با حذف ارز ترجیحی چه بلایی سر قیمت دارو خواهد آمد ؟

حذف ارز دولتی دارو؛ موضوع چالشی این روزهای حوزه سلامت که موافقان و مخالفان خود را دارد؛ اما نقطه مشترک همه بحث‌ها حفاظت از سلامت مردم است؛ چراکه کوچکترین نقص در تصمیم‌گیری ارزی حوزه دارو می‌تواند رنج مضاعفی را بر بیماران آن هم در شرایط اقتصادی فعلی تحمیل کند.

با حذف ارز ترجیحی چه بلایی سر قیمت دارو خواهد آمد ؟

ارز دارو؛ موضوعی که با افزایش قیمت دلار و زیاد شدن فاصله میان ارز دولتی و ارز آزاد بیش از پیش در حوزه سلامت مشکلاتی را ایجاد کرده است. از یک سو نگرانی از افزایش قیمت دارو و تجهیزات پزشکی مانع از آزادسازی ارز در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی می‌شود؛ چراکه با آزادسازی ارز دارو، واردات مواداولیه و حد واسط دارویی و حتی واردات دارو، با ارز بازار آزاد محاسبه شده و طبعا منجر به گرانی دارو و تجهیزات پزشکی خواهد شد. موضوعی که می‌تواند رنج مضاعف بیماران و خانواده‌هایشان را در تامین دوا و درمان در پی داشته باشد.

سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت روز گذشته درخصوص جزییات ارز ترجیحی و ارز نیمایی، توضیح داد.

محمد هاشمی گفت: تاکنون حذف ارز ترجیحی برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی به وزارت بهداشت در بودجه سال ۱۴۰۱ اعلام نشده و کماکان ارز ترجیحی ادامه دارد.

وی افزود: در صورت حذف ارز ترجیحی، مابه التفاوت بجای پرداخت به تامین کننده، عملا به مصرف کننده انتقال خواهد یافت.

 هاشمی گفت: با استفاده از سازوکار سازمانهای بیمه گر، اعتبار ریالی به این سازمانها پرداخت خواهد شد؛ به نحوی که با کاهش فرانشیز پرداختی بیماران تغییری در پرداخت بیماران نسبت به سال ۱۴۰۰ ایجاد نشود.

تصمیم سخت دولت و مجلس برای ۱۴۰۱ در خصوص حذف ارز دارویی با تحلیل خبرنگار خبر فوری 

باید توجه کرد که اگر ارز نیمایی بود، درگیر سقف تخصیص ارز نبودیم. بالاخره بانک مرکزی می تواند ارز را فروخته و مابه‌التفاوت آن را به حساب بیمه‌ها واریز کند. البته اکنون برای این تصمیمات دیر است. دولت و بانک مرکزی باید هر طور شده، ارز ترجیحی را ادامه دهند و برای سال آینده تصمیم بگیرند. البته کار بسیار سختی است و به همه طرفین فشار می‌آید اما باید با همفکری و با در نظر گرفتن همه جوانب کار، تصمیمی گرفت که تبعاتش کمتر باشد.

 امیدواریم در سال جدید دولت و مجلس یک تصمیم جامع و با رعایت همه جوانب اتخاذ کنند. همه این موارد را به مجلس و دولت هم اعلام کرده ایم و غیر از این پیشنهاد دیگری نداریم. حال اساتید اقتصادی کشور باید جوانب مختلف را دیده و تصمیمی را اتخاذ کنند که به خیر و صلاح کشور بوده، امکان کمترین سوءاستفاده داشته باشد، امکان کمک به صنعت داروسازی باشد که یک‌تنه دارد بار را به دوش می‌کشد و امکان کمک به بیماران را داشته باشد.

 

 

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    با حذف ارز ترجیحی، قیمت داروها و تجهیزات پزشکی در شرایط فعلی که ما به التفاوت نرخ ارز ترجیحی و ارز آزاد هفت برابر است ۷۰۰٪ گرانتر خواهند شد!!!

  • ناشناس
    0

    حذف ارز، دارو بخاطر اثرگذاشتن تحریم برکسری بودجه هست وارز کشوربراساختن نیروگاه برق لبنان رفته ومردم باحذف ارز دارو بیچاره میشوند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها