تحلیل‌ها از توان نظامی ایران و عربستان؛

ایران؛ قدرت مطلق در دریا است/ انواع زیردریایی‌های پیشرفته ایران را بشناسید

گزارش الجزیره، نشنال اینترست و فارن پالیسی تاکید دارند که توان دریایی ایران به مراتب بیشتر از عربستان سعودی است.

ایران؛ قدرت مطلق در دریا است/ انواع زیردریایی‌های پیشرفته ایران را بشناسید

حسین نیازبخش- به گزارش خبر فوری ، این روزها شاهد افزایش تنش در منطقه خلیج فارس هستیم. بعد از لغو معافیت خرید نفت از ایران توسط آمریکا، مقامات مختلف جمهوری اسلامی ایران تهدید کردند که در صورت افزایش اقدامات و فعالیت‌های دشمنان، تنگه هرمز و برخی مناطق استراتژیک خلیج فارس و دریای عمان را می‌بندند. بعد از این اظهار نظرها بود که بسیاری از مقامات آمریکایی و صهیونیستی و عربستانی واکنش نشان دادند.

طبق گزارش واشنگتن اگزمینر، آمریکا دو ناو بزرگ خود را از دریای مدیترانه به خلیج فارس منتقل کرده است. همچنین ارتش ایالات متحده تعدادی از جت‌های جنگی F35 خود را به پایگاه خود در امارات متحده عربی منتقل نموده است.

بر اساس ادعای این رسانه ، از طرف دیگر، عربستان سعودی تامین نفت کاهش یافته از ایران را تضمین نموده است و بنابراین، در روزهای آینده شاهد تردد بیشتر کشتی‌های عربستانی از تنگه هرمز خواهیم بود. در صورت افزایش تنش و دخالت ائتلاف آمریکا و سعودی در آبهای خلیج فارس، ممکن است میان نیروهای ایران و عربستان برخورد نظامی پیش بیاید.

در همین رابطه، به بررسی توان نظامی ایران و عربستان سعودی به خصوص در بخش نیروی دریایی پرداخته ایم.

مقایسه توان نظامی ایران و عربستان سعودی

به طور کلی، توان نظامی ایران و عربستان در جبهه‌های مختلف متفاوت است. طبق گزارشی که الجزیره حدودا یک سال پیش از توان نظامی دو کشور منتشر کرد، درحالیکه عربستان سعودی حدود 300 هواپیمای جنگی بیشتر از ایران دارد، ایران در دریا و خشکی مجهز تر و قدرتمندتر از رقیب است. تعداد سربازهای فعال ما حدود سه برابر عربستان و تعداد تانکها و ناوهایمان هم به میزان قابل توجهی بیشتر از تانکها و ناوهای سعودی است.

اینفوگرافی زیر تحلیل الجزیره از توان نظامی دو کشور را مشخص می‌کند.

در همین رابطه، فارن پالیسی هم در می 2018 طی گزارشی مفصل به مقایسه‌ توان نظامی ایران و عربستان به طور کلی پرداخت. فارن پالیسی در این گزارش، بر این امر تاکید کرد که توان نظامی عربستان از جهاتی بیشتر از ایران و از جهات بسیاری کمتر از ایران است. تجهیزات ایران به علت تحریم‌های مختلف ممکن است از نظر توانایی کمی قدیمی باشند. ایران همچنین در سال 2016 بیش از 12 میلیارد دلار برای تجهیزات دفاعی اش هزینه کرد. این در حالی است که عربستان در همان سال بیش از 60 میلیون دلار برای تجهیز صنایع جنگی خود هزینه نمود. همچنین، از نظر تجهیزات هوایی و تعداد جت‌های جنگی، عربستان وضعیت بهتری دارد و در طول سالهای اخیر، تجهیزات بسیاری را از آمریکا و غرب خریداری نموده است.

فارن پالیسی اما تاکید دارد که توان نظامی ایران از جهات دیگری بیشتر از عربستان است. از نظر نویسنده گزارش، ایران در طول این سالها بر روی تجهیزاتی سرمایه گذاری کرده است که می‌تواند نقطه قوت او باشد. موشکهای بالستیک مهم ترین این تجهیزات هستند. موشک زمین به زمین ذوالفقار با برد 435 مایل و شهاب 3 با برد 994 مایل از جمله این تجهیزات هستند.

آزمایش موشکهای ذوالفقار در هدف قرار دادن داعش پس از حمله تروریستی در ایران، به خوبی نشان داد که این تجهیزات چه توانایی خاصی دارند.

از نظر فارن پالیسی اما نقطه قوت اصلی ایران بدون شک نیروی دریایی آن است. جمهوری اسلامی ایران در سالهای اخیر مجهز به ناوهای عظیم الجثه شده است، هر چند هنوز هم نقطه قوت نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران، کرفتهای سرعتی و مخرب هستند که با تجهیز شدن به راکتهای مختلف و موشکهای کروز خطرناک تر هم شده اند.

اما تجهیزات جنگی یک چیز است و قدرت تاثیرگذاری و به کارگیری این تجهیزات یک چیز دیگر. طبق گزارش فارن پالیسی، هر دو کشور ایران و عربستان در حال حاضر تجربه‌ شرکت در نبردهای نظامی مختلفی را داشته اند اما زمینه‌ آنها متفاوت بوده است.

ایران در جنگ تحمیلی که 8 سال طول کشید با ارتش تا دندان مسلحی روبرو شد که توسط آمریکا و غرب حمایت می‌گردید. این جنگ ایران را صاحب تجریه جنگی و نظامی مناسبی کرد. البته تجربه اصلی ایران در جنگ با داعش در عراق و سوریه به دست آمد. جایی که ایران با همکاری ارتشها و نیروهای مردمی دو کشور توانست تروریستها را شکست دهد و تجربه‌ کنترل عملیاتهای شهری و زمینی را به دست آورد.

تجربه نظامی عربستان به مراتب کمتر از ایران است. سعودیها جز جنگ خلیج فارس که در آن،عربستان به کمک کویت شتافت و حمله سال 2009 به یمن، تجربه نظامی چندانی نداشته اند. هر دو موقعیت جنگی فوق الذکر هم نتایج مناسبی نداشتند. در جنگ خلیج فارس که عملا آمریکا قضیه را فیصله داد و در جنگ یمن هم عربستان علی رغم موشک باران شهرهای یمن در زمینه عملیات زمینی ناکام بوده است.

گزارش نشنال اینترست هم در همین رابطه قابل توجه است. طبق تحلیل این وبگاه خبری، ایران در حال حاضر مجموعه‌ای از موشک‌ها از جمله موشک سوخت مایع عماد با برد 1000 مایل در اختیار دارد که آن را در تقابل با سعودی ها توانمند می‌سازد. ایران، همچنین دارنده موشک‌های بالستیک خانواده شهاب است. پیشرفته‌ترین موشک‌های ایران، نسل موشک‌های زمین‌به‌زمین دو مرحله‌ای، 2 موتور سوخت جامد مرکب موسوم به سجیل است که منهدم کردن آنها دشوار است. سرعت واکنش این موشک‌ها هم بسیار بالا است.

نشنال اینترست تاکید دارد که به لحاظ موقعیت استراتژیک هم ایران دست برتر را نسبت به سعودیها دارد. از آنجا که اقتصاد عربستان سعودی به صادرات نفتی وابسته است، ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد یا در عبور و مرور کشتی‌ها در خلیج‌فارس اختلال ایجاد کند. نشنال‌اینترست در این رابطه می‌نویسد: "نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که دارنده نیروهایی متشکل از قایق‌های تندرو کاملا مسلح است، می‌تواند در خلال درگیری به تاسیسات کشتیرانی و بندری عربستان سعودی حمله کند. حملات انبوه با قایق‌ها می‌تواند لطمات فراوانی به نیروهای دریایی و بنادر عربستان سعودی وارد کند".

ایران حاکم مطلق آبها است؛ زیردریایی‌های مهم ایران کدامند؟

همانطور که گزارش الجزیره، نشنال اینترست و فارن پالیسی تاکید داشتند، توان دریایی ایران به مراتب بیشتر از عربستان سعودی است. بررسی پایگاه گلوبال فایر پاور در سال گذشته نشان می‌دهد نیروی دریایی ایران در رتبه چهارم نیروهای دریایی جهان قرار دارد. طبق این مطالعه کره شمالی، چین، آمریکا، ایران و روسیه در جایگاه نخست تا پنجم قرار گرفتند. جالب اینجا است که بر اساس این تحقیق، نیروی دریایی عربستان در جایگاه 55 قرار دارد.

آنچه مهم‌ترین رکن و امتیاز ایران در جنگهای دریایی به حساب می‌آید، زیردریایی‌های فوق پیشرفته آن است. نشنال اینترست در گزارش خود تاکید دارد که اگر در تنش نظامی احتمالی ایران به درستی از زیردریاییهای خود استفاده کند، کار بندرها و مواضع نظامی ساحلی عربستان ساخته است. از نظر نشنال اینترست، زیردریایی‌های ایران بسیار خطرناک هستند، به خصوص زیردریایی فاتح که می‌تواند بسیار مخرب باشد.

زیردریایی کلاس فاتح یک نوع از زیردریایی فوق پیشرفته ایرانی است. این زیردریایی توانایی حرکت در عمق 200 متر را به صورت عادی دارد. همچنین، فاتح توان دریانوردی به مدت 35 روز را دارد که از این نظر نیز بهبود چشمگیری نسبت به سایر زیردریایی‌ها مشاهده می‌شود. سرعت فاتح 11 نات (20.35 کیلومتر بر ساعت) و در حالت غوطه ور 14 نات (25.9 کیلومتر بر ساعت) است. این زیردریایی توانایی حمل موشک‌های زیرسطحی، موشک‌های دوش‌ پرتاب زمین به هوا و همچنین امکان حمل نیروهای نظامی و رساندن آن‌ها به نقاط مورد نظر را نیز دارد.

فاتح دارای 4 مقر پرتاب اژدرهای کالیبر 533 میلی‌متری بوده و توانایی حمل 8 مین دریایی را نیز دارد.

طبق اطلاعات و گزارشها، فاتح از سیستم ESM بهره می‌برد که این سیستم در زیردریایی‌ها، کار تشخیص، شناسایی و جهت‌یابی انواع امواج رادار و سیگنال‌های مخابراتی منتشر شده از کشتی‌ها، هواگردها، زیردریایی‌ها و سایر منابع را بر عهده دارد.

علاوه بر فاتح، ایران چند زیردریایی و ناو مهم و توانمند دیگر هم دارد که موجب توانمندی ایران در مواجهه با سعودی‌ها می‌شود. وبگاه روسی اسپوتینگ در گزارشی که در دسامبر 2018 منتشر کرد، به معرفی برخی از این تجهیزات پرداخت.

یکی از این تجهیزات که اسپوتینک آن را یکی از برگهای برنده نظامی ایران می‌داند، زیردریایی بعثت است. این زیردریایی 60 متری قادر به انجام فعالیت در عمق 300 متری است و باوجود توانایی استفاده از اژدر قادر به استفاده از موشک کروز دریایی نیز است. این موضوع از این نظر مهم است که ایران خود توانایی ساخت موشک کروز تا برد 200 کیلومتر را اختیار دارد.

از نظر اسپوتینک، ایران حساب ویژه‌ای روی زیردریایی خود کرده‌است چرا که با وجود آن به راحتی می‌تواند تا نزدیکی دشمن پیش رفته و صدمات سهمگینی به‌ آن وارد کند. از این رو حضور نوع جدیدی از زیردریایی کلاس "غدیر" همانند یک برگ برنده در این عرصه به شمار می‌رود. این زیردریایی که به سرعت عملیاتی می‌شود با قابلیت مانور و رادارگریزی خود به راحتی در آب‌های کم‌عمق منطقه جابجا شده و با استفاده از سامانه نوین شلیک اژدر و موشک کروز یک کابوس جدی همانند قایق های تندرو و کوچک ایرانی برای بیگانگان نظامی در منطقه است.

قدرت تخریب اژدر این زیردریایی 6 برابر موشک کروز برآورد شده‌است. از آنجا که با شلیک از زیر آب، ردیابی موشک کار سختی است احتمال اصابت به هدف بسیار بالا است پس زیردریایی غدیر با تنها 29 متر طول قادر به کف نشینی در دریا است و در عملیات کمین خود می‌تواند ضربه مهلکی به هدف وارد کند.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 38
  • نا اميد به اينده
    0

    سلام خداقوت به نيروهاي مسقر در اين زير دريايي ها كه با آمدن اف35 امريكا به منطقه به اماده باش در آمدند . در صورت تخطي اف35 ها امريكا منطقه را نا امن و به كشتي هاي منطقه حمله كنند . زير دريايي ها آيا نون آب براي 90ميليون ايراني خواهد شد . چرا دائم تبليغ مي كنيم كه فرزند بياوريم كه آينده اي تاريك كه حتي نان شب محتاج حتي نتوانند ازدواج كنند . چرا مسئولين دوست دارند هر جا جنگ و درگيري بود برن اونجا هزينه كنند . سوريه بزرگترين حامي ايران شد ويران . شايد اگر مدارا و مذاكره نكنيم سالهاي بعد ما بشيم سوريا . حتماً جنگ هاي جديد و مدرن بسيار به مردم عادي و غير نظاميان در ايران آسيب مي رساند . چرا بين 204 كشور جهان فقط 4 كشور با ترامپ مشكل دارند . يادمان باشه متفقين قرار داد امضاء كردند . اونها متحد نيستند كه كنار بكشن اونها متفقين هستند

    نظرات شما -
    • هابیل
      0

      جهل بزرگترین دشمن انسانه. اگه تو سوریه جلوی نقشه آمریکا و اسراییل رونمی گرفتیم که خودشون اعتراف کردن و می تونی تو وب سایتای خبریشون ببینی داعش ساخته خودشونه الان ایران سوریه شده بود.بین ۲۰۴فقط ۴کشور با ترامپ مشکل دارن؟ با کجات خبرا رو میخونی؟ تنها اسراییل و عربستان و امارات و بحرین با ترامپ مشکل ندارن.حتی تو خود آمریکا طیف بزرگی از سیاسیون با ترامپ مشکل دارن.ضمنا نیازی برای ترس از جنگ نیست.زمانی باید از جنگ ترسید که به قدری ضعیف باشی که دشمن باخیال راحت بهت حمله کنه.با توان نظامی فعلی کشور کسی جرات حمله رو نداره.مگر اینکه خائنینی با حمایت افراد بی اطلاعی مثل تو توان نظامی کشور رو نابود کنن

    • هر چی عشقته
      0

      چرا بز رفت چرا . چرا . چرا بچشو نبرد چرا واقعا چرا کی جواب این چرا رو باید بده

  • خسرو صادقی
    0

    افتخارملی ا زقدرت ایران بعنوان یک ایرانی/ واما مردم عربستان بپا خیزید چقدر تحقیر رسمی وورسانه ای در دنیا ترامپ آبرو براتان نگذاشت واما ایران مثل شیر سرمان بالاست

    نظرات شما -
    • خسته
      0

      ساقیت کی بوده ما سرمون بالاست واقعا خیلی سرت بگیر بالا بزار ببیننت

    • نگین
      0

      برای همینه که حشدالشعبی و زینبیون و فاطمیون تروریست را وارد مملکت کردن زیادی سرت بالا بوده یک کم بیار سرتو پایینتر

    • بی نام
      0

      تا ابله های مثل تو هستن وضع مردم همینه کم چرت بگو

    • یکی
      0

      همینکه ی عده خائن دارن از قدرت ایران و نیروهای نیابتیش از جمله حزب الله و حشدالشعبی می سوزن و بهشون تروریست میگن سرمون بالاست

    • علی
      0

      داداش پارکتو عوض کن.زیاد سرتو بالا نگیر با مخ میخوری زمینا.احتمال زیاد تو ایران نیستی یا جیبت پره یا ب جا مایی وصلی ک اینقدر پاچه خواری میکنی??

  • امیرآزادی
    0

    به نظر من یکی دیگرنقطه قوت ایران که ازهمه مهمتر هست مردم ایران هستن.که اگرسران به آنها همیشه برسن مردم احساس کنن سران به فکرآنهاهستن و می‌رسن نه آمریکا.تمام جهان حساب دستشان می یاد.ودهن گشادشان برای حقوق بشروغیره بسته می شن.من خودم پیوندمغزاستخوان زدم یه مدت تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی بودم.به دلیل نداشتن پول وتمدیداجاره خانه .پرونده مرا۴سال تعلیق کردن بابچه۵ ساله وزن.هرروزخاروتوهین می شنوم ۲۰سالگی سرطان خون گرفتم الان۳۵ سالمه.تا کی....سربازی هم کردم.به کدام گناه

  • کاربر ناشناس
    0

    ع ع ع ع ع ع عجب !!!

  • محمد امین
    0

    داداش ایران کجا ملخستان کجا ?

  • آرمان
    0

    خب که چی؟ شاخیم؟چرا از مقایسات اقتصادی نمیذارین؟تازه این امارها و ارقام ها هم ساخته خودتون هست!عربستان ممکنه زیاد در مقابل ایران گنده نباشه ولی امریکا 100درصد از ایران قویتره!جنگنده های اف35 امریکا برای نابودی ایران بس هستن!اگر شما اتم دارین امریکا 70 سال پیش بمب اتم رو تست کرده برادر من! تجهیزات امریکا دو قرن از ایران و کشورهای دیگه جلوتره.کلاه جنگنده های اف35 هر کدوم اندازه بودجه نظامی کل ایران قیمت داره برین یکم راجبش مطالعه کنین تا به زیردریایی های داغون و جنگنده هایی که خود امریکا براتون فرستاده بود قدقد نکنین برین مشکلات اقتصادی رو بگین.بگین که ریال ایران تو این یک سال نسبت به پول حتی سوریه و عراق چقدر افت داشته!جوری که انگار تو ایران جنگ وقحطیه نه اونجا آبروی ایرا و ایرانی رو که بردین..گرفتاری و تورم و فقرو بدبختی رو که اوردین تو تنها چیزی که خیلی خبره هستین جنگ و ناامنیه برین اینارو برای امثال خودتون که دوزار شعور ندارن بازگو کنین.یه ناو ایزنهاور امریکا اندازه یکی از شهرستانای ایرانه.انقدر به شعور مردم توهین نکنین خبر فوری این کامنتو تایید کن وگرنه معلوم میشه تو هم بیشعوری بیش نیستی عین صدا و سیما که هنوز دلار توش 4ودویسته

    نظرات شما -
    • بشر
      0

      باز ی دانشمند دیگه اظهارفضل کرد.اول اینکه مشکل اقتصادی چه ربطی به مسئله نظامی داره؟ هر نهادی مسئول امر مربوط به خودشه. ثانیا نیاز نیست تجهیزات آمریکا رو به رخ بکشی.همینکه میگی قیمت ی اف۳۵ آمریکا اندازه بودجه نظامی کشوره و همین آمریکا جرات نداشته به کشوری که این بودجه کم نظامی حمله کنه قدرت ایرانو نشون میده.درمورد توان نظامی کشور نیاز به صحبت نیست و اونایی که باید بدونن از قدرت نظامی ایران خبر دارن که جرات حمله ندارن اما مشکل اقتصاد کشور ی واقعیه و باید از مسببین این وضعیت بازخواست بشه جای زیرسوال بردن قدرت نظامی کشور

    • Tt
      0

      اقا تو که از سیاستمداران بزرگ آمریکایی و اروپایی بالا تر نیستی اونا میگن جنگ با ایران ی جوری به آمریکا صدمه میزنه که تاریخ چنین خسارتی رو به خودش ندیده دوما آمریکا اگه زور ما رو داشت تا الان ما هم فلسطین و عراق بودیم سوما بحث اقتصدای رو چرا با بحث اقتدار مقایسه میکنه

    • حسن
      0

      جناب آرمان فرمایش شنا کاملو درسته.این افرادی که میخوان اینو مثلا ثابت کنن که ایران دربرابر آمریکا قدرتی هست واینکه کشورهای دیگه گفتن جنگ با ایران برای آمریکا خسارت داره فقط ازروی احساسات ونادانی است....هر ایرانی که امروز ازاین رژیم جنایتکار آخوندی حمایت کنه وکار این رژیم رو به نحوی بخواد توجیح کنه اول خیانتکار ووطن فروشه.یا باج خور وپاچه خور این رژیمه...ویا ازاوندسته کنی ازکسانی است که ازلحاظ عقلی سالم نیستن وفهم ندارن...این رژیم دربرابر آمریکا‌ با اینکه تویدخاک خودشه زیادش بتونه ۱۰روز تاب بیاره.این ازجنگ وپیش بینی این جنگ هیچ کار سختی تیست ونتیجه ازاول مشخصه.ایران دربرابرآمریکا مثل یه بچه یکساله میمونه دربرابر یک جوان ۳۰ساله خب کدام آدم عاقلی نمیدونه قدرت کدوم بیشتره...وبعدش آمریکا نیازی به حمله نظامی نداره به ایران با همین تحریم که خرجش براش خیلی خیلی کمتره این رژیم رو به غلط کردن انداخته وسرنگون‌میکنه.تموم شد...ویادتون باشه درحمله آمریکا به عراق بوش میخواست پرونده ایران هم همون‌موقع بپیچه وبه ایران حمله کنه ...یادشون رفته چقدر التماس کردن وکشورهاهمسایه روواسطه کرون که آمریکا حملش رو عملی نکنه..عزیز من همیشه کار درعمله نه درگفتن ولاف زدن

  • علی اصغر نوایی پور
    0

    درود بر دلیر مردان ایران و سلام بر خلیج همیشه فارس.

  • ایرانی
    0

    فقط دروغ بزرگ نمای کو کجاست بیشتر ازاین تحقیر چرا تنگه هرمز نمیبندی فقط دروغ به مردم ایران میگید کو نیروهای جان بر کف حزب الله الحوثی یمن حشد الشعبی وغیره که تمام سرمایه ملت رو تو حلق اینا کردی این نمایش ها فقط برای اینه که مردم بدبختی گرانی رو تحمل کنند دیگه تحملی نمانده از مردم کاری ساخته نیست وقتی نان شب ندارن وفقط دروغ میشنوند

    نظرات شما -
    • آدم
      0

      اگه از چیزی اطلاع نداری مجبور نیستی حرف بزنی.حزب الله و حوثی ها قرار نیست بیان جلوی فساد اقتصادی ، رانت ، آقازده ها و بی عرضگی مسئولینو بگیرن.ی ذره اگه تحقیق کنی می فهمی این نیروهای نیابتی ایران با هزینه سالانه کمتر از یک اختلاس افراد خاص از مهم ترین فاکتورهای قدرت ایران و عامل بازدارنده جنگه.اینم گفته افراد داخل کشور نیست بلکه اعتراف غربی و ازجمله آمریکاست.مشکل از جهل امثال توئه که متوجه نمیشه کجای کار میلنگه.واسه خرابی برق ساختمون نمیشه یخه لوله کش رو گرفت.بابد از اون کسی که مسئول برق کشی بود بازخواست کرد.

    • رضا
      0

      دلیل اصلی اسرائیلی ها از ما وجود حزب الله و نیروی قدس که اگه تکون بخورن با خاک یکسان میشن. دلیل اصلی ترس امارات و عربستان از انصارالله یمنه که اگه غلطی بکنن سر یک ساعت صادرات نفت به دنیا قطع میشه(سپاه ما تنگه هرمز رو میبنده و انصارالله هم تنگه باب المندب) اره شما خیلی چیزارو نمیدونی

    • حسن
      0

      حزب الله بزنه اسرائیل این گنده گوزیها برای چهار تا بسیجی بکن..ایران اگر تخم بستن تنگه هرمز روداشت مطمعن باش بسته بود.ولی فقط لاف میزدن مثل بقیه لافهاشون وعمر ننگین رژیمشون..اسرائیل بالای ۳۰۰بار داخل سوریه وعراق این سپاهیای تروریست رو لتو پار کرد چرا تخم ندارن جوابشونن بدن چونکه مال این حرفها نیستن.به خدا قسم اگر چهار تا نوشک خدای نکرده درایران بخوره مثل همین کرونا دونه ای همین پاسداری که زر میزنن وبقیشون نمیمونن.برو بنده خدا فکر میکنی داری به چومون حرف میزنی...گرچه که میدونم ادمین اینجا جرات وجسارت این واقعیتها رو نداره که این پیام من رو ثبت کنه بقیه ببینن.

    • همایون
      0

      اسرائیل مال این غلطها نیست ، اسرائیل اگه حتی 1 درصد احتمال میداد میتونه حتما این کار رو میکرد ، فکر میکنی سلاح پیسرفته برتری نظامی میاره نه اخوی سلاح فقط ۴۰ درصد قضیه است ۶۰ درصد دیگه جنگندگی و دلاوری و تجربه نیرویی که از اون سلاح استفاده میکنه است ، آخه اسرائیل چیه که کله پاچش چی باشه ، من کاری به دولت و حکومت ندارم ولی غیرت و جنگندگی بالای ایرانی نیست

  • سید علی
    0

    اون زمانی که بچه‌های ایران با دست خالی رفتن جلو بعثیای تا دندان مسلح داستان فرق میکرد مسئولین آنقدر گند زدن و با دله دزدیای خودشون ونکبت زادهاشون به این مردم زخم زدن کسی تره هم براشون خرد نمیکنه ... انشالا اگر جنگی شد آقایان با همون گردنای کلفت و شکم‌های فربشون بشینن تو خودروهای لاکچریشون برن خط مقدم ... من الله توفیق...

  • امیدعلی. نگهداری
    0

    خدا. قوت.

  • محسن میرزائی
    0

    سلام ایران هرگز تنگه هرمز را نمی یند این تحلیل ها هم برای فروش بیشتر سلاح می‌باشد از نوع دریایی به عربستان سعودی روز اول جنگ در ایران نان گیر نمی یا چراکه تاسیسات گاز در روز اول جنگ درخلیج فارس نابود می‌شود پس نانواییها از کار ..... ووووو گاز که نباشید.....

  • علی
    0

    اگه آمریکا یک کمی احساس کنه با ایران میتونه جنگ کنه و پیروز باشه لحظه ای درنگ نمیکنه چون دلش به حال ما ایرانیا که نمیسوزه پس مجبور فقط قد قد کنه تحریم کنه البته این تحریمم نمیتونه بکنه چون بازم ترس داره بیشتر سر و صداست این فشار اقتصادی و تحریم بیشتر داخلیه شما تو این مملکت پول و پارتی داشته باش هم ماشین آمریکایی داری هم وسایلت آمریکایی تحریمم دیگه نیستی

  • وحید ۷۷۷
    0

    من نه نظامی هستم نه ادم مذهبی ولی متاسفانه مردم کشور خومون ارتش سپاه نیروی نظامی رو دست کم میگیرن . اگر ما تو هیچی پیشرفت نکردیم تو حوزه نظامی پیشرفت شدید کردیم . تازه ما هم پیمانهایی داریم که کمک کنن تو جنگ . امریکا اگر میتونست تا حالا حمله کرده بود برادر من . چند سال پیش حدودا ۱۲ سال پیش خود اسراییل تو خلیج فارس امد که جنگ راه بندازن . سپاه ارتش یه مانوری تو خلیج فارس زدن که خود غربی ها حساب کار امد دستشون که ایران چقدر سلاح جدید پیشرفته ساخته . اگر شما میبینید که هر از گاهی تو مانور ها ۲ تا سلاح رو معرفی میکنن چون میخوان به غربی ها بفهمونن خیلی سلاح ناشناخته دیگه دارن ولی فعلا رو نمیکنن لطفا پشت ملت ایران واسیم نه با حرف زدن دل مردم خالی کنید درود بر اقتدار ایران

    نظرات شما -
    • نگین
      0

      همپیاله و همپیمایتون حتما روس جنایتکاره که امورش داد چه جوری با ماشین از روی مردم رد بشید چگونه هموطن خودت را سلاخی کنی و الان در این اوضاع از پشتوانه مردمی بر خوردار نیستید و ارزوی دایه داشتن را بر مادر مردم ترجیح دادند

    • رضا
      0

      خدا از زبونت بشنوه

  • رضا
    0

    تازه ایران میتونه با دوتا موشک تاسیسات اب شیرین کن را بزنه که 20میلیون عربستانی بی آب میشن،درضمن ایران اولین کاری که میکنه اینکه فرودگاه های ریاض و جده و دبی،منامه رو بمب باران میکنه بعدشم خلیج فارس مین گذاری میشه تازه پدافند های ایران هم بخوبی در برابر موشک های ضعیف اونا عمل میکنن یادتون نره با دقت ترین موشک جهان دست ماست موشک سجیل با برد ۲۵۰۰ میتونه تنها با یک متر خطا به هدف بخوره. جانم ایران

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      جنگ چز ویرانی حاصل دیگری ندارد دعا کنید صلح وصفا در منطقه پر پا شود نه جنگ و خونریزی وعده ای بی گناه کشته شوند تنها غرب از جنگ سود می برد و بی

  • جهان
    0

    من نه ادم نظامی هستم نه کارمند این دولت هستم فقط یک ایرانی هستم مثل خیلی از مردم این کشور که دارند با این گرانی ونالایقی بعضی از مسئولین دست وپنجه نرم میکنن روی صحبتم با اون دوستانی هستش که سنگ امریکا و عربستان و خیلی از اجنبی های دیگه رو به سینه میزنن‌ ما نه چشم امید مون به حشد والشعبی و یمن و حذب الله و هیج گروه و کشور دیگه ای نیست چشممون به غیرت و مردانگی ایرانی بودنمون هست که در طول تاریخ هیح متجاوزی رو نتونستیم تحمل کنیم ۸ سال جلوی دنیا وایستادیم هزاران جوون دادیم که ممکنه خیلیا شون پدر و برادر و همسر خیلی از ماها بودن ما چشم امیدمون به دانش و هوش ایرانیه که بعد از چهل سال تحریم تونستیم به قول اون دوستمون که شک دارم دوست باشه زیردریایی قراضه بسازیم اینو بدونید درسته مشکلات اقتصادی هست درسته سختی میکشیم درسته گرسنگی رو تحمل میکنیم و خیلی از حرفای که اینجا درباره مشکلات اقتصادی زده شد درسته ولی شماهایی که واسه متجاوزای امریکایی و عربستانی دارید یقه تون رو پاره میکنید یک مقدار هم فکر کنید اگر پای امریکایی به این خاک برسه سر ناموست چه بلایی میارن حالا باز یقه تو جر بده یا اون کسی که میگفت سرتو بالا بگیر حالا سرتو بالا بگیر ودرپایان مطمین‌باشید تمام این‌کسایی که میان واز این متجاوزین دفاع میکنن یا ایرانی نیستن یا .....ندارن

  • مهدی
    0

    سلام چرا یمنی ها چاه‌های نفت عربستانو نمیزنن؟ فقط فرودگاهارو هدف میگیرن اگه چاهارو بزنن جنگ تموم میشه...

  • حجت
    0

    تعداد زیر دریایی کم داریم باید 1000تا بسازیم

  • حمیدعبدی
    0

    افرین بر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران که ما را مقدر کرد

  • رضا عباسی
    0

    تعداد ھواپیما ھای جنگی ایران خیلی کم ھست۔ لطفا بیشتر بسازید

    نظرات شما -
    • Routing
      0

      باشه بهش میگم

    • رضا
      0

      سلا رضا جان اولا درسته کم هستند ولی خلبان های باتجربه دارند و ثانیا ایران خیلی از چیزاشو نمیگه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها