قطع و هرس غیرعلمی درختان/ هرس زیبایی شهر اهواز

کلانشهر نفتی اهواز با فعالیت فلرهای نفتی و همچنین فعالیت شرکت های فولادی شرایط بسیار سختی را در بحث آلودگی هوا تجربه می کند و بنا برآمارها در سال گذشته فقط یک روز پاک را تجربه کرده است، این وضعیت همچنین به دلیل عدم تامین کل سهمیه مورد نیاز این کلانشهر در بحث بنزین یورو4 تشدید شده است.

قطع و هرس غیرعلمی درختان/ هرس زیبایی شهر اهواز

بحث آلودگی هوا با توجه به اینکه یکی از دغدغه های ساکنان این کلانشهر است، موضوعی است که می توان با کاشت درختان و همچنین مدیریت درختان موجود در شهر تاحدودی کاهش یابد و مدیریت شود اما این مساله به دلیل ضعف مدیریتی که در مجموعه شهرداری های اهواز در حوزه فضای سبز وجود دارد با چالشی جدی مواجه است و باید برای آن راهکاری عملی و مفید اندیشیده شود.

همچنین موضوع دیگری که در بحث درختان کلانشهر اهواز مطرح است، بحث چهره، منظر و نمای شهری است که متاسفانه روی زیبایی ندارد و هرس غیرعلمی و نسنجیده توسط بخش های مختلف زمینه ساز آن شده است.

براساس آنچه یکی از اعضای شورای شهر اهواز عنوان کرده، هرس درختان واقع در فضای سبز شهری اهواز در چند سال اخیر به دلیل فرافکنی بعضی مجموعه‌ها به صورت غیرعلمی و گمراه کننده همراه شد و چهره شهر را در حالی که وارد فصل سرد و رشد کم درخت می‌شویم، نازیبا کرده است"؛ موضوعی که باید به صورت جدی بررسی شود که شاید حتی به مواردی دیگر نیز ختم شود.

موضوع هرس درختان در همه جای دنیا رایج است اما این هرس ها نباید به شکلی انجام شود که باعث قطع کامل درخت و یا نابودی و خالی از ساقه و برگ شدن درخت شود، بلکه براساس آنچه مقرر شده اگر قرار بر انجام هرس باشد، حتماً این کار باید در قالب هرس فرم و شکل‌دهی مناسب با رعایت منظره انجام شود تا شاهد نمایی در خور شان یک کلانشهر برای ساکنان آن باشیم.

موضع استفاده سوداگران از هرس سنگین درختان و قطع آن ها موضوعی است که در این زمینه بسیار مطرح است و باید به طور بسیار جدی مورد توجه نهادهای نظارتی و به ویژه شهرداری اهواز قرار بگیرد. در این زمینه بر اساس مصوبات کمیسیون محیط زیست و فضای سبز شهری شورای اسلامی شهر اهواز، اگر قرار بر انجام هرس باشد، این عملیات باید به نحوی انجام شود که از درخت، درختچه و فضای سبز شهر استفاده شود و به سادگی اجازه قطع و سوءاستفاده سوداگران داده نشود.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    خود اهواز الوده گی زیادی وهوا ی گرام ّعد دختا ن را قطع می کنند ی کآر ها اشتباه انجام میدهند دختان برای الوده گی وگراما کم میکند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها