شرایط تبدیل داروخانه روزانه به شبانه روزی

در این نوشته به بررسی شرایط تبدیل وضعیت داروخانه روزانه به شبانه روزی می‌پردازیم.

شرایط تبدیل داروخانه روزانه به شبانه روزی

داروخانه‌های شبانه روزی، جزو مهم‌ترین داروخانه‌هایی هستند که وجود آن‌ها در هر محدوده و منطقه‌ای ضروری است. هر یک از افرادی که دارای داروخانه‌های روزانه هستند؛ می‌توانند با توجه به شرایط تبدیل داروخانه روزانه به شبانه روزی، داروخانه خود را به یک داروخانه شبانه روزی تبدیل کنند. 

اصلی‌ترین شرایط تبدیل داروخانه روزانه به شبانه روزی را می‌توان در سابقه کار داروخانه‌ها جستجو کرد. در واقع زمانی می‌توان مراحل تبدیل داروخانه روزانه به شبانه روزی را انجام داد که داروخانه روزانه حداقل به مدت 5 سال فعالیت مستمر داشته باشد. پس از گذشت این زمان، می‌توان با ارائه مدارک مورد و رعایت دیگر شروط، مراحل تبدیل داروخانه را انجام داد.

یکی از مهم‌ترین شرایط تبدیل وضعیت داروخانه روزانه به شبانه روزی، وجود نیروی کار برای انجام امور است. در واقع لازم است که مسئول فنی داروخانه در ساعات مختلف شبانه روز در محل داروخانه حضور داشته باشد. اگر به هر دلیلی داروخانه شبانه روزی در ساعات مقرر شده باز نباشد، تخلف محسوب شده و فردی که اقدام به دریافت مجوز مربوط به داروخانه کرده است، جریمه خواهد شد. بنابراین، اولین شرط برای تبدیل یک داروخانه روزانه به شبانه روزی، این است که نیروی کار متخصص و با تعهد در زمان مشخص در محل داروخانه حضور داشته باشد.

ساعات کار داروخانه‌های شبانه روزی با روزانه کاملا متفاوت است، به طوری که داروخانه‌های روزانه می‌توانند از ساعت 8 تا 22 فعالیت کنند و پس از آن دیگر الزامی به حضور متصدی داروخانه در آن نیست؛ اما داروخانه‌های شبانه روزی باید حتما از ساعت 22 تا 8 نیز باز باشند تا مردم بتوانند از خدمات ارائه شده در این داروخانه‌ها استفاده نمایند. در صورتی که در این بازه ساعتی مشخص، داروخانه باز نباشد؛ تخلف محسوب می‌شود و باید جریمه پرداخت شود.

داروخانه‌های شبانه روزی باید دارای ساعات کار مشخصی باشند. این ساعت کار باید حتما در پروانه داروخانه درج شده باشند تا برای عموم مردم و همچنین دانشگاه‌های علوم پزشکی قابل رویت باشند. در صورتی که این موضوع به طور دقیق توسط داروخانه رعایت نشود، امکان تبدیل داروخانه روزانه به یک داروخانه شبانه روزی وجود ندارد. بنابراین لازم است که کلیه داروخانه‌های شبانه روزی دارای ساعات کار مشخص که در پروانه داروخانه درج شده‌اند، باشند و حتما طبق توضیحات ذکر شده باید در این زمان به مردم خدمات ارائه کنند.

ارائه یک سری مدارک برای تبدیل داروخانه روزانه به داروخانه شبانه روزی الزامی است. در صورتی که این مدارک توسط فرد متقاضی ارائه نشوند، به درخواست آن‌ها ترتیب اثر نخواهد شد. مدارکی که باید برای تبدیل داروخانه‌های روزانه به شبانه روزی به سازمان غذا و دارو ارائه شوند، عبارتند از:

  • تقاضای کتبی مؤسس داروخانه
  • اظهار نظر صریح معاون / مدیر غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مربوطه در خصوص موضوع
  • اعلام وضعیت مسئول فنی برای ساعات جدید فعالیت داروخانه و در صورت لزوم مدارک مسئول فنی جدید

در صورتی که نیاز به ثبت تقاضای تبدیل وضعیت فعالیت داروخانه از روزانه به شبانه روزی را دارید، باید علاوه بر مدارک ذکر شده گزارش کارشناسی بازدید از محل داروخانه را نیز ارائه نمایید. این گزارش توسط کارشناسان متخصص برای داروخانه‌های روزانه صادر می‌شود.

فارغ از ساعات کار که یکی از مهم‌ترین شرایط تبدیل داروخانه روزانه به شبانه روزی است، یکی دیگر از شرایط مساحت داروخانه است که بسیار حائز اهمیت بوده و حتما باید بر اساس آن، به دنبال دریافت مجوز داروخانه شبانه روزی باشید. همچنین در صورتی که هنوز اقدام به اجاره و یا خرید یک ملک جهت ساخت داروخانه شبانه روزی نکرده‌اید، توجه به این موضوع بسیار حائز اهمیت است.

حداقل مساحت و شرایط فنی داروخانه شبانه روزی در نظر گرفته شده از سوی سازمان غذا و دارو، 40 متر مربع است. در واقع داروخانه‌های روزانه می‌توانند با متراژ 30 متر مربع فعالیت خود را ادامه دهند؛ اما برای داروخانه‌های شبانه روزی حداقل مساحت در نظر گرفته شده 40 متر مربع است. انتخاب یک داروخانه با چنین مساحتی جهت تبدیل آن به داروخانه شبانه روزی، کار چندان سختی نیست؛ چرا که به هر حال متراژ 40 متر مربع برای یک داروخانه خیلی هم بزرگ نبوده و می‌تواند از نظر مساحت کوچک نیز به نظر برسد.

با توجه به شرایط تبدیل داروخانه روزانه به شبانه روزی و حداقل مساحت داروخانه شبانه روزی، باید صاحبان داروخانه‌ها بهترین داروخانه‌ها را مطابق با بودجه و اهداف خود انتخاب نمایند. با وجود بالا رفتن قیمت اجاره و خرید ملک جهت راه‌اندازی داروخانه‌های شبانه روزی، بسیاری از صاحبان این داروخانه‌ها به دنبال حداقل‌ها هستند. همین موضوع باعث شده تا برخی از داروخانه‌های نوپا و جدید شبانه روزی دارای متراژ کوچک باشند.

راه‌اندازی یک داروخانه با مساحت 40 متر مربع می‌تواند مزایای زیادی را برای صاحبان داروخانه‌ها به همراه داشته باشد؛ چرا که از یک طرف هزینه‌های راه‌اندازی کاهش پیدا می‌کند، از یک طرف قفسه بندی و طراحی دکوراسیون داروخانه نیز با هزینه کمتری انجام خواهد شد؛ اما انتخاب یک داروخانه کوچک می‌تواند چالش‌های زیادی را نیز به همراه داشته باشد. به هر حال داروخانه‌هایی که متراژ محدودی دارند باید با دقت بیشتری طراحی و ساخته شوند تا بتوان از حداکثر فضای آن‌ها استفاده بهینه کرد.

روش‌های قدیمی که برای طراحی انواع داروخانه به کار می‌رفتند، دیگر این روزها کارایی مفیدی ندارند؛ چون عمدتا داروخانه‌هایی که برای تبدیل به داروخانه شبانه روزی مورد استفاده قرار می‌گیرند، دارای متراژ بسیار محدودی‌اند و باید از فضای موجود در آن‌ها حداکثر استفاده را کرد. این موضوع در روش‌های قدیمی طراحی مورد توجه قرار نمی‌گرفت.

طراحی داروخانه شبانه روزی با حداقل متراژ و مساحت باید از همان ابتدا به‌صورت اصولی انجام شود. قفسه بندی، انتخاب کمدهای دیواری، نوع پارتیشن انتخاب شده در داروخانه و حتی دکور شیشه‌ای به کار رفته در داروخانه تاثیر زیادی روی بهره‌وری از فضا خواهد داشت. توصیه می‌شود که برای بهبود روحیه بیماران و بزرگ‌تر نشان دادن فضای داروخانه‌های کوچک از رنگ‌های روشن برای طراحی دکوراسیون آن‌ها استفاده شود. در این صورت زیبایی داروخانه‌ها چندین برابر شده، فضا پرنورتر نشان می‌دهد و می‌توان با اعتماد به‌نفس بیشتری در یک داروخانه کوچک فعالیت کرد. بنابراین، نوع رنگ انتخاب‎شده برای طراحی بخش‌های مختلف داروخانه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

نکته دیگری که باید برای تبدیل داروخانه روزانه به شبانه روزی با حداقل مساحت به آن توجه شود، قفسه بندی داروخانه است. قفسه بندی می‌تواند با کمک افراد متخصص و باتجربه در این زمینه انجام شود تا فضای داروخانه به‌صورت حداکثری مورد استفاده قرار گیرد. قفسه‌ها باید در ابعاد مشخص، با ارتفاع مناسب و در بخش‌های مختلف داروخانه ایجاد شوند. حتی توصیه می‌شود که برای فضاهای مخفی داخل داروخانه نیز از قفسه بندی‌های مناسب استفاده گردد تا در صورت امکان بتوان وسایل مختلف و برخی از داروها را در آن‌ها قرار داد.

طبیعتا برای تبدیل داروخانه روزانه به شبانه روزی به غیر از قفسه بندی، باید به دکور انتخاب شده برای قرار دادن برخی از محصولات آرایشی بهداشتی و محصولات خاص نیز توجه شود. استفاده از دکور به عنوان پیشخوان در داروخانه‌های کوچک بهترین راهکار است؛ چون عمدتا در این داروخانه امکان ایجاد دکور دیواری شیشه‌ای وجود ندارد.

در نهایت می‌ توان بر اساس شرایط تبدیل داروخانه روزانه به شبانه روزی و قوانین ذکر شده در سازمان غذا و دارو، این کار را برای افزایش درآمد داروخانه و خدمت‌‎رسانی بهتر به مردم انجام داد، فقط کافیست که صاحب داروخانه برای دریافت مجوز مصمم باشد.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • محدثه
    0

    یکی از بهترین و کاربردی ترین مقاله ای که تو این حوزه خوندم مقاله شما بود. من دنبال کسب مجوز برای تبدیل داروخانه روزانه به شبانه بودم .لطفا از این مدل مقالات بیشتر روی سایت قرار دهید باتشکر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها