چهارنکته از ویدئوی منتشر شده اخیر رهبر گروه تروریستی داعش؛

ابوبکر البغدادی وارد فاز جدیدی شده است/ داعش در حال انتقال به غرب آفریقا است/ آیا سرانجام البغدادی مانند بن لادن خواهد شد؟

البغدادی اعلام می دارد که خدا ما را مامور به جهاد کرده است و نه پیروزی. این سخن البغدادی نشان از این دارد که خود شکستش را پذیرفته است و به همین دلیل می‌خواهد وارد فاز جدیدی از مبارزه شود.

ابوبکر البغدادی وارد فاز جدیدی شده است/ داعش در حال انتقال به غرب آفریقا است/ آیا سرانجام البغدادی مانند بن لادن خواهد شد؟

حسین نیازبخش- به گزارش خبر فوری ، پس از پنج سال غیبت، ابوبکر البغدادی، رهبر گروه تروریستی داعش بار دیگر در یک ویدئوی تبلیغاتی برای پیروان و دشمنان خود پیام فرستاد.
البغدادی در ویدئویی که روز دوشنبه ۲۹ آوریل (۹ اردیبهشت) در رسانه‌های نزدیک به داعش، از جمله "الفرقان" انتشار یافت، به پایان درگیری‌های ماه مارس و شکست داعش در شهر باغوز، آخرین پایگاه داعش در شرق سوریه و نواحی مرزی با عراق، اشاره کرد. البغدادی در این ویدئو گفت که حملات سریلانکا که منجر به کشته شدن ۲۵۰ نفر شد، به انتقام از شکست باغوز صورت گرفته است.
آخرین بار البغدادی در سال 2014 ویدئویی را از خود منتشر کرد. او در آن ویدئو تشکیل خلافت خودخوانده داعش را از مسجد جامع النوری اعلام کرد.
در این میان این پرسش برای بسیاری مطرح است که چرا البغدادی پس از 5 سال مجددا تصویری از خود منتشر نموده است؟ برخی سایتهای عربی به تحلیل این ویدئو پرداخته و چهارنکته زیر را از این فیلم بیرون آورده اند:

1. البغدادی سعی دارد از طریق این فیلم مجددا نیروهای داعش را سر و سامان بدهد. این اتفاق پس از این افتاد که نیروهای منسوب به داعش پس از مدتها سکوت و اختفا توانستند عملیات تروریستی را در سریلانکا انجام دهند. البغدادی پس از این اتفاق، امید دارد که با نشان دادن خود بتواند مجددا نیروهای شکست خورده و ناتوان داعش را که در خاورمیانه و شمال آفریقا پخش هستند، جمع آوری نماید.
2. سایت الوطن العربی اعلام کرده است که چهره و نوع نشستن البغدادی در این ویدئو بسیار شبیه ویدئوهایی است که بن لادن از خود منتشر می‌کرد. البغدادی با سربندی سیاه در یک جایی شبیه خیمه و روی یک فرش نشسته و برای کسانی که صورتشان را پوشانده اند، سخنرانی می‌کند. این صورت را بیشتر در سخنرانی ها و ویدئوهای منتشر شده بن لادن مشاهده کرده ایم.
برخی تاکید دارند که این ویدئو بسیار شبیه آخرین ویدئوی بن لادن است و احتمالا سرنوشت البغدادی هم به زودی مانند بن لادن خواهد شد. اما برخی دیگر تاکید دارند که البغدادی می‌خواهد وارد فاز جدیدی از مبارزه شود. او پیش از این، چهره ای گوشه گیر و بی‌علاقه به دوربین از خود نشان داده بود و معمولا از طریق دستورالعملهای نوشتاری یا بیانیه احکام خود را صادر می‌کرد. برخی تحلیلگران معتقدند او با انتشار ویدئوی دیروز می‌خواهد مانند بن لادن از خود چهره ای تصویری نشان دهد و خود را بیشتر در راس و محور گروه تروریستی اش قرار دهد.
او پیش از این یک گروه تروریستی فاتح را رهبری می‌کرد که بخش اعظمی از عراق و سوریه را در دست داشته و خود را هم خلیفه می‌نامید. اما اکنون هیچ منطقه ای در دست البغدادی نیست. او تنها عده ای تروریست در اختیار دارد که می‌تواند از آنها در عملیات انتحاری استفاده کند. این امر باعث شده است که شرایط فعلی البغدادی بیشتر شبیه بن لادن باشد. برای هدایت گروههای تروریستی که در مناطق مختلف پخش هستند، ارسال فایلهای تصویری و ویدئو بهترین راه برای برقراری ارتباط و دیکته کردن دستورات است.


3. البغدادی در این ویدئو اعلام می دارد که خدا ما را مامور به جهاد کرده است و نه پیروزی. این سخن البغدادی نشان از این دارد که خود شکستش را پذیرفته است و به همین دلیل می‌خواهد وارد فاز جدیدی از مبارزه شود.
الشرق الاوسط(سایت خبری عربستان سعودی) به نظر می‌رسد البغدادی نگاهش را این بار بیشتر به جبهه غرب برده است. او بارها در ویدئویش نام "صلیبیون" را می‌برد و معتقد است جنگ باغوز را به گروههایی که غرب از آنها حمایت می‌کند باخته است. البغدادی همچنین از حمله تروریستی اخیر سریلانکا حمایت می‌کند و آن را انتقام جنگ باغوز می‌داند. نباید فراموش کرد که این حمله در روز عید فصح(پاک) بود و هدف اصلی آن هم کشتار مسیحیان بود.
4. بسیاری از تحلیلگران معتقدند که برخی از طرفداران الصحراوی و تروریستهای مناطق بورکینافاسو و مالی و غرب آفریقا با البغدادی بیعت کرده اند و اصلا ویدئو منتشر شده توسط البغدادی بعد از بیعت با این افراد منتشر شده است. گزارشها حاکی است که این بیعت کنندگان از جمله افراد و گروههای هستند که با نیروهای فرانسوی در سواحل غرب آفریقا مبارزه کرده اند و اصولا البغدادی از طریق آنها قصد دارد بیش از پیش تمرکزش را بر مبارزه با نیروهای غربی قرار دهد.
همچنین البغدادی طرفداران خود در لیبی را تهییج کرده است که فعالیت خود را در این کشور بیشتر کنند. این تحرکات به خوبی نشان می‌دهد که البغدادی قصد دارد با از دست دادن سوریه و عراق تمرکز خود را بر غرب آفریقا قرار دهد که به مراتب کم خطرتر و ضعیف تر از غرب آسیا و شمال آفریقا است.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها