پنج چیزی که شاید به اشتباه فکر می‌کنید به آن آلرژی دارید

از گرده گل و پنی سیلین گرفته تا گلوتن و لاکتوز بسیاری از ما به اشتباه فکر می‌کنیم یا این گونه به ما گفته شده که به این موارد آلرژی داریم و در صورت مواجهه با آن دچار حساسیت می‌شویم در حالی که در واقع این گونه نیست.

پنج چیزی که شاید به اشتباه فکر می‌کنید به آن آلرژی دارید

در این گزارش پنج موردی می‌پردازیم که بسیاری از افراد به آن آلرژی ندارند، اما به اشتباه فکر می‌کنند ویا این گونه به آنان گفته شده که مبتلا به آلرژی هستند:

پنج چیزی که فکر می کنید ممکن است به آن حساسیت داشته باشید اما در واقع به آن حساسیت ندارید/ پنج چیزی که شاید به اشتباه فکر می کنید به آن آلرژی دارید

 

۱-پنی سیلین

به گزارش فرارو به نقل از دیلی تلگراف، دکتر "سوفی فاروک" در حین کار به عنوان پزشک جوان دچار سینوزیت شد و برای او پنی سیلین تجویز شد. پس از آن که او علائم کهیر را بر روی پوست اش مشاهده کرد یکی از همکاران اش به وی گفت که آشکار نسبت به پنی سیلین حساسیت دارد. او سال‌ها بعد متوجه شد که این گونه نبوده و صرفا یک عفونت باعث بروز کهیر شده بود. در واقع، پوست می‌تواند هیستامین را برای مقابله با عفونت آزاد کند.

نتیجه مطالعه‌ای تازه نشان می‌دهد که دکتر فاروک در این زمینه تنها نبوده است. انجمن داروسازی سلطنتی بریتانیا اشاره می‌کند که میلیون‌ها نفر به اشتباه تصور می‌کنند به پنی سیلین حساسیت دارند و مخققان دریافته اند که بیش از ۹۰ درصد از افرادی که به آنان گفته شده بود و یا فکر می‌کردند که مبتلا به آلرژی هستند در واقع حین آزمایش مشخص شد که اصلا آلرژی نداشتند.

دکتر سوفی فاروک که یکی از متخصصان برجسته آلرژی در بریتانیا و نویسنده کتاب "درک آلرژی" است می‌گوید: "آلرژی دارویی یک مشکل بسیار واقعی است و می‌تواند بسیار جدی باشد. با این وجود، موضوع دیگر تشخیص نادرست آلرژی داشتن یک فرد به یک دارو است در حالی که آن فرد در واقع از یک عارضه جانبی یا علائم بیماری یا عفونت رنج می‌برد و ربطی به آلرژی ندارد".

"آدام فاکس" پروفسور آلرژی اطفال در کینگز کالج لندن می‌گوید که نتیجه تحقیقات جدید با تجربه او همخوانی دارد. او می‌گوید:" مسئله تشخیص بیش از حد آلرژی به پنی سیلین چیزی است که من همواره در در عمل می‌بینم و این موضوع می‌تواند برای تمام عمر برای یک فرد مسئله ساز باشد و او گمان کند که واقعا به پنی سیلین آلرژی دارد. با این وجود، وقتی داستان آنان را بررسی می‌کنید معمولا یک نکته مشترک را پیدا می‌کنید این که آن افراد در زمانی که مبتلا به بیماری بودند مصرف آنتی بیوتیک را آغاز کردند و جوش‌های پوستی ایجاد شد. در اکثر موارد جوش‌های پوستی ناشی از بروز عفونتی بود که آنتی بیوتیک برای آن تجویز می‌شد و نه از خود آنتی بیوتیک".

نتایج مطالعات متعدد نشان داده اند که تنها حدود ۱۰ درصد از افرادی که گفته شده و یا فکر می‌کنند که به پنی سیلین آلرژی دارند واقعا مبتلا به آلرژی بوده اند. با این وجود، "برچسب زدایی" از افرادی که گمان می‌شود آلرژی داشته باشند و به عبارت دیگر اثبات آلرژی نداشتن آنان اغلب نیازمند انجام آزمایش تخصصی است.

دکتر فاروک می‌گوید: "این برچسب آلرژی داشتن تاثیر بالقوه منفی دارد. پنی سیلین یک آنتی بیوتیک فوق العاده مفید است. اگر تصور شود که بیماری به پنی سیلین آلرژی دارد برایش آنتی بیوتیک‌های جایگزین تحویز می‌شود که ممکن است کم‌تر موثر باشند. مشکل این است که آزمایش آلرژی معمولا در کلینیک‌های تخصصی انجام می‌شود که دست کم در بریتانیا اغلب تحت پوشش درمانی قرار نمی‌گیرند و یا تعداد کلینیک‌های اندکی این آزمایش را انجام می‌دهند".

پنج چیزی که فکر می کنید ممکن است به آن حساسیت داشته باشید اما در واقع به آن حساسیت ندارید/ پنج چیزی که شاید به اشتباه فکر می کنید به آن آلرژی دارید

۲-گلوتن

بر اساس گزارش انجمن رژیم غذایی بریتانیا از هر ۱۰۰ نفر یک نفر مبتلا به بیماری سلیاک است بیماری‌ای که در آن سیستم ایمنی بدن هنگام خوردن گلوتن به بافت خود حمله می‌کند پروتئینی که در گندم، جو و چاودار یافت می‌شود. با این وجود، نتایج مطالعات نشان می‌دهند که از هر ده نفر یک نفر از خوردن گلوتن خودداری می‌ورزد. تعداد فزاینده‌ای از افراد گلوتن را برای سلامتی یا کاهش وزن ترک می‌کنند گرایشی که با محبوبیت رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات تقویت شده است. با این وجود، اگر هیچ یک از شرایط فوق را ندارید مطلقا دلیلی برای کنار گذاشتن گلوتن وجود ندارد".

پنج چیزی که فکر می کنید ممکن است به آن حساسیت داشته باشید اما در واقع به آن حساسیت ندارید/ پنج چیزی که شاید به اشتباه فکر می کنید به آن آلرژی دارید

۳-لبنیات

فاکس در مورد افزایش تعداد افرادی که از مصرف لبنیات اجتناب می‌کنند می‌گوید:"عدم تحمل لاکتوز زمانی است که شما آنزیم لاکتاز را به اندازه کافی تولید نمی‌کنید. بنابراین، نمی‌توانید قند‌های موجود در شیر را به درستی هضم کنید که منجر به نفخ و اسهال می‌شود. در حالی که آلرژی لبنیات یک پاسخ ایمنی به برخی پروتئین‌های شیر است که منجر به علائم آلرژیک مانند تورم، کهیر، مشکلات تنفسی و بالقوه آنافیلاکسی* می‌شود".

عدم تحمل متفاوت از ابتلا به آلرژی است و تشخیص آن آسان است، زیرا علائم واضخ و فوری هستند و اگر نگران هستید می‌توانید با پزشک عمومی صحبت کنید. مواد مغذی موجود در لبنیات از جمله کلسیم و ویتامین د برای سلامت استخوان، دندان و قلب ضروری و مهم هستند و حذف بدون دلیل لبنیات از لحاظ عقلانی قابل توجیه نیست.

پنج چیزی که فکر می کنید ممکن است به آن حساسیت داشته باشید اما در واقع به آن حساسیت ندارید/ پنج چیزی که شاید به اشتباه فکر می کنید به آن آلرژی دارید

۴-میوه

تنها دو درصد از افراد به میوه آلرژی دارند. دکتر فاروک می‌گوید:" آلرژیست‌ها اعلب بیماران شان را مشکوک به داشتن آلرژی نسبت به میوه‌ها قلمداد می‌کنند. این موضوع به دلیل وجود نوع پروتئین موجود در میوه ها، سبزیجات، آجیل، دانه‌ها و غلات است که باعث واکنش می‌شوند".

شکل خفیف‌تر آن سندرم گرده میوه (PFS) و شکل شدیدتر آن آلرژی به پروتئین انتقال لیپید (LTP) است که نام آن از نوع پروتئین موجود در میوه ها، سبزیجات، آجیل، دانه‌ها و غلات می‌باشد که باعث واکنش می‌شوند.

دکتر فاروک می‌گوید اولین نوع آلرژی یعنی سندرم گرده میوه واکنشی به پروتئین‌های موجود در میوه‌های خام، سبزیجات، برخی آجیل‌های درختی و سویا است که از نظر ساختاری مشابه پروتئین‌های موجود در گرده‌های خاص (مانند توس یا علف) هستند. او می‌گوید:"وقتی برخی از افراد مبتلا به تب یونجه این مواد غذایی را می‌خورند سیستم ایمنی شان گیج می‌شود. البته واکنش‌ها معمولا خفیف در حد خارش دهان، لب ها، گوش‌ها یا متورم شدن لب‌ها و خارش دار و ناراحت کننده شدن گلو یا عطسه هستند. معمولا پختن یا کنسرو کردن مواد غذایی پروتئین ایجاد کننده واکنش را از بین می‌برد. بنابراین، بیماری که هنگام خوردن هلو از خود واکنش نشان می‌دهد پس از خوردن هلو‌های کنسرو شده مشکلی نخواهد داشت".

پروتئین انتقال چربی (LTP) در تمام میوه ها، آجیل ها، دانه‌ها و سبزیجات یافت می‌شود، اما برخلاف سندرم گرده میوه پختن آن آلرژی را از بین نمی‌برد و افراد مبتلا به آلرژی پروتئین انتقال چربی در معرض خطر واکنش‌های آلرژیک شدیدتر از حمله آنافیلاکسی قرار دارند. در همین حال، برخی از مواد غذایی از جمله توت فرنگی و گوجه فرنگی به دلیل تحریک پوست و ایجاد قرمزی به طور خاص در مورد کودکان شهرت دارند. این علائم و موارد معمولا با آلرژی غذایی اشتباه گرفته می‌شوند در حالی که اغلب آلرژن نیستند.

پنج چیزی که فکر می کنید ممکن است به آن حساسیت داشته باشید اما در واقع به آن حساسیت ندارید/ پنج چیزی که شاید به اشتباه فکر می کنید به آن آلرژی دارید
۵-گرده

از هر چهار نفر در بریتانیا یک نفر از تب یونجه رنج می‌برد که دکتر فاروک به آن اشاره می‌کند و منجر به بیش از چهار میلیون مورد بیماری در روز در سراسر جهان شده و سالانه ۳۰۰ میلیون پوند برای اقتصاد بریتانیا هزینه به همراه دارد.

او می‌گوید:"نتیجه مطالعه روی نوجوانان انگلیسی مبتلا به تب یونجه نشان داد که احتمال افت نمره بین امتحانات آزمایشی و نهایی نسبت به همسالانی که تب یونجه نداشتند ۴۰ درصد بیش‌تر است و این میزان زمانی که آنان از دارو‌های آرام بخش آنتی هیستامین استفاده می‌کردند به ۷۰ درصد افزایش می‌یافت".

علائم فصلی مانند خارش چشم، گلو یا گوش داخلی، آبریزش چشم، خارش، آبریزش بینی و عطسه که به خوبی به درمان‌های آلرژی پاسخ می‌دهند احتمالا تب یونجه است. با این وجود، اگر علائم در تمام طول سال باشد احتمالا یک آلرژی به گرده نیست بلکه عموما رینیت غیر آلرژیک* است که علائم آن شامل انسداد یا چکیدن بینی و عطسه می‌باشد. این مورد علت مشخصی ندارد، اما می‌تواند توسط گرد و غبار یا سایر محرک‌ها ایجاد شود و درمان‌ها شامل اسپری‌های بینی نمکی یا آنتی هیستامین‌ها است.

تفاوت بین آلرژی و عدم تحمل چیست؟

عدم تحمل شایع‌تر است سیستم ایمنی را درگیر نمی‌کند و تهدید کننده زندگی نیست. ممکن است چندین ساعت یا بیشتر به طول انجامد تا علائم نشان داده شوند علائمی که می‌تواند متفاوت باشد و شامل مشکلات پوستی مانند اگزما، نفخ و علائم سندرم روده تحریم پذیر (IBS) است.

به گفته دکتر فاروک از سوی دیگر آلرژی سیستم ایمنی را درگیر می‌کند که باعث تحریک آن می‌شود. او می‌گوید این بدان خاطر است که آلرژی باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن شما به چیزی بی ضرر که فکر می‌کند مضر است پاسخ دهد. علائم آلرژی فوری است و شامل خارش، عطسه، کهیر و حتی آنافیلاکسی می‌باشند.


آنافیلاکسی: یک واکنش شدید و تهدید کننده زندگی است که به عنوان شوک آنافیلاکسی نیز شناخته می‌شود و با علائمی مانند تغییر شدت نبض، جوش‌های پوستی برجسته و قرمز شدن چشم ها، لب‌ها و متورم شدن زبان همراه می‌باشد.

منبع: فرارو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها