روش های رفع وابستگی به قرص های خواب

می توانید هر نوع مواد مخدری را در زمانی که متوجه آسیب های آن شدید، ترک کنید. ترک کردن قرص خواب، مشکلات روحی و روانی متعددی دارد اما طولی نمی کشد که بدن به صورت کامل پاک سازی می شود و پس از تکمیل نمودن طول درمان، می توانید زندگی آرامی را مجدد تجربه کنید.

روش های رفع وابستگی به قرص های خواب

خواب شبانه بسیاری از مشکلات بدن را رفع می کند و اختلال آن می تواند اختلال جدی ای در سیستم عملکردی بدن انسان بگذارد. از این رو به منظور کنترل خواب شبانه و ایجاد خوابی راحت و بدون اضطراب برای شروع صبحی ایده آل، در برخی از افرادی که اختلال خواب شبانه دارند، تجویز قرص خواب توسط پزشک یکی از اقداماتی است که می تواند این مورد را رفع کند. اما در برخی از موارد فرد به دلیل مصرف بالای قرص بدون هماهنگی با پزشک و سایر موارد دیگر، وابستگی زیادی به آن پیدا می کند. در این بخش قصد داریم به معرفی و بررسی روش های رفع وابستگی به قرص های خواب بپردازیم.

قرص خواب چطور می تواند به خوابی آرام کمک کند؟

قرص های خواب باعث ایجاد تاثیر گذاری بر روی مغز می شوند. تضعیف کردن فعالیت سیستم عصبی مرکزی باعث کاهش سطح هوشیاری مغز شده و در نهایت باعث ایجاد حالتی خواب آلود در فرد می شود. البته برخی دیگر از قرص های خواب، با ماده ای تحت عنوان ملاتونین که در آزمایشگاه ها تولید می شود، ترکیب می شوند که البته این هورمون به صورت طبیعی در بدن افراد وجود دارد.

کار اصلی ملاتونین در بدن چیست؟

کار اصلی ملاتونین در بدن، تنظیم چرخه ‌های خواب و بیداری است. هنگام تاریکی و شب، ملاتونین در بدن ترشح می شود و با افزایش آن فرد دچار خواب آلودگی خواهد شد و بدن برای خواب آماده است. افرادی که اختلالات خواب شبانه دارند، دارای سطح پایینی از ملاتونین هستند که با مصرف ملاتونین های آزمایشگاهی این موضوع قابل رفع است.

اعتیاد به قرص های خواب آور چگونه آغاز می شود و مهم ترین نشانه های آن چیست؟

به مرور زمان بیماران مجبور به استفاده طولانی مدت از قرص های خواب می شوند، مصرف بیش از اندازه از قرص های خواب آور در نهایت می تواند موجب اعتیاد و وابستگی به آن شود. مهم ترین موارد سوءمصرف داروهای خواب آور به شرح زیر است:

  1. فراموشی
  2. مصرف دارو بدون توجه به زمان مصرف
  3. به دنبال قرص های خواب آور با دوز های مختلف
  4. میل به مصرف قرص خواب آور در حد غیر قالب کنترل

بهترین روش ترک قرص های خواب آور

نکته بسیار مهمی که در این بخش وجود دارد این است که افراد عموما خودسرانانه به مصرف انواع قرص های خواب به منظور رفع اختلال خواب، روی می آورند که این موضوع به دلیل آن که مصرف قرص خواب زیر نظر پزشک نیست و دوز مشخصی برای مصرف وجود ندارد می تواند باعث بروز مشکلات جدی در افراد شود. حتی برخی از افراد بدون مصرف آن نمی توانند خواب راحتی داشته باشند، از این رو موارد زیر به شما در ترک قرص خواب کمک می کند.

  1. سم زدایی
  2. روش بستری
  3. مراجعه به روانپزشک
  4. مراجعه به روانشناس

کلینیک های زیادی در ایران وجود دارند که می توانند به شما در درمان این عارضه کمک کنند اما در میان کلینیک ها، کلینیک ترک اعتیاد پیام تندرستی با جدیدترین تکنولوژی‌ها و روش‌های درمانی جامع و بروز برای کمک به بیماران و خانواده آن‌ها آماده هر نوع خدمت رسانی است.

4 مرحله فوق از مهم ترین موارد در ترک قرص خواب است که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم:

روش سم زدایی

اولین مرحله برای ترک هر نوع ماده مخدری، روش سم زدایی است. این روش عموما به صورت سم زدایی فوق سریع ، سریع و تدریجی در کلینیک ها انجام می شود. در سم زدایی قرص های خواب آور مانند کلونازپام، پزشکان با استفاده از روش هایی که وجود دارد می توانند مواد اعتیاد آور را از بدن شما خارج کنند تا میل به مصرف مجدد آن در شما کاهش یابد. این مرحله از نظر ذهنی، روانی و جسمی کمی طاقت فرساست زیرا با عوارضی همچون استفراغ، لرز، اسهال، سردرد شدید، دل درد و آشفتگی روبرو خواهید بود.

روش‌های بسیاری برای ترک اعتیاد کلونازپام وجود دارد که تمام آن‌ها با سم زدایی در اعتیاد و غلبه بر علائم قطع مصرف دارو شروع می‌شود. این مرحله گاهی اوقات دشوارترین مرحله برای بیماران است، چرا که بیمار در پی قطع مصرف یا کاهش تدریجی مصرف کلونازپام با علائم غیرقابل تحملی روبرو می‌شود. سم‌زدایی غالباً بنیان اصلی درمان در بهترین مرکز ترک کلونازپام را تشکیل می‌دهد و لازمه پیشرفت به مراحل بعدی درمان بازپروری و ترک اعتیاد است، بنابراین برنامه سم‌زدایی ایمن و موثر برای موفقیت درمان ترک اعتیاد و پاکی بلندمدت بیمار حیاتی است.

روش بستری

پس از روش سم زدایی به سراغ روش بستری می رویم. در این روش فرد به صورت 24 ساعته شبانه روزی در کلینیک است تا با انجام مراقبت های اولیه و همچنین جلسات مشاوره فردی و گروهی بتواند طول درمان خود را تکمیل کند.

مراجعه به روانپزشک

از دیگر روش های اصولی برای ترک اعتیاد به قرص خواب، مراجعه به روانپزشک است. روانپزشکان عموما از طریق گفتگو به ریشه اصلی اعتیاد افراد به مواد مخدر یا انواع قرص های خواب پی می برند و نسبت به تاثیرات مواد مخدر بر روی عملکرد مغز و تاثیراتی که بر سلامت ذهن افراد دارد، آگاهی بیشتری پیدا می کنند و فرایند درمانی را آغاز می کنند.

مراجعه به روانشناس

از آنجایی که قطع مصرف داروهای خواب آور اختلالات عصبی را برای فرد به همراه دارد. بهتر است فرد برای رهایی از مشکلاتی نظیر بدخلقی و سایر مشکلات روانی به یک روانشناس مراجعه کند. روانشناسان با استفاده از تکنیک هایی که دارند به سادگی توانایی کنترل و ایجاد انگیزه در فرد برای افزایش مسیر طول درمان را تقویت می کنند.

البته پس از دوران ترک فرد بیمار دچار برخی ناهنجاری های روانی و ذهنی همانند افسردگی و سایر موارد دیگر خواهد شد که در این خصوص پیشنهاد می شود برای عدم بازگشت به دوران مصرف با روانشناس خود در ارتباط باشد تا با استفاده از تکنیک ها بتواند خود را کنترل کند.

آیا رفع وابستگی به قرص خواب در افراد امکان پذیر است؟

بله! شما می توانید هر نوع مواد مخدری را در زمانی که متوجه آسیب های آن شدید، ترک کنید. ترک کردن هر نوع ماده مخدری در ابتدا ممکن است مشکلات روحی و روانی متعددی را برای‌تان به ارمغان بیاورد اما طولی نمی کشد که تمامی مواد اعتیادآوری که در بدن شما وجود دارد به صورت کامل پاک سازی می شود و پس از تکمیل نمودن طول درمان، می توانید زندگی آرامی را مجدد تجربه کنید.

آیا برای ترک قرص خواب می توان به روانشناسان مراجعه کرد؟

بله، همان طور که اشاره نمودیم مراجعه به روانشناسان می تواند باعث کاهش میزان فشار روانی در شما شود و لازم است برای کنترل این فشار ها از تکنیک های روانشناسی استفاده کنید.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها