائیل هستند عمدتا از باب‌المندب عبور می‌کنند و باز ماندن این گذرگاه برای ارتباط تجاری آن کشور اهمیت فراوان دارد.

این منطقه برای عربستان و آمریکا که متحد اصلی اسرائیل هم هستند بسیار مهم است. به نقل از بی بی سی، عربستان سعودی مدتی پیش ادعا کرد که یک کشتی نفتکش این کشور که عازم مصر بود در این منطقه، هدف موشک قرار گرفت و آسیب جزئی دید. عربستان سپس اعلام کرد که به طور موقت، از ارسال نفت از این مسیر خودداری می‌کند. مشخص است که باب المندب از جهاتی از هرمز نیز مهم‌تر است و بسته شدن آن می‌تواند مشکلات بسیاری را برای ائتلاف عربی-آمریکایی-صهیونیستی ایجاد کند.

اکنون باید صبر کرد و دید که سرانجام وضعیت تنگه هرمز و باب المندب به کجا می‌انجامد و واکنشها نسبت به آن چگونه خواهد بود؟

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 12
  • حیدر
    0

    سلام انشالله هرچه زوتر جنگ بشه که منم برم شهید شم ارزوی شهادت در تنگه هرمز دارم

    نظرات شما -
    • حلقوم
      0

      ان شا الله در باب المندب شهید شی

    • یک نفر
      0

      اره خوب تو برو شهید شو اقازاده هام بیشتر بخورن تو کانادا عشق و حال کنن

    • م.ز
      0

      لطفا به خاطر آرزوی شخصی خودت،آرزوی به خاک و خون کشیده شدن وطن نکن.انگار در جریان نیستین جنگ یعنی چی؟جنگ احمقانه ترین حماقت بشر بوده،هست و خواهد بود.البته که دفاع از میهن در مقابل متجاوزان و جنگ افروزان واجب است اما حتی آرزوی جنگ کردن هم از انسانیت خارج است.

    • امیر
      0

      داداش ما همین الانشم تو این وضع جز شهیدان حساب میشیم خبر نداشتی?

    • کاربر ناشناس
      0

      ان شاله

  • ذوالقرنین
    0

    انگار واقعا جنگ غیر قابل اجتنابه اوردن این همه تسلیحات نمایشی نیست وامریکا نمی خواهد هر شب اشفته بخوابند از طرفی روسها هم زیاد موافق حضور دائمی وگسترده امریکا نیستند پس تلاش میکنند زودتر این معرکه جمع بشه.احتمال صلح زیر یک درصد و در مقابل جنگ بسیار بالا

  • حمید
    0

    اگه اینها راست میگن خیلی راحت میتونن توسط دیگران ( انصار حزب الله یمن )پوزه عربستان و آمریکا را به خاک بمالن و آن هم اینه که به انصار حزب الله یمن اجازه بدن تاسیسات نفتی عربستان را با موشک بزنند که هم اقتصاد عربستان فلج میشه و هم طرفداران عربستان و خیلی راحت میتونن انتقام بگیرن ولی فقط مجاهدین یمن موشکها را به جاهای بی ارزش شلیک میکنن

  • بهروز
    0

    انشالاه که در هیج نقطه از دنیا جنگی نباشه اما دفاع از وطن ، ناموس و اعتقادات جزو مرامهای پاک ایرانیان و مسلمانان هست و بوده و خواهد بود ترس اسرائیل بابت جنگ رو درک کنید باور کنین اگر حتی فقط صحبت جنگ بشه نصف بیشتر یهودیان ساکن فلسطین اشغالی از اون کشور فرار میکنن چون میدونن قدرت موشکهای ایرانی چه جوریه...هر چند بعضی از دوستان هنوز به تمسخر از قدرت ایران حرف میزنن اما به یاد داشته باشید کل دفاع موشکی و سپر آهنین رژیم اسرائیل فقط جوابگوی ۷ دقیقه‌ای موشکهای شلیک شده از ایران خواهد بود ما بقی رو هم باید با نخست وزیرشون جاخالی بدهند تا زنده بمانند...

  • ایرانی
    0

    والله این همه که از عربستان بدم میاد که از امریکا وغیره بدم نمیاد اگه انشالله جنگ بشه من یکی فقط برای جنگ عربستان کثافت میرم عرب کشی حال میده البته نه هموطن عرب خوزستانی که اینها تاج سرماهمه ایرانی هستن

  • خودم
    0

    ذات جنگ و درگیری خوب نیس و بیشتر باعث تضعیف و عقب موندگی و خسارات زیادی به کشورها میشه انشاءالله که بحق چهارده معصوم جنگی شکل نمیگیره حتی اگه پیروز باشیم

  • مظفردهقانیان
    0

    دیگی که میجوشه اگه برای ما نباشه میخوام سر سگ توش میجوشه. حالا که زوره یا حسین. دم سپاه پاسداران گرم. خدا وکیلی این را که دارم می نویسم نون شب ندارم ولی با قلدرها راهی جز این نیست. باید تنگه زا ببندند هرچه بادا باد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها