تولید ۶۰ هزار تن سیر در پارس‌آباد/ قیمت سیر تا ۲ هزار تومان کاهش یافت

با آغاز عملیات برداشت محصول سیر در پارس‌آباد، پیش‌بینی می‌شود بیش از 60 هزار تن محصول مرغوب سیر روانه بازار مصرف شود.

تولید ۶۰ هزار تن سیر در پارس‌آباد/ قیمت سیر تا ۲ هزار تومان کاهش یافت

در حالی کشاورزان منطقه گرمسیر پارس‌آباد نسبت به برداشت محصول سیر بعد از 9 ماه اقدام کردند که دسترنج آنها با نازل‌ترین قیمت توسط دلالان خرید و فروش می‌شود.

کشاورزان پارس‌آباد که طعمشان با برداشت سیر و قیمت نازل آن تلخ شده، از مسئولان خواستند تا نسبت به مهیا کردن زمینه فرآوری و صادرات این محصول اقدام لازم را انجام دهند.

فرماندار شهرستان پارس‌آباد در جریان برداشت محصول سیر اظهار کرد: دو هزار هکتار از اراضی حاصلخیز پارس‌آباد به کشت محصول سیر اختصاص یافته است.

امامی از برداشت 60 هزار تن محصول سیر با کیفیت در پارس‌آباد خبر داد و تصریح کرد: عمده کشت این محصول توسط زارعان غیر بومی انجام شده و به نوعی به تغییر الگوی کشت در منطقه نیز منجر شده است.

وی دلیل افت قیمت محصول را افزایش عرضه محصول به بازار اعلام کرد و گفت: همچنان افت قیمت محصولات کشاورزی در فصل برداشت یکی از قصه‌های پرغصه اهالی زحمتکش استان در بخش کشاورزی است که مجبورند دسترنج خود را به پایین‌ترین قیمت عرضه کنند.

فرماندار شهرستان پارس‌آباد ضرورت جلوگیری از حضور دلالان را در این بازار یادآور شد و افزود: برخی از سوداگران و دلالان سیر کشاورزان را به قیمت پایینی خریداری کرده و با ارسال به سایر مناطق کشور به چندین برابر قیمت به فروش می‌رسانند.

امامی ضرورت راه‌اندازی صنایع تکمیلی و وابسته را با حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در منطقه پارس‌آباد یادآور شد و خاطر نشان کرد: تنوع تولید محصول در این شهرستان به حدی است که به معنای واقعی باید در یک نظام مدیریتی صحیح صنایع تبدیلی و تکمیلی متنوع راه‌اندازی شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: هر چند مسئولان سازمان جهاد کشاورزی مدعی ارائه الگوهای جدید به ویژه کشت سویا و کلزا در منطقه هستند اما همچنان کشت سنتی در این منطقه رواج دارد.

امامی ضرورت بهینه‌سازی مصرف آب را نیز در بخش کشاورزی با توجه به خشکسالی و شرایط بحرانی آب یادآور شد و بیان کرد: در این زمینه نیز کشاورزان باید مورد حمایت جدی در پرداخت تسهیلات قرار گیرند تا از روش‌های نوین آبیاری استفاده کنند.

همه ساله در زمان برداشت محصولاتی نظیر سیر، سیب، هندوانه، گوجه فرنگی، سیب‌زمینی و سایر صیفی‌جات مشکل عرضه محصول به قیمت مناسب مطرح می‌شود که در این بین ضروری است با یک نظام مدیریتی کشت و زرع در استان اردبیل مورد هدایت و راهنمایی صحیح کارشناسان جهاد کشاورزی قرار گیرد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها