مخاطب امروز حوصله شنیدن نیم ساعت پیش‌درآمد ندارد

خواننده موسیقی ایرانی با اشاره به تغییر در سلایق مخاطبان گفت: نباید از مخاطب امروز انتظار داشت برای شنیدن یک قطعه نیم ساعت زمان صرف کند تا پیش‌درآمد تمام شود.

مخاطب امروز حوصله شنیدن نیم ساعت پیش‌درآمد ندارد

سید محمد معتمدی (زادهٔ 2 مهر 1357)، خواننده ایرانی، از شاگردان حمیدرضا نوربخش در آواز و دانش‌آموخته رشته کارگردانی است.

وی فراگیری آواز و ساز نی را به صورت خودآموز از نوجوانی آغاز کرد و از سال 1376 به فراگیری شیوه آواز طاهرزاده نزد حمیدرضا نوربخش رو آورد. معتمدی به دلیل علاقه‌ به مکتب آواز اصفهان ، همزمان به تمرین و الگوبرداری از آواز اساتیدی؛ چون تاج اصفهانی و ادیب خوانساری پرداخت و در این مسیر از راهنمایی کسانی چون مرحوم دکتر حسین عمومی و علی‌اصغر شاه‌زیدی استفاده کرد.

او تاکنون با گروه‌های متعددی همکاری کرده که از جمله آنها می‌توان به گروه خورشید (مجید درخشانی)، همنوازان شیدا (محمدرضا لطفی)، ارکستر ملی ایران (فرهاد فخرالدینی)، هم آوایان (حسین علیزاده) و گروه ادیب (که خود پایه‌گذار آن است) اشاره کرد.

معتمدی در سال 2013 میلادی از سوی رادیو دولتی فرانسه به عنوان خواننده برگزیده سال انتخاب شد و جایزه فرانس موزیک 2013 را دریافت کرده ‌است.

او سابقه همکاری با ارکستر ملی ایران به رهبری فرهاد فخرالدینی، گروه هم آوایان به سرپرستی حسین علیزاده، ایفای نقش در اپرای مولوی، اپرای حافظ، اپرای عاشورا، اپرای سعدی و اپرای خیام را دارد و در هر چهار اپرای مولوی، حافظ، سعدی و خیام ایفاگر نقش اصلی بود. صحنه دیدار شمس و مولانا از اپرای مولوی که در آن محمد معتمدی در نقش مولوی و همایون شجریان در نقش شمس به هنر نمایی می‌پردازند، از جمله موفق‌ترین سکانس‌های این اپراهای عروسکی است که با استقبال چشم‌گیر هنردوستان مواجه شد.
در میان خوانندگان موسیقی ایرانی محمد معتمدی نگاه خاص و عمیق تری به نوآوری دارد؛ نگاه تازه و گاهی ساختارشکنی که او را در معرض انتقادها قرار داده و از طرفی هواداران بسیاری برای این نگاه یافته است.

با نگاهی به آثار شما از گذشته تاکنون می‌توان دریافت هنرمندی هستید که به نو آوری نگاه ویژه ای دارید. این تفکر تا کنون با مخالفت هایی روبرو بوده است؟
در حقیقت حرف من با مخالفان تفاوتی ندارد، من هم معتقدم موسیقی با مفهوم سنتی آن باید حفظ شود ولی اینکه انتظار داشته باشیم همه مخاطبان با این موسیقی ارتباط برقرار کنند و یک ربع پیش درآمد و یک ربع ساز و آواز گوش کنند به نظر من انتظاری غیرواقعی است. اما می‌توان همان جملات ساز آوازها را با همان روند ملودیک و برگرفته از ردیف دستگاهی به صورت ملودی هایی تنظیم و تصنیف کنیم که کمی به لحاظ زمانی و رنگ آمیزی و تنظیم مناسب با ذائقه مخاطب امروزی باشد.

چند سالی است در موسیقی ایرانی با ضعف ملودی سازی روبرو هستیم و چندان شاهد خلق ملودی های ماندگار نیستیم، این ضعف را می پذیرید یا آن را یک جریان در هنر اجتماعی می بینید.
این حرف را قبول دارم. اما مطلق نیست، امروز هم ملودی نویس های خوب داریم. اما هنرمندان جوان ما امروزه رسانه متمرکزی برای نشر آثار موسیقی ندارند. این هنرمندان باید با صفحات شخصی خود با موسیقی هایی رقابت کنند که قدرت چندانی ندارند؛ اما از رسانه های قدرتمندی پخش می شوند.

در انتشار آثار خود از فضای مجازی بهره زیادی می برید. از طرفی این روش با توجه به رعایت نشدن قانون کپی رایت به اقتصاد موسیقی ضربه می زند.
بیشتر سعی کردم با توجه به موقعیت شخصی خود کار را پیش ببرم، فضای حاکم بر موسیقی و تهیه کنندگی در این چند سال از من حمایتی نکرد. تلاش کردم آثارم را به هر شکل به گوش مخاطبانم برسانم. اما تا زمانی که قانون کپی رایت به صورت رسمی تدوین و تصویب نشود نمی توان نگاه اقتصادی به این جریان داشت. سعی کردم آثارم را آزاد در اختیار مخاطبان قرار دهم، آنها را محدود به خرید اینترنتی نکنم و خودم هم چشمداشتی به درآمد از این طریق نداشته باشم. نگاه اقتصادی و درآمد خود را منوط به برپایی کنسرت کنم.

خود را هنرمندی می دانید که چندان از حمایت تهیه کنندگان برخوردار نبود، علت این نبود ارتباط را چه می دانید؟
وقتی وارد عرصه موسیقی شدم در جامعه برنامه ریزی هایی برای ظهور و مطرح شدن ستاره ها شده بود. من که جوان بودم و بدون حامی و از کاشان به تهران آمده بودم، جایی در این برنامه های از قبل تدوین شده نداشتم. به همین دلیل همیشه در مسیر هنری خود با مخالفت ها و کارشکنی هایی روبرو بودم و در تمام این مدت سعی در غلبه بر این موانع داشتم.

منبع: ایرنا

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها