هشدار جهاد کشاورزی درگز درباره مبارزه با آفت سن گندم و جو

مدیر جهاد کشاورزی درگز گفت: با توجه به گرم شدن هوا و کمبود بارندگی‌ ها و همچنین به منظور جلوگیری از بروز خسارت‌های کمی و کیفی به مزارع گندم و جو لازم است کشاورزان مبارزه با علف‌ های هرز و آفت سن غلات قبل از تخم‌ گذاری آفت را جدی بگیرند.

هشدار جهاد کشاورزی درگز درباره مبارزه با آفت سن گندم و جو

اکبر یونسی، عنوان کرد: سطح زیرکشت گندم و جو آبی در شهرستان درگز ۱۰ هزار و ۷۰۰ هکتار است که به منظور افزایش عملکرد این مزارع مبارزه با علف‌های هرز و آفت سن غلات ضروری است.

وی اظهار کرد: با توجه به افزایش دما در فروردین ماه و کاهش میزان بارندگی‌ خطر طغیان علف‌های هرز و آفت سن گندم در شهرستان دور از انتظار نیست؛ به همین منظور بسیج همگانی امکانات برای کنترل عوامل خسارت‌زای مزارع گندم و جو آغاز شده و ۲۰ نفر از اعضای شبکه مراقبت و کارشناسان حفظ نباتات جهاد کشاورزی شهرستان کار بررسی وضعیت مزارع و نظارت بر مبارزه با آفات را بر عهده دارند.

یونسی افزود: با توجه به شرایط حاکم و کمبود بارندگی‌ها در سال زراعی جاری تاکید می‌کنیم کشاورزان قبل از گرم‌تر شدن هوا و بروز تنش رطوبتی در مزارع نسبت به مبارزه با علف‌های هرز و آفت سن گندم اقدام کنند.

مدیر جهاد کشاورزی درگز با بیان اینکه افزایش قیمت خرید تضمینی گندم(هر کیلوگرم ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان) انگیزه مضاعفی در کشاورزان برای مبارزه با علف‌های هرز و آفت سن گندم و همچنین افزایش عملکرد مزارع ایجاد کرده، گفت: عدم مبارزه با علف‌های هرز و بی‌توجهی به آن عملکرد مزارع را حداقل ۳۰ درصد کاهش خواهد داد.

کشاورزان قبل از گرم‌تر شدن هوا و تخم‌ریزی سن مادری با این آفت خسارت‌زا مبارزه کنند

یونسی در مورد آفت سن غلات نیز گفت: سن غلات از مهمترین آفات گندم و جو است که با تغذیه از گندم و جو در مراحل مختلف رویش موجب کاهش عملکرد(خسارت کمی) و همچنین با تحت تأثیر قرار دادن خاصیت نانوایی باعث ورود خسارت کیفی به این محصول می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بهترین زمان مبارزه با سن گندم مرحله پیش از تخم‌گذاری سن مادری است، افزود: کشاورزان می‌توانند از طریق مشورت با کارشناسان جهاد کشاورزی مبارزه با علف‌های هرز و سن گندم را همزمان انجام دهند.

مدیر جهاد کشاورزی درگز تاکید کرد: در مبارزه با آفت سن گندم تمام کشاورزان باید مشارکت کنند چرا که اگر حتی یک مزرعه نسبت به این موضوع اقدام نکند، آفت از آن مزرعه به سایر مزارع سرایت و به محصول دیگر کشاورزان آسیب وارد می‌کند.

یونسی یادآور شد: آفت سن مادری کمیت مزارع را تحت تأثیر قرار می‌دهد اما پوره سن گندم علاوه بر کمیت بر کیفیت گندم و جو و در نهایت آرد حاصل از آن تاثیرگذار است و سلامت انسان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ لذا توصیه می‌شود کشاورزان قبل از گرم‌تر شدن هوا و تخم‌ریزی سن مادری با این آفت خطرناک و خسارت‌زا مبارزه کنند.

آفت سن گندم یک آفت مهاجر است که در فصل زمستان مزارع را ترک کرده و برای زمستان‌گذرانی به مناطق کوهستانی و ارتفاعات پناه می‌برد و در اواخر زمستان و اوایل بهار مجدد به مزارع بازگشته و شروع به تخم‌گذاری می‌کند.

سن‌ها در مراحل لاروی تا رسیدن به مرحله کامل از قسمت‌های مختلف گیاه تغذیه می‌کنند و اگر جمعیت آن‌ها زیاد باشد، گیاه زراعی را به طور کامل از بین می‌برند.

بیشترین خسارت این آفت در مرحله شیری و خمیری شدن دانه‌های گندم است و محصولات گندمی که حتی ۲ تا سه درصد سن‌زدگی داشته باشد، ارزش نانوایی نخواهد داشت و آرد و نان حاصل از آن کیفیت بسیار پایینی دارد. علاوه بر این کشاورزان هنگام تحویل گندم به سیلو با افت قیمت مواجه خواهند شد؛ بنابراین کشاوزان برای مبارزه با این آفت و جلوگیری از بروز خسارت‌های احتمالی به کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی و کلینیک‌های گیاه‌پزشکی مراجعه کنند.

منبع: ایسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها