کیت‌ های تشخیصی کرونای دانشگاه علوم پزشکی مشهد وارد بازار می‌شود

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با تصویب قرارگاه مدیریت کرونای دانشگاه علوم پزشکی مشهد استفاده از کیت‌های تولیدی در پارک علم و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد به صورت عملیاتی وارد بازار مصرف می‌شود.

کیت‌ های تشخیصی کرونای دانشگاه علوم پزشکی مشهد وارد بازار می‌شود

دکتر محسن تفقدی اظهار کرد: کیت‌های تشخیصی بیماری کرونا بر اساس فناوری روز دنیا و بر پایه نانوذرات تولید شده و ظرفیت‌های تولیدی مناسبی نیز در این زمینه پیش‌بینی شده است.

وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده از هفته آینده به زودی از این کیت‌های تشخیصی استفاده می‌شود که ضمن برخورداری از حساسیت بالا نسبت به ویروس نمونه‌برداری از بزاق انجام می‌شود و سختی نمونه‌برداری را کاهش می‌دهد.

رئیس پارک علم و فناروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه قیمت تمام شده این کیت‌ها نسبت به کیت‌های موجود در بازار نیز پایین‌تر است، گفت: مطالعات زیادی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد و معاونت پژوهشی این دانشگاه در خصوص کارایی این کیت انجام شده که نتایج همه مطالعات مثبت بوده و نشان‌دهنده کارایی بالا این کیت ازمایشگاهی است.

تفقدی بیان کرد: تا هفته آینده آمادگی ارائه این کیت‌های آزمایشگاهی برای بازار مصرف دانشگاه علوم پزشکی مشهد را داریم اما برای مصرف کشوری تا انتهای فروردین ماه مجوزهای لازم کسب خواهد شد.

همچنین دکتر طاهره روحانی، رئیس هیات مدیره شرکت دانش‌بنیان نانوکاوشگران یکتای توس، اظهار کرد: همزمان با شروع پاندمی کووید ۱۹ طراحی، ساخت و تست میدانی کیت تشخیصی کرونا آغاز شد و بعد از انجام آزمایشات میدانی متعدد روی بیش از ۷۰۰ نفر و انجام طرح غربالگری با نظارت مستقیم دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاییدیه‌های بالینی لازم دریافت شد.

وی افزود: در تست‌های کرونا نمونه‌برداری از انتهای بینی و انتهای حلق صورت می‌گیرد که حس ناخوشایندی برای فرد مراجعه‌کننده ایجاد می‌کند اما کیت تولیدشده یک کیت بزاقی است و نمونه‌گیری فقط از داخل دهان است؛ به طوری که سواپ صرفا کمی آغشته به بزاق دهان و بر رو و زیر زبان به آرامی کشیده می‌شود تا نمدار گردد و هیچگونه اثر تخریبی ندارد.

این پژوهشگر فعال در پارک علم و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: تولید کیت بزاقی تشخیص سریع SARS-Cov-۲ به صورت مشترک و با همکاری دانشگاه صنعتی قوچان، پارک علم و فناوری سلامت مشهد و شتاب‌دهنده متاسل در حال انجام است و مشتریان این کیت بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، آزمایشگاه‌های تشخیصی، ادارات، کارخانه‌ها، اماکن سیاحتی و زیارتی سرپوشیده و  تمام کسانی است که در معرض ویروس کرونا قرار گرفته‌اند.  

دکتر طاهره روحانی بااشاره به اینکه انجام تست با این کیت بسیار ساده بوده و نیاز به اپراتور متخصص ندارد، گفت: این کیت با امکان دریافت پاسخ در مدت‌زمان ۲۰ ثانیه از نظر قیمت کاملا رقابتی و مقرون به صرفه بوده و می‌تواند از خروج ارز از کشور در شرایط حساس اقتصادی که اکنون کشور با آن مواجه است، بسیار موثر باشد.

منبع: ایسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها