«گل افشان» شهرستان کنارک فعال شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان از فعالیت مجدد گل افشان روستای تنگ از توابع شهرستان کنارک پس از یک دوره خاموشی خبر داد.

«گل افشان» شهرستان کنارک فعال شد

وحید پورمردان اظهار داشت: فعالیت گل افشان روستای «تنگ» دهستان «کهیر» شهرستان کنارک از هفته گذشته آغاز شده و شاهد خروج گاز و پرتاب آب و گل خاکستری رنگ از دهانه این گل افشان هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان افزود: اثر ملی طبیعی گل‌ افشان تنگ ‌در 95 کیلومتری غرب بندر کنارک و در دشت کهیر نرسیده به روستای تنگ در زمینی مسطح واقع شده و دارای سه تپه کوچک گل‌ افشان است که یکی از آنها شبیه آتشفشان و در حال حاضر فعال است و بقیه آنها نیز از چند سال قبل به صورت غیرفعال درآمده‌اند.

وی اضافه کرد: در بلندای این تپه‌ها، دهانه‌هایی به قطر چند سانتیمتر وجود دارد و از دهانه گل ا‌فشان که در حال حاضر فعال است گل خاکستری رنگی خارج شده و به سوی دامنه‌ها سرازیر می‌شود. این پدیده بطور عمده در فصول پرباران از جاذبه‌های نادر و دیدنی شهرستان کنارک به شمار می‌رود.

نابودی چارپایان قابل شکار ایران تا 5 سال آینده با ادامه "شکارفروشی" سازمان محیط زیست + صوت دادستان ساری: حال محیط زیست استان مازندران خوب نیست + فیلم تهران| محیط زیست موظف به پیگیری نصب کاتالیست در خودروها است

پورمردان خاطرنشان کرد: گل افشان یا گِل‌فِشان پدیده‌ای طبیعی است که طی آن گل‌ و لای از زیر زمین به شکل چشمه‌وار به سطح زمین می‌رسد و شکل ماهوری به خود می‌گیرد یا به عبارتی یکی از عوارض زمین‌شناسی است که به طور مداوم گل سردی از آن به خارج پرتاب و روان شده و با انباشته شدن روی هم، کم‌کم مخروط‌های کوچک و بزرگی را تشکیل می‌دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان افزود: بزرگ‌ترین کوه گل افشان دنیا با ارتفاع 500 متر در منطقه بلوچستان پاکستان قرار دارد و معروف‌ترین گل‌فشان ایران در منطقه تَنگ در استان سیستان و بلوچستان و در شهرستان کنارک قرار دارد.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها