سود 500 میلیونی خاردار‌ترین گیاه ایران/ هلندی‌ها به این تولید کننده درس پس می‌دهند

تولیدکنندگان صنعت کشاورزی در فارس با کشت و تولید کاکتوس که به آبیاری اندکی نیاز دارد، سود مطلوبی از صادرات به دست می‌آورند که موجب رشد اقتصادی استان در حوزه کشاورزی بهینه می‌شود.

سود 500 میلیونی خاردار‌ترین گیاه ایران/ هلندی‌ها به این تولید کننده درس پس می‌دهند

کاکتوس را خیلی‌ها یک گیاه تزیینی و آپارتمانی و گاهی به دلیل خاردار بودن، ضمخت توصیف می‌کنند. این گیاه به ظاهر خشن دارای انواع متعددی است که علاقمندان فراوانی در سراسر جهان دارد و تولیدکنندگان صنعت کشاورزی در فارس با کشت و تولید این گیاه که به آبیاری اندکی نیاز دارد، سود مطلوبی از صادرات به دست می‌آورند که موجب رشد اقتصادی استان در حوزه کشاورزی بهینه می‌شود.

یک کارشناس کشاورزی که در تولید و کشت کاکتوس موفقیت فراوانی به دست آورده است با تاکید بر اهمیت انجام و اجرای طرح‌های تولیدی در استان به خبرنگار فارس می‌گوید: وارد شدن به دنیای تولید یک محصول به مطالعه و تحقیق مناسب برای سودآور بودن نیاز دارد.

مهدی کاظمی ادامه می‌دهد: چندین سال در پی ورود به عرصه تولیدی بودم که منطبق بر نیاز بازار باشد و فرصت درآمدزایی و رشد اقتصادی گسترده‌ای را در بر بگیرد.

وی اضافه می‌کند: با بررسی و مطالعات لازم با یک شرکت سرمایه‌گذاری آشنا شدم که من سهم تولیدکنندگی را بر عهده گرفتم و شرکت بخش فروش محصول را متقبل شد.

صادارت ضمخت‌ترین گیاه ایران

این کارشناس کشاورزی با اشاره به بررسی‌های خود در زمینه تولید محصولات کشاورزی بیان می‌کند: چندین سال در زمینه گل و گیاه کار کرده بودم و به راه‌اندازی یک حوزه تولیدی به طور جدی فکر می‌کردم اما شرایط نهالستان‌ها، صیفی‌جات، گل رز و ... آنطور که باید بازدهی مطلوب نداشت.

کاظمی می‌افزاید: به دلیل اینکه کشت این محصولات با برنامه‌ریزی دقیق انجام نمی‌شد و گاه بازار از یک محصول اشباع بود، به تولید محصول منحصر به فرد و مورد توجه بازارهای خارج از کشور فکر می‌کردم که در این میان با آشنایی با یک شرکت سرمایه‌گذاری به سمت کشت و تولید انواع کاکتوس و ساکولنت جذب شدم.

وی تصریح می‌کند: این شرکت علاوه بر اینکه بذر انواع کاکتوس را در اختیار تولیدکننده قرار می‌داد، فروش محصول را نیز تضمین می‌کرد و به دلیل اینکه مدیریت تولید این محصول را در دست داشت، در بازار نیز کنترل شده عمل می‌کرد.

این تولیدکننده کاکتوس در استان ظرفیت تولید این گیاه را مطلوب می‌داند و می‌گوید: پروتکل کشت ما در این محصول در سطح جهانی است و با شرکت‌هایی که در هلند در این زمینه فعالیت می‌کنند برابری می‌کند.

از بیدزرد تا صدار؛ کشت 3 میلیون بذر کاکتوس در سال

کاظمی به شروع کشت کاکتوس در برنامه تولیدی خود اشاره می‌کند و می‌گوید: کار خود را از بیدزرد شروع کردم و در حال حاضر در شهر صدرا کشت 45 گونه کاکتوس و ساکولنت را ادامه می‌دهم.

وی ادامه می‌دهد: در گلخانه بیدزرد به تنهایی 300 هزار گلدان کاکتوس در سال گذشته تولید شد که این رقم قابل افزایش است و تولیدکنندگانی نیز در فیروزآباد، خرامه، سپیدان و ... فعالیت دارند که مجموعاً 3 میلیون بذر کاکتوس در استان را در سال گذشته کشت کردند.

این کارشناس کشاورزی اضافه می‌کند: میزان صادرات کاکتوس تولید شده از گلخانه بیدزرد من، 300 هزار گلدان در سال قبل بود و امسال نیز به قطر به عنوان یکی از بازارهای هدف صادرات کاکتوس توجه داریم.

سود 500 میلیونی از گیاه خاردار

کاظمی با ابراز رضایت از اشتغال حدود 30 نفر به غیر از کارشناسان کشاورزی که در استان به کشت کاکتوس روی آورده‌اند، بیان می‌کند: این کشت سود مطلوبی دارد و من که سال گذشته در بیدزرد 300 میلیون تومان برای کشت کاکتوس هزینه کردم در زمان فروش 800 میلیون تومان دریافت کردم که سودی حدود 500 میلیون تومان در یک سال داشت.

وی ادامه می‌دهد: کاکتوس گیاه کندرشدی است و برداشت آن سالانه و برخی گونه‌ها نیز حتی یک و نیم سال بعد از کشت، برداشت می‌شوند که البته تنوع کاکتوس بیش از 40 گونه در تولید آن را در پیش گرفته‌ایم.

این تولیدکننده با اعلام برگزاری اولین نمایشگاه کاکتوس خود در شیراز عنوان می‌کند: به زودی یک نمایشگاه نیز در خیابان قصردشت برای ارائه و نمایش محصولات کاکتوسی خود برگزار می‌کنیم.

گزارش از مریم شمالیان/ منبع: فارس

منبع: فارس

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها