مروری بر بودجه نظامی کشورهای دنیا / آمریکا پس از ۷ سال بودجه نظامی عظیم‌ خود را افزایش داد/ چین از ایالات متحده عقب افتاد/ بودجه دفاعی ایران چقدر است؟

مجموعه بودجه نظامی کشورهای جهان در سال گذشته میلادی (۲۰۱۸) با 2.6 درصد افزایش به یک تریلیون و ۸۰۰ میلیارد دلار رسید.

مروری بر بودجه نظامی کشورهای دنیا / آمریکا پس از ۷ سال بودجه نظامی عظیم‌ خود را افزایش داد/ چین از ایالات متحده عقب افتاد/ بودجه دفاعی ایران چقدر است؟

به گزارش خبر فوری ، طبق گزارش اخیر اکونومیست، مجموعه بودجه نظامی کشورهای جهان در سال گذشته میلادی (۲۰۱۸) با ۶/ ۲ درصد افزایش به یک تریلیون و ۸۰۰ میلیارد دلار رسید. براساس جدیدترین بررسی‌های موسسه بین‌المللی صلح استکهلم، ارتش‌های جهان در سال گذشته میلادی، بیش از ۸/ ۱ تریلیون دلار برای تجهیزات جنگی خرج کرده‌اند.

هزینه‌ای که به بالاترین سطح خود پس از سال ۱۹۸۸ یا دوران جنگ سرد تاکنون می‌رسد. هزینه کنونی برای ابزارآلات جنگی و مهمات، ۷۶ درصد بیش از دوران جنگ سرد برآورد شده است. در صدر مسابقه تسلیحاتی فعلی رقابت بین آمریکا و چین برای برتری در آسیا بسیار تنگاتنگ است.

آمریکا پس از ۷ سال بودجه نظامی عظیم‌ خود را افزایش و به دوران «سیاست‌های سخت‌گیرانه و تحمیلی» کنگره پایان داده است. این روند افزایشی بازتاب تقلای دولت ترامپ در راستای «رقابت قدرت‌های بزرگ» با کشورهایی مانند روسیه و چین است. چنین رقابتی به تسلیحات لوکس و گران‌قیمت‌تر نیاز دارد.

اکونومیست ادامه داد: «بخش عمده نظامی آمریکا هیچ همانندی ندارد. در سال ۲۰۱۷، بودجه نظامی این کشور با مبلغ ۶۴۹ میلیارد دلار، با مجموع هزینه‌های ۸ کشور بعدی آن فهرست برابری می‌کرد.» با این وجود اشتهای پنتاگون اشباع نشد. آنها بودجه خود را در سال‌جاری میلادی به ۷۱۶ میلیارد دلار رسانده‌اند.

وزارت دفاع این کشور امیدوار است بودجه‌ ۷۵۰ میلیارد دلاری را برای سال ۲۰۲۰ داشته باشد. حدود ۱۰ میلیارد دلار از این بودجه به عملیات‌های سایبری و ۱۴ میلیارد دلار (با افزایش ۱۵ درصدی) به فضاهای نظامی تعلق خواهد گرفت. بیشترین بودجه درخواستی سال‌جاری پس از ۲۰ سال وارد صنعت کشتی‌سازی این کشور خواهد شد.

چین از لحاظ کمیت در جایی بسیار عقب‌تر ایستاده و هزینه کرد نظامی‌اش دو پنجم آمریکاست. هر چند آمارهای چین همواره به دلیل پرده‌پوشی مقامات این کشور مبهم‌اند. هزینه‌های نظامی چین در طول سال‌های گذشته بیش از ۱۰ درصد رشد نکرده و بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۶ میانگین روند خود را حفظ کرده است. با این وجود در ۲۵ سال گذشته، تعادل قدرت در آسیا را تغییر داده است.

بودجه نظامی ایران چقدر است؟

بر اساس لایحه پیشنهادی دولت، بودجه مصوب دفاعی کشور که در سال گذشته، ۶۸،۵۹۱،۶۳۵،۰۰۰،۰۰۰ ریال بوده است که این رقم در لایحه بودجه سال ۹۸، به مبلغ ۳۵،۹۷۱،۷۰۴،۰۰۰،۰۰۰ ریال کاهش پیدا کرده است و این بدان معنا است که در این دولت پیشنهاد داده که بودجه دفاعی سال ۹۸، برای سال آینده حدود ۵۰ درصد کاهش یابد.

با این حال و علی رغم برخی انتقادات، برخی معتقدند که دولت بودجه ستادی این حوزه را میان بخش‌های عملیاتی تقسیم کرده است. ایسنا، "بودجه سال جاری" و "بودجه پیشنهادی سال آینده" تعدادی از مهم‌ترین نهادهای نظامی و دفاعی را بررسی و مقایسه کرده است.

اکنون نظر شما چیست؟ آیا بودجه دفاعی ایران نسبت به کشورهای دیگر کافی است؟

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • بهرام
    0

    بودجه پیشنهادی دولت پیشرفت به سمت خود اتکایی را تضعیف میکنه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها