نانوفیلتر تصفیه آب از ضایعات کشاورزی ساخته شد

محققان کشور با انجام طرحی پژوهشی نانو فیلتری را با استفاده از ضایعات کشاورزی تولید کردند که کاربردهای گسترده‌ای از حوزه بهداشت تا صنایع شیمیایی دارد.

نانوفیلتر تصفیه آب از ضایعات کشاورزی ساخته شد

«تولید نانوفیلتر ساخته‌شده از ذرات نانوسلولزی جهت خالص‌سازی و تصفیه آب» از طرح های پژوهشی است که در صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای حمایت تصویب شد.

هدف از انجام این پژوهش تولید نانو فیلتر تصفیه آب با استفاده از نانو چند سازه‌های تهیه شده از نانو ذرات سلولزی حاصل از ضایعات کشاورزی و بررسی عملکرد آن است. بنابراین برای تحقق این هدف ضایعات کشاورزی (باگاس) مورد استفاده قرار گرفت. همچنین ذرات نانوسلولزی با قطر کمتر از 100 نانومتر تهیه شده با استفاده از تیمارهای مختلف شیمیائی-مکانیکی استفاده شد.

اما کاربرد این نانو فیلترهای سلولزی چیست؟ کاربردهای متنوعی برای آنها در نظر گرفته می‌شود که با توجه به اهمیت آن در رفع بخشی از نیازها و منافع ملی کشور می‌توان به کاربردهای بهداشتی (فیلترهای تولید آب شیرین و تصفیه پساب شهری و صنعتی، فیلترهای هوا، غذایی ،داروسازی)، صنعتی (مثل فیلتر برای موتورها و ژنراتورهایی که خیلی آلوده می شوند) و نظامی (ماسک های شیمیایی) اشاره کرد.

گسترده شدن منابع مناسب آبی

فناوری تولید نانو غشاء از فناوری‌های پرکاربرد در صنعت امروز است که حوزه کاربرد گسترده ای از صنعت آب و فاضلاب تا صنایع غذایی، دارویی و همچنین صنایع نفت، گاز و انرژی دارد.

یکی از کاربردهای غشاهای نانو فیلتراسیون برای تصفیه آب‌های شور و آلوده است. آب با وجود پیشرفت‌های شگفت‌آوری که در زمینه‌های مختلف حیات بشر صورت گرفته همچنان اهمیت خود را به عنوان منبع اصلی تأمین انرژی و نیز تولید محصولات کشاورزی حفظ کرده است، بنابراین با توسعه فناوری نانو در صنعت آب و فاضلاب، می‌توان تحولی عظیم در تأمین آب مصرفی و بخش‌های وابسته به آن به وجود آورد. در دسترس‌بودن آب سالم و پاک یکی از مهم‌ترین مسائل پیش روی بشر است و به تدریج که مقدار مصرف آب بیشتر می شود، مواد آلاینده نیز به طرق مختلف باعث آلوده‌کردن منابع آبی می شوند و این مسأله در آینده بحرانی‌تر خواهد شد، بنابراین توانایی تصفیه آب، این امکان را فراهم می‌کند تا منابع مناسب‌تری برای مصارف گوناگون به‌دست آوریم. بهره‌گیری از فناوری نانو در فرآیند تصفیه آب، راه حل مناسبی است تا بتوان به سادگی آب آلوده را برای استفاده در کشاورزی یا حتی برای مصارف خانگی بازیافت کرد.

حذف هرگونه باکتری از آب

نانو فیلتراسیون می‌تواند تقریباً از هر منبع آبی، آب پاک به وجود آورد و تمام باکتری‌های موجود در آب را حذف کند. در ضمن امکان استفاده آسان از روش‌های تصفیه را برای عموم فراهم می‌کند و بدون کاربرد مواد شیمیایی فرآیند تصفیه را انجام می‌دهد. در واقع با استفاده از نانوفیلتراسیون تمام ذرات معلق، ویروس‌ها و باکتری‌های آب بدون نیاز به هیچ گونه مواد افزودنی از بین می رود.

با استفاده از نانوفیلتر، مواد معدنی لازم برای سلامت انسان در آب باقی‌مانده و مواد سمی و مضر، از آن حذف می‌شود. بنابراین استفاده از ضایعات کشاورزی (باگاس) برای تولید نانوذرات سلولزی و همچنین استفاده از این نانوذرات به منظور تولید نانوفیلترهای سلولزی منجر به استفاده از مواد اولیه ارزان قیمت و تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالا و کارائی منحصر به فرد می‌شود.

منبع: فارس

763

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها