نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس در گفتگو با خبر فوری:

مرادصحرایی از اول نباید وزیر می‌شد/ نمی‌توانیم به مردم بگوییم کمبود معلم تقصیر رییس جمهور است

نایب رئیس دوم کمیسیون آموزش مجلس گفت: نمی‌توانیم به مردم بگوییم کمبود معلم تقصیر رییس جمهور است، زیرا رئیس‌جمهور تقسیم وظایف کرده و وظیفه صحرایی سازماندهی و رفع کمبود نیروی انسانی با هماهنگی سایر بخش‌های دولت از جمله سازمان برنامه و بودجه و اداره استخدامی است.

مرادصحرایی از اول نباید وزیر می‌شد/ نمی‌توانیم به مردم بگوییم کمبود معلم تقصیر رییس جمهور است

محیا جعفری-  آموزش و پروش امسال بیش از سال‌های قبل وضعیت هشدار آمیز دارد و علاوه بر کمبود معلم، تعطیلی‌های پی‌ در پی به بحران‌ها دامن زده است؛ در این میان زنگ استیضاح صحرایی به صدا در آمده است. چالش کمبود معلم همچنان پابرجاست و کلاس‌ها در اقصی نقاط مختلف ایران بدون معلم مانده‌اند، اما چرا کسی نمی‌تواند این وزارتخانه عریض و طویل را سازماندهی کند؟

مجلس شورای اسلامی در قبال مشکلات، به دنبال استیضاح وزیر است، اما آیا مقصر اصلی کمبود منابع انسانی فقط مراد صحرایی است؟ چرا همچنان سازمان برنامه و بودجه و اداره استخدامی به سکوت خود ادامه می‌دهند؟ 

مرادصحرایی از اول نباید وزیر می‌شد

محمد وحیدی، نایب رئیس دوم کمیسیون آموزش و تحقیقات در گفتگو با خبرفوری اعلام کرد: مجلس اگر حداقل مبتنی بر تصمیمی که کمیسیون آموزش گرفته بود هم می‌خواست عمل کند، شاید صحرایی نباید وزیر می‌شد یا اگر وزیر شده مجلس باید می‌دانست که او با شرایطی سختی در اداره وزارتخانه روبرو است. عملکرد صحرایی نیز باید بر اساس مجموع حضور او در کمیسیون‌‌های تخصصی مجلس و صحن مجلس سنجیده شود‌ و با یک کمیسیون نمی‌شود اظهارنظر کرد. حتی رای مثبت صحرایی در کمیسیون آموزش ۹ به ۸ بود یعنی با ۹ رای مثبت و ۸ رای منفی به صحن‌ مجلس معرفی شد.

وی در خصوص چالش کمبود معلم گفت: آنچه در حال حاضر مهم است کمبود معلم در مدارس سراسر کشور یا به عبارت بهتر کمبود معلم نسبت به ساختار موجود در نظام تحولی است که شورای عالی آموزش و پرورش عهده‌دار طراحی آن است.

نایب رئیس کمیسیون آموزش ادامه داد: در قانون شکل‌گیری دانشگاه فرهنگیان دو بخش جذب نیرو وجود دارد که یکی مربوط به ماده ۲۸ است که از فارغ‌التحصیلان تمامی دانشگاه‌ها آزمون گرفته می‌شود و بخش دیگر مربوط به جذب نیرو از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان است.

وحیدی با تاکید بر اینکه برای کمبود معلم سال آتی در آموزش و پرورش باید اکنون هر نیرویی وارد آموزش و پرورش شود، گفت: بصورت مقطعی اتفاقی نخواهد افتاد زیرا کلاس‌های درس با همین نیروهای موجود شامل جمعی از بازنشستگانی که از آن‌ها درخواست بازگشت به کار شده و نیروهای خرید خدمات که قبلا هم با آموزش و پرورش همکاری می‌کردند، در حال برگزاری است اما عدم تعیین تکلیف نیروها و عدم توجه به بحث پرداخت ماهیانه به بازنشستگانی که اکنون با آموزش و پرورش همکاری می‌کنند، انگیزه را برای ورود نیروها به این فضا کم کرده‌ است.

سخنگوی دولت اشرافی به رتبه بندی معلمان ندارد

وحیدی در خصوص اظهار نظر سخنگوی دولت درباره رتبه‌بندی معلمان گفت: به نظرم ایشان اصلا اشرافی به آموزش و پرورش برای اعلام آن جملات نداشت. قانون رتبه‌بندی در دولت‌های قبلی اجرایی نشد و عده‌ای آن را پس از 10 سال پیگیری کردند و در دولت قبل لایحه آن به مجلس رفت و تبدیل به قانون و اجرایی شد‌؛ حال سخنگوی دولت فرآیند اجرای این قانون را که توسط دولت دچار تغییر شده است را به گردن مجلس می‌اندازد. آیین‌نامه تدوینی جزو الزامات دولت بوده و متاسفانه آن را به کارگروهی سپرده که هیچگونه آشنایی با آموزش و پرورش نداشت. آیین‌نامه‌ای که قبلا در وزارت آموزش و پروش طراحی شده بود مبتنی بر دو بخش استقرار و ارتقا بود که نسبت به معلمین موجود، استقرار رتبه‌بندی انجام می‌شد و برای معلمینی که در سنوات آینده رتبه می‌گرفتند، ارتقا محسوب می‌شد. دولت آیین‌نامه طراحی شده در وزارت‌خانه را کنار زد و بروز برخی نارضایتی‌ها در خصوص رتبه‌بندی ناشی از عملکرد صورت گرفته در بدنه دولت بود.

نمی‌توانیم به مردم بگوییم کمبود معلم تقصیر رییس جمهور است

نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفت: تلخ‌ترین پیامد عملکرد ضعیف دولت اتفاقی بود که در ۲۹ اسفند سال گذشته رخ داد که معلمین نتوانستند حقوق خود را دریافت کنند و به دنبال این اتفاق، وزیر آموزش و پرورش وقت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاونش نیز استعفا دادند. 

وحیدی گفت: مهم‌ترین شخصیت برای پاسخگویی درباره وضعیت آموزشی، وزیر آموزش و پرورش است و ما نمی‌توانیم به مردم بگوییم اگر کمبود نیروی انسانی در آموزش پرورش وجود دارد تقصیر رئیس‌جمهور است و او را زیر سوال ببریم؛ رئیس‌جمهور تقسیم وظایف کرده و وظیفه صحرایی سازماندهی و رفع کمبود نیروی انسانی با هماهنگی سایر بخش‌های دولت از جمله سازمان برنامه و بودجه و اداره استخدامی است.

او ادامه داد: وزیر آموزش و پرورش است که باید به موقع این کمبود را تشخیص دهد و با اطلاع دادن به نهادهای مربوطه و دریافت مجوزها، فرآیند جذب را انجام دهد. بحث استیضاح از این جهت مطرح شده؛ ضمن اینکه مشکل آموزش و پرورش فقط همین یک مورد نیست و‌ با نگاهی به محورهای استیضاح می‌توان دید که موارد دیگری نیز وجود دارد.

وحیدی گفت: برای تشخیص چگونگی صدور رای اعتماد برای یک وزیر می‌بایست عملکرد او را تحلیل کرد، کما اینکه کمیسیون آموزش از این بابت قوی‌ترین کمیسیون مجلس بوده زیرا از هنگام شروع این دولت دو وزیر نداشتیم بلکه در اصل با احتساب سرپرستان، صحرایی وزیر پنجم دولت است و سایر افراد در کمیسیون آموزش رای لازم را بدست نمی‌آوردند.

او گفت: در ابتدایی‌ترین مرحله شروع کار دولت که کابینه تشکیل و وزرا معرفی می‌شوند و رای می‌آورند، تنها وزیری که رای نمی‌آورد وزیر آموزش و پرورش است‌؛ با بررسی وزیر دوم نیز در مجلس و کمیسیون آموزش، او نیز رای نمی‌آورد. در فاصله بین وزیر دوم و سوم سرپرستی برای وزارت آموزش و پرورش وجود داشت و هنگامی که نفر سوم بنا بود بعنوان وزیر معرفی شود، مجلس با فرستادن پالس منفی او را هم رد می‌کند و فرد چهارم یعنی یوسف نوری معرفی می‌شود.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 16
  • ناشناس
    0

    بی لیاقتی عدم کفایت بیسوادی عدم هماهنگی ناکار آمدی موج میزنه در دولت و مجلس

    نظرات شما -
    • 0

      عقابدشخصی سرلوحه قرارمیدهندفرارمغزها فراوان میشه

  • ناشناس
    2

    شغل معلمی باید جذاب شود تا کمبودنیرو به وجود نیاید با حقوق پایینی که به معلم می دهند دیگر افراد تمایلی به انجام این شغل ندارند مگراینکه کسی از تمام سازمان ها ناامید شده باشد معلم شود که این نیروها در دوسال اول معلمی فرسوده خواهندشدوباید به بخش های اداری منتقل شوند

  • ناشناس
    2

    یعنی شما فقط خط سیر آموزش و پرورشو تو پنجاه سال اخیر بررسی کنی سردرد می شی

  • ناشناس
    1

    معلمی در این کشور هیچ ارزشی ندارد و افرادی فقیر و محروم بیشتر جذب این شغل می شوند والا کوچک ترین شغل ها در این مملکت چندین برابر معلمان درآمد دارند!
    جوانان عزیز وارد این شغل نشوید و خودتان را بدبخت نکنید و تا ابد شرمنده خانواده نشوید. از ما گفتن بود .
    صلاح کار خویش خسروان دانند!

  • ناشناس
    0

    ایشان مدرک امام صادق دارد چی میگی؟

  • حسن
    0

    وقتی درخط مردم حرکت نکنید ‌درخط استعمارباشید وعقاید شخصی عمومی کنید فرارنیروهاشکل می‌گیرد مزخرف ترین دولت بیسواد

  • ناشناس
    0

    شما روتون نمیشه بگیدتقصیر رئیس جمهوره من میگم

  • ناشناس
    1

    واقعا هیچکس دلسوز آموزش وپرورش نیست مردم یک نگهبان را به این زودی عوض نمیکنند بزرگترین وزارتخانه کشور یکسال وزیر ثابت ندارد نمایندگان محلس با بی توحهی تمام رای میدهند

  • ناشناس
    0

    این وزیر بچه است و کم تجربه همان اول گفتم فردی را بگذارید که چندین سال در همه جای ایران درس داده این آقا جهانگرد بوده .

    نظرات شما -
    • 0

      متاسفانه بیسواد هست وگرنه جوان باسواد دراین کشور زیاد داریم اما نمیتونن با یمشت بیسواد پوسیده مغز کار بکنند

  • ارب
    1

    هیچ احمقی نمیاد معلم بشه با ۹ میلیون حقوق

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      من بازنشسته ام با ده میلیون

  • ناشناس
    1

    تقصیر هیچکس نیست تقصیر ماست که در ایران به دنیا آمدیم

  • ناشناس
    0

    در کشوری که دولت خود مبلغ دلالی است و در کابینه فرد بیسوادی است و اغلب مغزها فراری یا پناهنده هستند یعنی معلم کتاب اندیشه فکر هیچ ارزشی ندارد و دلالی نزول خوری و ریا و تزویر بهترین نان دارد زمانی در همین کشور بهترین شغل معلمی بود و یک زن وزیر این وزارتخانه بود و چه زیبا اداره اش می کرد . گذشت اخ از گذشته.

  • عباس
    0

    سلام یکی از مشکلات وزیران عدم بکار گیری نیروهای با تجربه و کنار گذاشتن آنها

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها