اقدام ایران اتمام حجت با اروپا است/اختلافی بین آمریکا واروپا نیست

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اقدام ایران به نوعی اتمام حجت با اروپا و توجیه افکار عمومی است که بدانند ایران چندین مرتبه به اروپا فرصت داد تا تعهداتش را انجام دهد، اما آنها چنین نکردند.

اقدام ایران اتمام حجت با اروپا است/اختلافی بین آمریکا واروپا نیست

مصطفی انتظاری، کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص اقدام اخیر شورای عالی امنیت ملی در واکنش به بدعهدی‌های صورت گرفته از سوی اروپا و خروج آمریکا از برجام، اظهار داشت: یکی از اهدافی که ایران از ابتدای مذاکرات هسته‌ای که منتج به قرارداد برجام شد داشت، این بود که با انجام اقداماتی میان اروپا و آمریکا فاصله ایجاد کند.

وی گفت: ایران به دنبال این بود که با ایجاد شکاف و فاصله میان اروپا و آمریکا بتواند منافع مد نظر خود را در ابعاد مختلف سیاسی و اقتصادی تأمین کند.

انتظاری تصریح کرد: پس از روی کار آمدن ترامپ، اروپایی‌ها نه‌تنها فاصله خود را با آمریکا بیشتر نکردند بلکه تا حدودی با سکوت خود که نشان دهنده رضایت آنها بود با سیاست‌های ترامپ همراهی کردند.

کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: پس از خروج آمریکا از برجام، اروپا سکوت و انفعال خود را همچنان ادامه داد و تلاش‌های ما در راستای ایجاد اختلاف و شکاف میانه آنها صرفاً منتج به چند بیانیه سیاسی از سوی شد که آنها هم چندان ضد آمریکایی نبود.

وی ادامه داد: پس از گذشت یک سال از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام، آنهایی که امید داشتند که بتوان میان اروپا و آمریکا اختلاف ایجاد کرد به این نتیجه رسیدند که این موضوع شدنی نیست و باید اقدامی صورت گیرد تا مشخص شود که اروپا چه موضع مشخصی در قبال برجام و ادامه همکاری با ایران دارد.

انتظاری بیان کرد: در واقع ایران می‌خواهد بداند که آیا اروپا حاضر است به تعهدات برجامی خود در قبال ایران هست یا اینکه همچنان همراه سیاست‌های تحریمی ترامپ علیه ایران است.

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شاید تنها فایده‌ای که این اتفاقات می‌تواند برای ما داشته باشد این است که از آن حالت سردرگمی و تعلیقی که داشتیم خارج شویم و به طور یقین بدانیم که اروپا در مسیر برجام و همکاری با ما، به کدام سمت حرکت می‌کند.

وی تصریح کرد: به نظر من چیزی بیشتر از آنچه که در یک ساله اخیر میان ما و اروپا بوده، در دو ماه پیش رو به عنوان فرصتی که ایران در اختیار آنها برای انجام تعهداتشان در نظر گرفته رخ نخواهد داد و مواضع اروپایی‌ها نسبت به اقدام اخیر ایران هم به نوعی بیانگر همین مطلب است.

انتظاری بیان کرد: به هر حال اقدام اخیر ایران به نوعی اتمام حجت با طرف اروپایی و توجیه افکار عمومی برای آن است که بدانند ایران چندین مرتبه فرصتی را در اختیار اروپایی‌ها قرار داد تا آنها بتوانند به تعهدات خود در قالب برجام عمل کنند، اما آنها چنین کاری نکردند. اما، اگر ایران از برجام خارج می‌شد یا دست به اقدام متقابل می‌زد، پروپاگاندای طرف مقابل اینطور القا می‌کرد که این ایران بود که عهد شکنی کرد و برجام را از بین برد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان خاطرنشان کرد: اقدام اخیر ایران می‌تواند در بلند مدت در افکار عمومی جهان این تأثیر را بگذارد که در موضوع برجام، جمهوری اسلامی ایران کشوری بود که پایبند به تعهداتش ماند اما طرف‌های مقابل ایران عهدشکنی کردند.

منبع: مهر

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ابراهیم
    0

    فرانسه انگلیس و آلمان باید 3طلاقه شوند اینها غلام حلقه بگوش ترامپند

  • مجید
    0

    تاریخ نشان خواهد داد که این یک سیاست مزورانه و نیرنگ دولت فعلی است. مردم قربانی حماقتهای روحانی و سرمایه داران پشت پرده روحانی شدند. خدا خائنین به اسلام ومردم را لعنت کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها