حماسه‌سازی در دفاع مقدس ریشه در گفتمان مهدویت دارد

مشاور مدیرعامل و امام جماعت شرکت خمیرمایه و الکل رازی ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و نهم ربیع الاول تاکید کرد: حماسه‌سازی جان برکفان در دفاع مقدس ریشه در فرهنگ عاشورایی و گفتمان انتظار و مهدویت دارد.

حماسه‌سازی در دفاع مقدس ریشه در گفتمان مهدویت دارد

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر علیرضا فاطمی‌نژاد در مراسم عید بیعت در سالروز آغاز امامت امام زمان (عج)، سوم مهرماه 1402 در حسینیه سیدالشهداء این شرکت با حضور مهندس شهرام فرحمند مدیرعامل شرکت خمیرمایه و الکل رازی و جمعی از پرسنل، به ویژگی‌های جامعه منتظر پرداخت.

بررسی ادله عقلی اثبات وجود امام زمان(عج)

وی درباره دلایل اثبات وجود امام مهدی (عج) بیان کرد: این ادله مشتمل بر ادله تاریخی که برخی از پژوهشگران بیش از صد نفر از دانشمندان اهل سنت را نام برده‌اند که در تالیفات‌شان ولادت امام مهدی (عج) را بیان کرده‌اند. همچنین ادله نقلی که دو دسته هستند: دسته اول؛ آیات قرآن مجید (وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ) در روایات متعدد آمده است که آن بندگان صالحی که وارث زمین خواهند شد، حضرت مهدی (عج) و یارانش هستند. دسته دوم؛ روایات. علاوه بر این، ادله عقلی هستند، مثل برهان لطف و برهان سبر و تقسیم و... .

ایرانیان در اشاره‌های قرآنی

امام جماعت شرکت خمیرمایه و الکل رازی با بیان این که ایرانیان زمینه‌ساز حکومت حضرت مهدی (عج) هستند، توضیح داد: مجمع البیان فی تفسیر القرآن نوشته علامه شیخ فضل بن حسن طبرسی (متوفای نیمه اول قرن ششم هجری قمری) که به اتفاق آراء، در جامعیت، استحکام مطالب، شیوه ترتیب و تنظیم آنها و در روش تفسیر و تبیین مفاهیم آیات، منزلت خاص و جایگاه ویژه‌ای دارد، ذیل آیه شریفه: (یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْکَافِرِینَ یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَلَا یَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ ذَلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتِیهِ مَنْ یَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ؛ اى کسانى که ایمان آورده‌اید! هر کس از شما، از آیین خود بازگردد، به خدا زیانى نمی‌رساند؛ خداوند جمعیتی را می‌آورد که آن‌ها را دوست دارد و آنان (نیز) او را دوست دارند، در برابر مؤمنان متواضع و در برابر کافران سرسخت و نیرومندند؛ آن‌ها در راه خدا جهاد می‌کنند و از سرزنش هیچ ملامتگرى هراسى ندارند این، فضل خداست که به هر کس بخواهد (و شایسته ببیند) می‌دهد؛ و (فضل) خدا وسیع و خداوند داناست). مقصود از این قوم برگزیده را ایرانی‌ها دانست.

وی اضافه کرد: در روایت‌آمده از پیامبر در مورد این آیه سوال کردند، ایشان دست خود را بر دوش سلمان محمدی زدند و فرمودند مقصود این مرد و هموطنان اوست. (سپس فرمود:) اگر دین خدا آویزه ستاره ثریا باشد، حتماً مردانی از فارس به آن خواهند رسید.

ریشه عاشورایی حماسه دفاع مقدس

حجت‌الاسلام فاطمی‌نژاد در پایان ضمن اشاره به جانفشانی‌های رزمندگان ایران اسلامی در جبهه‌های جنگ تحمیلی گفت: حماسه‌سازی سربازان جبهه اسلام در طول جنگ تحمیلی ریشه در آموزه‌ها و فرهنگ عاشورایی و انتظار و مهدویت دارد، زیرا جان‌برکفان ترسی از شهادت نداشتند و برای حفظ وطن و امتثال به اوامر حضرت امام خمینی (ره) از جان مایه گذاشتند.

وی افزود: در سال‌های اخیر این روحیه امتداد یافت و دشمن هر چه در توان داشت علیه ما انجام داد، از تحریم‌های ظالمانه و بچه‌گانه گرفته تا توطئه‌چینی‌ها، اما نتوانست پشت ایران و ایرانی را به خاک بمالد.

در ادامه این مراسم، کربلایی عقیل بریهی از مداحان اهل بیت (علیهم‌السلام) با خواندن مولودی، ظهور حضرت حجت (عج) را مسئلت کرد.

IMG_20230927_151937_719

IMG_20230927_151941_490

IMG_20230927_151944_617

IMG_20230927_151950_081

IMG_20230927_151957_538

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    نه عزیزم ریشه در پرورش پهلویها داشت .حالا یه جنگ راه بندازید ببینید کسی میاد از جان ومالش وخانواده بگذرد دفاع کند .حالا برا یه ساندیس مملکتشون ومردمشونا میفروشند .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها