جنگ اقتصادی ایران و عربستان وارد فاز جدیدی می‌شود/ آیا عربستان صادرکننده گاز می‌شود؟

وبگاه گلوبالیست اخیرا طی یک مقاله از فاز جدید رقابت عربستان سعودی و ایران رونمایی کرد. فروش گاز به کشورهای دوردست آسیایی و آمریکایی ایده‌ای است که عربستان سعودی به شدت دنبال آن است.

جنگ اقتصادی ایران و عربستان وارد فاز جدیدی می‌شود/ آیا عربستان صادرکننده گاز می‌شود؟

به گزارش خبر فوری ، وبگاه گلوبالیست اخیرا طی یک گزارش تحلیلی از مرحله و سطح جدید رقابت عربستان سعودی و ایران رونمایی کرد. طبق ادعای این مجله اینترنتی فروش گاز به کشورهای دوردست آسیایی و آمریکایی ایده ای است که عربستان سعودی به شدت دنبال آن است. با توجه به اینکه ایران بزرگترین تولید کننده و صادرکننده گاز خاورمیانه و بلکه آسیا است بعید نیست به زودی شاهد رقابت جدی این دو کشور در عرصه فروش گاز باشیم.

طبق گزارش گلوبالیست، عربستان سعودی چند هفته پیش نخستین موفقیت خود را با فروش اولین بار محموله های گاز طبیعی (LNG) خود در سنگاپورکه مرکز تجارت آسیا و اقیانوس آرام است، به دست آورد.

این فروش بخشی از طرح جاه طلبانه شرکت نفت ملی عربستان سعودی (آرامکو) است که قصد دارد با همکاری تولید کنندگان گاز در سراسر جهان، از جمله در قطب شمال و روسیه و یافت و برداشت ذخایر جدید خود، به یک بازیگر بزرگ در زمینه فروش و صادرات گاز تبدیل شود.

آرامکو انتظار دارد طی چند سال آینده با همکاری شرکای آسیایی خود و کارگرفتن آنها به عنوان بازاریاب یک سری بازار مصرفی کوتاه مدت اما پرسود پیدا کند.

اعضای هیئت مدیره آرامکو در اوایل ماه جاری از پاکستان دیدار کردند تا درباره فروش گاز به عنوان راهی برای مقابله با کمبود انرژی این کشور صحبت کنند. در عین حال، عربستان سعودی به شدت به دنبال کشف و استخراج ذخایر گازی عمده در دریای سرخ است تا از این طریق، طی پنج تا شش سال آینده به یک صادر کننده اصلی گاز تبدیل شود.

خالد الفلیح، وزیر انرژی عربستان سعودی، پیشتر در ماه جاری گفت که این کشور در حال مذاکره با دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس هم است تا در مورد ساخت خطوط لوله گاز طبیعی به توافق برسند و احتمالا به زودی مطالعات امکان سنجی راه اندازی آن انجام خواهد شد.

طبق گزارش گلوبالیست، هدف عربستان سعودی این است که یک ائتلاف انرژی محور در خلیج فارس در مقابل ایران و قطر شکل دهد؛ دو کشوری که در واقع از جمله تولید کنندگان اصلی گاز جهان و خاورمیانه و در عین حال رقیب اصلی عربستان سعودی هستند.
در واقع، هدف عربستان نه فقط سود اقتصادی بلکه شکل دادن به یک محور جدید ژئوپولیتیک در خاورمیانه است. پروژه صادرات گاز عربستان سعودی تنها بخشی از تلاش‌های طولانی مدت این کشور برای کاهش وابستگی به صادرات نفت و تنوع بخشیدن به اقتصاد آن است. بخش اصلی این تلاش، فشار بر ایران و قطر(دو کشور مخالف و رقیب عربستان در خاورمیانه) است.

بر اساس اعای این مجله اینترنتی، امین ناصر، مدیر اجرایی شرکت نفت آرامکو گفته است که انتظار دارد عربستان سعودی حدودا 150 میلیارد دلار در بخش گاز برای یک بازه ده‌ساله سرمایه گذاری کند. ناصر معتقد است عربستان قصد دارد تولید گاز خود را از 14 میلیارد فوت مکعب استاندارد به 23 میلیارد تا سال 2030 افزایش دهد.
مدیر اجرایی شرکت نفت و گاز ملی عربستان همچنین تاکید دارد که عربستان به شدت دنبال این است که تا دهه آینده بتواند صادر کننده گاز شود.
نکته هشدار دهنده در مورد اظهارات ناصر اما این است که او مدعی است هم اکنون اعضای تیم بین المللی گاز آرامکو با تخصیص بودجه ای میلیاردی به دنبال یافتن شرکا و منابع گازی در بیرون شبه جزیره هستند.

ایران- قطر در مقابل عربستان

گلوبالیست در گزارش خود تاکید دارد که قطر و ایران هر دو بزرگترین رقیب اقتصادی و نفتی و گازی سعودی‌ها در خاورمیانه هستند. قطر هم اکنون توانسته است از طریق توسعه منابع مختلف و توسعه در چند زمینه اقتصادی مختلف از پس تحریمها و مشکلاتی که ائتلاف عربی(به سرکردگی عربستان و همراهی متحدان عربی اش) برایش ایجاد کرده است بربیاید. اتفاقی که عربستان هم به دنبال آن است تا از طریق همان راه، مانع رشد و نفوذ قطر شود.

مشخص است که هم اکنون قطر می‌تواند بهترین متحد ایران در زمینه انرژی باشد. خط ارتباطی گازی ایران و قطر در مقابل خط محتمل عربستان و امارات می‌تواند به مراتب قدرتمندتر و موثر تر باشد.

ایران و قطر به لحاظ ژئوپولیتیک هم می‌توانند ارتباط بیشتری با هم داشته باشند. حدود 7 ماه پیش بود که برای اولین بار موسسه تحقیقات خاورمیانه (MEMRI) گزارش داد که محور جدیدی به نام ایران-ترکیه-قطر در حال شکل گیری در منطقه خاورمیانه است و احتمالا رقیب ائتلاف عربستان- اسرائیل و آمریکا را بگیرد.

این مرکز تحقیقاتی در آن زمان ادعا کرده بود که این اتحاد برای خاورمیانه "فوق العاده" به نظر می‌رسد چرا که اگر تهران ، آنکارا و دوحه بتوانند بر تفاوت های ژئوپولیتیک خود غلبه کنند، قدرت کنترل آسیا، غرب هندوستان و پاکستان را خواهند داشت و به کلی ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان را کنار خواهند زد.

اکنون باید صبر کرد و دید که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. آیا عربستان واقعا توان و عزم جهش در زمینه صادرات گاز را خواهد داشت یا نه؟ و آیا در صورت مثبت بودن پاسخ، ایران و قطر می‌توانند با ایجاد ائتلاف در مقابل آن بایستند یا خیر؟

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ملت
    0

    دیگه برادر مسلمان و مهد اسلام و مهد قرانه اینجا فقط ملت ایران هستن باید از ونزوئلا بدتر زندگی کنن گویا ملت ایران از قوم یهود هستن حق رفاهو حق اسایش ندارن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها