جاهای دیدنی کرمانشاه؛ شهر شیرین و فرهاد

دوست دارید داستان عاشقانه شیرین و فرهاد را این بار به‌جای شنیدن از زبان نظامی گنجوی، از زبان راهنماهای گردشگری کرمانشاه بشنوید؟

جاهای دیدنی کرمانشاه؛ شهر شیرین و فرهاد

 راه رسیدن به این محفل قصه‌گویی یک بلیط تهران کرمانشاه است. شهر کرمانشاه پر از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی شگفت‌انگیز است. جاذبه‌های تاریخی این شهر به شما این فرصت را می‌دهد که برشی از تاریخ ایران را از دل کوه‌ها، نگاره‌ها و کتیبه‌ها بشنوید. اینجا برایتان از چند جاذبه بی‌بدیل این شهر می‌گوییم تا دلتان برای سفر به این شهر غنج بزند.

بیستون بر سر راه است مبادا از آن نادیده بگذرید

با صحبت از سفر به کرمانشاه، بیستون فرهادکش اولین مکانی است که در لیست بازدیدها قرار می‌گیرد. بیستون زیبا چیدمانی است از آثار تاریخی بی‌نظیری همچون مجسمه هرکول، نقش‌برجسته مهرداد دوم، پل بیستون، کاروان‌سرای شاه‌عباسی و فرهاد تراش. نقش‌برجسته بیستون، کتیبه بیستون و مجسمه هرکول از آثار مهم این مجموعه تاریخی‌اند که مختصری از آن‌ها برایتان می‌گوییم.

 

نقش‌برجسته و کتیبه بیستون

نقش‌برجسته بزرگ بیستون (6 متر طول 20/3 عرض) روایتی است از پیروزی داریوش بر بردیای دروغین. داستان هیجان‌انگیز پشت این کتیبه ازاین‌قرار است که کمبوجیه، فرزند کورش بزرگ، برادر خود بردیا را در سفر به مصر به دیار باقی می‌فرستد، اما خودش هم در راه بازگشت بیمار می‌شود و به همان دیار می‌رود. در این اوضاع‌ و احوال آشفته که کمبوجیه بیمار است و با مرگ دست ‌ وپنجه نرم می‌کند، گئومات از بی‌خبری ایرانیان از مرگ بردیای واقعی سوءاستفاده می‌کند و خودش را بردیا و شاه ایران معرفی می‌کند. زمانی که داریوش بزرگ از ماجرا خبردار می‌شود، به همراه برخی از نجیب‌زادگان ایرانی بردیای دروغین را از تخت پایین می‌کشد و خودش بر تخت سلطنت می‌نشیند. در این نگاره تصویر اهورامزدا هم در حال اهدای حلقه قدرت به داریوش بزرگ بر بالای سر اسیران حکاکی شده است.

کتیبه بیستون که در کنار همین نقش‌برجسته همنام قرار دارد، در واقع، روایت همان نگاره بیستون است. این کتیبه را قدیمی‌ترین متن در ادبیات ایران می‌دانند و از مهم‌ترین اسناد تاریخی جهان است. در کنار این کتیبه آثاری کم‌رنگ از پلکانی تخریب شده وجود دارد. گویا حجاران در زمان کار بر روی این کتیبه از آن برای دسترسی استفاده می‌کرده‌اند.

33

مجسمه هرکول، فرزند زئوس، در بیستون کرمانشاه

مجسمه هرکول یونانی با همان گرز معروفش از دیگر آثار موجود در مجموعه بیستون است و قدمت آن به دوران اشکانیان و سلوکیان باز می‌گردد. این مجسمه از آثار دوره هلنیستی تأثیر پذیرفته است. در این اثر آهکی، هرکول در کنار درختی لمیده و کماندان و تیردان خود را هم به درخت زیتون پشت سرش آویخته است. مجسمه هرکول نمادی از قدرت شناخته می‌شود که در گذر زمان تغییرات عجیبی را تجربه کرده است؛ مثلا سری که اکنون بر تن این مجسمه نشسته است، سر واقعی و اصیل او نیست. سر واقعی این مجسمه از دست سارقانی که دو بار قصد قاچاق آن را داشته‌اند، اکنون در گنجینه میراث‌فرهنگی استان کرمانشاه نگه‌داری می‌شود. هرکول عزیز کرمانشاهی همچنین مشکل شراب‎خواری و پوشش داشته که به‌موقع به دست برخی اصلاح شده است.

 

مسجدی به سبک عثمانی‌ها در تاریکه بازار کرمانشاه

مسجد شافعی‌ها که مساحتی بیش‌از هزار متر دارد در سال 1324 ساخته شده است. این بنا متعلق به اهل‌تسنن است و با گنبد، نیم‌گنبد و نمای بیرونی‌اش که از سنگ تراورتن سفیدرنگ است، مسجدهای کلاسیک عثمانی ترکیه را تداعی می‌کند. تزیینات و جزئیات و معماری بیرونی و داخلی این مسجد متفاوت از دیگر مساجدی است که در کشورمان داریم، برای همین شک نکنید ارزش دیدن دارد.

22

سراب نیلوفر کرمانشاه، سراب نیست

کرمانشاه علاوه‌بر داشتن جاذبه‌های تاریخی بی‌شمار، در جاذبه‌های طبیعی هم حرفی برای گفتن دارد. سراب نیلوفر، که در شمال غربی کرمانشاه و در حاشیه‌ای روستایی با همین نام قرار دارد، دریاچه‌ای طبیعی است که به مدد رودها و چشمه‌های اطرافش متولد شده است. همان‌طور که از نام آن برمی‌آید، این دریاچه را نیلوفرهای رویایی و آب شفافش به شهرت رسانده‌اند. اگر به‌قصد سیراب‌کردن چشم‌هایتان از گل‌های نیلوفر به این سمت می‌روید، بهتر است از اردیبهشت تا تیرماه به سراغ این خیال‌انگیز بروید و دریاچه را در اوج زیبایی‌اش نظاره کنید.

این سراب فقط برای انسان‌ها جذاب نیست و پرنده‌ها و ماهی‌های زیادی شیفته آن هستند. در فصل زمستان پرندگان زیادی، مانند مرغان ماهی‌خوار و غازهای وحشی به این سراب هجرت می‌کنند. این ویژگی نگاه علاقه‌مندان به پرنده‌نگری را هم به‌سوی این سراب نیلوفری گردانده است. برخی تاریخ‌نگاران بر این باورند که نیلوفرهایی که در نقش‌برجسته‌های طاق‌بستان آمده‌اند، الهام گرفته از نیلوفرهای زیبای همین سراب‌اند.

نقش شاهان ساسانی و شاهزاده کج‌سلیقه قاجاری در طاق‌بستان

به معنای طاقی ساخته شده از سنگ، طاق‌بستان مجموعه‌ای است از کتیبه‌ها و سنگ‌نگاره‌ها که در شمال غرب کرمانشاه قرار دارد. این مجموعه روایت‌های تاریخی تاج‌گذاری‌های خسروپرویز، اردشیر دوم، شاهپور دوم و سوم را گرد هم دارد. طاق‌بستان که بر سر راه ابریشم قرار دارد از سه بخش اصلی کتیبه تاج‌گذاری اردشیر دوم، طاق بزرگ و طاق کوچک تشکیل شده است.

طاق بزرگ تاج‌گذاری خسروپرویز را به تصویر می‌کشد و حکاکی آن به زمان پادشاهی خود او بازمی‌گردد. ارتفاع دور این طاق حدود 12 متر است و در حاشیه خود تصاویری از فرشتگان بال‌دار، درخت و شکار دارد. در قسمت داخلی طاق، سه پیکر به تصویر در آمده است. نقش میانی خسروپرویز ساسانی است. در سمت راست او فروهر در حال بخشیدن حلقه فره ایزدی به شاه و در سمت چپ او، آناهیتا، الهه آب‌ها و نماد طراوت و سرسبزی زمین، قرار دارد. طاق کوچک نیز نگاره‌ای از تاج‌گذاری شاپور سوم را در خود جای‌داده است و به سال‌های 383-380 بازمی‌گردد.

در قرن 19 میلادی محمدعلی میرزا، شاهزاده قاجاری نیز هوس کرد تصویر خود را در گوشه‌ای از این آلبوم پرعظمت تصاویر ساسانی بنشاند. نتیجه تصویری رنگ‌آمیزی شده و ناهماهنگ شد که بر بدنه کوه زار می‌زند. ناصرالدین‌شاه هم در وصف این تصویر نوشته است: «الحق مایه تضییع طاق شده است.»

سفر به کرمانشاه پرجاذبه با بلیط‌های فلای تودی

فلای تودی با بهره‌گیری از فناوری‌های جدید و آنلاین، این امکان را به شما می‌دهد که بهترین و ارزان‌ترین بلیط‌های داخلی را به‌آسانی پیدا کنید. شما با صرف اندک زمانی می‌توانید بلیط کرمانشاه را از وب‌سایت فلای تودی خریداری کرده و به دیار خاطرات شیرین و فرهاد، خسرو ساسانی و نیلوفرهای شاعرانه سفر کنید. همچنین برای محل اقامت خود از همین حالا برنامه بریزید و در سایت فلای تودی با بررسی خدمات بهترین هتل‌ها، مکان مورد نظر خود را رزرو کنید.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها