سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد:

تدوین طرح جلوگیری از گسترش حاشیه شهر مشهد در شهرداری

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در خصوص پیرامون حاشیه شهر، شهرداری و مدیریت شهری، طرحی را آغاز و مطالعات آن را شروع کرده که برای جلوگیری از گسترش حاشیه شهر موثر است.

تدوین طرح جلوگیری از گسترش حاشیه شهر مشهد در شهرداری

موسی‌الرضا حاجی‌بیگلو در نشست خبری‌  عنوان کرد: در شورای ششم، سیاست‌گذاری‌ها، بر اساس گفتمان مردمی، انقلابی و جهادی بوده است و تا کنون در این حوزه و در انجام شعارهایی که پیش از انتخابات داده‌ایم تا حدودی موفق بوده‌ایم.

وی ادامه داد: یکی از موضوعات مهم در شهر ما، حاشیه شهر مشهد است که عمده مشکلات در این منطقه از نبود امکانات و  اعتبارات است. با حضور ۳۰ میلیونی زائر و جمعیت تقریبی ۴ میلیون نفری، بودجه ۱۸ هزار میلیاردی قطعا پاسخگوی مدیریت شهری نیست.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد درخصوص مسئله شفافیت حقوق مدیران شهرداری، بیان کرد: طرح شفافیت حقوق مدیران شهرداری جزو مصوبات شورای شهر بوده و حذف نشده بلکه اصلاح شده است و هرکسی خلاف از قوانین دریافتی داشته باشد متخلف است. هم‌اکنون حقوق ثابت هر کدام از اعضای شورای شهر مشهد ۲۰ میلیون تومان است. در دوره قبل به نسبت جلسات، حقوق متغیر و بین ۱۳ الی ۱۵ میلیون تومان بوده است. اما در شورای ششم، همه یکسان و به طور ثابت ماهیانه ۲۰ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند.

حاجی‌بیگلو در خصوص مصوبات شورا عنوان کرد: دو کمیسیون ویژه بانوان و خانواده و کمیسیون ورزش و جوانان را تشکیل دادیم که هر دو کمیسیون خروجی‌های بسیار خوب و مثبتی داشتند. در کمیسیون اقتصادی تصویب طرح‌های دانش بنیان و حمایت از سرمایه‌گذار را داشته‌ایم. به صورت کلی تمام هدف مصوبات شورای شهر با محوریت حاشیه شهر بوده است. ما سعی کردیم ۳۰ الی ۴۰ درصد اعتبارت را به سمت حاشیه شهر ببریم و بتوانیم مصوبات خوبی را در شان مناطق کم برخوردار ایجاد کنیم. 

وی ادامه داد: از مهم‌ترین مصوبات شورای اسلامی شهر مشهد می‌توان به اختصاص ۳۸ درصد اعتبارات عمرانی شهر به حاشیه شهر و همچنین مصوبه طرح‌های زود بازده در حاشیه شهر اشاره کرد. در مصوبه طرح‌های زود بازده برای هر محله ۱۰ میلیارد تومان با اولویت‌های خود شورای محلات اختصاص دادیم و در مجموع نزدیک ۵۲۰ میلیارد تومان به این طرح اختصاص یافته است. در خصوص پیرامون حاشیه شهر نیز، شهرداری و مدیریت شهری، طرحی را آغاز و مطالعات آن را شروع کرده که برای جلوگیری از گسترش حاشیه شهر موثر است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در پاسخ به سوالی در خصوص زیست بوم رسانه‌ای گفت: زیست بوم رسانه‌ای قرار بود نما و شکلی از حوزه رسانه دیجیتال یا رسانه تصویری یا هرگونه فعالیت رسانه‌ای باشد که اتفاقات را پوشش دهد. ما ۲۰ میلیارد تومان را برای شهرآرا پیش‌بینی کرده بودیم ولی در صحن علنی شورا رد شد.

کاهش۲۰ درصدی هزینه‌های جاری سازمان‌های شهرداری مشهد در بودجه ۱۴۰۱

حاجی‌بیگلو در خصوص وضعیت بندهای هزینه‌ای بودجه شهرداری تصریح کرد: ۲۰ درصد هزینه‌های جاری سازمان‌ها در بودجه سال جدید کاهش یافته و این مبلغ کاهش یافته از هزینه‌های جاری به پروژه‌های عمرانی اختصاص یافته است.

وی همچنین درباره نام‌گذاری خیابان‌ها به نام شهدا در مصوبات شورا بیان کرد: نام گذاری خیابان‌ها به نام شهدا از فرمایشات رهبری بود و شورا این مورد را جزو اولویت مصوبات هر جلسه گذاشته است، اما تمام مصوبات شورا فقط به نام‌گذاری خیابان‌ها محدود نبوده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد عنوان کرد: ۵۰۰ میلیارد تومان جهت زیر ساخت‌های شهر مشهد تخصیص یافته که به گفته دبیر کمیسیون برنامه و بودجه، مدیریت شهری باید سریعا جهت استفاده از این بودجه  مکاتبات خود را شروع کرده و میزان هزینه خود برای زیر ساخت‌ها را مطالبه کند. 

چرا شهردار و معاونانش در صحن علنی شورا حاضر نمی‌شوند؟

حاجی‌بیگلو در خصوص حمایت از شهردار بیان کرد: ما از شهردار حمایت و دفاع می‌کنیم. این امر وظیفه‌ ماست، ولی دلیل نمی‌شود اگر شهردار مشکل داشته باشد و در حوزه مدیریت شهری خوب عمل نکرد، باز هم حمایت داشته باشیم. به شهردار و معاونان ایشان در خصوص حضور نیافتن در صحن علنی شورا تذکر دادیم و غیبت ایشان و معاونان‌شان  به علت بی احترامی به شورا نیست، بلکه مشغله‌ کاری ایشان باعث غیبت در صحن علنی شورا می‌شود.

وی تصریح کرد: در حوزه سرمایه گذاری خارجی به نحو احسن عمل نکردیم و نتواستیم سرمایه‌گذار خارجی را جذب کنیم. با کشورهای جهان اسلام وارد مذاکرات شدیم و اگر بتوانیم دو سه مورد سرمایه‌گذار را جذب کنیم، اتفاقات خوبی رخ خواهد داد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در پاسخ به سوالی در خصوص پروژه‌های بدون مطالعه در شورای پنجم تصریح کرد: متاسفانه این مورد درست است. در شورای پیشین برای برخی پروژه‌ها مطالعاتی انجام نشده و تصمیم مدیریت شهری بوده است. به طور مثال پارک ۷۳ هکتاری، مصوبه شورا نداشته، تامین اعتبار انجام نشده و فقط کلنگ‌زنی انجام شده است.

حاجی‌بیگلو در خصوص مشخص بودن آرای اعضا شورا در مصوبات مهم شورا نیز تصریح  کرد: گروه‌بندی و تاثیر پذیری برخی از اعضا نسبت به یکدیگر درست است البته ناگفته نماند که چه در مجلس شورای اسلامی چه در شورای اسلامی شهر مشهد اختلاف نظرات طبیعی است؛ تعدادی موافق و تعدادی مخالف هستند، همچنین افرادی هستند که گروه‌بندی می‌کنند و شبیه هم رای می‌دهند ولی این مورد درست نیست و کار در شورا باید کارشناسی و منطقی باشد. این موارد در شورا وجود دارد و ایرادی هم به آن وارد نیست، اما تاثیرگذاری روی افراد نیز وجود دارد و اعضا باید با نظر کارشناسی یکدیگر را قانع کنند. 

وی در پاسخ به سوالی در خصوص مسکن ارزان قیمت و تسهیلات شهرداری بیان کرد: ما در بحث مسکن ملی وارد شدیم تا در کنار دولت بتوانیم کمکی به طرح مسکن یک میلیونی کنیم و در این زمینه مشهد هم سهمی داشته باشد. اولین مذاکره را با آقای پژمان‌فر، نماینده شهر مشهد و نیز وزیر راه‌وشهرسازی در تهران داشتیم و قول داده شد که ۱۰۰ هزار واحد مسکونی را در شهر مشهد با تمام اختیارات و امکانات به حوزه مدیریت شهری واگذار کنند اما متاسفانه به وعده‌ها عمل نشد. در حال حاضر ۲۱ هکتار را به طرح مسکن ملی واگذار کردیم ولی من به شخصه برای ادامه طرح خوشبین نیستم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد:۳۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلب کار هستیم و دولت موافقت کرد شهرداری مشهد در ازای مطالبات، در صنایع مختلف سرمایه گذاری کند. دیگر نمی‌توان با گرفتن خلافی ساختمان‌سازی و امثالهم اقتصاد شهر را چرخاند. 

دولت معادن و مخازن صنعتی را به شهرداری واگذار کند

حاجی‌بیگلو ادامه داد: اگر دولت معادن و مخازن صنعتی را به شهرداری واگذار کند، هم ارزش افزوده برای شهر دارد هم حداقل در سال ۱۵ هزار میلیارد تومان درآمد خالص برای شهر به ارمغان می‌آورد. این مبلغ در کنار بودجه شهری می‌تواند شکوفایی برای شهر را به ارمغان بیاورد. در حال حاضر تنها از دولت می‌خواهیم همین یک کار را برای مشهد انجام دهد و درخواست دیگری نداریم. 

منبع: ایسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها