در داروخانه ها چه خبر است؟

یک فعال صنعت دارو درباره کمبود وارفارین گفت: شرکت‌ها وارفارین ندارند، یک شرکت که موجودی دارد فقط موظف شده به داروخانه‌های هلال احمر توزیع کند. علت کمبود چالش‌های وارداتی و تحریم است.

در داروخانه ها چه خبر است؟

کمبود دارو‌هایی مانند وارفارین شرایط سختی برای بیماران قلبی ایجاد کرده است. در دیگر دارو‌های حیاتی نیز وضعیت خوبی مشاهده نمی‌شود و کمبود دارو جان بخشی از بیماران را به خطر انداخته است. عدم واردات و توزیع مناسب، به این وضعیت دامن زده و پیش بینی‌ها گویای بدتر شدن شرایط است. گفتنی است که وارفارین یک داروی ضد انعقاد است که از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند.

روح الله امینی، فعال صنعت دارو، درباره کمبود وارفارین گفت: شرکت‌ها وارفارین ندارند، یک شرکت که موجودی دارد فقط موظف شده به داروخانه‌های هلال احمر توزیع کند. علت کمبود چالش‌های وارداتی و تحریم است. خیلی از این دارو‌ها مواد اولیه آن وارد می‌شود و در اینجا بسته بندی می‌شوند که آن هم درگیر واردات است. تا جاییکه من می‌دانم ساده‌ترین دارو‌ها نیز موادشان وارد می‌شود و بیشتر دارو‌های گیاهی هستند که اینجا تولید می‌شوند. 

او افزود: دارو‌هایی مانند وارفارین اگر مصرف نشود آسیب زاست و وارفارین جایگزینی ندارد و باید استفاده شود. در حال حاضر حتی قرص آنفولانزا مانند تامی فلو و دیگوکسین برای قلب هم ناموجود است.

امینی درباره تداوم وضعیت فعلی دارو گفت: الان شرکت‌ها همه می‌گویند وضعیت بدتر می‌شود و هر روز یک دارو نیست. هر روز وضعیت داروخانه‌ها بدتر می‌شود. بالاخره باید تبادل با کشور‌ها صورت بگیرد و کشور نمی‌توان خود را از نظر دارو اداره کند. آنتی بیوتیک یک زمان کم شد و از هند وارد کردند و بدون نظارت هم بود. دارویی که خیلی بی کیفیت بود در ایران توزیع شد. باید نظارت بر واردات هم باشد. از هند و ترکیه بیشترین میزان دارو وارد می‌شود.

منبع: انتخاب
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 9
  • حسین
    0

    عوض اون موشک داریم با برد ۲۰۰۰ کیلومتر

  • ناشناس
    0

    برای چای دبش پول هست برای دارو بهانه تحریم دارید؟ این حرفها توهین به شعور مردمه دارو مشمول تحریم نیست اهداف سیاسی پشت پرده اجازه واردات نمی دهد

  • ناشناس
    0

    طبل تو خالی سیستم بهداشت و درمان ،البته همانند تمام مولفه های سیاسی و اقتصادی

  • ناشناس
    0

    من که مدتهاست فقط به خرید کفن و قبر فکر میکنم و منتظرم بلکه زودتر بمیرم
    زندگی در ایران یعنی مرگ تدریجی با اعمال شاقه و زجرکش شدن
    هرچند همین الانشم مرده متحرکیم
    ولی خب لااقل مرگ جسم معاف می‌کنه از تحمل رنج و درد و فشار و عذاب اینهمه نابسامانی و تبعیض و فقر و حسرت و غصه و شوربختی و ناامیدی و فلاکت
    لعنت به اقبال کج که تو ایران بدنیا اومدم

  • احمد
    0

    متاسفانه سیستم‌وزارت بهداشت افتضاح شده پزشکهای متخصص با انحصاری که وزارت بهداشت ایجاد کرده معمولا برای اعمال جراحی سکه میگیرن و نهادهای نظارتی هیچ کاری هم انجام نمیدن

  • 🐜
    0

    امیدوارم پای هیچکس ب بیمارستان ها و داروخانه ها باز نشه و همه سلامت و تندرست باشید!!! وضعیت دارو خیلی شیرتوشیره دیروز یک تیتر درهمین سایت خبر فوری خواندم از رفتار غیر انسانی پرسنل بیمارستان های دولتی با زایمان زنان واقعاً دلم سوخت برای مادران باردار!!!

  • مختار
    0

    قابل توجه نمایندگان مجلس
    آیا وقتش نرسیده وزیر بهداشت استیضاح شود
    البته رییس جمهور فرمودند ما تحریم‌ها را شکست دادیم
    ولی از گزارش وضعیت دارو پیداست تا شکست تحریم‌ها حالا حالاها راه باقیست
    پس دانش بنیانها کجا هستند چرا پیش قدم نمی‌شوند برای تولید وارفارین

  • ناشناس
    0

    مشکل اصلی انحصار در واردات دارو است مه تنها نورچشمی ها می توانند ورود کنند و این رانت در سازمان غذا و دارو توزیع می شود.
    از طرفی حربه دوستان ایت که کمبود ایجاد کنند تا دولت مجبور به تخصیص ارز برای واردات داروی تمام شده بدهد نه مواد اولیه.
    ماجرای اخیر شیرخشک و تحقیق و تفحص مجلس از سازمان غذا و دارو در زمان دکتر د. را بیاد بیاورید.

  • ‌بی طرف
    0

    سلامتی مقاومتی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها