رییس مرکز کاشت حلزون شنوایی خوزستان:

سن طلایی کاشت حلزون شنوایی زیر دو سال است/ ضرروت پوشش بیمه ای برای جلسات توانبخشی

رییس مرکز کاشت حلزون شنوایی خوزستان گفت: نباید سن طلایی کاشت حلزون شنوایی که زیر ۲ سالگی‌ است را از دست بدهیم، بعد از این سن نتیجه گیری کمتر خواهد شد. بنابراین توصیه میکنم نوزادان از زایشگاه به ما ارجاع داده شوند.

سن طلایی کاشت حلزون شنوایی زیر دو سال است/ ضرروت پوشش بیمه ای برای جلسات توانبخشی

به گزارش خبرنگار ما، دکتر نادر صاکی در مراسم جشن هزارمین عمل جراحی کاشت حلزون شنوایی و بیش از یک دهه فعالیت مرکز کاشت حلزون شنوایی، که امروز ۲۷ خرداد ماه در اهواز برگزار ش؛، با اشاره به چند بخشی بودن فرایند این عمل جراحی، اظهار کرد: برای کاشت حلزون شنوایی به دلیل اینکه یک کار مشارکتی بین چند نهاد و به صورت تیمی است. برای اینکه بتوانیم این موفق هایی را که کسب کرده ایم، تضمین کنیم باید نهاد های بیمه ای وارد عمل شده و پوشش بخشی از هزینه های این بیماران را تقبل کنند. 

او تصریح کرد: در حال حاصر دولت هزینه کاشت را کاملا پرداخت می کند ولی پوشش بیمه ای دیگری در این حوزه تعریف نشده است. البته به تازگی بیمه سلامت طرح جدیدی را در این راستا اعلام کرده ولی هنوز عملیاتی نشده است.

این پزشک خوزستانی تشریح کرد: منظور از پوشش بیمه ای ۱۵۰ جلسه آموزشی است که پس از عمل جراحی برای کودک لازم است. برای این آموزش ها به مربی نیاز داریم که تا کنون بار مالی این آموزش ها را خود مرکز تقبل کرده است.

صاکی همچنین بیان کرد: تا پیش از این دولت و بهزیستی مبالغی را در حدود ۴۰ درصد از هزینه ها تقبل کرده و مابقی هزینه ها با خودمان بوده است. این طرح بیمه سلامت طرح خوبی است ولی هنوز به مرحله اجرا و عمل نرسیده است. البته از طریق پیگیری هایی که توسط معاونت درمان انجام داده ایم چنانچه تقبل کنند که بابت هر جلسه آموزشی مبلغی را پرداخت کرده تا ما بتوانیم مربی بیشتری جذب کرده و تعداد ساعات بیشتری به کودکان آموزش دهیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تاکید کرد: چالش بزرگ ما در سال ۱۴۰۲ عدم پوشش بیمه ای است که اگر محقق شود بار مالی زیادی از ما برداشته شده و تعداد بیشتری از بیماران را می توانیم پذیرش کنیم‌ و ظرفیت جراحی را بیشتر از قبل کنیم.

او گفت: تا کنون به طور میانگین ۵۰ تا ۱۰۰ عمل کاشت حلزون در طی یک سال انجام داده ایم ولی ظرفیت کاری ما دو برابر این مقدار است که به دلیل نبود حمایت مالی و پوشش بیمه ای نمی توانیم تعداد عمل ها را بیشتر کنیم. 

متخصص گوش و حلق و بینی اظهار کرد: کاشت حلزون در سن طلایی که زیر چهار سال است باید انجام شود. هر پروتز برای دولت ۸۵۰۰ دلار هزینه در بر دارد که به صورت مجانی در اختیار خانواده های دارای کوک ناشنوا قرار می گیرد، همچنین هزینه های بیمارستان و پزشک جراح  نیز مجانی است.

صاکی ادامه داد: در بحث توانبخشی تا سال قبل دولت از طریق معاونت درمان به ما کمک می کرد اما در حال حاضر این کمک دولتی قطع شده و قرار است به صورت بیمه سلامت اجرا شود که تا کنون انجام نشده، اگر بیمه این دستورالعمل وزارتی را اجرا کند، حمایت بیشتر و بهتری نسبت به سال گذشته انجام می شود که طبعا قدرت عمل ما نیز بیشتر خواهد شد. 

پزشک خوزستانی با اشاره به موانع موجود در این راستا بیان کرد: یکی از بزرگترین موانع، در وهله اول پذیرش مساله از سوی خانواده بسیار مهم است. خانواده نسبت به پذیرش وجود مشکل شنوایی در فرزند  یا نوزاد خود مقاومت نکند و به تست های انجام شده و تشخیص پزشک اعتماد کنند. 

استاد دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز  گفت: بنده به عنوان یک فرد دانشگاهی تلاش می کنیم این کار را در استان نکه داشته و توسعه دهیم. در استان ایلام اردوی ۳ روزه زدیم و با شناسایی کودکان تعداد ۲۵ نفر از آنها را به مرکز کاشت حلزون خوزستان هدایت کرده و تحت جراحی و توانبخشی قرار گرفتند. 

انتظار می رود گستره فعالیت این مرکز به گونه ای به جامعه معرفی شود که سن طلایی کاشت که زیر ۲ سالگی‌ است را از دست ندهیم، بعد از این سن نتیجه گیری کمتر خواهد شد. بنابراین توصیه میکنم نوزادان از زایشگاه به ما ارجاع داده شوند.

متخصص جراحی سر و گردن تشریح کرد: مورد دوم عدم تاخیر در عمل کاشت و درمان است. در بسیاری از موارد خانواده ها پس از مرحله تشخیص، به موقع برای عمل کاشت مراجعه نکرده و زمان طلایی برای کودک از بین می رود. در مورد سوم خانواده ها باید به تست های غربالگری اعتماد کنند. وقتی مامورین بهداشت تست غربالگری شنوایی از کودک می گیرند، به نظر مامور بهداشت و نتیجه تست اعتماد کرده و به مراکز توانبخشی مراجه کنند.

رییس مرکز کاشت حلزون شنوایی خوزستان ادامه داد: در حال حاضر بهزیستی و معاونت بهداشت دو نهادی هستند که وظیفه شناسایی نوزادان و شیرخواران دارای مشکل شنوایی را بر عهده داشته و به ما ارجاع می دهند ولی بخشی از شناسایی ها به مرحله ارجاع نمی رسد چون خانواده مشکل نوزاد را نمی پذیرد و در مراجعه به ما تاخیر می کند. 

نادر صاکی تصریح کرد: مورد بعدی تامین به موقع پروتز حلزون شنوایی است که در حال حاضر این مورد به خوبی و به موقع تامین می شود ولی با توجه به مشکلات ارزی کشور تضمینی در دراز مدت برای این مورد وجود ندارد. وظیفه چانه زنی و پیگیری برای تامین پروتز در تهران عهده ما است که انجام می دهیم تا به تعداد مورد نیاز پروتز تهیه کنیم. 

او با بیان اینکه کودک به دلیل خرابی دستگاه چندین ماه شنوایی ندارد و ارتباط وی با دنیا قطع می شود؛ تاکید کرد: در حال حاضر بزرگترین نهادی که می توانند به ما در این زمینه کمک کنند خیرین هستند، خیرین محترم همان گونه که در بحث مدرسه سازی و ساخت حسینیه و مساجد فعال هستند در این زمینه هم ورود کرده و کودکان را به عنوان نسل فردای جامعه تحت پوشش قرار دهند و به تعبیری انسان سازی کنند. در حال حاضر برخی خانواده ها و بنیاد خیریه بخشش که بنده عضو هیات امنای آن هستم به ما کمک می کنند، همچنین توانستیم کمک هایی از بنیاد برکت، شهرداری تهران و شرکت تامین کننده قطعات پروتز جذب کنیم، در حالیکه خوزستان صنایع بزرگی مانند نفت، پتروشیمی و فولاد دارد که می توانند در قالب مسئولیت های اجتماعی در این راستا ورود کرده و به ما کمک کنند. 

وی با اشاره به اهمیت توجه مسئولین و استانداران به مرکز کاشت حلزون شنوایی، گفت: مسئولین استانی، استانداران و نمایندگان ادوار مختلف مجلس در طی این ۱۰ سال تا کنون مراجعه و جلسه ای با مرکز ما نداشته اند.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها