نگاهی به کیفیت تیتراژهای رمضانی؛ عقیلی، چاوشی و اشرف زاده

تیتراژ سریال‌های مناسبتی سه شبکه سیما در شب اول ماه رمضان با صدای سه خواننده روی آنتن رفت.

نگاهی به کیفیت تیتراژهای رمضانی؛ عقیلی، چاوشی و اشرف زاده

از آن جا که ۱۷ سال پیش مجید اخشابی با تیتراژ سریال ماه رمضانی «گمگشته» پای تیتراژخوانی را به شکل فعلی به تلویزیون باز کرد، نگاهی به مشخصات این سه تیتراژ و کیفیت کار هر کدام با توجه به مولفه‌هایی مانند سبک، ترانه و ... خواهیم داشت.

حجت اشرف‌زاده؛ ناموفق در تکرار خود
تیتراژ سریال «از یادها رفته» در شبکه یک را حجت اشرف‌زاده با غزلی از استاد شفیعی کدکنی و مطلع «دست به دستِ مدّعی شانه به شانه می‌روی/ آه که با رقیبِ من جانبِ خانه می‌روی» می‌خواند. انتخاب این شعر توسط این خواننده که با قطعه «ماه و ماهی» به شهرت و محبوبیت رسید نه تنها برگ برنده این قطعه نیست که حتی نتوانسته او را به فرم خوانندگی خود و قطعه‌هایی مانند «بی‌خبر از تو» که در چند ماه گذشته تیتراژ برنامه «عبدی شو» بود، نزدیک کند. موسیقی و صدای یکنواخت که در تمام این قطعه چهار دقیقه‌ای حاکم است، نشان از این دارد که او حتی نتوانسته نسخه موفق خود را تکرار کند و شاید یک سر این ماجرا به شنیده شدن مداوم او در سال گذشته از طریق تیتراژهای تلویزیونی برگردد.

محسن چاوشی؛ جورچین موفق ترانه‌سرا و خواننده
محسن چاوشی بعد از انتشار آلبوم «ابراهیم»، از سال گذشته تاکنون روزهای پرکاری را پشت سر گذاشته است. او علاوه بر آلبوم «ابراهیم»، دو قطعه تیتراژی «حلالم کن» و «بانوی عمارت» و دو قطعه دیگر به نام «ملکا» و «ناوک» را منتشر کرد و حال نیز تیتراژ سریال «دل‌دار» را روی آنتن شبکه ۲ دارد. او در این قطعه دوباره به سراغ ترانه‌ حسین صفا که ترانه سرای اغلب آثار و آلبوم اخیر اوست رفته و حاصل این همکاری یک نتیجه قابل قبول یعنی قطعه «ای عشق» در سبک پاپ راک است. این بازگشت و البته نوع اجرا توانسته او را دوباره در قالب یک چاوشی شنیدنی و موفق تر از تیتراژهای گذشته خود به خصوص «بانوی عمارت» دربیاورد.

سالار عقیلی؛ تلاش برای یک سبک جدید
پاییز سال گذشته سالار عقیلی قطعه شنیدنی «چه بگویم» با شعر محمد مهدی سیار و آهنگ سازی فرید سعادتمند را برای سریال «بازی نقاب‌ها» خواند. اما چه می‌توان گفت که صدای سالار عقیلی در حافظه‌ها بیشتر به آثار ملی-میهنی گره خورده است. ترانه او در قطعه «تنها می مانم» برای سریال «برادر جان» شبکه ۳ سیما از حسین غیاثی است که سال گذشته در دومین دوره جایزه افشین یداللهی در بخش «یک خاطره از امروز» برنده جایزه بهترین ترانه سال شد. عقیلی سعی کرده در این ترانه بیشتر زیر بخواند و سبکی را که کمتر به سراغ آن رفته است، ارائه دهد، سبکی که محمد معتمدی در تیتراژ سریال «شرایط خاص» به سراغ آن رفت و شکست خورد.

منبع: خرا

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها