پول زایمان در بیمارستان را ندارند، قید شناسنامه را هم می‌زنند؛ «قابله می‌آید ۲۵۰هزار تومان می‌گیرد»

«قابله برای به دنیا آوردن فرزندش حدود ۲۵۰ هزار تومان دستمزد گرفت، هزینه‌ای که حتی از هزینه‌های جانبی زایمان در بیمارستان دولتی هم، کمتر است.»

پول زایمان در بیمارستان را ندارند، قید شناسنامه را هم می‌زنند؛ «قابله می‌آید ۲۵۰هزار تومان می‌گیرد»

تا همین چند دهه قبل، بسیاری از فرزندان این مرز و بوم در خانه به دنیا می‌آمدند، دکتر و درمانگاه و بیمارستان آن‌قدر در دسترس نبود، خصوصا در مناطق روستایی و کم‌برخوردار، ماما یا قابله‌ای در هر محل و منطقه‌ای بود که می‌توانست از عهده کار برآید، هرچند که آمار و مرگ و میر مادران و نوزادان هم کم نبود.

حالا گویا برگشته‌ایم به عقب، به سی چهل سال پیش، بعضی‌ها نه اینکه انتخابی در کار باشد، مجبور هستند در خانه زایمان کنند. جبری متصل به فقر. هزینه‌های زندگی آن قدر بالا رفته که همین که ماشینی بگیری و زائو را تا بیمارستان برسانی، در بیمارستان هم برفرض که بیمه باشی و هزینه زایمان طبیعی رایگان باشد، در حد ضرورت وسایلی بخری و با مادر و نوزاد برگردی منزل، چندصدهزار تومانی از دستت می‌رود.

البته در زمان شیوع ویروس کرونا، رئیس انجمن علمی مامایی ایران، موضوع زایمان در منزل را پیشنهاد داده بود، این پیشنهاد اما از طرف وزارت بهداشت و درمان رد شد تا به امروز که اخبار گوشه و کنار می‌‎گوید، زایمان در خانه، نه به دلیل ترس از حضور در بیمارستان و بیماری که به دلیل مشکلات اقتصادی و توان مالی کم، رو به افزایش است، تولدی که هیچ‎‌گاه رنگ ثبت و دریافت شناسنامه نمی‌بیند.

پول زایمان در بیمارستان را ندارند، قید شناسنامه را هم می‌زنند؛ «قابله می‌آید ۲۵۰هزار تومان می‌گیرد»

معضلی به نام بی‌پولی

زهرا احمدی، کارشناس رشته مامایی، خاطره‌ها درباره زایمان در خانه دارد. او در یکی از بیمارستان‌های حاشیه تهران خدمت می‌کند و با افراد کم‌برخوردار زیادی در ارتباط است.

او می‌گوید: «عموما مادران ایرانی تمایل دارند فرزند خود را در بیمارستان به دنیا بیاورند، آن‌ها از زایمان بدون حضور پزشک و یا ماما می‌ترسند بنابراین خطر نمی‌کنند و برای زایمان خود را به بیمارستان می‌رسانند.»

این اما بدان معنا نیست که مادری در خانه زایمان نکرده است. احمدی از مراجعه‌کننده افغانی می‌گوید که با خونریزی شدید به بیمارستان محل خدمت او مراجعه کرد، مادری که فرزندش را در خانه و به کمک همسرش به دنیا آورده بود. این مادر افغان اما دچار خونریزی شدید شده بود.

این کارشناس رشته مامایی می‌گوید: «این زوج حتی تمایلی نداشتند برای درمان خونریزی به بیمارستان مراجعه کنند، تنها تمایل داشتند با مصرف قرص مشکل آن‌ها حل شود.»

احمدی توضیح می‌دهد که توان مالی کم باعث تن دادن زایمان در خانه شده بود. احمدی اما مادران افغان دیگری را هم می‌‎شناسد، مادرانی که بخاطر فقر نه تنها به پزشک متخصص زنان و زایمان که حتی به ماما هم نمی‌توانند مراجعه کنند. آنها برای کم شدن هزینه‌های زایمان، به قابله پول می‌دهند.

این کارشان می‌تواند منطقی باشد، درست است که هزینه‌های زایمان طبیعی در بیماستان‌های دولتی رایگان است، اما هزینه‌های جانبی بستری، تهیه دارو و لوازم مصرفی و ... خود می‌توانند دلیلی باشد تا خانواده‌ها ریسک زایمان در خانه را به جان بخرند.

وقتی هشتمین بچه هم در خانه به دنیا آمد

اسمش خداداد است و از اتباع افغان. می‌گوید که همین سه ماه قبل، فرزندش به دنیا آمده است. فرزند اما نه در بیمارستان که در خانه به دنیا آمده، دلیل هم روشن است، زمانی که خداداد ۹ سر عائله دارد و سیر کردن این همه بچه خود، گاو نر و مرد کهن می‌خواهد، این پدر افغانستانی ترجیح می‌دهد پولش را برای هزینه‌های حیاتی زندگی‌اش صرف کند.

او البته تعریف می‌کند که فرزند هشتم با کمک قابله به دنیا آمد، قابله برای به دنیا آوردن فرزندش حدود ۲۵۰ هزار تومان دستمزد گرفت، هزینه‌ای که حتی از هزینه‌های جانبی زایمان در بیمارستان دولتی هم، کمتر است.

خداداد اما تنها نیست؛ برخی از خانواده‌های ایرانی هم، تمایل دارند فرزندان‌شان، در خانه به دنیا بیاید. این را نیما محمدی، کارشناس پرستاری به ما می‌گوید، او اهل استان کرمانشاه است و سه سال پیش برای کمک درمانی به روستایی در مرز استان لرستان و کرمانشاه رفته بود.

محمدی می‌گوید که مادران همه ۵ خانواده‌ای که در این منطقه زندگی می‌کنند فرزندان خود را در خانه به دنیا آورده‌اند. کمترین امکانات زیستی، مانند گاز، برق و آب هم در این منطقه وجود ندارد و محمدی می‌گوید که پدر و مادرهای این روستا ترجیح می‌دهند، برای به دنیا آوردن فرزند هزینه‌ای به بیمارستان پرداخت نکنند. یک نوعی از فقر مالی که با فقر فرهنگی هم عجین شده است.


در جنوب ایران هم فقر و نداری کار را به جایی رسانده که زنان باردار ترجیح می‌دهند در منزل زایمان کنند، درست مانند «زهرا.ر»که در یکی از روستاهای قشم زندگی می‌کند؛ او هر سه فرزندش را در خانه به دنیا آورده است. وقتی دلیلش را می‌پرسیم، به خبرآنلاین از هزینه‌های بالای درمان در بیمارستان و توان مالی کم می‌گوید، از این که همسرش شغل فصلی دارد و ماهیگیر است.

زایمان در خانه البته برای زهرا که ۲۴ سال سن دارد، سخت است، در زایمان آخرش، بند ناف دور گردن فرزندش پیچیده بود، او می‌گوید که نزدیک بود، فرزندش را از دست دهد. به کمک مادر که البته تجربه‌ای هم در قابلگی ندارد، نوزاد زنده ماند.

پول زایمان در بیمارستان را ندارند، قید شناسنامه را هم می‌زنند؛ «قابله می‌آید ۲۵۰هزار تومان می‌گیرد»

معضلی به نام شناسنامه

زایمان در خانه اما این قدرها هم ساده نیست، برای دریافت شناسنامه، گواهی تولد از طرف پزشک نیاز است و نوزادی که تحت نظر یک پزشک یا ماما به دنیا نیامده است، گواهی تولد و شناسنامه‌ای دریافت نمی‌کند.

این معضل بزرگی است برای معصومه سجادی که فعال اجتماعی است. او در جزیره قشم فعالیت می‌کند، جایی که سجادی تعریف می‌کند، برخی از مادران فرزندان خود را به دلیل فقر در خانه به دنیا می‌آورند. سجادی با مادران ایرانی و افغان زیادی در این جزیره روبه‌رو بوده است که فرزند خود را در خانه به دنیا آورده‌اند. بچه‌هایی که درد فقر آن‌ها را از داشتن هویت و شناسنامه و حتی تحصیل و امکانات اولیه یک زندگی محروم کرده است. سجادی می‌گوید: «در ۸۰ درصد موارد، دوندگی‌ها برای دریافت شناسنامه فرزندانی که گواهی تولد ندارند، نتیجه نمی‌دهد و فرزندان هم هیچ‌گاه صاحب شناسنامه نمی‎‌شوند.»

منبع: خبر آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 43
  • ناشناس
    1

    این ها همه کار دشمن است و گرنه حاکمان فعلی ایران جزو عالی ترین ها هستند

    نظرات شما -
    • لطفاً برای زنان تصمیم نگیرید اگر انسان هستید
      1

      خیلی صادقانه و خالصانه میگم من از طرفداران سرسخت نظام جمهوری اسلامی بودم اما هر بار که اخبار ضد زن می‌شنوم از عقیده خود پشیمان شده و به سمت مخالفان گرایش بیشتری پیدا می‌کنم

  • ناشناس
    0

    دلخوش به این مقدار نباشید .

  • ناشناس
    0

    وقتی هر روز صحبت از افزایش جمعیت هست چرا نباید هزینه زایمان در بخش دولتی صفر نباشه به جای جوایز اعلامی سلامت مادر و کودک را مهمتر از هرمورد دیگر بدونید اگه سلامتی نباشه حفظ نوزاد بدنیا امده به صفر خواهد رسید مسئولین محترم به گوش

  • ناشناس
    33

    مگر حیوانات ماده که در طبیعت وضع حمل می کنند دامپزشک متخصص زایمان جنین آنها را به دنیا می آورد؟! وضع حمل جنین انسان نیز مانند حیوانات است و هیچ فرقی بین آنها نیست! زنان این دوره زمانه بر عکس مادران و مادر بزرگهای ما خیلی نازپرورده بار آمده اند که حاضر نیستند بطور طبیعی زایمان کنند و جهت عمل جراحی سزارین خود را به تیغ جراحی متخصص زنان و زایمان می سپارند!

    نظرات شما -
    • 😐
      7

      داداش من‌پسرم ولی فکر کن چه دردی داره که خانوما حاضرن شکمشونو با چاقو پاره کنن ولی طبیعی بدنیا نیارن بچه رو
      این حرف شما مثل اینه که بگیم قدیما مردم تو غار زندگی میکردن و از چاه آب میکشیدن و با هیزم غذامیپختن،چرا باید لوله کشی کنیم آب رو و تو خونه شیک و تمیز زندگی کنیم
      یا بگیم قدیما مردم تو معدن کار میکردن و چرا باید اجازه بدیم ماشینهای مکانیکی معادن رو حفر کنن
      خوب پیشرفت بشر یعنی همین دیگه،زایمان طبیعی زن و هیکلشو از ریخت میندازه،اصولا هرکاری که جهان اولی ها کنن درست ترینه
      البته قبول داذم عده ای خیلی لوس و بی مزه هستن چه مرد و چه زن ولی زایملن طبیعی خیلی وحشتناکه،من زنم خودشم بخواد راضی نیستم درد بکشه بخاطر بچه من

    • ب ناشناس
      1

      تنها چیزی که لایق هستی بهت بگم خیلی عرب زاده هستی ضدزن وضد انسانیت حرف زدی

    • ناشناس
      2

      شما کجا زاییده شدی؟ تو حموم؟

    • ناشناس
      2

      مرسی از۱۱:۵۹
      شیر مادرت حلالت....
      بله این آقایی که انسان رو با حیوان تشبیه کرده از خدای بزرگ آرزومندم زایمان که نمی‌تونه بکنه چون مرد هس ولی دردی معادل درد زایمان برایش بوجود بیاره تا بعد بیینم همینطور راحت و آسان نظر میده یا نه

    • 2

      فقط زنان باید در مورد نوع زایمان صحبت کنند نه کسی که نفسش از جای گرم بلند میشه
      فقط یه چیزی......
      مگه شما نمیگید زایمان طبیعی در بیمارستان های دولتی رایگانه؟؟؟
      پس چرا تشویق به زایمان رایگان در خانه دارید
      نکنه پشیمانید
      پشیمانید همون چندر غازی که کمک می‌کنید رو هم دریغ کنید؟؟؟
      به قول یکی از کاربران:
      خاک بر سرتان با سیاستهایتان

    • ناشناس
      3

      مگر حیوانات نر هم ریش و سیبیل خود را می‌زنند؟؟
      زمان قدیم مردان ما یک متر ریش نگه می‌داشتند و می‌بافتند
      مردان حالا سوسول شدن هزینه می‌کنند آنها را می‌تراشند

    • ناشناس
      16

      به کاربر ۱۱:۵۹: قیاس باید درست باشد نه اینکه مثل شما قیاس مع الفارق کنیم! چند هزار سال است زنان آبستن بطور طبیعی زایمان می کنند و خداوند باریتعالی به عنوان خالق انسان مخلوق خود را طوری آفریده که بتواند هر نوع دردی و از جمله درد زایمان نحمل کند! خداوند هیچ رنجی خارج از تحمل بشر به او نمی دهد!

    • ناشناس
      3

      به۱۴:۵۲
      اتفاقا خداوند در قرآن فرموده ما انسان را در رنج آفریدیم
      و در جای دیگری گفته .........
      شاید باعث دلچرکی و بدبین شدن زنان نسبت به خداوند بشه پس این آیه رو نمیگم
      فقط یه چیزی
      شما آقایان که ریش و سبیل دارید چرا برخلاف آنچه خداوند خواسته ریشو سیبیلهایتان رو می‌زنید
      آیا خداوند رنجی خارج از تحمل داده؟؟؟؟ چرا برخلاف خواست خدا و طبیعت رفتار میکنین؟؟؟
      زایمان یک درد بسیار بسیار شدید و سخته و می‌تونید نظرسنجی از تمام زنانی که زایمان کردن بگذارید ببینید چند درصد زنان راضی هستند یک بار دیگر زایمان کنند؟؟
      حتی درباره عادت ماهانه خدا در قرآن فرموده ای پیامبر درباره عادت ماهانه زنان از تو سوال میشود بگو آن رنجی است برای زنان ............. چه رسد به زایمان
      و درباره زایمان هم آیه هست مادر نه ماه با تحمل سختی ،،،رنج بارداری به دوش می‌کشد و با سختی و مشقت متولد می‌کند ( تاکید به احترام به مادر)
      خدا خودش داره میگه سخت و مشقت باره شما میگی نه
      معلومه مرد هستی و ازون مردای کله شق پرحرف بیمغز که فقط میخواد جلب توجه کنه
      به عنوان یک زن که زایمان طبیعی رو تجربه کرده عذابی معادل زایمان رو برایت آرزو می‌کنم تا بعد از این زبون درازی نکنی
      امیدوارم خبر فوری مرد باشه و منتشر کنه

    • 😐
      0

      به ناشناس ۱۳:۰۷
      زنده باشید
      سپاسگذارم
      واقعا حق باشماست بانو😢🌼

  • ناشناس
    1

    دیگه چه نقشه هایی برای افزایش جمعیت دارید
    من به عنوان یک زن فاتحه خوندم واسه انسان‌های خودخواه و بی رحم که جز منافع خودشون به چیز دیگری فکر نمی‌کنند بچه بزایم چه در خانه چه در بیمارستان
    خوبه بابا !!!!!!!!!!
    چند وقت دیگه قانون بذارید اگر زنی کمتر از پنج تا بچه بیاره کارت ملی شو مسدود می‌کنیم
    خجالت نکشید
    اگه دستم می‌رسید به امثال شما,,, کاری میکردم که در وسط خیابان زایمان کنید و قیافه شما رو اون لحظه همه ببینند
    ببینم بعد از آن به بعد باز هم زرررررررررر اضافه می‌زنید یا نه....

    نظرات شما -
    • 0

      😂😂😂😂😁😁😁😁

  • ناشناس
    0

    این مردمان شهروندان نمونه جمهوری ولایی هستند...بچه پس انداختن تا آنجا که امکان دارد بدون توجه به شرایط مالی و فرهنگی...جماعت شعار بده دوست دارند همه ایران همین باشد... مدل پاکستان و افغانستان شود...برای همین هم کودک همسری را تبلیغ می کنند...مرد و زن کم سواد و فقیر می شود زایمان هشتمین کودک در خانه...آینده شان چه می شود؟ لات و لوت وآدمکش و متجاوز به حقوق بقیه...چون در خانواده ای بزرگ می شوند که اصلن نمی فهمند حقوق انسان یعنی چی... امثال اسیدپاشان بر صورت زنان، ساچمه زنان به چشم دختران و پسران، باتوم کشان بر گرده دخترکان نحیف و قاتلان شهید داغی ها از میان همین جماعت می آیند...

  • ایرانی
    2

    خبر فوری چرا باید ایران به تبعه ی افغان شناسنامه بدهد این چه گزارشیه؟چند درصد این افغان ها قانونی اومدن ایران؟چقد مالیات میدن؟چرا از یارانه ی بنزین و نون و... مفت استفاده میکنن؟چرا باید بیمارستان دولتی به اونا خدمات رایگان بده؟این حجم از افغان ها توی ایران چقد برق واب و گاز وسایر منابعو مصرف میکنن؟کسی حواسش هس؟

  • 🐜
    1

    همه مردان ایرانی خواجه شدن دلارهای فروش نفت گازپتروشیمی اورانیوم معادن طلا نقره مس و وووووووو حقوق سوریه لبنان وفسطین است نه ملت بی عرضه وترسو وتوسری خورایران

    نظرات شما -
    • 0

      احسنت . درست فرمودید: ملت ترسوی. توسری خور . بی غیرت غم پرور . آورین

  • ناشناس
    2

    خاک بر سر کسانیکه پول زایمان و شیرخشک فرزندشان را ندارند فرزند معصوم از پیامبر پاکتر است و کسانیکه نمیتوانند فرزندشان را خوشبخت و تامین کنند باید ازدواج نکنند به خدا قسم سوابش بیشتر است اینها همش کشک است که برکت میاد باید در این مملکت جان کند تا نانی بدست اوری مگر ندیدی جهانگیری چه گفت کسیکه نان نمی تواند در بیاورد برود بمیرد فرزندی بیاوری در این مملکت برای زجر خدا لعنتتان کند .حتی پولدارها یک یا دو تا .سیاست دولتی ها همین است وگرنه بزرگترش دارد در این کشور یا معتاد است یا بیکار یا خودکشی یا مریض است . ای مردم هرکس غیر از گفت فکر میخواد بندازد در دسر ان ادم نیست الاغ است این حرف درست است .مملکت که شما خرابش کردید اسلام هم من بهش تعهد ندادم اسلام و شیعه نابود شود من دینم ارثی است نه تحقیقی .

  • ناشناس
    0

    کار دژژژژژژژژژمن هست

  • علی
    0

    نتیجه تولد بیماری بیکاری تجاوز و مرگ است به کسی هدیه ندهیم

  • ناشناس
    0

    مملکت اسلامی و ایرانی به این میگن

  • ناشناس
    3

    خبر فوری شما وکیل وصی افغانیا شدی؟ افغانیا به ما چه؟ برگردن کشور خودشون زایمان کنن. اصلا با این اوضاعی که دارن چه اجباریه که تند و تند بچه پس بندازن؟ ما خودمون داریم از گرسنگی می میریم دیگه مشکلات دیگران به ما چه ربطی داره؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      محله ما افغانی زیاد داره به خدا قسم به خدا قسم به خدا قسم
      سه بار قسم خوردم باور کنید جز حقیقت چیزی نمیگم
      نون گیرمون نمیاد براحتی جاهای دیگه وقتی این‌ها تو صف هستن
      یک نانوایی هست که فقط افاغنه رو ساپورت می‌کنه عمرا اگه اونجا نون گیرت بیاد
      همگی هفت هشت تا بچه دارن و بیست تا سی تا نون میخرن خب چه مجبورید؟؟؟
      این همه بچه
      آینده این‌ها چی میشه

    • ب ناشناس
      0

      درآیند جرم جنایت علیه مردم ایران بیشتر می‌شود خدا بفریاد آیندگان برسه بااین بچه های اتباع

  • علی
    0

    هرکه بچه نداره نیاره همش بدبختیه بدبختی محض

  • ناشناس
    0

    فرزندان شما میخواهند فقط برای سینه گلوله و سربازی و تو سر خودشان زدن عاشورا و تشیع جنازه و عزاداری و کارهای بیخود . برای اشتغال و اینده و شادی و زندگی نمی خواهند . فرزند کدام مسول شهید یا کشته یا داخل ایران است رفته به قول شما چرا کشور شیطان بزرگ و اسراییل فرزند خشنودی رفتن

    نظرات شما -
    • ح.ن
      0

      همه ی گفته ها درست فقط به گفته ی اون یه شخص که گفت بچه نیارید/بخاطر خدا بچه های که نمیخوان ازدواج کن هم اصرار نکنید

  • ناشناس
    0

    گرانی زایمان هم وابسته به دشمن است این دشمن عوضی همه جا دست داره!

  • ناشناس
    0

    ما نون گیرمون نمیاد بخوریم خبر فوری فکر افغانیاست!

  • ناشناس
    0

    در اینترنت سرچ کنید
    بالاترین آمار مرگ و میر زنان در حین زایمان مربوط به افغانستان میشه آمارش بسیار بالا و وحشتناکه
    میدونید چرا؟؟؟
    به علت زایمان در منزل و نبود امکانات بهداشتی درمانی و همچنین عوامل دیگه که.... شخصی نوشته خدا بیشتر از توان انسان رنج نمیده پس این زنانی که حین زایمان فوت شدن چی؟؟؟ اگر خارج از توان نیست پس چرا این همه زن در دنیا از بین رفتند؟؟؟ جان این‌ها شیرین نبود؟؟؟
    زمان گذشته در تمام دنیا مرگ و میر زنان در حین زایمان چشمگیر بوده و از هر ده زن یک نفر از بین میرفته همانطور که در مورد بیماریهای دیگه مثل سل وبا کزاز وووووو ...واکسن و علم پزشکی آمار مرگ و میر رو پایین آورد
    این بهداشت و درمان و علم پزشکی بود که به کمک مادر و کودک آمد
    امروزه در بیمارستان مادر تحت مواظبت قرار می‌گیره از روش های نوین استفاده میشه تا مادر راحت‌تر زایمان کنه... بعد از زایمان هم در صورت نیاز به مادر خون یا سرم وصل میشه که بسیار حیاتی است اگه بچه مشکلی داشته باشه همون جا متوجه میشن و از آسیب‌های بیشتر جلوگیری میشه
    لطفاً وقتی اطلاعی از جزئیات یک مسأله ندارید لطف کنید نظر ندهید

  • ناشناس
    0

    آخه هشتمی ؟؟؟؟

  • ناشناس
    0

    چند روز پیش شوهرم بعد از دوازده سال زندگی مشترک برام یه انگشتر طلا خریده بود این اولین بار بعد از عروسیمون بود و در طول عمرش بود که برام یه کادوی طلا خریده بود 😂😁😂😁😀😆
    من که اولش باور نکردم طلاست گفتم حتماً بدلیه
    و چون زیاد دروغ میگه باور نکردم
    برگه خرید هم نشون داد بازم باور نکردم
    دیروز رفتم طلافروشی پرسیدم :
    آقا این طلاست؟؟
    طلافروش: بله پیدا کردید؟!😂😁😀😂😁😀
    حالا منظورم از بیان این داستان چی بود؟!
    وقتی شما بارها و بارها دروغ بگید و سابقه خوبی در رفتار و گفتار و عملکرد نداشته باشید حتی اگه حق با شما باشه دیگه کسی حرفتونو باور نمیکنه

    نظرات شما -
    • 😐
      0

      خخخخ😂😂😂😂
      بنده خدا با چه ذوقی طلا خریده تو این گرونی و باورم نکردی😂😂😂😂
      کمرم شیکست😂😂😂😂😂😐😐

  • ناشناس
    4

    پیامبر و ائمه این دولت در بیمارستانها به دنیا امده بودند؟ندادن شناسنامه برای این نوزادان عین نقض حقوق اساسی انسان و جرم اشکار و بدیهی است.این حاکمان مگر برای همه جای کشور دکتر و بیمارستان رایگان و شبانه روزی درست کرده اند که برای زایمانهای طبیعی سنتی حقوق انسانی شان را سلب می کنند؟

    نظرات شما -
    • 1

      زنان قدیم روغن نباتی نمی‌خوردند آشغال نمی‌خوردند سوءتغذیه نمی‌دیدند
      گوشت سالم لبنیات و روغن زرد و خرما ووووو
      بهترین و سالم‌ترین غذاها رو می‌خوردند
      هیکل زنان قدیم با امروز یکیه؟؟؟؟؟
      دختران امروزی ظعیف ظریف و بزرگ شده با سوسیس کالباس،، توقع دارید مثل زنان قدیم قدرت زایمان داشته باشند؟؟؟؟
      خدا هدایتتون کنه...

  • ناشناس
    1

    آن وقت بااین همه گرانی مرتب میگن بچه بدنیا بیارین اگر واقعا میخوان جمعیت زیاد بشه باید برای هرمادرحامله ای از اول بارداری تا زایمان همه چی را گران رایگان کنندبیمه ها هم بخصوص تکنیایها هم اکثرشون پول می‌گیرند اما دروقت هزینه ها متاسفانه هزینه ها را عهده دار نیستن دولت باید جوابگوی این بدبختی ها باشد که بااین گرانی‌ها باعث بدبختی همه مردم غیراز پولدارها شده.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      قبوله
      به شرطی که آقایان زایمان کنند 😂😂😂😂

  • 0

    یکی مقایسه ای با حیوان کرده بود. جواب من:

    اگر شما خودت رو انسان می دونی من ترجیح می دم حیوان باشم.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      احسنت
      👏👏👏👏👏👏👏👏

  • ایرانی آباد و آزاد
    0

    مردم را به کجا رساندن این مسئولین و دولت بی سواد و فاسد و حراف و دروغگو و متوهم ..

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها