کسری شدید مخزن آب زیرزمینی در اسفراین

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: اسفراین با یک میلیارد متر مکعب کسری آب زیرزمینی مواجه است.

کسری شدید مخزن آب زیرزمینی در اسفراین

ابراهیم علوی با اشاره به اینکه میزان کسری مخازن آب زیرزمینی دو میلیارد متر مکعب است، افزود: از این میزان یک میلیارد مربوط به شهرستان اسفراین است.

وی با بیان اینکه در اسفراین مجموعه مشکلات آبی وجود دارد، ادامه داد: خشکی سد بیدواز و حوزه های پایاب این سد، منابع زیرزمینی و چاه های غیر مجاز از جمله این مشکلات است.

علوی با اشاره به اینکه یکی از اعتراضات کشاورزان اسفراینی ساعت کارکرد چاه هاست، اظهار کرد: در سال 200 میلیون متر مکعب تخلیه آب زیرزمینی وجود دارد که از این میزان 40 میلیون مربوط به چشمه ها، 60 میلیون مربوط به قنوات و مابقی مربوط به چاه هاست و یکی از راهکارهایی که می توان ارائه داد حفظ اب دبی موجود با افزایش ساعت کارکرد چاه هاست.

وی تاکید کرد: اما باید بر روی تعدیل پروانه چاه ها، بازچرخانی آب ها و استفاده از آب خاکستری برای رفع مشکل آب، توجه ویژه کرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: میزان بارندگی در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته شش برابر افزایش یافته است اما مقدار روان آب کمتر بوده است.

وی بیان کرد: طی سال جاری سیلاب وارد سد بیدواز اسفراین نشده است و پیش بینی می شود سال آینده سال سختی برای کشاورزانی خواهد بود که بخواهند از آب های سطحی استفاده کنند.

منبع: ایسنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها