چگونه ثروتمندان ۷ برابر فقرا یارانه پنهان می‌گیرند!

متوسط یارانه پنهان مستقیمی که هر خانوار ایرانی سالانه دریافت می‌کند حدودا به ۱۰ میلیون تومان می‌رسد. در این بین متوسط دریافتی یارانه پنهان دهک دهم بیشتر از هفت برابر دهک اول است.

چگونه ثروتمندان ۷ برابر فقرا یارانه پنهان می‌گیرند!

به گزارش خبر فوری ، متوسط یارانه پنهان مستقیمی که هر خانوار ایرانی سالانه دریافت می‌کند حدودا به ۱۰ میلیون تومان می‌رسد. در این بین متوسط دریافتی یارانه پنهان دهک دهم بیشتر از هفت برابر دهک اول است.

آنطور که مسئولان سازمان برنامه و بودجه اذعان دارند این اعداد و ارقام نشان از توزیع ناعادلانه یارانه پنهان از جمله یارانه انرژی، کالاهای اساسی و دارو است که می‌توان به آسانی به کمک یک نظام باز توزیع کارآمد و عادلانه مکانیزم‌هایی طراحی کرد که دهک‌های پایین از این یارانه بیشتر بهره‌مند شوند.

توزیع یارانه پنهان در دهک‌ها نشان می‌دهد که متوسط دریافتی یارانه پنهان دهک دهم بیشتر از هفت برابر متوسط دریافتی دهک اول است و هر دهک دهم سالانه به طور متوسط از ۲۱ میلیون تومان یارانه پنهان مستقیم خانوار بهره‌مند می‌شود، در حالی که هر خانوار دهک اول فقط سه میلیون تومان یارانه پنهان دریافت می‌کند.

علاوه بر یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی که در هر ماه از سوی دولت پرداخت می‌شود، یارانه‌های غیر نقدی نیز شامل یارانه حامل‌های انرژی، کالاهای اساسی و دارو به طور غیر مستقیم در اختیار جامعه قرار می‌گیرد.

در این بخش یارانه پنهان کالاهای اساسی، دارو، بنزین، گاز طبیعی و برق مستقیماً به خانوارها می‌رسد و در سایر یارانه‌های پنهان مانند نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره، گاز مایع و سوخت هوایی به دلیل این‌که بیشتر از طریق بنگاه‌ها مصرف می‌شود به طور مستقیم برای خانوارها مورد محاسبه قرار نمی‌گیرند.

منبع: ایسنا

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • رضا
    0

    خب معلومه.دولت پولداره به فکر پولداراست نه به فکر ما بیچاره ها

  • بهروز
    0

    این بحث دیگه کهنه‌ و قدیمی شده حتی توی مهد کودک هم بچه‌ها میفهمن که هر خوراکی که دارن باید بطور مساوی با بقیه قسمت کنن هنوز من نمیفهمم این دولت رو که چرا یارانه‌ی همه ‌ی کالاها رو بطور مساوی تقسیم نمیکنه؟ میگن تورم بوجود میاد آخه چرا دروغ میگین؟ الان ما بالاترین تورم رو داریم این بخاطر توزیع یارانه بوده آیا؟ فقط دوست دارن رانت و بخور بخور برای خودشون درست کنن

  • تنها
    0

    مردم رو هالو گیر آوردین ۴۵۵۰۰ ارزونیتون دیگه باید با مسئولین به درد نخور خدا حافظی کنیم باید لونه موش رو بخرن خداتومن

  • محمد
    0

    ثروتمندان در همین نظام ثروتمند شده اند اگر راست میگوئید از آنها مالیات بیشتری بگیرید

  • محمد
    0

    دوباره هوس کردید بنزین را گران کنید کور خوانده اید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها