خبر فوری بررسی می کند؛

معمای میزان کسری معلم در ایران!

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ۸ ماه قبل گفته‌بود ۱۰۰ هزار کمبود معلم داریم، وزیر چند روز قبل گفته‌بود ۲۰۰هزار کمبود معلم داریم و حالا یک کارشناس آموزشی مدعی شده ۳۰۰ هزار معلم کم داریم!

معمای میزان کسری معلم در ایران!

کورش زارعی- شاید وقتی حرف از آمار‌های متناقض به میان بیاید، شما ناخودآگاه به بانک مرکزی فکر کنید، اما در کمال شگفتی یکی از نامنظم‌ترین اطلاعات آماری کشور متعلق به آموزش و پرورش است.

۴۵ روز از بازگشایی مدارس و فاجعه کمبود معلم گذشته است، اما هنوز وضعیت آمار و ارقام حوزه آموزش و پرورش چندان دقیق نیست و عدد و رقم‌هایی که از سوی مسئولین برای کمبود معلم مطرح می‌شود متفاوت است.

در فروردین امسال سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از کمبود ۱۰۰ هزار معلم خبر داد، اما همین چند روز قبل صحرایی ، وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که حدود ۲۰۰ هزار معلم کسری وجود دارد.

عدد اعلام شده توسط وزیر در حالی است که برخی کارشناسان معتقد هستند آموزش و پرورش حدود ۳۰۰ هزار معلم کم دارد.

این فاصله ۱۰۰ هزار نفر تا ۳۰۰ هزار نفر به خوبی بیانگر بحران آمارهای متناقض در آموزش و پرورش است.

اخیرا مرکز آمارفکت با مطالعه نظام‌های آموزشی در ایران و دنیا به آمار و ارقام جالبی رسیده است که نگاهی به آن‌ها می‌تواند درک روشن‌تری از وضعیت فعلی آموزش و پرورش ارائه کند.

بررسی تعداد بازنشستگان آموزش و پرورش در ۱۰ سال گذشته توسط آمار فکت نشان می‌دهد که در حالی که تعداد بازنشستگان آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۴، ۲۵۸۹۲ نفر بوده است این آمار در سال ۱۴۰۰ به ۶۵۴۹۹ مقر رسیده است .

همچنین بررسی آمارفکت نشان می‌دهد در حالی به طور استاندارد یک معلم در مقطع ابتدایی باید به ۲۰ دانش‌آموز آموزش دهد، در ایران این عدد در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۳ نفر بوده است.

باید دید وزارت آموزش و پرورش در شرایطی که امسال نیز تعداد قابل توجهی از فرهنگیان بازنشست می‌شوند، چه راهکاری برای این موضوع می‌اندیشد که سال آینده دوباره با این موضوع مواجه نشود.

 

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 10
  • اکبرمختاریان
    0

    دقیقا معنی این تناقض این هست که اولا هیچ مسئول باکفایت و باشرف و واقع بین در این حوزه نداشته ایم تا دغدغه امروزمان را پیش بینی وحل کند،ثانیا در رده های ارشد مدیریت سیاسی هم این موضوع بیشتر برای جذب وگسیل طلاب به مدارس است تا به بهانه کمبود عظیم و نبود معلم مدارس به حوزه تبدیل شوند درنهایت وقتی دولت ومجلس قادر به تامین راهکار کمترین مسائل نیستند جایی برای انتخابات باقی نمی ماند.

  • بیژن جوان
    0

    ازعهده دلایل کمبودنیروبویژه درمقطع ابتدایی انحلال دانشسراها و مراکزتربیت معلم بودند تاسال90مراکزتربیت معلم برای مقاطع ابتدایی وراهنمایی نیروی فوق دیپلم تربیت می‌کردند که چون زمان تحصیل کوتاه بود فردزودفارع التحصیل میشداماسال91حاجی بابایی دانشگاه فرهنگیان راتاسیس کرد وبه خیال خودش همه بهیدحداقل لیسانس داشته باشند اینم شدنتیجش

  • ناشناس
    0

    سلام لطفا از کسانی که در آزمون آموزگاری امسال شرکت کرده اند ارزیابی به عمل آوردید وبا برگزاری تکمیل ظرفیت مجدد وپایین آوردن حد نصاب از کسانیکه به این شغل شریف معلمی علاقه مند هستند دعوت به کار کنید وکمتر از بازنشسته هایی که دیگر حوصله یی برای این کار ندارند استفاده کنید

  • معلم
    0

    خدایا به عزت و جلالت قسم ت میدم آموزش و پرورش را از دست خوارج نهروان نجات بده.

  • ناشناس
    0

    به این که هر بچه ای میدونه که معما نمیگن ،،،، بودجه مملکت را به مفت خورها میدهید کسی به شغل معلمی رغبتی نداره !!

  • ناشناس
    0

    اگر کارمندان ادارات آموزش و پرورش را به سمت معلمی و مدارس هدایت کنند کمبود معلم نخواهیم داشت . نیروی زیادی در ادارات آموزش و پرورش بیکار هستند . با یک مدیریت عالی و مکانیزه و مدرن کردن اداره های آموزشی پرورش خیلی از نیروها اضافی می مانند و به عنوان معلم استفاده می شوند .به این میگویند چابک سازی و کم کردن نیرو با استفاده از مدیریت سیستماتیک .

  • ناشناس
    0

    اعتراف کنید این کاره نیستید فقط جای را اشغال کردید

  • ایرانی مظلوم
    0

    معلم لازم نداریم ، آخوندها در همه جا هستند ، به آموزش و پرورش هم رخنه کرده اند ، همه بچه ها رو جمع کنند تو حیاط مدرسه زنگ اول روضه ، زنگ دوم سینه زنی و زنگ آخر آموزش طبل و سه ضرب و حرکات موزون موقع سینه زنی و زنجیر زنی . دانش به درد نمی خوره ، چون بچه ها با سواد بشن می بینن تو ایران جای رشد و ترقی نیست ، چهار روز دیگه پا میشن میرن اروپا و آمریکا . همون بی سواد باشن می مونن به فلاکت و بدبختی عادت می کنند دیگه زجر و عذاب نمی کشن . تو این سرزمین هرچی بی سواد و نادان تر باشی جایگاه بهتری داری .

  • ناشناس
    0

    طبق گفته ی آقای فلاحی سخنگی کمیسیدن آموزش همین چند ماه پیش کمبود معلم 600 هزار نفر است
    طبق گفته ی محمودزاده نماینده مهاباد 300هزار نفر است!
    دولت چون نمیخواد پول خرج کنه به خاطر همین شاید
    آمار غلط میده

  • ناشناس
    0

    طرح محمودزاده راجع به تعیین تکلیف نیروهای دولتی غیررسمی بعد از سال 1391 الان پنج ساله روی میز مجلس و دولت قبل و بعدش بوده ،الان هم با اینکه در اولویت مجلسه ولی هیچکس میگیری نمیکنه!
    استخدام نمیکنه ،چند نفر هم بازنشسته میاره کار کنند چون به بازنشسته ها پول خیلی کمی میده انگار به خاطر همین مجددا از بازنشسته ها استفاده میکنه!
    نیروهای بعد 91 هنگی دولتی هستند گزینش شده هستند،بسیاریشدن دوره رفتند زیر نظر دانشگاه فرهنگیان و خود دولت تایید شدند ولی الان خود دولت به گردن نمیگیره نیروهای خودشو

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها