معاون رییس مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضاییه:

2100 مشاوره خانواده در کشور از قوه قضاییه مجوز فعالیت دریافت کردند

معاون رییس مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضاییه گفت: 2 هزار و یکصد مشاور خانواده در کشور پس از گذراندن فرآیندهای لازم و ملاحظات قانونی از سوی قوه قضاییه مجوز فعالیت اخذ کردند.

2100 مشاوره خانواده در کشور از قوه قضاییه مجوز فعالیت دریافت کردند

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن ابراهیمی در آیین راه اندازی هفت مرکز مشاوره خانواده قوه قضاییه خوزستان و تحلیف 37 مشاور خانواده در محل دادگستری استان بیان کرد: باتوجه به فراهم شدن زیرساخت‌های الکترونیکی و ارجاع هوشمند، امید است شاهد تحول در رسیدگی به پرونده‌های مربوط به دعاوی حوزه خانواده باشیم.

وی با تاکید بر اینکه مهم‌ترین، اصلی‌ترین و برجسته‌ترین مولفه توسعه، پیشرفت و بالندگی جامعه، نهاد خانواده است اظهار کرد: در کشورهای پیشرفته که شاهد گسست خانواده‌ها هستیم نیز تلاش‌های دولت در جهت حفظ این بنیاد مهم و زیرساختی است.

حجت الاسلام ابراهیمی گفت: با اقداماتی که از سال 1398 در راستای حمایت از حقوق خانواده در قوه قضاییه آغاز شد، شاهد ورود و مداخله تخصصی‌تر در دعاوی خانواده هستیم.

وی ادامه داد: ماهیت دعاوی خانواده با سایر پرونده‌ها متفاوت است و نیاز به رسیدگی‌های تخصصی با در نظر گرفتن مسائل روانشناختی و شناخت خانواده دارد تا در نهایت منجر به صلح و سازش و بازگشت به روابط سالم‌تر هدایت شود و در صورت عدم سازش، پیامدهای منفی ناشی از جدایی کاهش یابد.

مشاوران خانواده تکالیف و رسالت سنگینی به عهده دارد

در ادامه این آیین رییس کل دادگستری خوزستان نیز گفت: تکامل شخصیت و پیشرفت هر فرد در گرو خانواده‌ای است که در آن پرورش می‌یابد و خانواده نقش بنیادی در تربیت نسل آینده دارد از همین رو نهاد خانواده در دین مبین اسلام و قانون اساسی، بسیار مورد توجه قرار گرفته و همین رویکرد در قوه قضائیه نیز حاکم است.

علی دهقانی اظهار کرد: فردی که به عنوان مشاور خانواده انتخاب می‌شود نیز تکالیف و رسالت سنگینی به عهده دارد و باید توانایی ورود به یک اختلاف، کشف عامل یا عوامل اختلال در رابطه و مرتفع کردن آن را داشته باشد.

وی ادامه داد: مشاوران خانواده علاوه بر تخصص علمی باید از خصوصیات دیگری همچون صداقت، رازداری، امانت‌داری و اخلاق‌مداری که دارای الزامات گسترده‌ای است، برخوردار باشند تا اعتماد مراجعه‌کنندگان برای ارائه اطلاعات بیشتر که به روند مشاوره کمک کند.

دهقانی با اشاره به مسائل اجتماعی طلاق و آسیب‌های ناشی از آن برای زوجین و فرزندان آن‌ها تصریح کرد: مشاوران نباید به برگزاری یک یا 2 جلسه مشاوره اکتفا کنند و باید با احساس مسئولیت و تعهد مضاعف نسبت به نهادی که با عشق و علاقه شکل گرفته و امروز دچار اختلاف شده‌اند، عمل کنند.

رییس کل دادگستری خوزستان ادامه داد: اقدامات به‌موقع و موثر مراکز مشاوره خانواده، می‌تواند در کاهش دعاوی خانواده و آسیب‌های اجتماعی ناشی از طلاق، تحکیم مبانی خانواده و رفع اختلافات زوجین بسیار تاثیرگذار بوده و از آسیب‌های بعدی جلوگیری کند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خوزستان نیز در این مراسم، گفت: پس از تصویب قانون حمایت از خانواده در اسفند سال 1391 سازمان بهزیستی با همکاری قوه‌قضاییه برای پوشش طلاق‌های توافقی سامانه‌ای تحت عنوان “تصمیم” راه‌اندازی کرد که از سال 1399 تاکنون 159 هزار و 860 جلسه مشاوره در استان برگزار و سه هزار و 967 پرونده به سازش قطعی و 690 پرونده نیز به سازش مشروط رسیده است.

علیرضا باوی گفت: قوه قضاییه از ابتدای راه بر این اراده بود که مرکز مشاوره خانواده را راه‌اندازی کند تا در کنار محاکم رسیدگی به دعاوی خانواده، بتواند گره‌گشای اختلافات حوزه خانواده و کاهش آمار طلاق باشد.

وی ادامه داد: با برگزاری فرآیندهای قانونی و آزمون‌های تخصصی، مشاوران خانواده در استان خوزستان طی 2 سال گذشته موفق به دریافت پروانه فعالیت شدند و با تاسیس مراکز مشاوره رسمی قوه قضاییه در استان، این فعالیت اکنون زیر نظر دادگستری استان انجام می‌شود.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها